Köznevelés, 2009 (65. évfolyam, 1-41. szám)

2009-02-27 / 8. szám

Január közepén megkereste szerkesztőségünket Zsámboki István, aki nyugdí­jas pedagógusként a velencei Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Diákott­hon és Gyermekotthon intézményében festő szakmára tanította a fiatalokat. Elmondta, hogy otthagyta az iskolát, mivel nem voltak meg a megfelelő eszkö­zök a gyakorlati képzéshez. Ősztől az első évfolyamosokkal csak ültek a terem­ben, mert nem volt sem létra, sem ecset, sőt még a munkaruha is hiányzott. A másodikos diákoknak kötelező 16 órányi szakmai elméletből pedig csak kilen­cet tarthatott meg. Szobafestő ecset nélkül? - Ezeknek a sajátos nevelési igényű, hát­rányos helyzetű gyerekeknek egyébként is nagyon nehéz bármilyen szakma elsajátítá­sa. De ha a szükséges feltételek nincsenek biztosítva számukra, akkor hiábavaló ez a két év - mondta Zsámboki István. A festő szakmára való felkészítést két éve indította el az iskola. Zsámboki úr már tavaly is tanította az akkori elsősöket, és minden rendben ment: volt munkaruha, szerszám. 2008 őszétől merültek fel az em­lített problémák. Elmondása szerint a fiata­lok csak decemberben kaptak munkaruhát és bakancsot, de eszközt még akkor sem. Zsámboki Istvánnak nem volt munkajogi problémája az iskolával, hiszen ő megtart­hatta a 21 óráját. A diákokat féltette attól, hogy nem szerzik meg a megfelelő ismere­teket a kevesebb tanórán. Ahogy mondta: december végén lejárt a szerződése, és a körülmények miatt nem akart újra szerződ­ni az iskolával, de arra gondolt, hogy a fél­év végéig (január 16-ig) a diákok miatt ott marad. Ezt a megoldást azonban a munkál­tatója nem fogadta el, és a pedagógust de­cember 31-vel elküldte az iskolából. Felhívtam telefonon Malomvári Klára igazgatónőt. Név nélkül ismertettem az ag­gályokat, ő rögtön tudta, ki a panaszos, és azt mondta: ez egy sértett ember szemé­lyeskedése.­­ Kollégánknak december 31-én lejárt a szerződése, amit mi meg akartunk hosszab­bítani 2009. június 30-ig, de ezt ő nem írta alá, viszont január 16-ig maradni akart. Ak­kor én valóban elküldtem. Az illető egyéb­ként képtelenségeket állít. Az igaz, hogy kissé késve lettek meg a szerszámok, de már mindent beszereztünk. - Mi az oka annak, hogy csak késve tudták be­szerezni a szükséges eszközöket? - Tudja, milyen nehéz helyzetben van az oktatás, a szakképzés pedig még inkább. Egyébként úgy gondolom, mivel a párhuza­mos osztályban minden feltétel adott volt, egyszerre is dolgozhattak volna, míg az egyik alul, addig a másik a létrán fent tud dolgozni, vagy míg az egyik élettel, a másik fest. Az igazgatónő azt is cáfolta, hogy nincs meg a gyerekeknek a 16 szakmai elméleti óra. Elismerte, hogy ebből kilencet tartott Zsámboki István, de a többit is megtartot­ták, csak nem ő, hanem más szakos taná­rok.­­ A közoktatási törvény szerint a tan­tárgyfelosztást az igazgató készíti. A képzet­tebb kollégáknak adtam azokat a területe­ket a szakmai elméleti képzésben, amelyek kapcsolódnak szakterületeikhez - magya­rázta az igazgatónő. Zsámboki szerint nem az a megfelelő fel­készítés egy szobafestő tanulónak, ha egy szoba felmérését - hogy mekkora a falfelü­let, és mennyi festék kell rá - egy matema­tikatanár tanítja. Szaktárgyat csak szakokta­tó taníthat. Próbáltam az intézmény más pedagógu­sát is elérni, de csak egy nevelőtanár nyilat­kozott, aki az oktatási terület problémáiról nem tudott semmit mondani, ugyanakkor megjegyezte, hogy az otthonban nagyon szűkös körülmények között élnek a gyere­kek, viszont ez nem különlegesség, mert szerinte így van ez ma mindenhol Magya­rországon. Az újságíró nem folytathat vizsgálatot, nem tudjuk kideríteni, mikortól és hány ecset állt a tanulók rendelkezésére, hogy valóban alkalmas-e a matematikatanár szak­oktatói feladatok ellátására és így tovább. Azt sem tudjuk kideríteni, hogy az iskola vezetése milyen nehézségekkel küzd, hogy a jelenlegi anyagi helyzetben fenntarthassa az intézményt, megőrizhesse az álláshelye­ket. De azt tudjuk, hogy azok a gyerekek, akik érdekében ez a képzés egyáltalán létre­jött, meg kell hogy kapják a megfelelő, a munkaerőpiac igényeit kielégítő szakmai is­mereteket, hogy egyenlő eséllyel indulhas­sanak majd a munka világába. Varga Stella 65. évfolyam ,1. szám * 2009. február 11. SZAKOKTATÁS IfjaA­ntélkanok A zádorfalvai Petőfi Sándor Körzeti Általános Iskola és Óvoda szavalóversenyt rendez az iskola névadójának tiszteletére 1-8. osztályosoknak, március 12-én 9 órától. A szavalóversenyen való részvétel feltétele egy kötelező és egy szabadon választott vers. A kötelező versek: alsó tagozat: Petőfi Sándor: Falu végén kurta kocsma; 5-6. osztály: Petőfi Sándor: Arany Lacinak; 7-8. osztály: Petőfi Sándor: Egy gondolat bánt engemet. el-A Szerencsi Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Óvoda és Bölcsőde rendezi meg a III. Szerencsi Gyermek Szólótánc Fesztivált március 27-én délután három órakor. A gyermekek két korosztályban versenyezhetnek. I. korosztály: 1997, 1998, 1999, 2000 években született gyermekek. II. korosz­tály: 1993, 1994, 1995, 1996 években született gyermekek. A kötelező táncok: 1-2 perces improvizáció. I. korosztály: a tanult táncanyag. II. korosztály: Bod­rogközi lassú és friss csárdás. Szabadon választott táncanyag: A kötelező táncok mellett a II. korosztályban versenyzőknek szabadon választott táncokat is be kell mutatniuk, bármely más tájegység anyagából 1,5-2 perces improvizáció for­májában. A versenyen lehetőség van arra, hogy a páros táncokban a pár egyik tagja kísérő legyen, ő nem minősül versenyzőnek. Ha a párokat nem azonos kor­osztályú gyerekek alkotják - ez vonatkozik a kísérőre is -, akkor az idősebb gye­rek korosztályába kell a párt besorolni. A tokaji II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola ismét megrendezi hagyományos Rá­­kóczi-vetélkedőjét március 27-én délelőtt 9 órától. A háromfős csapatoknak a megmérettetés két részből tevődik össze: Akadályverseny Rákóczi korából: kép­felismerés, vaktérkép, fotó. Szellemi vetélkedő: esszé, riport stb. A felkészülés­hez ajánlott irodalom: Történelemkönyv (6. osztály), R. Várkonyi Ágnes: Két po­gány közt, így élt: Rákóczi Ferenc. [kmt Köznevelés 19

Next