Köznevelés, 2006 (62. évfolyam, 1-41. szám)

2006-01-20 / 3. szám

SZEMLE 62. évfolyam 3. szám 2006. január 20. ■ Kong, a majomkirály Néha ez az óriásmajom úgy hor­dozza a kezében ezt a szép sző­ke nőt, mint ahogy csak tipegni tudó kicsi lányok szokták ma­rokra fogni első babájukat. Az ember a nézőtéren meg is riad néhány alkalommal, hogy iste­nem, mi lesz szegény Naomi Watsszal, aki a szőkeséget ala­kítja, ha egyszer ez az állat vélet­lenül odaveri valamelyik szikla falához. Aztán rögtön megnyug­tatjuk magunkat: itt most tény­leg egy baba­bábu van a kompu­ter animálta majom kezében, ha mégis eltalálná a bábu fejével valamelyik komputersziklát, azt kivágná a filmből Peter Jackson, a Gyűrűk ura megfilmesítésével hírnevet szerzett rendező. Aki büszkén nyilatkozta erre­­arra, ahol csak tehette, hogy ő most visszanyúlt az eredeti tör­ténethez és a harmincas évek gazdasági válságának korához. Mintha az eredeti, az akkor ké­szült film - amit a hetvenes években követett egy újabb va­riáció - valami klasszikus érték lett volna. Nem volt az akkor sem. Akkor is csak egy érzelgős mese volt, némi nézőriogató borzalommal a nagy majommal. Ez a mostani variáció csak annyival másabb, hogy még ér­­zelgősebb a gorilla „szerelme”, ami az utolsó húsz percben - a film három óra! - már-már vic­ces giccses fordulatokat vesz a felhőkarcoló tetején, ahol lelö­vik a majmot, és a hölgy végre összecsókolózhat ember­ szerel­mével, a forgatókönyvírót alakí­tó Adrien Brodyval. Az eredeti filmben természetesen még nem lehetett ellopni, mint most, a Jurassic park ötleteit a dinoszauruszok harcával és egyéb óriás őslényekkel, amit rendkívül hosszan, ezért már unalmasan komputerizál ne­künk a rendező. Az első órában még azt hi­hetjük, hogy ez a mese arról a művésztípusról, nevezetesen egy filmrendezőről szól, aki lop, csal, hazudik, mások élete árán is celluloidra akarja vinni a szen­zációt, a második órában mint­ha az lenne az „üzenet”, hogy nem szabad a természet rendjé­be beleavatkozni, mert abból bajok lesznek, a harmadik már teljes egészében (a majomtól) szőrös giccs. Ezért sem érdemli meg azt a közfigyelmet, ami az óriási reklámhadjárat nyomán várhatóan fogadja majd a mozik­ban Kongot, a majmok Kingjét. BERNÁTH LÁSZLÓ ■ Folyóirat-ajánló Család, gyermek, ifjúság Tavalyi ötödik, decemberben megjelent számában az Európa Tanács két, a gyermekvédelmet érintő ajánlásával is foglalkozik a Család, gyermek, ifjúság című folyóirat. Az egyik a gyermekin­tézményben élő gyerekek jogai­val kapcsolatos, és kitér a gyere­kek speciális jogaira, a szakmai követelményekre és az intéz­mény belső szerkezetének kiala­kítására. A másik a tanács szakbi­zottságának egy kutatás alapján készült jelentése, melyből kide­rül, hogy az intézménybe kerü­lés megelőzése és az intézmé­nyen belüli alternatív gondosko­dás erősítése az egyik legfonto­sabb feladat. Szintén a gyermek­­otthonban élő fiatalok egészsé­ges fejlődésének, nevelésének esélyeivel foglalkozik Herczog Mária, a lap főszerkesztője. Meglátása szerint a gyermekott­honokban „...nincs mód csoda­tevésre”. A családból ideiglene­sen kivett, gyermekotthonba ke­rült gyerekek érzelmi és maga­tartási zavaraival, speciális jel­lemzőivel kevés kutatás foglal­kozik, tudhatjuk meg egy idevá­gó, az Amerikai Egyesült Álla­mokban készült tanulmányból. Kinek jó, és kinek kell a gyer­mekotthon? - ez a címe Józsa Viktor szociálpolitikus cikké­nek. A válaszkeresésben abból indul ki, hogy a szakmai köztu­dat előbbre valónak tartja a ne­velőszülőhöz helyezést a gyer­mekotthonnál, ez utóbbit amo­lyan „szükséges rossznak” vélik. Pedig sok mindentől függ, hogy a gyerek számára melyik megol­dás a célravezetőbb, a gyermek­­otthonba vagy a nevelőszülőhöz helyezés. Ami a szakmai közvé­lekedés megváltoztatását illeti, a szerző a két ellátási típus part­nerségében látja a megoldást. Több írás foglalkozik a csalá­di médiádéval is. Az egyik e módszer nemzetközi szabályozá­sával foglalkozik, illetve nemzeti modelleket mutat be, a másik egy, a témáról rendezett kerek­­asztal-beszélgetés keretében mutatja be, hogy „A mediáció te­hát nem csupán egy újfajta eljá­rási technika, hanem egy olyan szemlélet- és attitűdváltást igénylő módszer, ami képessé teszi az egyént arra, hogy bizo­nyos kérdésekben szinte észre­vehetetlen segítséggel, maga dönthessen sorsa felől.” N. G. bölcsek köve című művekkel­­ a Magyar Református Nevelés cí­mű folyóirat legutóbbi száma. A könyvekről lelkészek, középis­kolai tanárok írnak véleményt, mondják el, mennyire tükrözik a református értékrendet, mivel gazdagítják az ifjúságot. A rövid tanulmányok után, mintegy a té­ma zárásaképpen találjuk az is­mert olvasásszociológus, Nagy Attila cikkét, melyben a szerző örömmel jelenti ki, hogy a leg­jobb tizenkét könyv közül nyolc szerepel az általános, illetve a kö­zépiskolai tananyagban. További érdekesség, hogy egy kivételével - Garcia Marquez nem járul hozzá a Száz év magány filmes feldolgozásához - mindet megfil­mesítették. Az olvasásszocioló­gus szerint a tizenkét legnépsze­rűbb mű arra figyelmezteti a köz­­szolgálati televíziókat, hogy „az egyetemes és a magyar kultúra maradandó értékeinek közvetíté­se, átörökítése az írott kulturális javak megkerülésével, a dramati­zált, megfilmesített változatok tudatos megrendelése, rendsze­res műsorra tűzése nélkül telje­síthetetlen". A szám Kántor-tanító mellék­lete ezúttal karácsonyi dalok kottáiból állt össze. N. G. 26 A nagy tizenkettő­ A Nagy Könyv országos társasjá­ték legjobb tizenkét kötete közül tízzel foglalkozik - Az aranyem­ber, Egri csillagok, A Pál utcai fiúk, A Mester és Margarita, A kis herceg, Tüskevár, 1984. A Gyű­rűk ura, Abigél, Harry Potter és a Könyvajánló Jó fej vagy? címmel Patkó Nor­bert logikai játékokat, képrejtvé­nyeket, betűjátékokat, csalafinta kérdéseket tartalmazó könyvet írt napközis tanítványai számára. A pécsi gyerekek egész éven át tartó elmebajnokság-versenyt rendeztek a feladványok megol­dásából, amelyen nem mindig a legjobb tanulók lettek a győzte­sek. Nyelvi humorra is fogékony nyolc-tízéveseknek szól Chris­tine Nöstlinger legújabb magya­rul megjelent Óriások és törpék című könyve. (Animus)

Next