Köznevelés, 1993 (49. évfolyam, 1-41. szám)

1993-03-19 / 11. szám

szítása és parlament elé vitele, amelyek ennek a tárcának na­gyon komoly kihívást jelentet­tek az átalakulási folyamat so­rán. Úgy tudom, hogy mind a közoktatási, mind a felsőokta­tási törvény kapcsán nagyon alaposan elemezték a fejlett nyugat-európai országok ha­sonló intézményrendszerét. Tehát törvényeink értékrend­je, illetve a törvények kereté­ben tervezett reformok össze­csengenek már most is az euró­pai sztenderdekkel, s ezt a fo­lyamatot erősíteni kell. Nem azt mondom, hogy egy sze­mélynek, a miniszternek a vál­tozása jelentéktelen ebből a szempontból, de mégis az a meghatározó, amit eddig tet­tek, amit az egész magyar pe­dagógustársadalom, a refor­mokban részt vevő emberek sokasága eddig tett s ezután tenni fog. Ebbe a folyamatba állok én most be, s próbálok sikeréhez hozzájárulni.­­ Azt mondta, miniszter úr, hogy egy személy nem jelent olyan nagyon sokat, akkor sem, ha az ép­pen miniszter. Én úgy gondolom, hogy nagyon sokat jelent. Például - a jognál maradva -, ha a liberális magyar tanügyirányítás történetét nézzük, azt találjuk, hogy az 1868- as Eötvös-féle népoktatási törvény és ennek Trefort-féle utóélete kö­zött meglehetősen nagy a különb­ség. Ezzel kapcsolatban természet­szerűen adódik a kérdés: vajon az oktatási törvény jelenlegi tervezete megfelel-e az ön elképzelésének? Úgy terjeszti-e be ön a törvényt, változatlanul abban a formájában, amiként azt ebben a házban And­­rásfalvy Bertalan minisztersége idején előkészítették, vagy pedig át kívánja dolgoztatni? - Ennek a törvénynek az előkészítő munkája is a finis felé közeledik. Éveken keresz­tül a pedagógus-szakszerveze­tek, a szakmai fórumok, politi­kai fórumok a közoktatási tör­vénynek több változatát meg­vitatták már. Ez a gondolkodá­si folyamat, ez a szó jó értelmé­ben vett vívódás eljutott odáig - a különböző fórumok böl­csessége és komoly kritikája alapján -, hogy a törvény ter­vezetét a tárca benyújtotta a kormánynak. Tudom, hogy ennek ellenére számos kérdés­ben a viták nem szűntek meg. Kérdés az, hogy ez az új mi­niszter szükségét tartja-e to­vábbi szakmai vitáknak és egyeztetéseknek, vagy úgy te­kinti ezt a kérdést, mint amelyet most már le kell zárni. Én most már jó néhány éjszakát eltöltöt­­tem a közoktatási és a felsőokta­tási törvényben való alaposabb elmélyüléssel. Eddig is kor­mánytag lévén, nem volt a két törvény előttem ismeretlen, de kétségtelenül más szemmel fi­gyeltem a részleteket akkor, mint most, amikor a törvénye­kért felelős miniszterként kell a dokumentumokat szemlélnem. A kormány azzal hagyta el­vileg jóvá a közoktatási tör­vényt, hogy az ott felmerült részletek figyelembevételével a miniszternek, aki akkor még nem én voltam, továbbá a Hu­mánpolitikai Kabinet elnöké­nek - aki viszont én voltam - az ellenjegyzése mellett nyújtja majd be a kormányfő a Parla­mentnek a javaslatot. Tehát a menetrend az, hogy a még nyitva levő kérdéseket a mi­niszter s a Humánpolitikai Ka­binet vitassa meg, azokat vala­hogyan juttassa nyugvópontra, s ezek után a miniszterelnök majd benyújtja a törvényjavas­latot az Országgyűlésnek. Je­lenleg ebben a fázisban va­gyunk, ebben töltöm én is nap­jaimat. A munkámban a követ­kező értékek vezetnek. Először is: rendkívül nagy érdek fűző­dik ahhoz, hogy ne húzzuk vég nélkül az időt. A perfekcioniz­­mus bűnébe nem volna szabad esni. Nemcsak egy ilyen átala­kulásban, de sehol a világon nem lehet perfekt törvényt csi­nálni. Szükséges, hogy már a következő tanév egy korszerű törvény keretei között, alkotó­munkával és a reformgondolat megvalósításával teljék. Má­sodszor : felkértem kodifiká­­cióban járatos jogi szakembe­reket is, hogy a törvényterve­zetet kodifikációs, jogi szem­pontból vizsgálják át, hogy az mind nyelvileg, mind jogilag, mind pedig belső harmóniája szempontjából ellentmondás­mentes legyen. Ez most zajlik. - Ennek a bizottságnak kizáró­lag formai feladatai vannak? - Például az a feladata ennek a bizottságnak, hogy a túl hosszú paragrafusokat bontsa fel; azokat a dolgokat, amelyek tárgyuknál fogva nem tartoz­nak egy szakaszba, azokat ve­gyék külön, utaljanak kereszt­be, hogy a tervezet világosabb legyen - tehát hogy a törvény azok számára, akiknek készül, az optimum felé közelítsen. Azonkívül vannak olyan kér­dések - mint például az Alkot­mánybíróság határozata a val­lásszabadság törvényi tükröz­­tetéséről -, amelyeket még bele kell dolgoznunk a törvénybe. Hasonló kérdés például az, hogy mi kerüljön a nemzeti ke­­rettantervről a törvénybe: csak deklarációk vagy mégis valami konkrétabb megfogalmazás, amely érzékelteti a tanterv lé­nyegét. Szóval nemcsak kodifiká­­ciós-jogi szempontból lehet ezt a törvényt jobbá tenni, hanem tartalmi szempontból is van még rajta igazítani való. Ennek a munkának a végén lesz majd látható az, amit többen vitat­nak, hogy megfelelő volt-e az egyeztetés előtte. Harmadszor - mert azt mondtam, hogy több szempontból van még teendőnk a törvénytervezettel kapcsolatban - a következők­re kívánok még sort keríteni, hogy esetleg korrigálhassuk a hiányosságokat, illetve tekin­tettel arra, hogy én szeretnék beszélni magukkal az érintett emberekkel, meg fogom hív­ni ide a nagyobb szakszerve­zetek vezetőit, és elbeszélge­tünk ezekről a kérdésekről. - Ez azt jelenti, hogy újra kez­dődik az érdekegyeztető munka? - Új vitát nyitni nem fo­gunk. Nyilván szét lehet szedni a törvényt, amint minden törvényt szét lehetne szedni, de ennek nincs értel­me. Azt viszont ígérhetem, hogy mielőtt a kormány to­vábbítja a parlamentbe a tör­vénytervezet szövegét, beszé­lek a felelősen nyilatkozni képes, hozzáértő érdekképvi­seleti szervezetek vezetőivel.­­ Magam is úgy gondolom, hogy jó volna, ha a magyar okta­tási rendszer változása demokra­tikus kontroll segítségével, tehát parlamenti támogatással pereg­hetne le; bár kétségtelen, hogy az iskolaügy többé-kevésbé spontán változásának sincsenek láthatóan nagy vesztesei. De talán a törvé­nyi szabályozásnál is fontosabb az, amiről miniszter úr első nyi­latkozataiban beszélt. Ön, mint modnta, stratégiai ágazatnak te­kinti a köz- és a felsőoktatást is. Mit kíván konkrétan tenni azért, hogy ez az oly sokak által már oly sokszor megfogalmazott cél csakugyan valósággá váljon? - Az ez évi költségvetésen már nem lehet változtatni. Én azt gondolom - és ehhez kaptam támogatást a minisz­terelnök úrtól akkor, amikor elvállaltam azt, amit elvállal­tam (egyébként nem kön­­­nyen vállaltam el) -, hogy a rövid távú feladat a törvény­­csomag elkészítése és beve­zetése, a másik, ami fonto­sabb: egy távlati stratégiai tervnek a kidolgozása, elfo­gadása, amely valóban felér­tékeli s az őt megillető hely­re helyezi az egész humán szférát. A történelem azt bi­zonyítja, hogy ahol fejlődés létrejött, az oktatást, kuta­tást, fejlesztést előzetesen komolyan preferálták. A tár­sadalomnak áldozatot kell hoznia ezért a területért. Hogy ez konkrétan mit je­lent? Ezt szeretnénk nem­zetközi összehasonlítással, belső elemzéssel, a társadal­mi, a kulturális, az oktatási folyamatok vizsgálatával, a kihívásokra adandó válaszok megfogalmazásával kidolgoz­ni. Ebből már a következő évre adódnak tennivalók és anyagi ráfordítási kötelezett­ségek is. Itt azt a kérdést kell eldönteni, amit minden csa­ládban: vagy mindenki egy­formán részesedik minden­ből, vagy van a családi élet­nek egy területe, amelyre többet kell áldoznunk. Én földműves családból szárma­zom, tudom, hogy ha fel­élünk mindent, ami egy év­ben termett, akkor nem tu­dunk áldozni olyan bővítés­re, amivel jövőre többet tu­dunk termelni. Vagy kapunk hitelt valahonnan - amerikai nagybácsitól, ugye, de hát nem kapunk -, vagy valahol ezt az összeget meg kell ta­karítani, a fogyasztást átme­netileg vissza kell fogni. Te­hát én úgy fogom fel, hogy a stratégiai ágazat kifejezés azt jelenti: nagyon alapos ki­munkáltság, elemzés, célki­tűzés mellett megpróbáljuk megfogalmazni, hogy 2000- ig mit jelent az oktatás és a kultúra, az egész humán szférának a megfelelő helyre helyezése. Mind szervezeti, mind financiális összefüg­gésben. Megpróbáljuk tető alá hozni ezt a stratégiai ter­vet, amelynek például az az egyik lényegi mondanivalója, hogy a pedagógustársadalom értékteremtő ereje sokkal nagyobb - sőt nemcsak az ereje, hanem a valóságos ér­tékteremtő teljesítménye is -, mint amennyit a társa­dalomtól eddig kapott. Nemcsak alulfizetett embe­rek a tanárok, hanem az egész tanári szerep alulérté­kelt a társadalomban,­­ ezt a helyzetet meg kell változ­tatni. Sajnos, nagyon régóta be­szélnek, beszélünk arról, hogy az oktatás stratégiai ágazat, de azért tegyük hoz­zá, hogy nem beszélni erről még nagyobb bűn volna. De bűn lesz az is - vagy inkább hiba, úttévesztés lesz­­, ha nem vállalja a társadalom az oktatásügy és hozzá kapcso­lódóan a tudomány preferá­lását. Még ebben a nehéz gazdasági helyzetben is kell tudnunk áldozatot hozni az oktatás fejlesztéséért. Nem lesz könnyű ezt elfogadtatni, hiszen a lakásügynek, a vas­útnak, a rendőrségnek, a hadseregnek, az egészségügy­nek is hasonló gondjai van­nak, mint az oktatásügynek. De egyet tudok: engem azzal indítottak útnak, hogy az okta­tásügy, a kutatás és a kultúra stratégiai ágazatként kezelését nemcsak vállalhatom, hanem ezt el is várják tőlem. S én­­ legalábbis a lehetséges mérték­ben­­ megpróbálok ennek megfelelni. — Professzor úr, sok sikert kívá­nunk ehhez a törekvéséhez. Kö­szönjük az interjút. SZUNYOGH SZABOLCS4

Next