Köznevelés, 2004 (60. évfolyam, 1-41. szám)

2004-05-21 / 20. szám

60. évfolyam 20. szám 2004. május 21. hoz érzékenyen, mély empá­tiával nyúl. A történeteket évek óta írásban is feldolgoz­za, egy részük a Mentor okta­tási, egészség- és életmód-ma­gazinban is olvasható volt. Néhányat kötetbe gyűjtött, amely A letett cucc címmel je­lent meg. Az író-rendező, mi­ként filmjeiben, írásaiban sem ítél, csak meghallgatja riport­alanyait, és továbbadja a látot­takat, hallottakat. Ahogy könyve bevezetőjében fogal­maz: „Nem vagyok szocioló­gus, sem lélekdoktor. Szeren­csés kíváncsi és együttérző néző vagyok, aki rögzíthette a látottakat.” A Sí- Színháztörténet a múzeumban Budapesten, a XII. kerületi Stromfeld Aurél utca 16. szám alatt lévő villában lakott egy­kor Bajor Gizi (1893-1951), sok híres szerep ünnepelt szí­nésznője. Itt nyílt meg a róla elnevezett Színészmúzeum Gobbi Hilda kezdeményezésé­re. A múzeumot azóta több­ször bővítették, újrarendezett kiállítása 2002 szeptemberé­ben nyílt meg. Tágas földszinti termeiben négy rendkívül si­keres színésznő emlékszobáját rendezték be. Mindegyikben láthatjuk őket szerepeikben, színházi kellékeiket, a róluk készített festményeket, szín­lapjaikat, kitüntetéseiket, sze­mélyes tárgyaikat, leveleiket. Jászai Mari (1850-1926) tizenhat éves korától szere­pelt a színpadon, 1872-ben szerződtette a pesti Nemzeti Színház, amelynek 1901-ben örökös tagja lett. Hatalmas si­kerrel játszotta klasszikus tra­gédiák hősnőit, Shakespeare nőalakjait (Goneril, Lady Mac­beth, Kleopátra stb.). Ő volt Az ember tragédiája Évája, a Bánk bán Gertrudisa, Schiller Stuart Máriája és antik tragé­diák főszereplője (Antigoné, Elektra, Iokaszté stb.) Márkus Emília (1860- 1949) hosszú színészi pályáját is sikerek kísérték. A Nemzeti Színház már 1877-ben szer­ződtette, 1928-ban örökös tag lett, több mint hetven évet töltött színpadon. Ő volt az első Tünde Vörösmarty Cson­gor és Tündéjében. Shakes­­peare-szerepei: Ofélia, Desde­­mona, Kleopátra, Bajor Gizi számtalan szere­pe közül itt csak a Szendrey Jú­lia, a Zília (A néma leventé­ből), Ibsen Nórája, A kaméliás hölgy, az Anna Karenina és A bolond Ásvayné alakítását em­lítjük meg. Ez utóbbiban mu­tatta meg igazán, hogy ilyen sokoldalú színésznő: egymaga játszotta ugyanis a nagymama, az anya és annak a lánya szere­pét! Bajor Gizi 1928-ban lett a Nemzeti Színház örökös tagja, 1948-ban Kossuth-díjjal tüntet­ték ki. A múzeumalapító Gobbi Hilda (1913-1988) a Színiaka­démia elvégzése után 1935- ben szerződött a Nemzeti Szín­házhoz, 1960-tól tíz éven át a József Attila Színház, majd új­ból a Nemzeti Színház, 1982- től pedig a Katona József Szín­ház tagja volt. Képeket látha­tunk szerepeiből: A reichstadti hercegből, a Szent Johanná­ból, a Kamyónéból, a Peer Gyntből (Aase anyó) stb. A Kossuth-díjat 1948-ban kapta, 1950-ben érdemes, 1955-ben kiváló művész lett. Az emeleti termek előteré­ben az 1875-ben megnyílt Népszínház és az 1896-ban nyílt Vígszínház makettjével találkozunk, a termekben pe­dig a magyar színjátszás két­száz éves történetét ismerjük meg. Az 1790-es években in­duló magyar nyelvű színházi életnek (Magyar Játszó Társa­ság) a múzeumban bemutatot­takból itt csak a fontosabb ese­ményeit, szereplőit soroljuk fel. Bessenyei György drámái, Déryné Széppataki Róza szere­pei után a Pesti Magyar Szín­ház 1837. évi megnyitása a leg­jelentősebb esemény (a szín­ház neve 1840-ben Nemzeti Színház lett). Ezzel új korszak nyílt a magyar színjátszás tör­ténetében, melynek számos nagy egyéniségét láthatjuk a múzeum termeiben. Egy évszázad emlékei A Babits Kiadó öt impozáns kötetből álló sorozata - Ma­gyarország a XX. században - arról igyekszik számot adni, hogyan éltük át az emberiség történelmének drasztikus vál­tozásokkal leginkább zsúfolt évszázadát, s mit végeztünk, mire jutottunk benne. Minden történetírás váloga­tást és kivonatolást jelent - ez érződik itt is. A krónikás első nagy feladata, hogy minél ala­posabb és főként minél hitele­sebb képet állítson össze a megszerezhető adatokból és in­formációkból. Ha ezt szaksze­rűen és lelkiismeretesen teszi, félelmetesen nagy anyaggal kell dolgoznia. Ezt követően tehát mindezekből el kell ké­szítenie a maga válogatását - óriási felelősség, annál is in­kább, mert a történetírásra kü­lönösen érvényes, hogy torzí­tani, félrevezetni, hazudni nemcsak szavakkal lehet, ha­nem legalább annyira a té­nyek puszta elhallgatásával is. Másrészt pedig az események, dolgok, szereplők nagy hánya­dát illetően nincsenek olyan abszolút érvényű, objektív mércék, amelyekre akár az ér­tékítéletek, akár a válogatások támaszkodhatnának. Az arányokon mindig le­het vitatkozni. Az ipar bemu­tatása kissé kevesebb teret ka­pott, mint az „Egyházak a szov­jet rendszerben” fejezet, a „Bankvilág, pénzvilág” any­­nyit, mint az uralisztika, az „Oktatásügy” kevesebbet, mint a Magyar Televízió, a „Köz­gazdaság-tudomány” alig töb­bet, mint az „Űrtan”. A kötetek 1996 és 2000 között jelentek meg, így a legfrissebb fejleményekről már nem szolgálhatnak infor­mációval. (Babits Kiadó) OSZMÁN PÉTER Stróbl Alajos: Jászai Mari mellszobra (1893) A színészmúzeum épülete Gobbi Hilda emlékszobája 25

Next