Köznevelés, 2003 (59. évfolyam, 1-41. szám)

2003-01-10 / 1. szám

Az iskola és a művészet kapcsolata kétirányú utcához hasonlítható. Az iskola nem egyszerűen csak terepe a művészetek oktatásának, hanem forrása is számtalan műalkotásnak. Témáját tekintve sok irodalmi mű kap­csolódik az osztálytermek, kollégiumok világához - gondoljunk Móricz Zsigmond, Ottlik Géza vagy Szabó Magda műveire. Az iskola azonban nagyon sokszor a művészet megújulásának egyik kiindulópontja volt - itt idézhetnénk Csokonai Vitéz Mihályt vagy Fazekas Mihályt, hiszen a gimnáziumi színjátszás megújítása új látásmódot adott az egész hazai színművészetnek. Rendkívül fontos, hogy az iskola életének mindennap­jait ma is átfonják a művészet különböző formái, mert ahol művészet van, ott szabadság, kreativitás, emberi kibontakozási lehetőség is van. Azt az iskolát, amelyet a művészetpártoló szemlélet jellemez, alapvetően a szellem szabadsága irányítja. Az iskolában vannak „ci­vil” helyek: ilyen például a könyvtár, ahol - ha jó a könyvtáros, még vaskalapos vezetés esetén is - szabad légkör és személyiségközpontú pedagógia uralkodik. Ilyen lehet az iskolai klub, a sportkör, a szakkör, az internetes terem s így tovább. És civil hely az iskolában minden négyzetcentiméter, amelyen művészeti tevé­kenység zajlik. Ez természetesen pénzbe kerül, de iga­zából nem pénzre, hanem felkészültségre, kitartásra, akaratra van szükség ahhoz, hogy az iskolában színvo­nalas művészeti tevékenység bontakozhasson ki. Ri­portunk egy olyan iskolát mutat be, ahol nehéz körül­mények között, de eredményes és színvonalas művé­szeti nevelés zajlik. Oktatási hírmagazin ■ 59. évfolyam ■ 1. szársi ■ 2003. január 10. ■ Ára: 1­18 Ft

Next