Köznevelés, 2003 (59. évfolyam, 1-41. szám)

2003-01-17 / 2. szám

59. évfolyam 2. szám 2003. január 17. Másfél évszázad tantervei A hajdani Országos Pedagógiai Intézet munkatársai - Báthory Zoltán és Horánszky Nándor - 1983-ban a köznevelés távlati fejlesztését elősegítendő könyv­­sorozatot indítottak, mellyel a kutatók figyelmét kívánták rá­irányítani a tantervelmélet tör­téneti kérdéseire. Az volt a meggyőződésük­, hogy neve­léstörténet nélkül nem lehet neveléstudományi kutatásokat folytatni s megbízható ered­ményekhez jutni. Másfél évtized alatt 22 kö­tetet kiadni önmagában is tisz­teletet ébresztő teljesítmény. Még inkább figyelemreméltó, hogy 150 év jórészt már hoz­záférhetetlen hazai és külföldi tanterveivel ismertették meg az érdeklődőket. Valamennyi régi tantervhez bevezető ta­nulmányt írattak, olyan ismert neveléstörténészeket kérve fel, mint Ballér Endre, Felkai László, Kelemen Elemér, Ké­kesi Szabó Mihály, Mészáros István, Németh András, Pu­­kánszky Béla, Ravasz László, Simon Gyula, Szebenyi Péter, Tóth Gábor, Zibolen Endre. A sorozat jóvoltából az 1948 után felnőtt pedagógus­generáció megismerkedhetett egy olyan elhallgattatott, mel­lőzött, akadémiai tagságától megfosztott „polgári” pedagó­gussal, mint Prohászka Lajos. Új értékelésben olvashattunk Nagy László, Kornis Gyula, Karácsony Sándor, Schneller István, Imre Sándor, Weszely Ödön tantervi koncepciójáról. A sorozat történelmi folyama­tában mutatta be a hazai (1850-1948) és a külföldi okta­tási reformkísérleteket (USA, Németország, Dánia, Ausztria, Anglia, Norvégia, s a szovjetek húszas évekbeli kísérleteit). A most megjelent 23. kötet­ben Horánszky Nándor terje­delmes bevezető tanulmánya mintegy összegzést ad a soro­zat eredményeiről. Bizonyítja, hogy az állami és egyházi tan­tervek mindig egymásra épül­tek, mindig értékeket közvetí­tettek. Áttekintést ad a 150 év reformtörekvéseiről, azok jel­legzetességeiről, a magyar tan­tervi hagyományok gazdagsá­gáról. A tárgyalt pedagógusok tantervelméletei nemcsak ha­tottak egymásra, de „sok eset­ben áttételesen máig élnek és hatnak” - állapítja meg. Horánszky Nándor tanul­mánya után időrendi sorrend­ben és az iskolatípusok egy­másra építettségét figyelembe véve együtt olvashatjuk a meg­előző kötetek bevezetőit. Ez azért is helyeselhető, mert a kis példányszámú sorozat ma már nehezen hozzáférhető. A most megjelent kötetet nemcsak a kutatóknak, hanem a felsőfokú pedagógusképzés­ben tanulóknak, a helyi tanter­vek fejlesztésén szorgoskodó nevelőtársainknak is ajánlhat­juk. (Országos Közoktatási Szolgáltató Iroda, Budapest, 2002. Szerkesztette: Horánsz­ky Nándor) VARGA GÁBOR Jelen a művészettörténetben Művészetről már sokszor sokfé­lét olvashattunk, Tatai Erzsé­bet könyve, a Művészettörté­neti ismeretek azok számára le­het érdekes, akik az átlagnál jobban érdeklődnek a művé­szetek iránt, s alaposabb művé­szettörténeti tudásra, de főként mélyebb vizuális ismeretekre igyekeznek szert tenni. A könyv fejezetei önálló egységeket alkotnak, nem láncszerűen kapcsolódnak egymáshoz. Azonban egyik a másikat elmélyíti. A hangsúly mindig máshová esik, de azo­nos középpont körül. Mind­egyik fejezetben külön-külön időrendi felépítés is észreve­hető, amelyet egységesít a könyvben közölt képek idő­rendi táblázata. Az időrendi táblázatok után a szakkifejezé­sek magyarázatát találhatjuk. A definíciók röviden, lényegre­­törően válaszolják meg a fel­merülő fogalmi kérdéseket. Ha pedig név szerint szeretnénk keresni, a művésznévmutató lesz segítségünkre. A könyv elsőként magáról a művészetről, annak csoporto­sításáról, eredetéről, funkciói­ról szól. Majd következik a tár­gyak világa, a tárgyak funkció­ja, előállítása. Az épület, a kép, a szobor, a képzőművészet új jelenségei alkotnak még egy­­egy fejezetet. Némely könyv­ben a sok évezrednyi össze­függés, nevek, dátumok soka­sága végül zavaros elegyet hagy vissza az olvasó fejében. Oldalakon keresztül írnak va­lamiről, amiről a fejezet végén egy aprócska képet mellékel­tek, azt is fekete-fehérben vagy színhibásan. Pedig a mű­vészettörténetet alapvetően a képek, a látvány alapján lehet memorizálni. Tatai Erzsébet könyvében ezt a problémát egyáltalán nem éreztem. Könyve telis-te­le van képekkel, és a hozzájuk fűződő rövid magyarázatokkal. Viszont itt egy kicsit a szöveg van feláldozva a képeknek. Nem tudom pontosan, hogy összeáll-e ebből egy­ egész mű­vészettörténeti tudás, vagy ha összeáll, azt a különböző ver­senyszituációkban (érettségi, felvételi) hogyan lehet felhasz­nálni. Azt gondolom, kiegészí­tő könyvként kell használni. A könyv mellett az elemi ismere­tek átadása is szükséges. A könyv újszerűsége művé­­szettörténetileg nagyon fontos! Hiszen az eddigi művészettör­ténet-tanítás alapján valahogy mindig az jött ki, hogy voltak a nagy korszakok és van a mo­dern kor, amely ezekhez képest már érthetetlenebb, helyen­ként rosszabb, cél nélküli. Tatai Erzsébet könyvében azt a vona­lat tartom a leglényegesebbnek (követendőnek), ahogy a mo­dern, kortárs művészetet be­emeli könyvébe. Nem aprócs­ka, külön fejezetként tárgyalja valaminek a végén, hanem mindig példaként hozza fel. Ér­dekes, új technikával, az össze­hasonlító technikával dolgozik. Azaz egy témakört, fogalmat jár körbe különböző korokból. Például az építészet funkciójá­ról beszél, s ennek bemutatásá­hoz különböző korok építkezé­si technikáit mutatja be, így Pompeji épületeitől egészen Bernard Tschumi kávézójáig lép el. Az évszázados ugrások, fejlődések eredményei egymás melletti, képi bemutatása érde­kes, elgondolkodtató. (Enciklo­pédia Kiadó) GYŐRI ESZTER ■ Cigányokról nem csak cigányoknak „Kedves Gyerekek - írja az elő­szóban a szerző, Menyhért Il­dikó cigány pedagógus -, egy olyan könyvet tartotok a kere­tekben, mely a magyarországi cigányokról szól... Ha valakit nem megfelelően ismerünk, sőt csak rosszat hallunk róla..., elfordulunk tőle, noha nagy szükség lenne baráti kéznyúj­tásunkra.” Az írónő képzelt időutazás­ra hívja olvasóit, cigány és nem cigány gyermekeket. Be­mutatja nekik a középkor útja­in vándorló cigánykaraváno­kat, a „törzsi életmódot”, az úgynevezett vándorcigányo­kat­­ bemutatja nekik a cigá­nyok ősi, majd újabb kori jog-

Next