Köznevelés, 1997 (53. évfolyam, 1-41. szám)

1997-01-10 / 1. szám

ifiF K­ö­z­nevelés Tanítható-e a pedagógia? A kérdés látszólag indokolatlan, hiszen a pedagógiát ta­nítják; a főiskolákon, egyetemeken külön tanszékek, inté­zetek foglalkoznak ezzel a feladattal. Nagyon sok gyakor­ló tanár azonban azt mondja, hogy a módszertani, didak­tikai és pedagógiai tanulmányait igen kevéssé tudja hasz­nosítani az iskolai munkában. Mielőtt ezért csak a magyarországi pedagógiaoktatást hibáztatnánk, emlékeztetnék arra az angliai vizsgálatra, amelynek eredménye nemrég megjelent Világszerte rova­tunkban is. Eszerint az angol pályakezdő tanárok munká­juk első évében általában nem kívánják alkalmazni azokat az eljárásokat és módszereket, amelyeket a felsőoktatás­ban nekik bemutattak, hanem pusztán szakmai tudásuk­kal, illetve személyiségük kisugárzásával szeretnének eredményt elérni, és általában hatalmas kudarcok érik őket. Ezután, a második év során hatalmi eszközöket vet­nek be, fegyelmeznek, büntetnek, és újból kudarcok érik őket. Általában legkorábban a harmadik évben sikerül a pedagógusnak kialakítania azokat a módszereket, eljárá­sokat, amelyeket azután hatékonyan alkalmazhat az isko­lában. Nemrég megjelent egy tanulmány a Fejlesztő Pedagógia című folyóiratban. Magyari Beck István professzor az is­kola piacosításával kapcsolatban fejtette ki véleményét, és ebben a cikkben azt írta, hogy a pedagógia „alkalmazott művészet”. Tanítható-e a művészet? Vagy csak a gyakor­latban elsajátítható-kiküzdhető fogások, trükkök, beállí­tódások, eljárások eredménye? Kerekasztalunkhoz három vendéget hívtunk. Magyart Beck Istvánt, a Budapesti Közgazdaságtudományi Egye­tem Pedagógiai Tanszékének professzorát, Báthory Zol­tán oktatáskutatót, a Művelődési és Közoktatási Minisz­térium helyettes államtitkárát és Horn György iskolaigaz­gatót, az ország egyik legszabadelvűbb s egyben legsikere­sebb, legnépszerűbb középiskolájának, az Alternatív Köz­­gazdasági Gimnáziumnak pedagógiai vezetőjét.­­ Kezdjük talán az idézett gondolat­tal. Mit ért ön azon, hogy a „pedagógia alkalmazott művészet”? Magyari Beck István: Való­ban, a pedagógiát én művészi jel­legű tevékenységnek tekintem. De nemcsak én gondolkozom így, ha­nem nagyon sok kutató és maguk a gyakorló pedagógusok, sőt a köz­vélemény is. Példa erre az a szólás­mondás, hogy a tanár embert „fa­rag”. Ez a kifejezés azt sugallja, hogy a pedagógia emlékeztet a szobrászatra, a művészetre. Az em­ber, amikor megszületik, rend­kívüli sokféleséget hoz magával. Ezek egy részének szabad utat kell engedni, más részüknek természe­tesen nem. Ez a szocializációs fo­lyamat. Hogy mikor, mit engedni és mit nem engedni, ez természe­tesen társadalomspecifikus. Hiszen az egyik társadalomban kívána­tosak bizonyos tulajdonságok, a másik társadalomban ugyanazok a tulajdonságok nem kívánatosak. De mindenféleképpen ez a kettős játék, hogy engedek és korlátozok, a pedagógiában alapvető. Mi itt a művészet? A művésze­tet én olyan tevékenységnek fo­gom föl, amelynek nincs szilárd, kötött algoritmusa. Ennek megfe­lelően nagyon sok minden sorol­ható a művészetek körébe, amit eddig nem tekintettek annak. Eb­ben az értelemben lehet beszélni a viselkedés művészetéről, a sza­kácsművészetről stb. Miért fontos ez? Azért, mert a pedagógiában vannak olyan törekvések is, ame­lyek algoritmizálni szeretnék a pe­dagógiát. Természetesen lehet ta­nítani a nevelést-oktatást, hiszen vannak benne algoritmikus ele­mek, tehát olyasmi, ami tudo­mányosan megfogható, megra­gadható. Tehát lehet pedagógust képezni, sőt kell is. Viszont ami­kor a tanár kiér a „terepre”, ak­kor ezeknek a tanultaknak a kombinálása, improvizatív mó­don, ott, a helyszínen történik, és ez a tevékenység már nem algo­ritmikus jellegű, ez már művé­szet. Báthory Zoltán: Nekem na­gyon tetszik ez a megközelítés. A pedagógiában valóban sok a mű­vészeti elem, ugyanakkor a peda­gógiának vannak tudományos alap­jai is. Más metaforákat is használ­hatnánk, mondhatnánk kicsit tré­fásan, hogy a pedagógus kertész, aki neveli, termeszti, fejleszti, táp­lálja a személyiséget; úgy gondo­lom tehát, hogy a pedagógus mi­benléte meglehetősen nagy rejtély. Azt gondolom ugyanakkor, hogy arról is kellene beszélni: vannak ennek a mesterségnek jó teoretikus alapjai is.­­ De ha a tanár megkezdi munkáját a „terepen”, az iskolában, az elméleti­tudományos alap csak kiindulópont a számára, a gyakorlat konkrét kérdései­re a választ neki kell megtalálnia, még­hozzá általában pillanatok alatt. Ezút­tal kivételesen nem az oktatáskutatótól, hanem az államtitkártól kérdezném: milyen legyen ez a „terep”, ez a megha­tározó légkörű iskola, amelyikben a ta­nár eldönti, milyen személyiségjegyek kialakulását jutalmazza, s melyeket büntesse. Báthory Zoltán: Úgy gondo­lom, hogy a jövő iskolájának első­sorban olyan intézménynek kell lenni - a pedagógusok révén, az ott levő eszközök révén stb. -, ahová a diákok szeretnek járni, ahová szí­vesen járnak. Ahová járni nem kín­lódás, nem kínkeserv a tanulóknak. Ugyanakkor ennek az iskolának, miközben az érzelmi kötődést ki kellene alakítani a gyerekekben, valami értelmesre meg is kellene tanítani őket. Ennek a kettőnek az egyesítése sokszor igen nehéz. Be­szélünk játszóiskoláról, ahol kelle­mes lenni, de nem túl sokat tanul­nak a gyerekek. Beszélünk oktató­iskoláról, a poroszos iskoláról, aho­vá a diákok nem szeretnek járni, ahol a gyerekek fejébe rossz algo­ritmusok szerint úgymond „beve­rik” a tananyagot. És beszélünk persze, és én erről szeretnék beszél­ni, arról az iskoláról, ahová jó is jár­ni, meg értelmes dolog is járni, ahol olyan pedagógusok dolgoznak, akik ezt a két feladatot egyszerre meg tudják oldani.­­ Milyen tulajdonságok kellenek egy ilyen iskolához, a pedagógus milyen tu­lajdonságokkal rendelkezzen? A Horn György irányította alternatív tanárkép­zésben megpróbáltak összeállítani egy modellt arra vonatkozólag, hogy milyen tulajdonságokra van szüksége a tanár­nak, ha egy ilyen „schola maternában“ próbál tanítani. Horn György: Először vissza­térnék az eredeti kérdéshez, mert az jó „kályhasarok”, kiindulópont. Művészet-e a pedagógia? Nekem tetszik ez az analógia. Hogy a pe­dagógia és a pedagógus feladata bi­zonyos értelemben hasonlítható a művészeti pályákhoz, azokhoz a feladatokhoz, mégis inkább úgy gondolom, hogy ez egy szakma, amelynek lehetnek művészei. Na­gyon összetett szakma, amelynek megvarrnak a maga szakmai fogá­sai, megvan a maga technológiája, azonban a feladat egésze valóban nem algoritmizálható, hiszen ez­ függ a helytől, történeti időtől, sőt regionálisan is igen változó. A leg­fontosabb elem, ha úgy tetszik, kö­vetelmény a pedagógusok munkájá­ban a hitelesség, ez viszont feltéte­lezi, hogy azonosak legyenek azzal, amit csinálnak. Ezt tartom a dolog lényegének, ugyanis ez az, ahol a tömegoktatásban elszakadt egy fontos láncszem. Ezt a láncszem­szakadást biztosan átélték azok a régi mesterek, akik bekerültek a gyárba, és tömeggyártásban elemi munkaegységeket voltak kénytele­nek végezni ahelyett, hogy végig­csinálhatták volna az egész munka­­folyamatot. Az a helyzet, hogy ez a fajta kettéválás, ez a tömeggyártá­si elem hosszú távon megragadt és stabilizálódott a közoktatás egészé­ben. Az a furcsaság alakult ki pél­dául, hogy iskoláinkban olyan szer­vezeti alapegységek vannak (a munkaközösségek), amelyekben azok a tanárok kerülnek egy szer­vezeti egységbe - és ez fontos, hi­szen a munkaközösségekhez kötő­dik a tanárok egzisztenciája, ott lesznek sikereik és kudarcaik, ez az egység, például az angol munkakö­zösség kap vagy nem kap pénzt fel­szerelésre -, akik biztosan nem ta­nítják ugyanazt a gyereket. Az az egyetlen közös bennük, angoltaná­rokban, hogy ugyanazt az egy gye­reket biztosan nem tanítják. Tehát maga a szervezet, a rendszer úgy alakult ki, hogy egyrészt muszáj együttműködniük, másrészt sem térben, sem időben, sem érdek­ben, sem semmilyen szakmai mo­tívumban nincsenek egymásra utalva. Gondolkoznak róla, de vé­gül is ez nem működik. Ilyen a me­chanizmus. A másik fontos elem ugyanehhez kapcsolódik. Az is­ fur­­csaság egy általános iskolában, hogy ha hiányzik a tanár, akkor va­lamelyik másik szakos tanár be­megy, és „szakszerűtlenül” helyet­tesít. Pedig Magyarországon min­den pedagógus elvégezte a nyolc általánost, tehát teoretikusan is­mernie kéne azokat az információ­­morzsákat, amelyeket a gyerekek­kel közölni kell. Összefoglalva: a pedagógusok csak egy dologban közösek, hogy ugyanazt a szakmát gyakorolják, nevezetesen pedagó­gusok. Függetlenül attól, hogy iro­dalom vagy történelem szakosok. Ebből az következik - és ez a má­sodik elvárás, a feltétel a hitelessé­gen túl -, hogy nem biztos, hogy jó, ha egy pedagógus túl jó szak­ember. Ha úgy tetszik, ez esetleg éppen irtalmas dolog is lehet. Te­hát ha valaki kiváló matematikus, akkor sikertelen, elfuserált mate­matikusként éli le az életét, ha ta­

Next