Külföldi Szemle, 1965 (1-10. szám)
1965-07-01 / 7. szám
- 56 A "Lakodalom"-ban tökéletesen megvalósult a szólista hangok és az instrumentális funkciót betöltő kórusok ötvözete; a négy zongora és az ütőhangszerek elképesztő hanglaboratóriumát Pierre Boulez - "A gazdátlan kalapács" szerzője - tűzijátékként, tökéletes szonoritással érvényesítette, főleg a remek nokturnös fináléban. "A róka" partitúrája nem ilyen nagyvonalú és hieratikus mű, de az interpretálás humora, frissesége, az iróniát is átsütő gyöngédsége remekül illik Sztravinszkijnek ehhez a bohózatához, amely a vásári színpadok szegényes, de jóízű hangvételét utánozza. A cimbalom elragadó színeket és vibrálást visz a kis vono - zenekarba; a szólisták éppen olyan bolondosok, amilyeneknek lenniük kell. • Végül a "legnagyobb" Sztravinszkij-jel zárjuk az estét a "Sacre"-ral, melyben Boulez igazán egyeduralkodó. Az Opéra zenekara bebizonyította, hogy - ha jó kezekre bízzák - ma is az első francia zenekar. /Jacques Lanchampt, a .."Le Monde" 1965 április 25-26-i számában/ 00-00-00-00 /A "Le Monde" április 23-i számában Bájati nyilatkozott a Sztravinszkij-est előtt./ Először arról beszélt, hogy az est Sztravinszkijt három különböző oldaláról mutatja be: A "Sacre" igen egyszerű eszközökkel, szinte absztrakt módon megoldott mű. A "Lakodalom"Sztravinszkij orosz vonásait tükrözi, de vallásos, bizánci felfogásban; az ikonok régi Oroszországét mutatja, nem a Mojszejevét"A róka" börlesz" ,mely klasszikus alapra épül, de a paródia felé tolódik el. Tele lesz gagekkel, ahogy Sztravinszkij maga is kívánta." A riporter ezután arról beszélt, hogy egyesek p$p,art- t emlegetnek Germinal Casado "rejtvény-díszletével" kapcsolatosan, amelyben Sztravinszkijnak Picasso által festett portréját láthatjuk régi autók és bélyegek mellett. "Legyen pop,art, ha úgy akarják - mondta Béjart - , amennyiben ez az irányzat csal a dadaizmus és a papierscollés /papírragasztásos montázs/ utóda, amelyekhez Casado díszletei és az én koreográfiám igazodnak. Ami "A róka" kettős szerepeit illeti, Sztravinszkij utasításai szerint jártam el: az énekesek frakkban vannak és a zenekarral együtt a táncosok mögött helyezkednek el egy emelvényen.»» 1556/65