Köznevelés, 2006 (62. évfolyam, 1-41. szám)

2006-09-22 / 29. szám

62. évfolyam 29. szám tása, kulturális tőkéje a gyakor­latban is lehetővé teszi a válasz­tást, illetve segíti az oktatási pi­acon való tájékozódást.” Erdélyi Árpád adjunktus egy magyar-német kisebbségi oktatást folytató gimnáziumban nézte meg, milyen a gyerekek anyanyelvi és idegen nyelvi ol­vasás megértése. Úgy látja, hogy „gyengébb nyelvi kompetencia esetén az olvasó jobban támasz­kodik az anyanyelvi olvasási stratégiára, míg a növekvő nyel­vi jártasság hatására azok a cél­nyelvi stratégiákhoz közelíte­nek”. A hazafias nevelés szem­szögéből különösen fontos sze­repet töltenek be az iskolában megtartott nemzeti ünnepek. Hogy milyenek ezek az ünne­pek? Erről írt tanulmányt Szabó Ildikó főiskolai tanár. Vélemé­nye szerint: „...tartalmi, drama­turgiai és állampolgári szem­pontból nem könnyű a nemzeti ünnepek megünneplése. An­nak ellenére így van ez, hogy az elmúlt években kedvező válto­zásoknak lehetünk tanúi az is­kolákban ezen a téren is.” Szin­tén izgalmas témát dolgoz fel Sallai Éva egyetemi docens, amikor azt vizsgálja, mennyire képesek elutasítani vagy befo­gadni az iskolák a szakmai diva­tokat. A szerző azt szeretné, ha az idevágó ellentmondásos je­lenségekről folyó szakmai be­szélgetések legalább szakmai di­vattá válnának. N. G. A média új világa Mi jelentette a tudást évtize­dekkel ezelőtt, és mi jelenti ma? Létezik-e még általános műveltség, s ha igen, mi a tar­talma? Milyen szerepe van a médiának a tudásalapú társada­lom kialakításában? Sikerült-e integrálnia a világot a televízió­nak, s ha igen, milyen segítsé­get adott ehhez a neoliberaliz­mus? Kísértet-e a tudástársada­lom, benne az informatikával, a médiával? Ehhez hasonló kér­désekre kaphatunk választ A globális falutól a tudás társa­dalmáig című könyvből. A szerzők, Kiss Endre és Hudra Árpád három részre ta­golt kitűnő tanulmánykötetet tettek le az asztalra. Az első részben a szóbeliség-írásbeliség paradigmájáról, az újságírásról, a média és a háború viszonyá­ról, illetve a média hatalmáról, továbbá a posztszocialista or­szágok rendszerváltás utáni de­mokráciájának alakulásáról, kü­lönös tekintettel a demokrácia írott és íratlan szabályaira. A második részből megtud­hatjuk, mit jelent az emancipá­ció szempontjából a globalizá­ció, melyek a globalizmus kihí­vásai, hogyan néz ki a Kiss Ár­pád-féle műveltségkoncepció a tudástársadalom perspektívájá­ból. Megtudhatjuk, milyen a va­lóságosan létező piac, melyek az uralkodó eszmék, s hogy a vegytiszta elmélettől milyen út vezet a gyakorlatig. A harmadik rész alcíme rendkívül figyelemfelkeltő: Kí­sértet járja be Európát... (A tudástársadalom kísértetéről). Nos, ez a fejezet az utópista fi­lozófiáktól indulva igyekszik megértetni velünk a tudástársa­dalom lényegét, jellemzőit. Közben persze szól a globalizá­ció tér- és időbeliségéről, a tu­dás birtoklásáról, a tömegtudás és a tömegtudás különbözősé­géről, az új tudásról, az infor­mációs társadalomról, a kultúr­firkáról, a tömegörömről stb. Ennek a fejezetnek talán a mé­diával kapcsolatos része a legiz­galmasabb, ezért innen eme­lünk ki egy fontos megjegyzést: „A médiáról folytatott szenve­délyes viták mögött az a kimon­dott, néhol kimondatlannak megmaradó feltevés áll, hogy a média maga a hatalom, a ne­gyedik vagy a sokadik hatalmi ág, és minden, aminek el kell dőlnie, a média viselkedése mi­att dől el úgy, ahogy eldől. Ezt egyáltalán nem gondoljuk így...” (Aranykönyv Kiadó) N. G. Az idegenlégió története A szigorú fegyelméről, a légió­sok bátorságáról híressé, legen­dássá, a világ egyik legtitokzato­sabb katonai alakulatává vált Francia Idegenlégió - 1831-től napjainkig tartó­­ kalandos tör­ténetét ismerjük meg az angol David Jordan könyvéből, Dras­­kóczy Piroska fordításában. Meg­tudjuk, hogy az 1831. március 9-én Lajos Fülöp király rendele­tére különleges szervezetként létrehozott idegenlégió (Légion Etrangére) a Franciaországban tartózkodó idegen katonákból és külföldről menekült forradal­márokból alakult meg az észak­afrikai francia gyarmatok bizto­sítására. Megismerjük a kezdeti nehézségeket, az első bevetése­ket, a légió ideiglenes spanyol irányítás alá kerülését. Lajos Fülöp 1835. december 16-i rendeletével újjászervezte a légiót, s az alakulatot Algírba küldték; ez lett száz évre a légió otthona. Algériában 1847-re si­került legyőzni a sokáig ellen­álló Abdel-Káder csapatait. Ezt követően a légió egységeit a vi­lág számos harcterén bevetet­ték; a légionáriusok harcoltak Itáliában, Magentánál és Solfe­­rinónál az osztrákok ellen, részt vettek a krími háborúban (1853-1856). Egyik századuk végsőkig kitartott Mexikóban a legendássá vált cameronei csa­tában 1863-ban, ahol Jean Dan­­jou százados a történelem leg­híresebb légiós tisztjévé vált (a Camerone-nap máig a légió leg­fontosabb ünnepe). A légioná­riusok részt vettek az 1870- 1871. évi francia-porosz hábo­rúban, ahol III. Napóleon meg­alázó vereséget szenvedett. Ez­után a légió 1871-től 1914-ig tartó gyarmati korszaka követ­kezett. A franciákat a poroszok­kal vívott háborúban ért súlyos vereség arra ösztönözte, hogy tekintélyüket tengerentúli terü­letek megszerzésével (Tahiti, Dahomey, Szenegál, Indokína, Marokkó stb.) állítsák helyre. Az ezekért vívott súlyos harcok­ban az idegenlégió is fontos sze­repet játszott, kitartásával, szá­mos hőstettével tovább növel­ve hírnevét. A légió kivette a részét az el­ső és a második világháború sú­lyos harcaiból is; az elsőben - a többi között - Artois-nál, a Som­­me-nál, a Hangard-erdőben, Gal­­lipolinál, a másodikban Nar­­viknál, Tunéziában, Olasz- és Franciaországban, valamint Né­metországban vetették be a lé­gionáriusokat. (Alakulatai az át­menetileg megosztott Francia­­országban még egymás ellen is harcoltak!). Az indokínai hábo­rúban kezdettől egészen Dien Bien Phuig (1954) szerepet kap­tak. Algériai harcok, 1956-ban egyiptomi partraszállás, inter­venciók Csádban, békefenntar­tás Libanonban (1982-1983), a Balkánon és Ruandában (1992- 1994), részvétel az Öböl-háború­ban a légió történetének fonto­sabb eseményei. Az elmúlt har­minc évben a légió fontos szere­pet kapott a közép-afrikai béke­­fenntartó akciókban. A függet­lenségi harcok eredményeként Algéria önálló állam lett (1962), a légió Franciaországba tette át a székhelyét; célja az lett, hogy gyorsan tudjon reagálni a vilá­gon kialakuló krízishelyzetekre. A rendkívül sok áldozattal járó harci események után a modern idegenlégió kialakítá­sának a lépéseiről, a légiós ün­nepségekről, a légió jelenlegi és jövőbeli szerepéről olvasha­tunk a könyvben. (Ventus Libro Kiadó) RUBÓCZKY ISTVÁN ■ 25

Next