Köztársaság, 1991. december (mutatványszám) - 1992. április-június (1. évfolyam, 1-11. szám)

1992-05-29 / 7. szám

Sissy a múzeumban A Magyar Nemzeti Múzeumban az utóbbi évek egyik legrangosabb, jövő májusig nyitva tartó kiállítása nyílt meg 1992. má­jus végén A magyarok királynéja címmel. A bajorországi Possenhofenben született Elisabeth Amelia Eugenia von Wittelsbach hercegnő (1837-1898) romantikus körül­mények között lett Ferenc József császár (és 1867-től magyar király) felesége. A szépségéért bálványozott Sissy, a mű­velt, jó politikai érzékkel bíró uralkodónő Deák Ferenc és Andrássy Gyula társaságá­ban egyengette a kiegyezést. A magyar kapcsolatairól és kifogástalan nyelvismere­téről ismert királyné életének dokumentu­mait, leveleket, festményeket, személyes tárgyakat, korabeli plakátokat és újságcik­keket tekinthet meg a tárlókban a látogató. A boldogtalan hírű Erzsébet elsősorban mint ember jelenik meg. Az 1849 utáni po­litikai helyzetet, valamint a kiegyezés és a millenniumi évek világát is felidéző repre­zentatív kiállítás nemcsak anyagában igé­nyes és gazdag, de látványában is európai színvonalú. Művészeti látványtervezője Csonka András, rendezői: E. Dózsa Kata­lin és Szalayné Papp Zsuzsa. KULTÚRA Győzelem - húsz év után Mikor van egy színházi estének vége? Akkor-e, amikor lemegy a függöny, s össszecsapódnak a tenyerek a nézőté­ren? Vagy amikor letakarják a székeket, eloltják a lámpákat, s bezárják az épüle­tet? Netán mikor a fáradt színész szeszt kortyol kései vacsorája előtt, s a gond­jaira eszmélő álmos néző megveti az ágyát? Esetleg másnap, mikor a (jó) elő­adás keltette benyomások észrevétlenül beépülnek a jelenvoltak emlékeibe, ide­geibe? Ilyen előadás volt az a húsz év előtti veszprémi Győzelem. Németh László ad­dig sem, azóta sem játszott, papírszín­háznak címkézett darabját Latinovits Zoltán élete első rendezéseként álmodta színpadra. Ennek dokumentumait veheti most kezébe az olvasó Szigethy Gábor alapos, minden részletre ügyelő, szeretet­teljes gondozásában. A Pándi Pál szer­kesztői papírkosarából kimentett legelső levéltől a Ruttkai Éva hagyatékában fennmaradt forrásokig felsorakoztat min­dent, amitől az is kortársi nézőnek érez­heti magát, aki nem lehetett jelen akkor Veszprémben. Az Országos Színháztör­téneti Múzeum és Intézet kiadásában megjelent fényképes gyűjtemény tartal­mazza Németh László drámájának teljes szövegét, valamint Latinovits rendezői példányának fakszimiléjét is. Az 1972. március 17-i veszprémi be­mutató most és így vált teljessé. ■ Dobos Ildikó és Cserhalmi György a Győ­zelemben: Latinovits Zoltán első rendezése Pillantás a Tekintetre Május 28-án jelent meg a Tekintet ötödik év­folyamának Őrzők, hagyatékok címet viselő negyedik száma. Ez a kisalakú folyóirat, amely a kezdet kezdetén az eszperantó szö­vetség védnöksége alatt indult, időközben a saját lábára állt, mégis azzal tűnik ki - egye­bek közt - a függetlenségükkel kérkedő hazai folyóiratok közül, hogy impresszumában ön­magát - ironikusan - „függőnek” minősíti. Flogy is ne volna függő, amikor ki van szol­gáltatva szponzorainak, olvasóinak, szerzői­nek, a világhelyzetnek, a hazai politikának, az életszínvonalnak, a közhangulatnak - könnyebb volna felsorolni, minek nem. Igazából mégis azzal kelt időről időre fi­gyelmet maga iránt, hogy egyes számainak anyaga szemlátomást nem éppen csak össze­áll a találomra beérkező anyagból. Önmagát minden oldalon észrevétető szerkesztői kon­cepció - amely a spontaneitást eleve bekalku­lálja az összhatásba - teszi összeállításait ér­dekessé, nem ritkán olyanná, hogy a tekinte­tet érdemes a könyvespolcra eltenni, mint a jól forgatható antológiákat. Tavaly a lap József Attilával foglalkozó te­matikus száma vált emlékezetessé. Az idei termésből alighanem ez a mostani lesz ilyen. Kortársaink idézik fel ezer év magyar törté­nelmének tollforgatóit - azokat, akikről ép­pen ők és éppen most úgy gondolják: gondo­lataik ma is izgalmasak lehetnek. Az olvasót egyre-másra érik meglepeté­sek. Süpek Ottó bravúros nyomozása Anony­mus kiléte után valószínűleg az igazi megfej­tést kínálja. Veress Miklósról kiderül, mint oly sok más költőről, hogy remek prózaíró is lehetne. Szabó Magda olvasatában Vörös­marty Délszigete modern, apokaliptikus láto­más. Simonffy András nemcsak Kossuthot és Széchenyit idézi izgalmasan: a Grősz-per él­ményének leírása egy feltétlenül megírandó memoár érdekfeszítő fejezete. Cseres Tibor úgy ébreszti Justh Zsigmond emlékét, hogy személyes találkozást elevenít fel a hajdan­volt író parasztszínházának nézőjével. Fejes Endre Herczeg Ferencről ejt higgadt, megbe­csülő szavakat. Csák Gyula Vatai László Ady-könyvét, Göncz Árpád Kádár Erzsébet emlékét idézi. Kertész Ákos Tóth Árpád-ver­set elemez. Ennek a számnak is ott a helye kéziköny­veink közt. ■ KÖZTÁRSASÁG 1992/7 Régi mesék­­ mai gyerekeknek Az irodalmi lexikonok egymástól elté­rően adják meg, hogy mikor indult a Benedek Elek és Pósa Lajos szerkesz­tette Az Én Újságom című gyermeklap a múlt század utolsó évtizedében. Annyi biztos: 1944-ben szűnt meg. Több mint fél évszázados fennállása során nemzedékek nőttek fel meséin, szórakoztatva tanító rejtvényein, bo­­hókás illusztrációin. Nagyapák gon­doltak rá vissza később nosztalgiával, s adhatták unokáik kezébe el­sárgult, ritka példányaikat. A Skíz Könyv- és Lapkiadó most megkönnyíti az emlékezni szerető idő­sebbek s a még olvasni szerető (és tu­dó) ifjak dolgát. Tizenkétszer tizenkét oldalon kötet­be gyűjtött szemelvényeket közöl a kedvelt gyermeklap fénykorából, az 1889 és 1914 között megjelent szá­mokból. A szerzők között Bródy Sán­dor, Jókai Mór, Mikszáth, Krúdy, Gár­donyi és Móra Ferenc­­ irodalmi pan­teonunk jelesei. 123

Next