Köznevelés, 1998 (54. évfolyam, 1-41. szám)

1998-01-30 / 4. szám

I­N­T­E­R­J­Ú 1998. 4. szám AA Javítja-e a piacosodás az esélyegyenlőséget? Beszélgetés Gábor Kálmán oktatáskutatóval N­agyszabású kutatást indí­tott­­ Kikből lesznek dip­lomások? címmel az Okta­táskutató Intézet Gábor Kálmán vezetésével. A kutatócsoport tagjai arra kíváncsiak, hogy léte­zik-e presztízshierarchia a felső­­oktatási intézmények között, miért a középiskolák egy szűk köre adja a tudományegyete­mek hallgatóinak nyolcvan szá­zalékát, és hogy a családok tár­sadalmi helyzete milyen össze­függést mutat az elit középisko­lákba való bekerüléssel. Túl a kutatás első szakaszán a tapasz­talatok összegzésére kértük a kutatásvezetőt. - A közoktatás különösen 1990 óta tartó átalakulása, modernizá­ciója rontja az iskolai esélyegyenlő­séget - állítják sokan. - Szögezzük le: a piaci rend­szer kiépítése nem egyenlő az oktatási esélyek romlásával. Nem a piaci rendszert kell tehát okolni azért, mert néhány elit­központú mozzanata is van az oktatásban zajló átalakulásnak. A hatvanas évek végén a magyar társadalom különböző rétegei kiegyeztek egymással és a hata­lommal, mely cserébe bizonyos előnyöket kínált fel nekik. Ezek­kel az előnyökkel az értelmisé­giek éltek a legjobban. Már a hetvenes években felvetődött az elitképzés veszélye, a felsőokta­tás zártsága. Próbáltak a válto­zás irányába mutató intézkedé­seket tenni, de ezek nem vezet­tek célra. A kommunista rend­szer összeomlásakor a helyi elit megőrizte pozícióját, és megha­tározó szerepet játszott/játszik az oktatás átalakításában, ér­dekérvényesítése példaszerű. Úgy látom tehát, hogy az okta­tásban jelentkező esélyegyen­lőtlenség sokkal inkább a hetve­nes években kialakult magyar társadalmi szerkezet következ­ménye, mint a piacosításé. - Ezért nem szenvedték meg az átalakulást az úgynevezett „elit gimnáziumok”, középiskolák? - Ügyesen hozzáidomultak a változásokhoz, például a gye­reklétszám csökkenéséhez a hat- és a nyolcosztályos iskoláz­tatással. Miközben az úgyneve­zett elit iskolák száma nőtt és nő a magán- és alapítványi intéz­mények megnyitásával, a társa­dalmi és oktatási átalakulás nagy vesztesei az általános iskolák let­tek. Főként a falusi, kisvárosi intézmények. Nemrég Tamási­ban jártunk, ahol kiderült, hogy a település összesen kilencven nyolcadikosa közül mintegy negyvenen két osztályba járnak, és emelt szinten tanulnak néme­tet. A többiek egy nagy létszá­mú osztályban tanulnak. Ez a helyzet nem iskolabezárással, racionalizálással alakult ki. Az ügyben érintettek elsajátították azokat a technikákat, amelyek alkalmazásával a gyengébb ké­pességűek amolyan parkolópá­lyára tehetők, a tehetségesebbek pedig fejleszthetők. - Térségekre bontva hogyan zaj­lik le ez a folyamat? - Mi a fejlett térségbe tarto­zó Sopront és az elmaradt kör­zetbe tartozó Salgótarjánt ha­sonlítottuk össze oktatási szem­pontból. Kiderült, hogy Salgó­tarjánban sem számoltak fel iskolákat radikálisabban, mint Sopronban, azaz a válságövezet önkormányzata is meg tudta őriz­ni az iskoláit. Ipara összeomlott, de az oktatási rendszere nem. Viszont ez a megmaradt rend­szer Salgótarjánban nem volt képes olyan jól alkalmazkodni a piaci viszonyokhoz, mint Sop­ronban. Nincs különbség a két város között a továbbtanulni szándékozók arányában sem, a kiszemelt iskolákat tekintve vi­szont van. A soproni fiatalok pá­lyaválasztását a munkaerő-pi­aci helyzethez való igazodás, a praktikusság mozgatja, a sal­gótarjáni tanulók a kialakult is­kolaválasztási szokások szerint döntenek. - Ez a főiskolai, egyetemi to­vábbtanulás esetén is igaz? - Az egyetemválasztásra nagy­részt a középiskola szocializálja a diákot. Ha emelt szintű mate­matikát vagy fizikát tanult, ak­kor ennek megfelelően veszi az irányt a továbbtanuláskor. A szülői óhaj és a pénz talán csak a karrierpályáknál jön számítás­ba, mint amilyen a jogi, a köz­­gazdasági vagy az orvosi. A ku­tató számára is meglepő, hogy a tanár szakosok fele még az egye­temi évek alatt más kart, szakot választ. Ha nem sikerül, akkor az egyetem elvégzése után irat­kozik be másik felsőoktatási in­tézménybe. Két-három év tanu­lás után jönnek rá arra, hogy szakmájukból nem lesznek ké­pesek megélni, ezért változtat­nak, vagy tanulnak tovább vég­zés után. Például a bölcsészek két-három év után átiratkoznak a jogi karra, a nyelvszakosok, ha végeznek, valamilyen piaci ori­entációjú iskolában tanulnak to­vább, hogy jobb álláshoz jussa­nak. Még azt se bánják, hogy megnyúlik a tanulási idejük. Úgy látom, hogy a családok, a diákok egy része nem tud józan, racionális továbbtanulási elvet kidolgozni, a pályaválasztáskor nem számítanak arra, hogy pia­ci körülmények között a felső­­oktatás befektetést jelent. Néha öt évnél is többre szóló befekte­tést. Ezért vetődik fel a kérdés: hány évre szóljon az állami támo­gatás a felsőoktatásban tanulók­nak? - A családok a négy-öt évi tanít­tatást is nehezen bírják. Segíthet az állami kompenzáció? - Mindenképpen szükség van kompenzációra, hiszen az elit rétegekbe való bekerülés egyre nehezebb, egyre kemé­nyebb a konkurenciaharc. Sőt, az egyetemek zártsága is meg­marad a piaci rendszer teljes kiépüléséig. Már most tudjuk az oktatási statisztikákból, hogy a tudományegyetemekre kerülők nyolcvan százaléka az összes kö­zépiskola negyedében tanult.­­ Az elit középiskolákból jó egye­temre iratkozott fiatalnak zöld útja van a jól fizető állásokhoz? - Évente rendeznek állás­börzét a multinacionális cégek, amelyeknél a kezdők fizetése ál­talában 120-150 ezer forint. A börzére főként a vidéki jogász- és közgazdászjelöltek jönnek el. Tőlük tudjuk, hogy esélyük egy nagy céghez bekerülni egy a százhoz-háromszázhoz. Mi a bekerülés feltétele? Folyéko­nyan kell beszélni egy idegen nyelvet (főként angolt), jó alkal­mazkodóképességgel kell ren­delkezni, és szeretni kell a cso­portmunkát. Ugyanakkor a ma­gyar középiskolákban, egyete­meken teljesítmény- és tudás­központú oktatás folyik. Az ide­gen nyelvet folyékonyan beszé­lők szinte mindegyike azt mond­ja, hogy külföldön, illetve ma­gánórán tanulta meg az angolt, nem az iskolarendszerben - sőt, még a nyitottságot is, ami az alkalmazkodáshoz, a csoport­­munkához kell. - Miért csak a vidékiek mennek el az állásbörzére? - A neves budapesti egyete­meken végzők, úgy látszik, más módját választják az elhelyezke­désnek. Némi túlzással azt is mondhatnám, hogy az elit egye­temeken tanulóknak az elitbe való kiválasztása kevéssé popu­láris csatornákon megy végbe. - Korábban nem beszélt esély­egyenlőtlenségről, most mégis mint­ha a magyar oktatás dél-amerikani­­zálódásának rémét festené a falra. Jól látom? - Nem. Nem igaz, hogy ketté­szakadt a magyar oktatási rend­szer. Mi azt állítjuk, hogy javult az esélyrendszer. És azt is, hogy soha ilyen erős nem volt a kihí­vás az oktatással szemben. Az elszegényedés átmeneti problé­ma, mely megoldódik a piaci rendszer teljes kiépítésével, si­keres működtetésével. Addig olyan kompenzációt kell kiépí­teni, amely már a középiskolá­ban lehetővé teszi a tehetségek támogatását. Pályára kell segíte­ni a szűkös anyagiakkal rendel­kező, ám tehetséges fiatalokat. Persze a kompenzációra szük­séges pénzt csak a jól működő piacrendszer teremtheti elő.­­ A kihívás, a karriervágy, a több­re törés nem szabadít fel jelentős energiákat a fiatalokból? - De igen. A rendszerváltás előtt a főiskolai, egyetemi fiata­lok közül alig néhányan dolgoz­tak. Elég volt nekik az ösztöndíj, az otthonról kapott pénz. Most egy felmérésünk szerint a diákok fele dolgozik. Valószínűleg töb­ben is dolgoznak a tanulás mel­lett, csak nem vallják be, mert a kereset után személyi jövede­lemadót kellene fizetniük. A fia­talok egy jelentős része tehát nem ijed meg a kihívástól, ha kell, maga teremti elő a pénzt a tanulásra. Ez azt is jelzi, hogy felismerték: az egyetemi to­vábbtanulás valóban befektetés, mely hosszú távra szól, és jó ka­matot ígér. Sajnos, a volt kom­munista országokban még keve­sen ébredtek rá arra, hogy a pia­ci rendszer kiépülésével az egyén javíthatja életesélyeit, ha a tanulásba, az oktatásba ener­giát, munkát fektet be. NOVÁK GÁBOR : Tankönyvek, taneszközök „NAT közben” címmel országos tankönyv- és taneszköz-kiállítást, illetve vásárt rendeztek január 22-től 24-ig Miskolcon, a Nemzetközi Kereskedelmi Központban. Az eseményen megjelenteket a tankönyv­­minősítésről és jóváhagyásról, a tankönyvek minőségéről, a tankönyv­­jegyzékről, a piacról és a tankönyvek rendelésével kapcsolatos tudni­valókról dr. Závodszky Géza, az ELTE Tanárképző Főiskola főigaz­gatója, a tankönyv- és taneszközbizottság elnöke tájékoztatta.

Next