Köztelek – 1893. 52-104. szám

1893-11-08 / 89. szám

zékkel történt összehasonlítás után ismeretes. De az egyes tejtermelők nem csak a központi tej­csarnoknak, hanem más egyéneknek is küldik tejeiket, mely körülménynél fogva az elcserélés nem tartozik a ritkaságok közé. Azon körülmény, hogy a tej küldője állítja ki a szállító­levelet három példányban, a vasúti kezelést nagyon megkönnyíti, mert az egyes fuvar­levelek viteldíjának kiszámításától a feladó állo­más, a leadó állomás pedig a tömeges utánszá­mításoktól föl van mentve. A viteldíj fizetése dolgában annyiban jobbak a mi viszonyaink, a­mennyiben a szállított tej minimális mennyisége kikötve nincsen, a fizetendő legcsekélyebb illeték nagysága nincs kimondva, a hitelezési viszony megszűnésének módja időhöz kötve nincsen. Egye­bekben alig van eltérés. Nálunk még kívánatos volna, különösen nagyobb távolságoknál, olcsóbb viteldíjat engedé­lyezni, mert a közes vidék tejtermelése ma­holnap a fővárosnak tejjel való ellátására elégte­lenné válik. * * * Többször említettük e lapok hasábjain, hogy az Ausztria-Magyarország mindkét kereskedelem­ügyi minisztériumához számos testület adott be panaszt az új vasúti üzletszabályzat ellen. Ezen panaszok tárgyalása a vasútigazgatói értekezlet­nek és ez ut­án bizottságoknak lettek kiadva. A bizottságoknak az új üzletszabályzat póthatároz­mányai és a díjszabás I. rész egyéb rendelke­zési, valamint a kezelésre vonatkozó utasítás ellen tárgyalt javaslatokkal a szeptember 21. és 22-én Bécsben tartott közös vasútigazgatói értekezlet foglalkozott és a bizottsági javaslat által hozott határozatokat csekély módosításokkal elfogadta. E határozatok közül csak a legfontosabbakat közöljük : 1. A vasúti kocsik utólagos tarifírozására nézve előírt mázsálási­ díj elengedése, valamint az üzlet­szabályzat 53. § ának a kocsik túlterhelése ese­tén fizetendő pótdíjakra (bírság) vonatkozó pót­határozmányának megváltoztatása nem engedé­lyezhető , mivel a forgalomnak a vonatok bármi okra visszavezethető túlterhelése által veszélyez­tetett biztonságának szempontjából teljesen indo­kolt, hogy a rakodó fél köteles legyen a kocsiknak az időjárás befolyásat vagy az áruknak a nedvesség által bekövetkezhető túlterhelés esélyeit számításba venni. A súlysúly visszaküldésénél azonban, ha a súly megállapítását a fél követeli, de a mérle­gelés a feladó állomáson eszközölhető nem volt, a mérlegelő állomáson lerakott túlsúlyért a fel­adó által elrendelt visszaküldésért azon díjtétel volna számítandó, melyet az áru kocsirakomány­ként fizet. 2. A belforgalomban fizetett illetékeknek rész­letezése, úgy a feladó vevényeken, mint a fuvar­levél-másodlatokon teljesítendő volna. 3. A feladónak a feladóállomás közvetítésé­nek mellőzésével teendő rendelkezési jogának megváltoztatása nem engedélyezhető, de a feladó­állomáson írásbelileg történt intézkedésnek táv­irati úton való továbbítása annyiban engedhető meg, a­mennyiben ez által a rendeltetési állo­máson az írásbeli intézkedés beérkezéséig az árunak az eredeti c­ímzett részére történő kia­dása feltartóztatik, mi mellett azonban a vasutak részére föntartandó volna a jog, hogy az illető távirat hitelessége és helyességéről maguknak a fél költségére szintén távirati úton meggyőződést szerezhessenek. 4. Az elévülési határidőnek megváltoztatására vonatkozó kiadás csakis hosszabb időn át szerzett tapasztalatok után tárgyalható. 5. A kívánság, hogy az áru becslése a kül­dőre bizassék, teljesíthető. 6. A huszonnégyórai kirakodási határidő megkezdésének kiterjesztése a rendes és zavar­talan forgalom fentartása érdekében nem adható meg. 7. A mázsálási illeték leszállítása iránti kí­vánság nem teljesíthető. Mint ezen határozmányokból kivehető, a vasút azon panaszoknál, melyeknél pénzérdeke nem szerepel, enged, de ott, hol az utóbbiak által bármiképen is érdekeit sértve látja, az egyolda­lúlag hozott határozmányoktól el nem tér. Egyébb­iránt az 1. ponthoz következők az észrevételeink : Ha a feladó a vasúttól a hivatalos mázsálást nem kéri és a vasút az árut utánmérlegeli, túlsúly megállapítása esetén számítja fel a mérlegelési illetéket, mert azt különösnek tartjuk, hogy a feladó a czimzettet félrevezetni akarja a vasút ro­vására akkor, midőn a czimzettnek módjában van a suly helyességéről magának a leadó állomáson történő mázsálásnál meggyőződést szereznie. És ha meg is akarná rövidíteni a vasutat, ez nem hagyja magát, mivel utánmázsálja az árut, de ezért ne büntesse meg a feladót a különbletként megállapított súly viteldíjának tízszeresére, mert ez méltánytalan dolog. — Elég, ha beszedi a mázsálási díjat. A túlsúlyért fizetendő büntetés jogosultságát a forgalmat veszélyeztető biztonsá­gával védelmezni és a félnek kötelességévé tenni, hogy ez időjárás okozta befolyásával számoljon, önként elesik, ha a vasút lelkiismeretesen után­mázsál minden egyes vaggont. Ez esetben nem kell attól tartania, hogy az egyes vaggonok csap­ágytengelyei megmelegszenek, vagy a kocsi hord­rugója eltörik miáltal az futó képtelenné válik. Az sem méltányosság, hogy az esetben, ha a hi­vatalos mázsálást a vasút kéri és mázsa a feladó állomáson nincsen vagy az hasznavehetetlen, hogy ezen esetben a vasút ugyanazon díjtétel alapulvétele mellett, melyet a szóban levő áruért fizetett, vissza­szállítja a lerakott tulsu­st. Igaz ugyan, hogy a vasút az árut a mérlegelő állomásig szállította és így sze­rinte joga van illetéket beszedni, de más megíté­lés alá esik ezen kérdés megoldása akkor, ha azt kérdezzük, ki tehet arról, hogy a feladó ál­lomáson mérleg nincsen avagy az hasznavehetet­len ? Nem volna-e kötelessége a vasútnak oly ál­lomáson, hol árut felvesz, ezen áruk megmázsál­hatóságáról gondoskodni ? Az elévülési határidőnek meghosszabbítására vonatkozó védelemre részünkről felhozzuk azon körülményt, hogy igen sok gazdaság, mely köz­pontilag kezeltetik, a szállítási okmányokat a számadáshoz mellékelve az év végén kapja meg és igy mig a számadások revideáltattak, a fuvar­díj helyességének megállapítására csak a második évben kerül a sor és igy ha tényleg megállapít­tatik, hogy a vasút kelleténél többet szedett be, ezen többlet már vissza nem kapható, mivel az év lejártával az igény elévült és így a vasút illeték­telenül jut a gazda pénzéhez. A folyó év szeptember hó elsejével új gács­magyar közös díjszabás lett kiadva gyors- és teheráru küldeményeknek szállítására nézve egy­részt a cs. k. osztrák államvasutak és a Nándor császári északi vasút Vácsország és Bukovinában fekvő állomásairól, másrészt a budapesti állomá­sok közötti forgalomban. Ezen díjszabás az egyes helyi díjszabások díjtételeinek összeadása alapján lett összeállítva, pedig elvártuk volna, hogy úgy az egyik mint a másik vasút, a köteléki díjszabás felállításánál díjtételéből valamit engedjen. A ki­vételes díjszabásoknál sem voltak az érdekelt va­sutak tekintettel a saját helyi forgalmukban ér­vényben levő tarifákra, mert ezen helyi tételek összeadása alapján igen sok áruczikknek olcsóbb a díjtétele, mint a föntemlített köteléki díjszabás­ban előfordul. A gazdasági­ ipar támogatására tudvalevőleg a m. k. államvasutak igazgatósága a saját vona­laira nézve a Szeged és Szőregdre rendelt nyers kenderkóró-küldemények után a II. kivételes díj­szabás alkalmazását engedélyezte; ezen intézke­désnél azonban, mit örömmel konstatálunk, nem állapodott meg, hanem kieszközölte, hogy az egyes helyiérdekű vasutak is fönti c­ikket ked­vezményes szállításban részesítsék. Ezen kedvez­mény az egyes vic­inális vasutaknál eltérő. Így a dunántuli, debreczen-hajdúnánási, debreczen­füzesabonyi és brassó-háromszéki h. é. vasutak a II. kivételes díjszabást; a békésmegyei kisuj­szállás, dévaványa-gyomai, mátrai, szatmár-nagy­bányai h. é. vasutak saját vonalaikon az I. ki­vételes díjszabás kedvezményes szállítását enge­délyezték. Mezei, Köztelek, 1893. november 1. Vegyesek. Mai számunk tartalma : oldal Pályázat­­ . 617 Közlemények az orsz. magy. gazd. egyesület köréből. 617 (Meghivó. — Pályázati felhívás. — Nem tagok mint vendégek a szakosztályi üléseken. — Érdij-és alapítványi kamathátralékok. — Állást kereső gazdatisztek. — Gyümölcsvásár. — Az irodalmi és tanügyi szakosztály ülése.) A kísérleti ügy és a mezőgazdasági vegyészeti intéz­mény. Dr. Kosutány Tamás ... 618 Tárcza. A villamosság a mezőgazdaság szolgálatá­ban. Dr. Bittó Béla _ 618 A csángó-telepek Dél-Magyarországon Meiszner Alajos 621 Kérdések a gyakorlat köréből 622 A faoszlopok vagy czölöpök tartóssá tételének néhány módja­­ 623 A leggazdagabb bortermelő 623 Könyvismertetés ... ... 624 Vasúti és közlekedési ügyek. Mezei ... ... 624 Vegyesek ... ... ... ... 625 Személyi hirek. — Gyászhír. — Kivonat a hiva­talos lapból. — A faiskolai pályázatok. — A do­hánytermelés az ezredéves kiállításon. — Nem ka­punk kötelező állatbiztosítást. — Józan eszme a felsővidéki gazdaság emelésére. — Ménlóbeosztás Mezőhegyesen. — Egan Ede. — Uj széntelep. — A mezőhegyesi méntelep. — A szesznek sulysze­rinti kiszámítása. — A debreczeni gazd.­egylet. — A Sopron megyei gazdasági egyesület. — Gazda­sági reformok Bulgáriában. — állatbiztositás Szer­biában. — Mikorra várható a gabonaárak emelke­dése ? — Amerika versenye árpaszállitás terén. — A Sherman-akta eltörlése. — Ilalad az emberek általános biztosításának eszméje. — Apró hirek. Kereskedelem és tőzsde — ... 624 Budapesti gabonatőzsde. — Határidők árfolyama. Élelmiczikkek a budapesti hetivásáron. — Állat­vásárok. Szerkesztői és kiartóhivatali üzenetek 627 Személyi hirek. Dr. Major Endre jászárokszállási gyógyszerész és nagybirtokos eljegyezte Farkas Jolán kisasszonyt. — berzsenyi Farkas, sziklai földbirtos leá­nyát, Ida kisasszonyt, eljegyezte Vajda Béla tabi kir. járásbiró. — Füzesy Lőrincz birtokos leányát, Margitkát, eljegyezte Végh Lajos váczi püspöki uradalmi gazdatiszt. Szauwetter József baksai földbirtokos Nagy-Kanizsán, ol­tárhoz vezette Eperjesy Sándor ügyvéd leányát, Rózát. — Kis Antal vésztői fiatal birtokos, örök hűséget esküdött Koczinszky Ilona kisasszonynak. — Köd Mihály, ercsű­ földbirtokos, eljegyezte Véber Emma kisasszonyt. — Kunkel Imre, a budapesti központi tejcsarnok szövetkezet üzletvezető igazgatója ez állásról, melyet 9 évig az igaz­gatóság nagy megelégedésére betöltött, leköszönt. Tevé­kenységét ezentúl a vajkiviteli társaság szervezésének kivánja szentelni. Helyébe Kortzendorfer Károly, a lévai uradalomnak 30 éven át kipróbált tiszttartója nevezte­tett ki. Gyászhír. Özv. almási Kovachich Györgyné, szült bajsai Vojnits Klotild Bics-Almáson elhunyt. Kivonat a hivatalos lapból. Állatjárványok. Lép­fene 218 k. 290 u. Veszettség 116 k. 136 u. Takonykór és bőrféreg 175 k. 259 u. Száj-"­és körömfájás 84 k. 981 u. Ragadós tüdőláb 82 k. 201 u. Himlő 29 k. 58 u. Tenyész­bénaság és hólyagos kiütés 7 k. 11 u. Rükker 43 k. 141 u. Sertésorbáncz 125 k. 824 u. Bivalyvész 11 k. 20 u. A faiskolai pályázatok felett, me­lyeket a „Magyar Földhitelintézet" tűzött ki, faiskolákat kezelő vagy a fatenyész­téssel foglalkozó oly néptanítók, vala­mint a községi faiskola kezelése mellett a népiskolákban a fatenyésztést tanító oly egyének és kertészek részére, kik a gyümölcsfatenyésztés előmozdítása s je­lesen a lakossággal való megkedvelte­tése és terjesztésében figyelemre méltó eredményeket érnek el, a napokban tör­tént végérvényes döntés. A pályázatok fölött az O. m. g. e., az országos kerté­szeti egyesület tagjaiból és a földmivelési minisztérium gyümölcsészeti biztosából álló bizottság döntött s a dijakat a követ­kezőknek itélte oda: u. m.: I-so 300 frtos dijat Steierlein Gábor, Kőszeg, (Vas megye), Il-ik 200 frtos dijat Tóth Sándor, Perlak (Zala), 111-ik 200 frtos dijat Drégely Kál­mán, Mélykút (Bács-Bodrog), a 100 frtos dijakat pedig Bella Antal,Babindái (Nyitra), 625

Next