Köznevelés, 2009 (65. évfolyam, 1-41. szám)
2009-02-27 / 8. szám
Január közepén megkereste szerkesztőségünket Zsámboki István, aki nyugdíjas pedagógusként a velencei Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Diákotthon és Gyermekotthon intézményében festő szakmára tanította a fiatalokat. Elmondta, hogy otthagyta az iskolát, mivel nem voltak meg a megfelelő eszközök a gyakorlati képzéshez. Ősztől az első évfolyamosokkal csak ültek a teremben, mert nem volt sem létra, sem ecset, sőt még a munkaruha is hiányzott. A másodikos diákoknak kötelező 16 órányi szakmai elméletből pedig csak kilencet tarthatott meg. Szobafestő ecset nélkül? - Ezeknek a sajátos nevelési igényű, hátrányos helyzetű gyerekeknek egyébként is nagyon nehéz bármilyen szakma elsajátítása. De ha a szükséges feltételek nincsenek biztosítva számukra, akkor hiábavaló ez a két év - mondta Zsámboki István. A festő szakmára való felkészítést két éve indította el az iskola. Zsámboki úr már tavaly is tanította az akkori elsősöket, és minden rendben ment: volt munkaruha, szerszám. 2008 őszétől merültek fel az említett problémák. Elmondása szerint a fiatalok csak decemberben kaptak munkaruhát és bakancsot, de eszközt még akkor sem. Zsámboki Istvánnak nem volt munkajogi problémája az iskolával, hiszen ő megtarthatta a 21 óráját. A diákokat féltette attól, hogy nem szerzik meg a megfelelő ismereteket a kevesebb tanórán. Ahogy mondta: december végén lejárt a szerződése, és a körülmények miatt nem akart újra szerződni az iskolával, de arra gondolt, hogy a félév végéig (január 16-ig) a diákok miatt ott marad. Ezt a megoldást azonban a munkáltatója nem fogadta el, és a pedagógust december 31-vel elküldte az iskolából. Felhívtam telefonon Malomvári Klára igazgatónőt. Név nélkül ismertettem az aggályokat, ő rögtön tudta, ki a panaszos, és azt mondta: ez egy sértett ember személyeskedése. Kollégánknak december 31-én lejárt a szerződése, amit mi meg akartunk hosszabbítani 2009. június 30-ig, de ezt ő nem írta alá, viszont január 16-ig maradni akart. Akkor én valóban elküldtem. Az illető egyébként képtelenségeket állít. Az igaz, hogy kissé késve lettek meg a szerszámok, de már mindent beszereztünk. - Mi az oka annak, hogy csak késve tudták beszerezni a szükséges eszközöket? - Tudja, milyen nehéz helyzetben van az oktatás, a szakképzés pedig még inkább. Egyébként úgy gondolom, mivel a párhuzamos osztályban minden feltétel adott volt, egyszerre is dolgozhattak volna, míg az egyik alul, addig a másik a létrán fent tud dolgozni, vagy míg az egyik élettel, a másik fest. Az igazgatónő azt is cáfolta, hogy nincs meg a gyerekeknek a 16 szakmai elméleti óra. Elismerte, hogy ebből kilencet tartott Zsámboki István, de a többit is megtartották, csak nem ő, hanem más szakos tanárok. A közoktatási törvény szerint a tantárgyfelosztást az igazgató készíti. A képzettebb kollégáknak adtam azokat a területeket a szakmai elméleti képzésben, amelyek kapcsolódnak szakterületeikhez - magyarázta az igazgatónő. Zsámboki szerint nem az a megfelelő felkészítés egy szobafestő tanulónak, ha egy szoba felmérését - hogy mekkora a falfelület, és mennyi festék kell rá - egy matematikatanár tanítja. Szaktárgyat csak szakoktató taníthat. Próbáltam az intézmény más pedagógusát is elérni, de csak egy nevelőtanár nyilatkozott, aki az oktatási terület problémáiról nem tudott semmit mondani, ugyanakkor megjegyezte, hogy az otthonban nagyon szűkös körülmények között élnek a gyerekek, viszont ez nem különlegesség, mert szerinte így van ez ma mindenhol Magyarországon. Az újságíró nem folytathat vizsgálatot, nem tudjuk kideríteni, mikortól és hány ecset állt a tanulók rendelkezésére, hogy valóban alkalmas-e a matematikatanár szakoktatói feladatok ellátására és így tovább. Azt sem tudjuk kideríteni, hogy az iskola vezetése milyen nehézségekkel küzd, hogy a jelenlegi anyagi helyzetben fenntarthassa az intézményt, megőrizhesse az álláshelyeket. De azt tudjuk, hogy azok a gyerekek, akik érdekében ez a képzés egyáltalán létrejött, meg kell hogy kapják a megfelelő, a munkaerőpiac igényeit kielégítő szakmai ismereteket, hogy egyenlő eséllyel indulhassanak majd a munka világába. Varga Stella 65. évfolyam ,1. szám * 2009. február 11. SZAKOKTATÁS IfjaAntélkanok A zádorfalvai Petőfi Sándor Körzeti Általános Iskola és Óvoda szavalóversenyt rendez az iskola névadójának tiszteletére 1-8. osztályosoknak, március 12-én 9 órától. A szavalóversenyen való részvétel feltétele egy kötelező és egy szabadon választott vers. A kötelező versek: alsó tagozat: Petőfi Sándor: Falu végén kurta kocsma; 5-6. osztály: Petőfi Sándor: Arany Lacinak; 7-8. osztály: Petőfi Sándor: Egy gondolat bánt engemet. el-A Szerencsi Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Óvoda és Bölcsőde rendezi meg a III. Szerencsi Gyermek Szólótánc Fesztivált március 27-én délután három órakor. A gyermekek két korosztályban versenyezhetnek. I. korosztály: 1997, 1998, 1999, 2000 években született gyermekek. II. korosztály: 1993, 1994, 1995, 1996 években született gyermekek. A kötelező táncok: 1-2 perces improvizáció. I. korosztály: a tanult táncanyag. II. korosztály: Bodrogközi lassú és friss csárdás. Szabadon választott táncanyag: A kötelező táncok mellett a II. korosztályban versenyzőknek szabadon választott táncokat is be kell mutatniuk, bármely más tájegység anyagából 1,5-2 perces improvizáció formájában. A versenyen lehetőség van arra, hogy a páros táncokban a pár egyik tagja kísérő legyen, ő nem minősül versenyzőnek. Ha a párokat nem azonos korosztályú gyerekek alkotják - ez vonatkozik a kísérőre is -, akkor az idősebb gyerek korosztályába kell a párt besorolni. A tokaji II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola ismét megrendezi hagyományos Rákóczi-vetélkedőjét március 27-én délelőtt 9 órától. A háromfős csapatoknak a megmérettetés két részből tevődik össze: Akadályverseny Rákóczi korából: képfelismerés, vaktérkép, fotó. Szellemi vetélkedő: esszé, riport stb. A felkészüléshez ajánlott irodalom: Történelemkönyv (6. osztály), R. Várkonyi Ágnes: Két pogány közt, így élt: Rákóczi Ferenc. [kmt Köznevelés 19