Köznevelés, 2008 (64. évfolyam, 1-41. szám)

2008-02-22 / 7. szám

Siroki László műszaki informatikus el­mondta, a szülei figyeltek a versenyekre, ők motiválták. Szerencsére a debreceni Fa­zekas Mihály Gimnázium szellemisége is kedvezett a tehetséges fiúnak, aki a négy év alatt harminc versenyen ért el kitűnő eredményt, a diákolimpiákon egy arany és egy ezüst helyezést. A középiskolai támogatásról Pszota Zsolt­nak, a váci Borókai György Műszaki Szak­­középiskola és Gimnázium egykori tanuló­jának sokkal rosszabb tapasztalatai voltak. El­mondta, hogy a matematikatanára nem kis belharcot vívott a tantestülettel azért, hogy a diákokat felkészíthesse és különböző ver­senyeken indíthassa. A tanárok ahelyett, hogy örültek volna a tanítvány és kollégájuk sikerének, inkább irigykedni kezdtek rá. A diákolimpián ezüstérmes, 19 orszá­gos versenyen kitűnő helyezést elért, a Mű­egyetem mérnök-fizikus szakán végzett és jelenleg az ELTE-n doktorandusz Patay Gergely szintén arról számolt be: a középis­kolában kifejezetten harcolnia kellett azért, hogy részt vehessen a versenyeken. Pálinkás Csaba Szolnokon járt középis­kolába. Véleménye szerint a tudás átadásá­nál sokkal fontosabb, hogy a tanár vegye észre a tehetségeket, és az órákon kívül is foglalkozzon velük, az érdeklődés felkelté­se és fenntartása a legfontosabb. A tehetsé­geknek megfelelő lehetőségeket kell terem­teni: szakkörök, tankönyvek, feladatok for­májában. Ő például Szolnokon nem tudott a megfelelő szakkörre járni, Pestre kellett utaznia ezért. Nikházy László, a győri Kazinczy Fe­renc Gimnázium egykori diákja jelenleg mérnök-informatika szakos a Műszaki Egye­temen.­­ Győrben nem volt senki, aki összeszedte volna a tehetségesebb embere­ket, nem voltak lehetőségek, szakkörök, felkészítés. Főleg az informatikában voltak nagy hiányosságok. Mindent magamnak kellett megtanulnom - mondta el. Rokob Tibor András, az ELTE diákja ar­ról beszélt, hogy számos kutató csak a saját szakterületén belül ér el kiváló eredménye­ket, de más diszciplínákban gyakran megle­pően tájékozatlannak bizonyulnak. A tehet­séggondozás során a gimnáziumban, de az egyetemen is arra kell nagyon figyelni, hogy a diákot sokféle impulzus érje, mert úgy lehet igazán jól alkotni. Tassy Gergely, 31 országos verseny ki­tűnő helyezettje, diákolimpiai bronzér­mes hozta először szóba Pósa Lajos nevét. A matematikai tehetséggondozás apostolá­tól szinte az összes jelenlévő rengeteget ka­pott szakmai és emberi téren is. Az ELTE-n alkalmazott matematika szakot végző fiatal tehetség - aki nem mellesleg középiskolai tanár szeretne lenni - a Pósa-féle táborok­ról, versenyekről elmondta, hogy azok egyik fő érdeme az együttgondolkozás, a közösségteremtés volt. Beszélt a pedagógiai háttér fontosságáról is, tapasztalata szerint a tehetséges gyerekeknél ugyanis sokszor nem elegendő a motiváció. Csóka Endre személyesen nem vett ugyan részt az eseményen (jelenleg éppen egy külföldi egyetemen ösztöndíjas), de az alkalomra küldött levelében kifejtette, hogy sokkal több szakmai táborra lenne szükség, a középiskolai versenyeken pedig nem „a trópusi őserdők enciklopédiáját kellene ajándékba adni, hanem a táborokban való részvételt”. Sokan sokféle problémát fogalmaztak meg, ám a beszélgetés akkor kezdett igazán élénk­ké válni, amikor a jelenlévők az egyetemi éveikről számoltak be.­­ Az egyetemen kön­­nyen elveszik az ember. Sokkal személytele­nebb, nem foglalkoznak vele. Megszűnnek a versenyek is, az ember könnyen elmagányo­­sodhat - mondta Siroki László. - Az egyete­men tömegképzés folyik, a tanároknak nincs idejük és lehetőségük arra, hogy kü­lön-kü­lön foglalkozzanak a diákokkal, pedig a legjobb diákokat érdemes lenne összegyűjteni kis csoportokba, hogy ne kallódjanak el - véle­kedett Pálinkás Csaba. - Első és másodévben felkerestem a tanárokat, és a kutatási lehető­ségekről érdeklődtem. Nagyon lelkesek vol­tak, és örömmel fogadtak, de ha nem ve­szem a fáradságot, ez fordított irányban nem működött volna - tette hozzá Tóth Sándor. Rokob Tibor András úgy vélte, az egye­temi elkallódás egyik ellenszere lehet a szakkollégium, ahol a tehetségeket a szó szoros értelmében egy fedél alá hozzák, így valódi közösséget alkothatnak, ami ebben az életkorban különösen sokat jelent. Felmerült annak az ötlete is, hogy a peda­gógusoknak is külön tanítani kellene a tehet­séggondozást, Strenner Balázs pedig a kö­zépiskolai mentorálás fontosságáról beszélt. Véleménye szerint az egyetemistáknak eb­ben nagyobb szerepet kellene vállalniuk. B. I. 64. évfolyam 7. szám 2008. február 22. Számítógépes verseny környezetvédő diákoknak Az Imagine Cup 2008 versenyt azoknak a környezetvédelmi érdeklődésű diákoknak hirdették meg, akik szívesen szert tennének némi ösztöndíj-kiegészítésre, és felkeres­nének néhány igazán vonzó úticélt. A Microsoft már fogadja a jelentkezéseket a ver­senyre, amely a diákokat világszerte arra ösztönzi, hogy tehetségüket, képzelőerejü­ket és szaktudásukat latba vetve keressenek megoldást környezeti problémákra. Az Imagine Cup immár hatodik éve mozgósítja a világ diákjait, hogy tehetségüket és találékonyságukat kiaknázva próbálják meg elképzelni, miként lehetne a technoló­gia révén jobbá tenni a világot. A tavalyi versenyben száz ország több mint százezer diákja vett részt. A Microsoft reméli, hogy az idén még többen jelentkeznek, és ezút­tal arra biztatja a diákokat, hogy a környezetvédelem terén álljanak elő merész ötle­tekkel, és „képzeljék el azt a világot, ahol a technológia támogatja a fenntartható kör­nyezetet”. Az online, helyi és regionális fordulók továbbjutói 2008 nyarán, az Imagine Cup párizsi döntőjében mérik össze erejüket. Itt a Microsoft több mint 180 ezer dol­lárral jutalmazza majd a kilenc kategóriában versenyző döntősöket. A pénzjutalmon túl az Imagine Cup karrierjük elindításában is segíti a diákokat. Az Imagine Cup több korábbi résztvevőjének sikerült az üzleti életben is érvényesülnie a versenyre kifej­lesztett megoldással. Az Imagine Cup nem csupán a csúcstechnológiában jártas diákoknak szól. A mű­vészi hajlamú érdeklődők különféle digitális művészeti ágakat, például a filmkészítést és a fotózást is megtalálják a kategóriák között. A részvétel iránt érdeklődő diákok a http://www.imaginecup.com címen olvashatnak bővebben az Imagine Cup 2008 versenyről. Részletes tájékoztatás a kategóriákról a http://www.microsoft4me.com/ imaginecup oldalon található. 7

Next