Köznevelés, 2008 (64. évfolyam, 1-41. szám)
2008-02-22 / 7. szám
Siroki László műszaki informatikus elmondta, a szülei figyeltek a versenyekre, ők motiválták. Szerencsére a debreceni Fazekas Mihály Gimnázium szellemisége is kedvezett a tehetséges fiúnak, aki a négy év alatt harminc versenyen ért el kitűnő eredményt, a diákolimpiákon egy arany és egy ezüst helyezést. A középiskolai támogatásról Pszota Zsoltnak, a váci Borókai György Műszaki Szakközépiskola és Gimnázium egykori tanulójának sokkal rosszabb tapasztalatai voltak. Elmondta, hogy a matematikatanára nem kis belharcot vívott a tantestülettel azért, hogy a diákokat felkészíthesse és különböző versenyeken indíthassa. A tanárok ahelyett, hogy örültek volna a tanítvány és kollégájuk sikerének, inkább irigykedni kezdtek rá. A diákolimpián ezüstérmes, 19 országos versenyen kitűnő helyezést elért, a Műegyetem mérnök-fizikus szakán végzett és jelenleg az ELTE-n doktorandusz Patay Gergely szintén arról számolt be: a középiskolában kifejezetten harcolnia kellett azért, hogy részt vehessen a versenyeken. Pálinkás Csaba Szolnokon járt középiskolába. Véleménye szerint a tudás átadásánál sokkal fontosabb, hogy a tanár vegye észre a tehetségeket, és az órákon kívül is foglalkozzon velük, az érdeklődés felkeltése és fenntartása a legfontosabb. A tehetségeknek megfelelő lehetőségeket kell teremteni: szakkörök, tankönyvek, feladatok formájában. Ő például Szolnokon nem tudott a megfelelő szakkörre járni, Pestre kellett utaznia ezért. Nikházy László, a győri Kazinczy Ferenc Gimnázium egykori diákja jelenleg mérnök-informatika szakos a Műszaki Egyetemen. Győrben nem volt senki, aki összeszedte volna a tehetségesebb embereket, nem voltak lehetőségek, szakkörök, felkészítés. Főleg az informatikában voltak nagy hiányosságok. Mindent magamnak kellett megtanulnom - mondta el. Rokob Tibor András, az ELTE diákja arról beszélt, hogy számos kutató csak a saját szakterületén belül ér el kiváló eredményeket, de más diszciplínákban gyakran meglepően tájékozatlannak bizonyulnak. A tehetséggondozás során a gimnáziumban, de az egyetemen is arra kell nagyon figyelni, hogy a diákot sokféle impulzus érje, mert úgy lehet igazán jól alkotni. Tassy Gergely, 31 országos verseny kitűnő helyezettje, diákolimpiai bronzérmes hozta először szóba Pósa Lajos nevét. A matematikai tehetséggondozás apostolától szinte az összes jelenlévő rengeteget kapott szakmai és emberi téren is. Az ELTE-n alkalmazott matematika szakot végző fiatal tehetség - aki nem mellesleg középiskolai tanár szeretne lenni - a Pósa-féle táborokról, versenyekről elmondta, hogy azok egyik fő érdeme az együttgondolkozás, a közösségteremtés volt. Beszélt a pedagógiai háttér fontosságáról is, tapasztalata szerint a tehetséges gyerekeknél ugyanis sokszor nem elegendő a motiváció. Csóka Endre személyesen nem vett ugyan részt az eseményen (jelenleg éppen egy külföldi egyetemen ösztöndíjas), de az alkalomra küldött levelében kifejtette, hogy sokkal több szakmai táborra lenne szükség, a középiskolai versenyeken pedig nem „a trópusi őserdők enciklopédiáját kellene ajándékba adni, hanem a táborokban való részvételt”. Sokan sokféle problémát fogalmaztak meg, ám a beszélgetés akkor kezdett igazán élénkké válni, amikor a jelenlévők az egyetemi éveikről számoltak be. Az egyetemen könnyen elveszik az ember. Sokkal személytelenebb, nem foglalkoznak vele. Megszűnnek a versenyek is, az ember könnyen elmagányosodhat - mondta Siroki László. - Az egyetemen tömegképzés folyik, a tanároknak nincs idejük és lehetőségük arra, hogy külön-külön foglalkozzanak a diákokkal, pedig a legjobb diákokat érdemes lenne összegyűjteni kis csoportokba, hogy ne kallódjanak el - vélekedett Pálinkás Csaba. - Első és másodévben felkerestem a tanárokat, és a kutatási lehetőségekről érdeklődtem. Nagyon lelkesek voltak, és örömmel fogadtak, de ha nem veszem a fáradságot, ez fordított irányban nem működött volna - tette hozzá Tóth Sándor. Rokob Tibor András úgy vélte, az egyetemi elkallódás egyik ellenszere lehet a szakkollégium, ahol a tehetségeket a szó szoros értelmében egy fedél alá hozzák, így valódi közösséget alkothatnak, ami ebben az életkorban különösen sokat jelent. Felmerült annak az ötlete is, hogy a pedagógusoknak is külön tanítani kellene a tehetséggondozást, Strenner Balázs pedig a középiskolai mentorálás fontosságáról beszélt. Véleménye szerint az egyetemistáknak ebben nagyobb szerepet kellene vállalniuk. B. I. 64. évfolyam 7. szám 2008. február 22. Számítógépes verseny környezetvédő diákoknak Az Imagine Cup 2008 versenyt azoknak a környezetvédelmi érdeklődésű diákoknak hirdették meg, akik szívesen szert tennének némi ösztöndíj-kiegészítésre, és felkeresnének néhány igazán vonzó úticélt. A Microsoft már fogadja a jelentkezéseket a versenyre, amely a diákokat világszerte arra ösztönzi, hogy tehetségüket, képzelőerejüket és szaktudásukat latba vetve keressenek megoldást környezeti problémákra. Az Imagine Cup immár hatodik éve mozgósítja a világ diákjait, hogy tehetségüket és találékonyságukat kiaknázva próbálják meg elképzelni, miként lehetne a technológia révén jobbá tenni a világot. A tavalyi versenyben száz ország több mint százezer diákja vett részt. A Microsoft reméli, hogy az idén még többen jelentkeznek, és ezúttal arra biztatja a diákokat, hogy a környezetvédelem terén álljanak elő merész ötletekkel, és „képzeljék el azt a világot, ahol a technológia támogatja a fenntartható környezetet”. Az online, helyi és regionális fordulók továbbjutói 2008 nyarán, az Imagine Cup párizsi döntőjében mérik össze erejüket. Itt a Microsoft több mint 180 ezer dollárral jutalmazza majd a kilenc kategóriában versenyző döntősöket. A pénzjutalmon túl az Imagine Cup karrierjük elindításában is segíti a diákokat. Az Imagine Cup több korábbi résztvevőjének sikerült az üzleti életben is érvényesülnie a versenyre kifejlesztett megoldással. Az Imagine Cup nem csupán a csúcstechnológiában jártas diákoknak szól. A művészi hajlamú érdeklődők különféle digitális művészeti ágakat, például a filmkészítést és a fotózást is megtalálják a kategóriák között. A részvétel iránt érdeklődő diákok a http://www.imaginecup.com címen olvashatnak bővebben az Imagine Cup 2008 versenyről. Részletes tájékoztatás a kategóriákról a http://www.microsoft4me.com/ imaginecup oldalon található. 7