Köznevelés, 1993 (49. évfolyam, 1-41. szám)

1993-02-19 / 7. szám

SZEMLE Vallomások a hazáról Gülch Csaba, a rábaközi Enese községben élő és Győrsövényhá­­zán tanító irodalomtanár, költő és publicista az utóbbi évtizedben számos nyugati emigráns magyar íróval ismerkedett meg, kötött ba­rátságot, teremtett elmélyült szak­mai kapcsolatot. Nemrégiben je­lent meg Győrben (Mesterházy Ernő mecénás, az Országépítő Ala­pítvány és a Rábaközi Művelődési Egyesület anyagi támogatásával) Az idő fénylő nyoma - Interjúk ten­geren innenről és túlról című kötete, amelyben tizenkilenc külföldre szakadt magyar írót szólaltat meg. A könyvben szereplő alkotók: András Sándor, Borbándi Gyula, Csepelyi Rudolf, Csiky Ágnes Má­ria, Domahidy András, Domahidy Miklós, Ferdinandy György, Forrai Eszter, Gosztonyi Péter, Gömöri György, Horváth Elemér, Kocsis Gábor, Major-Zala Lajos, Saáry Éva, Szabó Ferenc, Szépfalusi Ist­­­­­ván, Tollas Tibor, Vándor Györgyi A misztikus költő Nagy Atilla Kristóf eddig meg­jelent négy kötetében is igen sajá­tos és sokarcú költőként-íróként mutatkozott be. Új, immár ötödik könyvében, a Szellemi bonctan cí­műben talán minden korábbinál élesebben váltott tárgyat és stílust, irodalomtörténeti tanulmányt írt, pontosabban - mint könyve alcí­mében megfogalmazza - „Komjá­thy Jenő költészetének hatástörté­­neti elemzésére” vállalkozott. A költő-szépíró stílusa, látás­módja, szubjektivitása és szenve­délyessége mindvégig érződik a könyvön, olykor - például Petőfi, Jókai, Gyulai kapcsán - igen szél­sőséges és vitatható értékítéletek formájában is. De e „költőiség” nem teng túl, inkább „csak” meg­termékenyíti a tudományosan ob­jektív kutatói módszert. Ez a szin­tézis akkor is érdekes lenne, ha a szerző egy már jól ismert, sokat vizsgált alkotó elemzésére vállal­kozott volna, de ő egy az, irodalmi köztudatunk által szinte elfeledett nagyságot fedez fel újra ma, ami­kor igencsak megnőtt az érdeklő­dés a századvég s a szecesszió gyűj­tőnévvel jelölt irányzatok iránt. A könyv ihletett hangvételét - s néhol elfogultságait - az indokolja, hogy Nagy Atilla Kristóf lelki­szellemi rokonára és mesterére is­mert az individualista alkatú és misztikus szemléletű Komjáthy­­ban, tegyük hozzá: eszmei-tartal­mi, de nem stiláris-formai téren. A „szenkci misztikus” költészeté­nek az európai filozófia „dionüszo­­szi” vonalával való egybevetése ré­vén meggyőzően bizonyítja, hogy Komjáthy nemcsak Adynak s a Nyugatnak magányos, meg nem értett előfutára volt, hanem a ma­gyar költészetből annyiszor hiá­nyolt filozófiai-misztikus líra kivé­teles képviselője is. (Széphalom Könyvműhely) MADARASA IMRE és Vitéz György. A beszélgetések 1988 és 1991 között készültek; kö­zelmúltunknak abban az időszaká­ban, amikor hazánkban érlelődni kezdtek a sorsfordító történelmi változások, majd be is köszöntöt­tek. Gülch Csaba irodalmi ripor­terként kiemelkedő teljesítményt nyújt, mert kitűnően fölkészült mindegyik beszélgetőpartnerének munkásságából, életrajzából. A kötetben néhány ismertebb író és költő (Borbándy, Tollas, Ferdinandy, Horváth Elemér) s a történész Gosztonyi Péter mellett - a riportert idézve - „a nyugati irodalmi középosztály tiszteletre­méltó képviselői” vallanak emig­ráns életük kálváriáiról, pályájuk­ról, művészi hitvallásukról, tiszta és igaz, szenvedélyes hazaszerete­tükről. Torokszorító érzés végigolvasni valamennyi interjút. Bámulatos stílusgazdagsággal megformált mondataikon átizzik az anyanyelv varázslatos, magyarságtudatukat megőrző ereje. Legtöbbjüknek az emigrációban a magyar nyelv je­lenti a szellemi hazát, mely oltal­mat nyújtó mentsvár s a szellemi értékteremtés bővizű forrása mindmáig. Gülch Csaba e kötettel a nyugati és a tengerentúli magyar irodalom fehér foltjának egy részét világítot­ta meg. Olyan alkotókra irányítja rá az irodalombarátok és a szakem­berek figyelmét, akik hősi küzdel­mükkel szolgáltak rá arra, hogy munkáikat itthon is méltányolják, értékük szerint kezeljék. A kötet­hez Szakolczay Lajos irodalomtör­ténész írt előszót, a borítót Borbély László festőművész tervezte. KÁLMÁN GYULA A vázák meséi Végre valahára hetente fogja su­gározni a 26 részből álló művelő­déstörténeti animációs filmsoroza­tot február 21-től a Magyar Tele­vízió 1. csatornája. A görög mito­lógia témaköréből vett epizódok­ban a világ teremtésétől az olimpo­­szi istenvilág kialakulásáig jutunk el, bemutatva a görög mitológia „emberszabású” isteneit, születé­süket, élettörténetüket és azokat a funkciókat, amelyek isteni karakte­rüket meghatározzák. Tizenhárom adás a földi anyától és isteni apától származó hős, Héraklész történetét meséli el, azt a 12 „munkát”, mel­­­lyel Héraklész legyőzte a szörnyeket - lakhatóvá téve ezzel az ember szá­mára a földet -, s melynek jutalma­ként elnyerte az isteni halhatatlan­ságot. A görög mitológia az emberi­ség közös kultúrkincse. Évszázadok során újra és újra témául és példá­zatul szolgál a művészetek számára, alapja számtalan irodalmi, képző­­művészeti és zenei alkotás befoga­dásának és értelmezésének. A sorozat megtekintését minden­kinek ajánljuk, a fiataloknak külö­nösképpen, hiszen közülük sokan nőttek fel anélkül, hogy a görög mi­tológiai történetekkel igazán megis­merkedhettek volna. Az adások tematikája: I. sorozat: A dolgok kezdete ; Kronosz gyerme­kei; Szelek szárnyán; Aphrodité­­történetek; Zeusz lányai; Pallas Athéné; Apollón és Artemisz; Hé­­phaisztosz és Arész; Hermész; Po­­szeidon és a tenger; Dionüsszosz ; Há­­dész; Prométheusz és az emberi nem. II. sorozat: Hős születik; Az oroszlánölő Héraklész; Harc a vizi­­kígyóval; A csodálatos gímszarvas; A kentaurok lakomája; Augeiasz is­tállója; A vastollú madarak; A kré­tai bika; A halál lovai; Az amazon­­királynő öve; Küzdelem a világ vé­gén; Az aranyalmák elrablása; Az isteni Héraklész. A sugárzás a második, „kalando­sabb” sorozattal kezdődik. KIÁLLÍTÁS Spanyol tabló A 19. századi spanyol társadalom története követhető nyomon a bu­dapesti spanyol nagykövetség ven­dégkiállításán, amely a Néprajzi Múzeumban február 4-től április 30-ig tekinthető meg. A kiállításon szereplő százhúsz darab, 1850 és 1900 között készült fotó segítségé­vel két történeti folyamatot látha­tunk. Egyrészt betekinthetünk a spanyol fényképészet 19. századi történetébe, másrészt a spanyol kultúra és társadalom fejlődését kí­sérhetjük nyomon ebben a korszak­ban. Műtermi portrék és a társadalmi ellentmondásokat tükröző, a min­dennapi vidéki élet eseményeit megörökítő szociofotók alapján éles kép bontakozik ki a látogató előtt egy rég letűnt világról. Az idő tájt a spanyol társadalmi hierarchia két végpontján az arisztokrácia és a kó­borló cigányság állt, köztük pedig a polgárság, az ipari munkásság és­­ egyre szűkülő életlehetőségeivel - a parasztság tette teljessé a társadal­mi tablót. Nem hiányoznak a tárlatról a sa­játos spanyol rekvizítumok, a bika­viadalok, a híres matadorok, a mór stílusú épületek fényképei sem. A diákok közül elsősorban középis­kolásoknak ajánljuk ennek a repre­zentatív kiállításnak a megtekintését. P. K. I. TV-AJÁNLÓ Régi bánata a magyarnak, hogy nemzeti irodalmunk legnagyobb ér­tékei nehezen vagy sehogy sem tud­ják áttörni országunk határait, s ami átjut rajtuk, az gyakran korántsem tartozik literatúránk java termésébe. Illyés Gyula Különc és Sütő András Advent a Hargitán című drámáinak nyugat-európai sikere, a Nemzeti Színház bemutatásában, mintha megtörte volna ezt az „átkot”. A stuttgarti, párizsi, strasbourgi és bécsi bemutatók fogadtatásáról szól február 20-án a TV2-n 20 óra 40- kor kezdődő Vendégjáték című mű­sor. MÚZEUMI AJÁNLÓ A Néprajzi Múzeum dísztermé­ben (Budapest V., Kossuth tér 12.) a Régi muzsika és népek zenéje hangversenysorozat alábbi rendez­vényeire hívjuk fel olvasóink figyel­mét:­­ Március 7. 11 óra: Phoenix Kó­rus, Vass M. Katalin vezetésével. - Március 14.11 óra: Óbudai Ka­marakórus - Körösi Csom­a Sándor Gimnázium Kórusa, Erdős Ákos vezetésével. - Március 21. 11 óra: BKV Can­tilena Vegyeskar, Timkó Gábor ve­zetésével. - Március 28. 11 óra: a Budapesti IX. Kerületi Állami Zeneiskola együttesei, Varga Elemér, Vonasdy Ernő, Szentmáry Kálmán vezetésé­vel. OSZTRÁK KULTURÁLIS AJÁNLÓ Az Osztrák Kulturális Intézetben (Budapest, Benczúr u. 16.) február 25-én, csütörtökön 19.30 órakor sanzonok Gunda König és Dieter Kaufmann előadásában. Szintén az Osztrák Intézet rende­zésében a Magyar Vízfestők Társa­ságának kiállítása Színes víz címmel február 21-ig az Ernst Múzeumban (Budapest, Nagymező u. 8.). Helyreigazítás Lapunk 5. számában hibásan je­lent meg a „Mese a Zöldmanzárdos Házról" című recenzió szerzőjének neve és foglalkozása. Helyesen: Gá­doros Katalin, tanárnő. Helyesbítés A lap idei 6. számának munkajogi rovatában (a 19 oldalon) - nyomdai hibák folytán - az egyéb pótlékok alcím alatt e) pont helyen tévesen „c) gyakorlóóvodai és gyakorlóisko­lai pótlék" szerepel. Ezt követően a harmadik hasábban felsorolt adc) pontokban megjelölt pótlékok után kimaradt a szövegből a d) pont, az alábbi szöveggel: ,,d) gyermekvédelmi, ifjúságvédel­mi pótlék annak, aki nevelési-okta­tási intézményben gyermekvédelmi vagy ifjúságvédelmi feladatot lát el;"

Next