Köztelek – 1893. 52-104. szám

1893-09-09 / 72. szám

Oroszország közgazdasági helyzete. — Konzuli jelentések alapján. — (Vége.) A zabkivitel Rigából valamivel több volt, mint 1891-ben, de a többi kikötőből az előző évinél sokkal kevesebbet vittek ki; és pedig: Libánból Rigából Révaiból p­adenkint 1892-ben 7.650,253 4.641,708 1.463,414 1891 c 14.463 000 4469,000 3.390,000 1890 c 18.013,000 4.952,000 4.518,000 A kivitel tehát fele volt a rendesnek, hi­ányzó fele a kiviteli tilalom folytán az országban visszamaradt készletnek felel meg. A zab kereskedelme a kivitel folytán pangott s magában az országban nemcsak, hogy zabot a vételre nem kerestek, de az igen olcsón volt vásárolható. Sok kérelemre a kormány megen­gedte a Riga, Libán és Reval kikötőkben lévő ellenőrizhető készletek kivitelét. Az üzlet azonban ekkor veszteséges volt, mert a zabnak, melyet eredetileg 85—95 képekon vettek padonkint, ezen az áron már nem kelt el. Általában az árakban 1891-ben beállott csökkenés az 1892 diki év első hónapjaiban is tartott. Csak május havában, mi­kor a fenti kikötőkben lévő készletek kivitelét megengedték, lehetett szilárdabb hangulatot ész­lelni. A kereskedelem azonban csöndes maradt, mert az árak rendkívül alacsonyak voltak. Június havában volt némi javulás, de augusztustól kezdve állandóan csökkentek az árak. A jenkivitel a következő volt: Rigából Libánból Révaiból Permából padenkint 1892-ben 2.915,919 1.708,869 1.084,002 934,904 1891­­ 2.699,727 1.227,768 1.212,292 760,945 1890­­ 3.919,253 677,521 1.084,002 1.032,615 A vasúti díjszabály lenne és kenderre nézve Riga, Liban és Königsberg kikötők felé kedve­zőbbé tétetett, a kedvezőbb tarifa azonban csak abban az esetben alkalmazható, ha legalább is 610 pud rakatott a vagyonba. Mivel azonban csak ritka eset, hogy 610 pudot engednek egy vagyonba rakni, ezen szállítási kedvezmény haszna is kérdésessé válik. A lenárak május haváig meglehetősek voltak, május június hónapokban azonban csökkenés állott be, a­melyet augusz­tusban ismét magasabb irányzat váltott föl. De­czemberben jó árakkal zártak és az üzletet ezen­túl is emelkedő árak élénkítették. A kenderkivitel évente hanyatlik Oroszország­ban. Tengerre vittek: 1892. 389,272 padot 1891. 577,273 , 1890. 590,969 » Európába szállítottak a határon keresztül: 1892. 2,767.000 pudot 1891. 3395.000 » 1890. 3,282.000 » A kendertermés is folyton csökken Oroszor­szágban; 1889-ben a termés 8.930.758 pudot tett, 1891-ben csak 6 023.705 padot; 1891-ben a nagy szárazság folytán Orel, Kursk, Saratov és Tschernigow kormányzóságokban rossz volt a kendertermés, ellenben Smolenks és Mohilev­ben legalább is jó közepes. Az árak magasak voltak. Kendermag-kivitel az elmúlt évben oly cse­kély volt, mint évek óta nem, de ezt nem csak a kisebb termelés okozta, hanem az is, hogy az ország szükséglete nagyobbodott s igy a kivitelre kevesebb juthatott. Az olajpogácsa-kivitel 1892 ben és az előző években a következő volt: 1892. 1891. 1890. 1889. 1888. 1887. 1,288.703 pud 1,841.238 » 1,316 443 » 1,071 396 » 1,658.028 » 1,761.641 » Daczára az 1891-ben olajpogácsára is ki­mondott kiviteli tilalomnak, a­mely persze csak szeptember 27-től, november 18 áig tartott, a ki­vitel az említett évben igen erős volt, míg az 1892-diki évben relatíve nagyon keveset vittek ki. A kivitel csökkenésére nagyon befolyt az a körülmény, hogy az olajpogácsának Saratovból való szállítása nagyon meg volt nehezítve az ál­tal, hogy a saratov-rigai vasút­vonalon a ten­geri kivitelre szánt olajpogácsára fennállott ked­vezményes díjszabályt felfüggesztették, állítólag azért, mert azt az ország középső és keleti kor­mányzóságaiban volt rossz aratás miatt abban az évben nem volt szabad fentartani. Míg 1891-ben a Riga-Dwinska vasúton 997,122 pud olajpogácsát szállítottak, addig 1892-ben csak 649,619 pudot. Smolenskben és Tulában az olajpogácsa-ter­melés 1892-ben is emelkedett. Tojásból az 1892-dik és az előző években a következő mennyiséget vitték tengerre : 1892-ben 436,699 padot 1891 » 568,803 » 1890 » 373,285 » 1889 » 321,631 1888 » 112857 » 1888 » 112,857 » Darabszám szerint kivittek tojást: Rigából Libánból Szt.-Péter v. Révaiból 1887-ben 30,230,000 11,056,000 4143,000 747,000 1888 » 85,783,000 18,805,000 12,632,000 563,000 1889 » 85,673,000 15,533,000 42,377,000 1,252,000 1890 » 101,681,274 56,042,812 88,354,610 4,614,000 1891 » 154,966,602 41,633,569 94,160,182 6,691,000 Oroszország tojáskivitele rendkívüli módon emelkedett. 1881-ben, Finnország kivételével az európai határon át csak 66,797,000 darabot szállítottak, 1890-ben már 750,549,000 darabot és 1891-ben 829,085,000 darabot. Érdekesnek tartjuk megemlíteni, hogy Orosz­ország­­ az utóbbi időben folyton több gondot for­dít a talaj okszerű megmivelésére. Ennek folyo­mányaképpen a mezőgazdasági gépek és eszközök bevitele lényegesen emelkedett. Ugyanis bevittek még 1887-ben csak 30,63972 pudnyi mezőgaz­dasági gépet és eszközt, míg 1892-ben már 86,005 pudnyi mennyiséget. A mezőgazdasági gépekkel kapcsolatban meg­említjük, hogy a mesterséges trágyaneműek be­vitele az utóbbi években óriás alatt emelkedett. Ugyanis csupán Rigán keresztül 1887-ben 646,674 pudot, és már 1892 ben 1,320,156 pudot impor­táltak. Ebből legnagyobb mennyiségben super­phosphátot, phosphátkövet és thomassalokat vit­tek be. —b. Vasúti és közlekedési ügyek. (A kocsi raksúly szerinti kihasználásának kérdése és helyes megoldása. — Könnyítések az áruforgalomban.) Egyik közel­mult czikkünkben tárgyalva az uj üzletszabályzat határozmányait a némely áruk­nál (a díjszabás I. része szerint C és a II. külön díjszabásba tartozó áruk, valamint ömlesztett állapotban (a la rinfusa) szállítandó gabona) a kocsi raksúlya szerint kötelezőleg fizetendő vasúti szállítási díjat, illetve ennek jogosultságát a kö­vetkező hasonlattal bizonyítottuk a nélkül, hogy a kérdés további fejtegetésébe bocsájtkoztunk volna. Ha X. Z. faluból N. városba egy szekeret küld, hogy onnét 3 métermázsa vasat hozzon, akkor a fuvarosnak nem a 3 métermázsa vas után fogja a fuvardijat fizetni, hanem az egész kocsi utáni fuvardijat, akár többet hozatott volna azon.­­ Máskép áll azonban a dolog akkor, ha a fuvarossal megegyezünk avagy szerződést kö­tünk az általa szállítandó tárgyak súlya utáni fizetésre nézve. A fenti példát ide alkalmazva, az első esetben fizetünk a fuvarozásért pl. 3 frtot. Míg a második esetben, midőn nem a szekér használata, hanem az azon szállított fuvar súlya képezi a fizetendő díj egységét, métermázsánként 50 kr. alapul vétele mellett fizetnénk csak 1 frt 50 krt. Hiába követeli a fuvaros a szekér hasz­nálata utáni viteldíjat, az nem jogosult, mivel súly utáni fizetségre történt a megállapodás. Így vagyunk mi a vasúttal is. Az egyes vasutak helyi díjszabásai valamint a köteléki díjszabások is a kocsirakományban szállítandó árukra súly szerinti díjtételeket állapítanak meg, kikötvén ez­előtt azt, hogy ezen díjtételek csak az esetben fognak alkalmaztatni, ha legalább 100 mtzmázsa rakatik egy vasúti kocsiba. Az új üzletszabály­zatból kifolyólag a díjszabás I. része szerint, me­lyet az osztrák-magyar monarchia területén létező vasutak mint közös határozmányokat elfogadtak, a jelen czikk elején említett áruosztályozásába tartozó árukért nem elégszenek meg az egy kocsiba rakott 100 métermázsás súlylyal, hanem a­mennyiben a kocsi rakodási súlya nagyobb volna, például 113,125, 150 métermázsa, az utóbb említett súlyokért tartozik a szerződő fél a vasúti viteldíjat fizetni még akkor is, ha a kocsiba ke­vesebbet rakott volna. A díjszabási határozmányok szerint megha­tározott raksulylyal bíró kocsik rendelkezésére bocsájtását a szállító nem igényelheti. Ha tehát valaki 100 mtzmázsa burgonyát akar feladni és a vasúttól egy ily raksúlyú kocsit kér, sőt egy ily kocsi kiállítását előleggel önmagának biztosít is és a vasút ezt rendelkezésére nem bocsájtja, hanem ennél nagyobbat, a felhozottak daczára, a nagyobb raksúlyú kocsi után lesz a viteldíj ki­vetve. De ha a feladó részéről sem a kocsi térfo­gata, sem annak raksúlya nem használtatik ki, a vasútintézet jogosítva van az illető kocsiba más árukat hozzárakni. Ebből láthatjuk, mily önkényes részrehajló­sággal állapította meg a vasút a kocsirakomány­ban szállítandó áruk viteldíját. Kétféle mértékkel van ez esetben az igazság mérve, a vasút a kocsit más áruk hozzárakásával kihasználhatja akkor, midőn ezt a szállító nem tette, de ennek daczára a szállító fél a raksúly után fizeti a viteldíjat. Hogy ezen visszás állapot tarthatatlan, azt minden józan gondolkozású ember könnyen be­láthatja. A cs. kir. osztrák államvasutak igazgató­sága e tekintetben méltányosabb mint a monar­chia területén létező többi vasúti igazgatóságok bármelyike, mert oly esetben, midőn a szállító fél pl. 100 métermázsás kocsi kiállítását kéri és ennél nagyobb raksúlyu kocsi pl. 150 métermá­zsás lesz annak rendelkezésére bocsájtva, vasut­vonalán nem a nagyobb, hanem az általa kiállít­tatni kért kocsi raksúlya után szedi be a vitel­dijat. Újabban a m. kir. államvasutak igazgató­sága is kezdi belátni, hogy fanemü küldemények­nél (lécz, zsindely, puhafa, deszka) sok esetben egy 113, 125 avagy pláne 150 méter mázsás rak­súlyú kocsit lehetetlen a kocsi rakodását megen­gedett magasságon túl (Ladeprofil) kihasználni, miért is június elejétől ily kocsiknál ez utóbb említett okból a kocsiba rakott tényleges súly után, augusztus 1-től kezdve pedig a rakodás méreteitől eltekintve általában a tényleges súly, de legalább 100 mtzmázsa után követeli a vitel­díjak fizetését. Úgy látszik, hogy ezen utóbbi in­tézkedésre a kényszerűség vitte rá az intéző kö­röket, mert tudvalevőleg fa nagy mennyiségben lesz exportálva ; az idegen vasutakon sok alagút, viaduct van és igy a tul magasan rakott árukat le kellett rakni, mely árukért a feladókat már csak azon okból sem lehetett felelősségre vonatni és azok költségén a továbbítást eszközölni, mi­vel ezek úgyis a raksúly után fizették a vitel­dijat és igy a vasút kénytelen volt a lerakott túlsúlyt egy másik üres kocsiba rakatni és úgy továbbítani, mi­által költsége sokkal nagyobb lett, mint ama látszólagos előny, melyet a kocsiba nem rakott áruért viteldíj czímén beszedett. Nézetünk szerint a helyes, méltányos és igaz­ságos megoldás az volna, ha a vasút a C. osz­tályba és a 2. külön díjszabásokba tartozó árukra nézve megengedné a feleknek bizonyos raksúlyu, élő állatoknál pedig a meghatározott területű ko­csik kiállítására irányuló kívánságukat és azokat teljesítené. A­mennyiben nagyobb raksúlyu avagy területű kocsikat ad rendelkezésre, a viteldíj nem ezen, hanem a szállító fél által kiállíttatni kért raksúly, illetve terület­kocsi után fizettetnék. A vasút jogosítva volna az így ki nem használt kocsikat azok raksúlyáig, illetve területéig, más áruk hozzárakásával kihasználni. A szállító fél által fedett kocsiban a kocsi raksúly, illetve te­rület mérvéig kihasznált kocsikra nézve jogosítva van — minden további engedély kérés nélkül — 331 Köztelek, 1893. szeptember 13.

Next