Köznevelés, 2006 (62. évfolyam, 1-41. szám)
2006-02-17 / 7. szám
62. évfolyam 7. szám 2006. február 17. - A tanároknak úgy kell megszervezniük az órákat, hogy ott a gyerekek értelmezési aktusai legyenek a középpontban. Ne a tanár adjon elő, hanem a gyerek tevékenykedjen, dolgozzon a szöveggel, alkosson maga is kreatív szövegeket, írjon, olvasson. Más-e az ajánlott olvasmányok köre ezekben a tankönyvekben? - A tankönyvek kronologikusak, és alapjában kánonkövetőek, ugyanakkor figyelembe veszik, beépítik az utóbbi másfél évtized újraolvasásainak kánonmódosító fejleményeit. De igyekszem a kronológiát oldani is, analógiával, szövegköztiséggel, a hagyományőrzés vonatkozásaival vagy a feladatrendszerben megjelenő populáris irodalommal, művészettel. Úgy gondolom, bőséges kínálatot ad a könyv, de a tanár ne tankönyvet tanítson, hanem válogasson. Az a fontos, hogy segítsük a gyerek olvasói stratégiáinak fejlődését, hogy szeressenek és tudjanak például Esterházyt, Nádast, Bodor Ádámot, Petiit vagy Parti Nagy Lajost is olvasni. VARGA STELLA TUDÓSÍTÁS Agrároktatási program az általános iskolákban A felső tagozatos gyerekek számára agrároktatási programot indítottak február elejétől kilenc magyarországi iskolában. A Fiatal Gazdák Európai Tanácsa által kifejlesztett Tellus oktatási program az AGRYA (Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége) közreműködésével került hazánkba. A program célja a gyerekek szemléletformálása. Bemutatja a 10-14 éves korosztálynak a mezőgazdaság társadalmi szerepét, az élelmiszerek előállításának módját. Objektív információkat igyekszik adni a gazdák tevékenységéről, életéről. Tudatosabb fogyasztói magatartást szeretne kialakítani, és segítséget kíván nyújtani a pályaválasztásban. A gazdák közvetlen résztvevői a program megvalósításának megmutatják mindazt, amivel foglalkoznak. A mai magyar és európai gyerekek döntő többsége városokban, illetve városkörnyéki lakóövezetekben él, nincsen napi kapcsolatuk a mezőgazdasággal, szinte semmit sem tudnak arról, hogy az az élelmiszer, amelyet nap mint nap fogyasztanak, hogyan kerül az asztalra. Vajon milyen a viszonyunk a környezethez és a természethez, ha nem tudjuk, mit jelent az állattartás és állattenyésztés, a zöldség- és növénytermesztés? - tette fel a kérdést Mikula Lajos, az AGRYA elnöke a programot bemutató sajtótájékoztatón. Hia elveszítjük a mezőgazdasággal kapcsolatos tudásunkat, hogyan várhatjuk el azt, hogy a felnövekvő generációk vonzó életfeladatokat lássanak a mezőgazdasági pályán, és azt válasszák? A gazdáknak pedig meg kell érteniük, hogy a kommunikációnak, az agráraimra vonatkozó információk átadásának mekkora a jelentősége. A munka augusztus elején kezdődött, azóta a programot magyarították. Lefordították az oktatási csomaghoz tartozó hat tankönyvet, hozzá egy munkafüzetet, egy képregényt és egy tanári kézikönyvet. A program az ország három régiójában (Dél-Alföld, Észak-Alföld, Közép-Dunántúl) három-három iskolában kezdődött meg, Veszprémben, Bakonyszombathelyen, Móron, Mindszenten, Szegváron, Hódmezővásárhelyen, Tiszadadán, Debrecenben és Vámospércsen. Az ott oktató tanárok és a programban részt vevő gazdák felkészítő képzésen vettek részt. Tavasszal megjelentetik az oktatási csomag CD-ROM-változatát, majd a kísérleti félév tapasztalataira alapozva elkészítik a magyar mezőgazdaságot bemutató kiegészítést. A program hazai bevezetése PHARE-támogatásból (25 millió forint) és az AGRYA saját hozzájárulásából (3 millió forint) valósul meg. A program továbbélése attól függ, hogy a gazdatársadalom mennyire érzi magáénak a kitűzött célokat. A program szakmai partnere az Oktatási Minisztérium és a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium. Arató Gergely, az oktatási tárca politikai államtitkára örömmel fogadta az új kezdeményezést, hisz a program illeszkedik ahhoz az elképzeléshez, hogy a diákok hasznosítható információkat sajátítsanak el az iskolákban. A program tartalmi része pedig kapcsolódik több, a nemzeti alaptantervben meghatározott műveltségi területhez. A szövetség meghirdeti az Iskolabarát gazdák programot. Ennek keretében várják azoknak az iskoláknak a jelentkezését, amelyek szívesen megismerkednének a programmal, beillesztenék azt pedagógiai munkájukba. Emellett keresik azokat a gazdákat, akik egyetértenek a program célkitűzéseivel, és szívesen bekapcsolódnának a munkába. E st- Diáksport Az úszás diákolimpia V-VI. korcsoportos, A és B kategóriás döntőjét december elején, Székesfehérváron rendezték meg. A B kategóriás lányok közül elsők lettek: 100 m gyors és 100 m hát: Csernák Petra, Vác, Boronkay György Műszaki Szakközépiskola és Gimnázium; 100 m mell: Tumbász Kitti, Vác, Boronkay György Műszaki Szakközépiskola és Gimnázium; 4x50 m gyorsváltó: Szent László Gimnázium, BudapestKádas Adrienn, Bujdosó Andrea, Kádas Flóra, Süli Anita). A B kategóriás fiúknál első lett: 100 m gyors és 100 m hát: Berták Norbert, Tolna, Sztárai Mihály Gimnázium; 100 m mell: Szentpéteri Horváth Balázs, Kiskunfélegyháza, Móra Ferenc Gimnázium; 4x50 m gyorsváltó: Boronkay György Műszaki Szakközépiskola és Gimnázium, Vác (Cseh Ádám, Gombos Gergely, Kovács Ákos, Pélyi Dávid). Az A kategóriás lányoknál elsők: 100 m gyors: Szél Friderika, Szeged, Deák Ferenc Gimnázium; 100 m mell: Bor Kata, Budapest, Bláthy Ottó Műszaki Szakközépiskola; 100 m hát: Kalicz Helga, Budapest, Csík Ferenc Általános Iskola és Gimnázium; 100 m pillangó: Temesvári Veronika, Budapest, Vörösmarty Mihály Gimnázium; 200 m vegyes: Prohászka Ágnes, Vác, Boronkay György Műszaki Szakközépiskola és Gimnázium; 6x50 m gyorsváltó: Csík Ferenc Általános Iskola és Gimnázium, Budapest (Királyhidi Panna, Hajnal Erika, Balogh Vanessa, Boulsevicz Bea, Kalicz Helga, Kovács Emese). Az A kategóriás fiúknál első: 100 m gyors: Kis Gergő, Ajka, Bródy Imre Gimnázium; 100 m mell: Rácz Ákos, Eger,Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium; 100 m hát: Szabó János, Budapest, Csík Ferenc Általános Iskola és Gimnázium; 100 m pillangó: Kovács Norbert, Budapest, Weöres Sándor Gimnázium; 200 m vegyes: Povázsai Zoltán, Budapest, Dózsa György Gimnázium; 6x50 m gyorsváltó: Budapest, Csík Ferenc Általános Iskola és Gimnázium (Szabó János, Muray Wessley, Fekete István, Molnár Ákos, Szele Dávid, Nógrádi Ádám). 5