Kurír - esti kiadás, 1990. július (1. évfolyam, 1-22. szám)

1990-07-12 / 9. szám

10 A déli bulvárújság szerkesztő­ségében otthonosan mozgó­nyüzsgő neves munkatársak között szorongó ifjú Benjá­minként topogtam a szer­kesztő ajtaja előtt. A résnyire nyitott ajtón belestem a szerkesztői szoba szen­télyébe, és kihallgattam a rendőri riporter beszámolóját a napi eseményekről. - A betörésről elég lesz húsz-huszonöt sor - utasí­totta őt Kemény Simon szer­kesztő úr. - A revolveres merényletről azonban három flekket kérek... Lehet, hogy a vezéroldalra kerül, ha köz­ben nem fut be más érde­kesebb anyag. Amikor az idős kolléga ki­jött a szobából, félve nyitot­tam be: a szerkesztő kézira­tokat böngészve nem is né­zett fel a papírhalmazból, csak fejével intett, hogy beszéljek. - Kérem az engedélyét -motyogtam a kezdők gátlá­sosságával -, hogy egy bu­dapesti lélekvándorlási ügyben a lap képviseletében eljáró eljárhassak. Erre már felkapta a fejét a nagy főnök, homlokára tolta pápaszemét és fürkészve vizs­gálta az arcomat. Kisvártatva megszólalt: - Csak nem hiszi komo­lyan, fiam, hogy egy ilyen hülyeséggel a lapunk foglal­kozna! Lejáratná az újság tekintélyét... - De szerkesztő úr, a csa­lád néhány tagjával már beszél­tem, akik bizonygatták, hogy rokonuk, egy tizenöt eszten­dős kislány egyik napról a másikra spanyollá változott! - Bolond maga, vagy ug­ratni akar engem... Időközben bejött a szobá­ba Mihályi Ernő­ szerkesztő úr, Az Est testvérlapjának, a délután megjelenő Magyaror­szágnak a szerkesztője. Fül­tanúja volt az utolsó monda­taimnak és a maga mosolygó, közvetlenebb kedélyével köz­bevágott. Hát én amondó vagyok, agye Simi, adjál a fiúnak egy hetet, nyomozzon, szerezzen bizo­nyítékokat, beszéljen szakér­tőkkel, s ha minden stimmel, miért ne foglalkoznánk ezzel­­ az üggyel? Misu­­ persze csak régi munkatársai szólították így, biztató mosolyt küldött fe­lém. Szorongásom egy pilla­nat alatt elillant: egy nagy bulvárszenzáció felderítésé­hez kaptam bátorítást. Ujjon­gó örömömben szinte pille­könnyűnek éreztem magam. íme, itt a nagy alkalom. Hic Rhodus, hic salta - hal­lottam lelki füleimmel a biz­tatást, mintha egykori taná­rom mondaná: ugorj bele, fiam. Ha sikerül, nyert ügyed van, ha meg melléfogtál, az sem olyan nagy szerencsét­lenség. Az életben még sok csapda vár rád... - Jól van, hát kezdjen­­ hozzá - határozott végül is a szerkesztő és intett, hogy tá­vozhatok. Közhely, de tényleg mada­rat lehetett volna fogatni vel­em, most - ha sikerül -megalapozhatom presztízse­met ezen a sok buktatóval teletűzdelt pályán. Számot vetettem magam­ban: mit tudok egyáltalán a lélekvándorlás, misztikus ta­náról? Semmit jóformán. Nem sülhetek fel, nem bla­­málhatom magamat. Másnap reggel jegyzetfü­zettel felszerelkezve bevet­tem magamat a fővárosi nagy könyvtár olvasótermébe. A metafizika, metapszichika, parapszichológia, sőt az okkultimus címszavai alatt ta­lálható forrásmunkákat ki­kértem a könyvtárostól. Nyi­tástól zárásig böngésztem a tantételt hirdető műveket, a lélekvándorlást tagadó-cáfoló tanulmányokat szintúgy, így alakult ki bennem a kép. A halál és a születés soro­zatán keresztül a halhatatlan­nak vélt lélek újból és újabb testbe költözik - állítja pél­dául Platón, de ugyanezt vallja több vallás és filozófia: a hinduizmus, buddhizmus, a régebbi korokban Hérodotosz feljegyzései szerint az egyip­tomiak is. A Révai Nagy Lexikona például azt írja, hogy a lélekvándorlás az a vallásfilozófiai tan, amely sze­rint az emberi lélek az egyik testből a másikba kötözik. (Hoppá! - kiáltottam fel magamban, hisz Fazekas Írisznél is erről lehet szó: a test halála után a lélek egy újabb testbe költözik át!) Arisztotelész tagadta - olvastam tovább -, de Cicero és Vergilius hittek a lélek­vándorlásban, sőt a zsidó filozófia és a manicheusok (az óperzsa és keresztény ele­mekből álló tan hívei) szintén felhasználják ezt az elméletet, amelyet a keresztény egyház sohasem fogadott el. A kelták és az északi népek szintén vallották a lélekvándorlás tanát, amely még ma is el van terjedve Ázsia, Kaukázus területén és a hindusztán né­peknél, az amerikai és afrikai négerek között.” . A Pallas Nagy Lexikonét felütve a címszó alatt még a továbbiakat tudtam meg: Empedoklész szerint a lélek nemcsak emberekbe, álla­tokba, hanem növényekbe is vándorolhat. Pindarosz sze­rint a lélek háromszori vándorlás után a „boldogok szigetére” jut, Platón szerint ez a háromszori váltás tízezer évre terjed ki. Belelapoztam a 30-as évek neves újságírójának, a metafi­zikai, parapszichológiai és okkultista tudományok lelkes kutatójának, Szirmai Kornél könyveibe is. Szerinte a me­­tapszichikai jelenségek lé­nyege éppen úgy ismeretlen, mint például az elektro­mosságé. A parapszichológiai kérdésekben még nagyon sok a kérdőjel. „A fizikai jelensé­gek a parafizikai, az intellek­­tuálisok pedig a parapszicho­lógia tárgykörébe tartoznak - állapítja meg Szirmai. - A metapszichika az ember szu­pernormális képességeivel foglalkozik, tényei valódiak és minden agyonhallgatás, lenézés, tagadás, megsemmi­sítő vagy vitriolos gúny dacá­ra is léteznek.” A fejemben kóvályogtak a különféle elméleteit, töp­rengtem, harcoltam a kétsé­geimmel. Végül is döntöt­tem: ha „klasszikus” gondol­kodók, görög, római, hindu bölcsek, zsidó és keresztény filozófusok is komolyan fog­lalkoztak a lélekvándorlás tényével, ha Cicero és Vergi­lius is hittek benne, talán én sem sülhetek fel ezzel a titok­zatos üggyel. Egyheti időt kaptam, hogy a felületes információkból, hasonmásokból összeállt bu­dapesti rejtély részleteit ki­nyomozzam. Tudományos és féltudo­mányos ismeretekkel felvér­tezve vágtam neki a szenzá­ciós riportnak ígérkező eset felgöngyölítésének. Nem ta­gadom: a kétség, a félsz har­colt a bensőmben a biza­kodással. Az utóbbi győzött. (­Folytatjuk) Ráthonyi János EGY BUDAPESTI LÉLEKVÁNDORLÁS REJTÉLYES ESETE 2. g­­íziszből a Donna luciA Bolondnak tart a szerkesztő - Búvárkodás a reinkar­náció klasszikus tanaiban - Mit mond Révai és mit Pallas? - Cicero és Vergilius után miért ne? 4 f * 1 MIT HOZ A MAGYAR HOLNAP? Idegengyűlöletet, antiszemitizmust sugalló gondolatok terjesztésének dolgában ügyészi vizsgálat indult, amelynek során „a közösség elleni izgatás tényszerű megállapítására nem került sor”. A vizsgálat tárgyát képező mondatok a Magyar doktrína című „érteke­zésben” találhatók, ami a New York-i Magyar Holnapban jelent meg; az újság november­ben került - jó néhány példányban - Magyar­­országra. Mivel az írás szerzője, Hóka Mihály a Szabadságpárt nagyválasztmányának tag­ja, a fogalmazvány alapján a 168 óra február harmadik ki­adásában a szervezetet enyhén fasisztoidnak nevezték. Papp Miklós szóvivő pártja ne­vében nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazásért bepe­relte a műsor felelős szerkesz­tőjét, Mester Ákost és az ügyet kirobbantó dr. Lugosi Évát. - Megvártuk az ügyészi vizs­gálat eredményét. Ha az nem nekünk adott volna igazat, hallgatunk, mert tiszteljük a tör­vényeket. - Önök egyetértenek a Magyar doktrínában leírtakkal? - Nem. Azonnal el is hatá­roltuk magunkat az abban fog­laltaktól, de a műsorban nem adtak helyet reagálásunknak, amit egyébként a­­Magyar Nem­zet és a tv-híradó is elutasított. Végül erőteljes követelésünkre a Mester Ákosnak küldött leve­lü­nket a 168 óra című újság kö­zölte. Ebben egyértelműen kifejezzük, hogy elvetjük és megbélyegezzük az antiszemi­tizmust. Márpedig Mester Ákos ennek ellenkezőjét állította pártunkról. - Végső­ soron nem alaptalanub, hiszen Hóka Mihály a Szabadság­­párt egyik vezetője. - Mondom, mi elhatároltuk magunkat... - Mégis a szerző­ a mai napig tagja nagyválasztmányuknak. - Mi nem Hóka Mihálytól határoltuk el magunkat, hanem a párt megalakulása előtti tevé­kenységétől. Az az egyébként több mint harminc éve született írás tavaly november közepén vált ismertté Magyarországon, pártunkat viszont idén január­ban jegyezték be. Különben is, a­­ piros-zöld fejléces Magyar Hol­nap nem a mi lapunk, a mien­­ken ugyanez a cím zölddel jele­nik meg; amit az Egyesült Álla­mokban szerkesztenek, azért nem vállalhatunk felelősséget. - Ha már itt tartunk: egyesült államokbeli vagy magyarországi a Szabadságpárt? - Ott is működik ezen a né­ven ilyen szervezet, de mi önál­lóak vagyunk. - Ám én úgy tudom, hogy Hó­ka Mihály az ottani pártban ügy­vezető­, az itthoniban a nagyvá­lasztmány tagja, bátyja, Ernő­ pe­dig mindkét szervezet elnöke.­­ Sulyok Dezső örökségét ők élesztették fel újra Magyaror­szágon, ami vitathatatlan érde­mük. E szellemi rokonság alap­ján vannak egyelőre személyi összefonódások a két szervezet között, de mi, itthon önállóan végezzük a munkánkat. Ez is magyarázza, hogy nem vállalha­tunk felelősséget azért, ami oda­­kinn megjelenik.­­ Történetesen egyik vezetőjük tollából. Itt nem elsősorban az új­ság fontos, hanem a személy s an­nak nézetei. És ha a párt megtűri ő­t, nem utasíthatja vissza a vádakat. - Említettem, hogy az a kü­lönben is régi írás még a meg­alakulásunk előtt jelent meg, rá­adásul három évtized alatt meg­változhatott a szerző véleménye. - Gondolja? Kérem, nézze meg a New York-i Magyar Holnap ez év május-júniusi számát! Ezt azon a sajtótájékoztatón kapták az új­ságírók Hóka Ernőtől, amelyen a Szabadságpárt visszautasította, hogy a szervezet és személy szerint Hóka Mihály antiszemita volna. Nos, ebben a lapban egyebek mel­lett azt írta Hóka Mihály: „Nem faji jellegű tehát magyarságun­kat meghatározó axiómánk, ha­nem magatartásé, bár, amint tudjuk, az életben a vér általá­ban nem válik vízzé.” Ugyanebben a dolgozatban más helyütt megjegyzi: „Az állampol­gárság mégsem keverendő össze a fajisággal.” S hogy ne legyen kétséges, mit ért ezen, meg is ma­gyarázza: „A nemzeti egyenlő­ség elve alapján minden maagyar állampolgárnak egyenlő jogai és kötelességei kell hogy legyenek a demokratikus Magyarorszá­gon, de az teljességgel tűrhetet­len, hogy más fajú, nemzetiségű magyar állampolgárok elural­hassák a politikai, a kulturális és gazdasági élet magaslatait, a ma­gyar fajvak kárára. Aki nem tud a magyar nemzeti egyenlőség elvéhez alkalmazkodni, az job­ban teszi, ha elmegy az ország­ból. Mindkét fél érdekében.” Ezután kifejti sajátos véleményét az antiszemitizmusról, végül pedig numerus claususért imádkozik, szót ejtve egy „törpe kisebbség” eddigi uralmáról.­­ Meg vagyok döbbenve... Az a lapszám fél órával a sajtótá­jékoztató kezdete előtt került a kezembe, s a cikket azóta sem olvastam. Sulyok Dezső és a Szabadságpárt szellemiségétől ez teljesen idegen, és személy szerint én is elítélem. - És a párt, a nagyválaszt­mány mit tesz? - Lehet, hogy ez a helyzet nem tart sokáig. Eddig nem akartam mondani, de a Hóka testvéreknek egyre több a zava­ros ügyük. Kértük is őket, har­minc napon belül tisztázzák eze­ket. Nemsokára letelik a határidő. - Amennyiben nem kapnak megfelelő válaszokat, lelkiismeret­­fu­rdalás nélkül elszakadhatnának az amerikaiaktól, ami azonban nem különösebben erős jele az antiszemitizmus elutasításának, hiszen a kinti szervezettől végül is békével elválnának, ám ettől még Hókáék nyugodtan maradnak a magyarországi Szabadságpártban, az idősebb akár elnökként, a fiata­labb pedig a nagyválasztmány tag­jaként. Megférnének egy pártban Hóka Mihállyal? - Én biztosan nem, de ügyükben a nagyválasztmány­nak kell döntenie. - És ha a testület nem zárja ki Hóka Mihályt a pártból? - Azt hiszem, megteszi. Ha nem így lesz, kilépek. BÁNYAI GYÖRGY FOTÓ: PATAKY ZSOLT 1990. július 12.

Next