Köznevelés, 1997 (53. évfolyam, 1-41. szám)
1997-01-10 / 1. szám
könyv. Sok hasonlót kívánok a magyar film- és általában az esztétikai oktatás javára. (Magyar Filmunió, 1996) KRONSTEIN GÁBOR : Szülők könyve Amerikából Bármilyen volt hajdan - vagy legyen most - a politikai-ideológiai gondolkodásunk, azt nem tagadhatjuk le, hogy föltehetően mindannyiunk számára nagy élmény volt csaknem fél évszázaddal ezelőtt a Makarenko írta Szülök könyve magyar megjelenése és elolvasása. A szépírói tehetséggel is megáldott nagy nevelő novellaszerűen írt le tanulságos, bonyolult családi vagy intézményi nevelési helyzeteket, problémákat, eseteket, megoldási kísérleteket. Könyve azért is lett annyira népszerű, mert minden sorát mély érzelem és a családokkal, a gyermekkel való együttérzés hatotta át. De tempora mutantur et nos mutamur in illis, azaz „változnak az idők, és velük együtt mi is változunk”. A ma embere, kiváltképpen az amerikai, nem szeret hosszadalmasan érzelegni (bár ez egyáltalán nem biztos), hanem tömör, tudományos és naprakészen használható válaszokat vár a kérdéseire. Ezt ismerték fel az Egyesült Államok egyik legnagyobb tekintélyű mentálhigiénés kutatóintézetének, a Philadelphia Child Guidance Centernek a munkatársai, és Your Child’s Emotional Health (Gyermeked érzelmi-lelki egészsége) címen 1993-ban közreadták jótanács-gyűjteményüket a neveléssel küszködő szülők számára. A most, 1996-ban megjelent magyar fordítás itthon a hagyományosan jól hangzó Szülők könyve címet kapta, és föltehetően ugyanolyan gyorsan népszerűvé válik, mint annak idején Makarenko fénynovellafüzére. A kitűnő amerikai szakemberek ugyanis rövid és közérthető, enciklopédikusan tömör válaszokat adnak a leggyakoribb szülői kérdésekre, a voltaképpen örök nevelési miértekre és hogyanokra. A könyv három nagy fejezetre oszlik: a születéstől hatéves korig, hattól tizenhárom éves korig és tizenháromtól tizennyolc éves korig foglalkozik a gyerekek, illetve a serdülők nevelési-nevelődési problémáival. Rövid „kérdések” és kurta „válaszok” teszik könynyen érthetővé a legbonyolultabb és legsúlyosabb dilemmákat, valamint ezek megoldási lehetőségeit. De nemcsak a szerkezete és a módszere más ennek a könyvnek, mint ama régié, hanem a szellemisége, a kiindulópontja is. A marxisták szerint ugyanis az újszülött „üres lap”, amelyre (szinte kizárólag) a közösség, a család, a társadalom írja majdan rá a mondanivalóit, az üzeneteit. Ezzel szemben az amerikai szerzők azt vallják, hogy „ minden ember egyedi lelkialkattal jön a viágra, és azonnal önálló személyiség... A csecsemő agya nem tiszta lap... már az újszülöttnek egyéni lelki alkata van... egy sor vele született hajlam, amely arra ösztökéli, hogy bizonyos módokon viselkedjék és reagáljon... hogy „oldott vagy merev, jámbor vagy vakmerő, játékos vagy komoly komor (stb. stb.) személyiséggé válik-e”. Persze, a szülőnek ezt a jelleget a gyermekében hamar föl kell ismernie, és bár kötelessége irányítani gyermeke fejlődését, soha nem szabad annak alaptermészete ellen cselekednie, hanem meg kell próbálnia jó irányokba terelgetni a bontakozó és sokfelé tapogatózó hajlamokat, tulajdonságokat. Voltaképpen ez a vezéreszme az, ami igazán a jövő századba mutatóvá, újszerűvé teszi a Philadelphia Center könyvét. Gyakorlatias szellemű könyvről lévén szó, az már nem is meglepő, hogy minden fejezet végén megtaláljuk a szakkifejezések jegyzékét a kifejezésekhez fűzött rövid magyarázatokkal; a függelék pedig a Mentálhigiénés Programiroda és a kiadó jóvoltából részletes és postacímes jegyzékét adja a magyarországi családsegítő intézményeknek, a nevelési tanácsadóknak, a drogmegelőző szolgálatoknak, valamint az önsegítő társadalmi szervezeteknek. A könnyű eligazodás végett a kötetet Tárgymutató zárja. (Szülők könyve, Kulturtrade Kiadó, Budapest, 1996. Írták a PCGC munkatársai és Jack Maguira. Fordították: Kühmer Vera és Szeredás Lőrinc.) SZEMLE GYŐRI GYÖRGY 4 A német lovagrend Ki ne emlékeznék, felidézvén kamaszkori olvasmányélményét, Sienkiewicz romantikus történelmi regényéből, a Kereszteslovagokból a Német Lovagrendre? De vajon hányan tudják, mi is volt valójában történelmi valóságában - ez a lovagrend? Az érdeklődők most megtudhatják Pósán László fiatal debreceni történész, egyetemi oktató A Német Lovagrend története a 13. században című kitűnő könyvéből. A széles körű és alapos tudásanyagon nyugvó, a nemzetközi szakirodalmat jól ismerő és hasznosító, egyszersmind új kutatási eredményekkel gyarapító monográfia szigorú önkorlátozással szorítkozik a teuton rend létrejöttének és felemelkedésének bemutatására, más könyvre, illetve kutatóra hagyva a virágkor és a hanyatlás krónikáját. Ezzel olvasói körét is kétségtelenül behatárolja, választott témáját viszont annál mélyrehatóbban vizsgálhatja. Alapossága mellett fő érdeme tárgyilagossága. Hosszú időn át ritka erény volt ez a német lovagokról írók sorában, akiknek tollát gyakran vezette ilyen vagy olyan irányú elfogultság. A múlt s a jelen században, német és lengyel részről egyaránt hajlamosak voltak a középkori lovagrendben s az általa létrehozott államalakulatban a modern német expanziós politika előfutárát látni, pozitív vagy negatív előjellel. Holott a teuton lovagrend a keresztény középkor két „ideáltípusát”: a lovagot s a szerzetest egyesítette sajátos szintézisben. Hogy milyen eredményekkel és következményekkel, annak megítéléséhez Pósán László színvonalas munkája megbízható támpontot jelent. (Debrecen University Press) MADARÁSZ IMRE 4 Utazások Magyarországon Mivel töltötte idejét a bajor király a Hortobágyon? Miért kapott Hruscsov ötösfogatot? Mikor volt bikaviadal Budapesten? Milyen volt a női fürdőruhák divatja a Balatonon? Melyik űrhajóst fogadták Magyarországon népviseletbe öltözött leányok? Miért jött Chuck Berry Budapestre? Vajon 1996- ban több látogató fordult-e meg Budapesten, mint a mai Dánia lakossága? Miért rendeznek világtalálkozót a magyarul beszélő rádióamatőrök? Miért volt szép, már akinek szép volt, Dunaújváros a hatvanas években? Melyik bor a borok királya és a királyok bora? Hol laknak a hollókőiek? Ezek a kérdések olvashatók azon a tájékoztatón, amelyen felül az 1100 látható, címe Utazások Magyarországon (Travels in Hungary), és a Néprajzi Múzeum 1996. június 27-én megnyílt és 1997. március 31-ig nyitva tartó kiállítására invitálja a látogatókat. A Néprajzi Múzeum kiállítása „Az idegenforgalom és a protokoll Magyarországa 1896-1996” alcímet viseli. Arra keres választ a millecentenárium évében, hogy Magyarországról milyen képek jelentek meg, milyen üzenetek fogalmazódtak meg az utóbbi száz évben, illetve milyen kép él az idelátogató idegenekben hazánkról. Az országkép formálásában intézmények, szervezetek, utazási irodák, a tömegkommunikáció, az állami protokoll, a művészet, a propaganda vesz részt, ám rajtuk kívül jelentős szerepe van az iskolának is. Ezért dr. Nagy László szaktanár, a kiállítás idegenforgalmi és turisztikai szakértője szívesen lát diákcsoportokat. Elmondta, hogy a kiállítás mindennap délelőtt 10 órától este 6 óráig tart nyitva, de a tanulóknak a belépés keddenként díjmentes, ekkor készségesen vállalkozik tárlatvezetésre, ugyancsak ingyen. M. L. : Várak, lovagok A Magyar Nemzeti Múzeum és a Fővárosi Pedagógiai Intézet a magyar lovagkort feldolgozó történetijátszóház módszertani tanfolyamot hirdet pedagógusoknak (történetijátszóház módszertani tanfolyamot hirdet pedagógusoknak (történelem vagy bármely szakos tanároknak, tanítóknak, óvónőknek), könyvtárosoknak és művelődési szakembereknek. Információ és jelentkezés: Magyar Nemzeti Múzeum Közönségkapcsolatok Főosztálya, 1088 Budapest, Múzeum krt. 14-16. Telefon: 117-7806. Részvételi díj: 9500 Ft, amelyet fizethet a munkaadó (iskola, művelődési ház, önkormányzat, kerületi továbbképzési alap stb.) vagy maga a jelentkező. Részletfizetésre is van lehetőség. 1997. 1. szám AAA Állásfoglalás Az Általános Iskolai Igazgatók Országos Egyesülete és a Budapesti Általános Iskolai Igazgatók Kollégiuma közgyűlésén megtárgyalták a helyi pedagógiai programok (HPP) és helyi tantervek (HT) kidolgozásának helyzetét. A két nagy merítésű, bázisú szervezet közel 250 általános iskolában végzett kérdőíves felmérése és annak elemzése kapcsán a következő állásfoglalást tette közzé: 1. A HPP és HT kidolgozásának folyamata az intézményeknél megkezdődött. A munkálatok viszont az önkormányzatok által megszabott határidőkhöz képest fáziskésésben vannak. Ennek okai a következők lehetnek: Jogszabályi feltételek hiánya. (Végrehajtási utasítás.) A szakirodalom és a mintatantervek beszerzési korlátai. Az OKI-mintatervek hiánya. A pedagógusok és intézményvezetők felkészítésének hiányosságai, fáziskésése. Pénzügyi feltételek, ösztönzők hiánya. 2. A HPP és HT kimunkálásához feltétlenül szükségesnek tartjuk a következő dokumentumok mielőbbi végleges kidolgozását és megjelentetését: Az önkormányzatok középtávú közoktatási koncepciója. A közoktatásról szóló törvény végrehajtási utasítása. Alapvizsga-szabályzat. A NAT-ra épülő taneszköz- és tankönyvjegyzék. A 11-12. évfolyam tantervi követelményei és az érettségi vizsga szabályzata. 3. Szükségesnek tartjuk, hogy a HPP és HT kidolgozásához készített szakkönyvek és mintatantervek egy könyvtári példányát minden intézmény ingyenesen megkapja. Javítani szükséges a témában megjelenő szakirodalmat, valamint az indított tanfolyamokkal kapcsolatos információt és koordinációt. 4. Minél előbb meg kell szervezni a közoktatási törvényben rögzítettek szerint a NAT-hoz igazodó pedagógusképzést és a pedagógusok központilag szervezett és koordinált - a gyakorlatban jól hasznosítható - át- és továbbképzését. 5. Központilag elkülönített keretből kell biztosítani az iskolák számára a NAT-minimum követelményeinek teljesítéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételek megteremtésének anyagi fedezetét. 6. Feltétlenül szükségesnek tartjuk, hogy az állami költségvetésben biztosítsanak a NAT bevezetéséhez kapcsolódó többletfeladatok díjazására fedezetet a dokumentumokat megalkotó intézményvezetők és pedagógusok számára. A fent leírt okok miatt kérjük, hogy az oktatási tárca irányítói javasolják az önkormányzatoknak: a HPP és HT elkészítésének ütemezését és határidejét úgy határozzák meg, hogy a tantestületeknek elegendő idejük maradjon az iskola helyi dokumentumainak kidolgozására. Javasolt határidő: 1997. szeptember 30.) Javasoljuk továbbá: az ágazat vezetői fontolják meg annak a lehetőségét, hogy az intézmények 1998. szeptember 1 -jétől helyi programjukat csak első osztálytól, felmenő rendszerben vezessék be.