Községi Polgári Fiú és Leányiskola, Kunhegyes, 1931

sóhajtottak így: „Jaj, szegény Ferikém, vagy Józsikám, de messze vagy tőlem, jaj mi van veled, miért is engedtelek el" stb. Ez alkalommal röviden, éppen arra óhajtok rávilágítani, hogy mennyire volt szükséges, hasznos és eredményes a gyer­mekek nyaraltatása a múltban és mennyire kívánatos az a jö­vőben is ! . . . Ott kezdjem-e, hogy amikor az érkezésünk első éjszakájá­nak pirkadó reggelén, 5—600 méter magasan ütve fel sátrain­kat a hegyek közötti erdei tisztáson, ahol a kakuk szava és a rigó füttye köszöntötte ránk a reggel érkezését, ott, a fensége­sen szép, szabad természet csodás csendjében, az volt az ér­zésünk, hogy ott közel, nagyon közel volt lelkünk a nagy min­­denség alkotójához , az Istenhez ! Ha ez az áhitatosan poetikus hangulat nem is kapta meg gyermekeinknek erre még kevéssé fogékony lelkét, igen sok olyan hatást kaptak, amelyek kitörölhetetlenül élnek lelkükben és amelyek a bontakozó egyéniségük kialakulásában igen jelen­tékeny szerepet fognak betölteni. Vegyük először azt a közösséget, amelyben ífjaink ott éltek: a közös fekhely a sátrak alatt, az együttes élet a hegyek között, a közös munka, a közös szórakozás, a közös eledel, a közös kötelességek stb. stb., szóval a közös sors, akarva, nem akarva, közös érzéseket ébresztettek az ifjak lelkében és e közös érzés harmóniája egymás megértésében, becsülésében és a testvéri szeretet kifejlődésében kellett, hogy megnyilvánuljon ! Sajnos, csak kevés szülő tehette, hogy gyermekét és min­ket meglátogasson a nyaralótáborban. Aki azonban eljött, bizo­nyosan csodálkozva látta, hogy ott — a szükséges fegyelem megtartása mellett is — mennyivel szabadabb a mozgása gyer­mekének, hogy a reá bízott munkát szó nélkül is pontosan végezte sőt, hogy csupa jókedv és derű kísérték még munká­juk közben is az ifjakat. Ezeket azért említem, mert a kedvvel végzett munkára tanítjuk növendékeinket, tudván, hogy a kedv, a lélek derűje, megsokszorozza a végzett munka eredményét ! Hogy pedig mi a különbség a kedvvel, sőt jókedvvel és a kedvetlenül végzett munka között, azt ugyebár mindnyájan tudjuk magunkról. Vagy említsem az esténkint felgyűlő és messze lánggal vi­lágító tábortüzünk léleknemesítő és kedélyfejlesztő hatását ? Amikor ránkborult az éj sötétje és körülültük a lobogó rőzselángokat, gyermekeink vidám lelkéből szállt a dal és re­pült a vigaszt kereső bánatos magyar ének. És az édes-bús melódiákat talán a határokon túli ősmagyar hegyek visszhan­gozták . . . Aztán a tábortűzi mesék, játékok . .. Csak egyszer láthatta volna minden szülő a gyermekét, amikor könnyezett a szeme a vidám kacagástól. Aztán a kirándulások, a naponkénti fürdés gyönyöre stb., mind, mind olyan kedélyfejlesztő hatások, amelyeket feltétlenül hazahoztak magukkal.

Next