Köznevelés, 1998 (54. évfolyam, 1-41. szám)
1998-01-09 / 1. szám
Köznevel és HÍREK - INFOR MÁ C IÓK A Művelődési és Közoktatási Minisztérium hetilapja, elődje a Néptanítók Lapja, 1868-1945 Alapította: EÖTVÖS JÓZSEF Kiadja a Szignet Kiadói és Nyomdai Kft. Felelős kiadó: Hasznos Emőke ügyvezető igazgató Szedés, tördelés: Ciklon 2000 Kft. Nyomás: Zrínyi Nyomda Rt. Felelős vezető: Vinkó György vezérigazgató ISSN 0133-0969 A szerkesztőség munkatársai: SZUNYOGH SZABOLCS főszerkesztő TIBOR KLÁRA főszerkesztő-helyettes NOVÁK GÁBOR rovatvezető MIKSA LAJOS TETLÁK ESZTER fotóriporter A szerkesztőség címe: Budapest V., Vörösmarty tér 1. Levélcím: Budapest, Postafiók 182, 1368. Telefon: 118-4787 (közvetlen). Telefax: 118- 7782. Hirdetés: 118-4304 A kiadóhivatal címe: 1136 Budapest, Tátra u. 14-16. Telefon: 349- 2353. Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely postahivatalban, a posta hírlapüzleteiben és a Hírlapelőfizetési és Lapellátási Irodában HELIR. 1089 Budapest, Orczy téri, közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a HELIR Postabank és Takarékpénztár Rt. 11991102-02102799 pénzforgalmi jelzőszámra. Belföldi előfizetés, fax: 303-3440. Belföldi-külföldi előfizetés és reklamáció: 303-3441 vagy 303-3442. A Hírlapüzletági Igazgatóság központi információs irodájának zöld száma budapestieknek: 06-80-444-444 Előfizetési díj egy évre: 3480 Ft. Egyes példányok a szerkesztőségben kaphatók naponta 9-14 óráig. Jogi tanácsadás hétfőnként 2-4 óra között a 118-4304-es telefonszámon. A címlapon: Tetlák Eszter és Szunyogh Szabolcs felvételei , számunk szerzői: Barabás Tamás újságíró, Budapest; Czeizel Zoltán kutató, Budapest; Juhász József munkatárs, MKM; Szabó Imre tanár, Budapest; Szelenczey Edit tanár, Sopron; Szenes György igazgató, Budapest; Téglás Tivadar újságíró, Budapest; Tuza Tibor tanár, Debrecen. Új szakaszába lépett az UNICRI-MKM drogprevenciós program Talán senki nem tudja, hogy Magyarországon hány intézmény, szervezet, alapítvány, magánszemély foglalkozik a drogveszély megelőzését, a betegek testi-lelki gyógyítását szolgáló legkülönfélébb tevékenységgel, azt pedig, hogy milyen hatékonysággal, becsülni sem lehet. Ilyen információval nem rendelkezik az ENSZ Nemzetközi Kriminológiai és Igazságügyi Kutató Intézete és a Művelődési és Közoktatási Minisztérium közös prevenciós irodája (UNICRI-MKM Prevenciós Iroda) sem, noha célja egy integrált prevenciós program kidolgozása a magyar iskolarendszer számára, távlatosan és sikerétől függően pedig a környező országoknak. Az iroda megbízásából eddig 15 magyar szakember ismerkedett Rómában az UNICRI-programmal és céljaival, a december 4-én Budapesten tartott akkreditációs előkészítő megbeszélésre pedig meghívót kaptak mindazok, akikről dr. Czakó Kálmán Dániel, a prevenciós képzés nemzeti koordinátora is úgy vélte, segíthetnek az itthon felhalmozott ismeretek összegyűjtésében. Ezzel kezdődik el a program új szakasza, amely a végén szilárdabb keretek között a pedagógusképző intézményeknek ajánl fel oktatható tananyagot. Az egyházaktól az orvosokon, a politikusokon, köztisztviselőkön keresztül az egyetemi oktatókig és kutatókig minden szakterület képviseltette magát, és megerősítette azt a képzési koncepciót, amely szerint a diák és a tanár elképzeléseinek találkozniuk kell egymással, mindkét fél kezdeményez és együttműködik az ismeretanyag feldolgozásában. Az ENSZ képzési programja három területre terjed ki: az iskolai, a graduális, valamint a posztgraduális tanárképzésre. E szakaszban tehát a graduális tanárképzés tananyagának megalapozásáról van szó. Új tanszék alapítását sem tartja elképzelhetetlennek az Eötvös Loránd Tudományegyetem és a Miskolci Egyetem, és az elsajátítandó tananyag mértékétől függően három vagy öt év után adnak diplomát az új szakemberek kezébe. Elsorolni is hosszú, milyen témák szerepelnek máris az iskolai preventív programban. Csak címszavakban: a nevelő személyes mentálhigiénéje, a képzés szükségessége, dependencia, az AIDS orvosi és pszichoszociális szempontból, nikotin, alkohol, kapcsolat a népegészségügyi és tisztiorvosi szolgálattal, az orvosi beavatkozás, jogi prevenció, drogpolitika és abúzusok, felkészítés a szülői hivatásra, generációs kapcsolatok, gyermeki jogok, multiprofesszionális munkacsoportok, gyermekzaklatások, életvezetés, problémás fiatalok és preventív beavatkozások, egészséges életmód, ifjúságvédelem, iskolai menedzsment, iskolai szociális munka, iskolarendszer fejlesztése, kábítószerek, kommunikáció, illetékesség, felelősség, kortárscsoportok, krízis, krízisintervenció, bűnmegelőzés, pártfogói felügyelet, az iskola preventív programja, reklám, hirdetés, nyilvánosság, tanárok szupervíziója, tantervi adatbank... Ámbár mindegyik fogalom egy-egy szakág alapvető témájának is tekinthető, gyakorlati megvalósításuk iránya azonban mind egyfelé, a pedagógia, az iskola felé mutat - állapította meg dr. Czakó Kálmán Dániel, ezért iskolai a drogprevenciós program. Az ütemterv szerint az iroda 1998. január 30-ig gyűjti a leírásokat, javaslatokat, majd a rendezett anyagot 1998. február 27-e és március 17-e között szakmai fórumokon kisebb csoportokban vitatja meg, ezek összegzett eredményét 1998. április 30-ig teszi hozzáférhetővé, hozza nyilvánosságra. Ezzel zárul az akkreditációs folyamat előkészítő szakasza. A M. L. Iskola az ezredfordulón Iskolaszékek vezetői, tagjai, iskolaigazgatók, pedagógusok vetek részt a Művelődési és Közoktatási Minisztérium „Iskola az ezredfordulón” című fórumán, melyet december 6- án Budapesten, a Körcsarnokban tartottak meg. Polinszky Márta főosztályvezető megnyitója után Magyar Bálint művelődési és közoktatási miniszter tartott előadást. Először a minőségi munkavégzésért járó kereset-kiegészítés jövő évi bevezetéséről, illetve az iskolaszékeknek a közoktatás modernizációjában betöltött szerepéről beszélt; majd a középiskolai expanzió megindításáról, a NAT bevezetéséről, a pedagógusok továbbképzéséről, az informatika iskolai fejlesztéséről és a nyelvi képzés megreformálásáról. Vekerdy Tamás pedagógiai kutató előadásában hangsúlyozta, hogy az a jó iskola, ahol az oktatás-nevelés középpontjában a gyerek áll. Örömmel tapasztalja, hogy a minisztérium, a „hivatal” is ilyen iskolát szeretne működtetni a NAT segítségével. Az ismert kutató, szakíró is érzékeltette, hogy hosszú távon a gyerekközpontú iskolai munka sikeres. Az az iskola, amely tanítványait az életkornak megfelelő feladatokkal bízza meg, nem kíván tőlük erőn felüli - gyakran pszichoszomatikus tünetekkel járó munkát. Botka Lajosné, az Iskolairányítók Magyarországi Egyesületének elnöke a szülők és a nevelők együttműködésének fontosságáról beszélt. Elmondta, hogy minden településen olyan lesz az iskola, amilyenné a szülők, az önkormányzati képviselők, a tanárok teszik. Ha a pedagógiai programot közösen dolgozzák ki, akkor az iskola egyaránt működhet a fenntartó, a megrendelő és a tanárok megelégedésére. Sőt, a gyerekekére is. Az előadások után fórum következett, melynek keretében a feltett kérdésekre Magyar Bálint miniszter, Koltai Péter, az Országos Diákjogi Tanács elnöke, Petrus László, a Közoktatási TestületekTitkárságának vezetője, Polinszky Márta főosztályvezető, Sári Lajos főosztályvezető-helyettes és Szabó Lajos főtanácsos válaszolt. N. G. Továbbtanulási tájékoztató Az iskola- és pályaválasztás megkönnyítésére évek óta szakkiadványokat jelentet meg a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Pedagógiai és Közművelődési Intézet. Ezúttal külön adták közre a szakiskolákba, a szakközépiskolákba és a gimnáziumokba készülőknek, szüleiknek, illetve az osztályfőnököknek szóló továbbtanulási tájékoztatót. Iskolánként feltüntetik a felvehetők számát, a tanulható idegen nyelveket, a választható fakultációt, a kollégiumi elhelyezés lehetőségeit, a felvételi esélyeket és a jelentkezéssel összefüggő tennivalókat. Tájékoztatják az érdeklődőket a katonai iskolákról, a két tanítási nyelvű középiskolákról, a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumokról. A kiadványok végén jelentkezési lapmintát is talál az olvasó.