Kurír - esti kiadás, 1990. augusztus (1. évfolyam, 23-44. szám)

1990-08-10 / 30. szám

Rendőrből feltaláló Szenvedélye a technika Kevés pocsékabb levegőjű lakott területünk van manapság, mint a főváros. Tehet róla az ipar, a fű­tés, és főképpen: az autók! Hogy a helyzet nem rózsás, azt a nyolc­vanmillió­­ körüli légszennyezési bírság bizonyítja. Persze, hogy megörültünk, amikor telefonon egy fiatal hang (egyébként a fi­­deszes környezetvédő Bíró Atti­láé) hívott bennünket, gépko­csikhoz való kipufogószűrőket nézni. Eljutottunk a Kőbányai Porcelángyár rendészéhez. Negy­ven körülinek látszó, fatörzs vas­­tag karokkal rendelkező férfi fogadott, vagy harminc különfé­le, egész és szétszedett légszű­rővel az asztalán. Aztán kiderült, hogy ő Bristyán Barna, egykori rendőr, különben ötvennyolc éves. Találmánya pedig, amely szabadalmi eljárás alatt áll, egé­szen egyszerű dolog, és nem is egysze­rtlen, ismeretlen: az ózon gépkocsi­­szűrő-családról van szó. Bárki felcsavarozhatja a kipufogócső végére a legfontosabb fajtáját, amely üveg- és kőzetgyapot fil­terrel felfogja a kiáramló korom­szemcsék, olajcseppek, és a felületükön megtapadt egyéb szennyezések felét! - Hol lehet ilyet venni? -Ez bizonyos vizsgálatok eredményétől függ - mérgelő­dik Bristyán úr. - Képzeljék, a Közlekedési Minisztérium égi­sze alatt két különféle értékelés született! A Transinnov igazolta a jó tulajdonságokat. Most pedig született egy negatív vélemény. Hogy azbeszt van a szűrőben. Hogy rákkeltő. Hogy nem szűri ki a nitrogén-oxidokat.­­És mi a helyzet? - Tessék, itt van a szűrő „vat­tájának” az összetétele! Hol van ebben azbeszt? Rák­keltő a sok kozmás olajcsepp, az ólomtartalmú koromszemcsék! Éppen azokat tartja vissza! - a rendész fegyelemmel uralja in­dulatait. - Mi érdekük lehet ebben a vé­leményben azoknak, akik elutasít­ják? - kérdezzük, bár láttunk már olyat, hogy puszta szenve­délyből is gátolnak jó gondola­tokat hazánkban. - Csak arra tudok gondolni, hogy keresztezi a katalizátor be­hozatalában érdekeltek útját! Az, ugyebár, nyugati import lesz. Húszezer forint, és húszezer kilométerig használható. Ez a szűrő mostani áron hatszáz­negyven forint, és a betétjét száznegyvenért cseréljük. Tán arra gondolnak, hogy az embe­rek majd azt hiszik, a katalizátor helyett használhatják. Holott a kettő egymást éppen kiegészíte­né! A katalizátor a gázokat ala­kítja át vegyileg, ez meg a szi­lárd és a cseppfolyós összetevők jó részét fogja meg. Nézze, ilyen egy négyütemű autón, négyezer kilométeren át használt filter! Tizenöt dekával is nehezebb szokott lenni! - és elrémisztő, veszélyes ipari hulladékot mutat. — És ezzel mi lesz?­­ Ha bevezetnék, az Afor fel­ajánlotta, hogy konténerekbe gyűjti a használtat. Éppen ez függ a mostani vizsgálatoktól, amelyek el akarják dönteni, hogy melyik igaz az ellentmon­dó vélemények közül. Csak attól félek, hogy ez sem lesz érdek­mentes és független eredmény! Egyébként­ Nyugaton élénken érdeklődnek iránta. Itt pedig a Slickkel alakul együttműködé­sünk. Higgye el, nincs „spanyol­­viasz” a belső égésű motorok szennyezéseinek csökkentésében! Minden lehetőséget kombináltan kell felhasználni. A Slick-adalék keni a motort, csökkenti az olaj­szükségletet, tehát a kormolást is. Azután ólommentes benzint kell használni, föl kell tenni a katalizátort, és a mi szűrőinket a légszűrő elé is, és a kipufogó vé­gére is. És az orrunkra is! - és kis, orr elé köthető szűrőt vesz elő. Viselése felér egy tüntetéssel. - Bristyán úr, most ön rendész, de mi az eredeti képzettsége és foglal­kozása? Honnan a szakértelme, és a környezetvédelmi elkötelezettsége? - Rendőr voltam, uram... Tessék, ezt rólam írták! - és a Magyar Rendőr egy régi cikkét mutatja, a „Hivatás mesterei”­­rovatban. - Nem is akármi­lyen! Volt olyan bűnöző, akit rá­vettem, ha szkanderban legyő­zöm, vall. Vallott... De kezdjük az elején: kanász volt a nagy­apám, én voltam mellette a boj­tár kisgyerekkoromban. Aztán négy elemit végeztem, s jött a háború. Utána elvégeztem hat hónap alatt az alapfokú tanfo­lyamot, aztán befejeztem a nyolc osztályt, és két gimnáziumot. Utána katona lettem, majd köz­lekedési rendőr. Hatvanegyben érettségiztem a Földesben. Nyomozó lettem, és elvégeztem a rendőrtiszti főiskolát. Mind­­ezenközben megszerettem a jár­műveket, és kiképeztem ma­gam... Egy Skodával kezdtem, utána Wartburgom lett, majd csupa nyugati kocsik. Köztük tíz-tizenöt Opel! Igenis, rajon­ok a magas színvonalú techni­áért. Az autó lett a végzetem is! - Ezt hogy érti? - Úgy, hogy hetvenhétben egy dízel Merci miatt nyírtak ki! Volt egy tehetős szőlősgazda ro­konom, és tőle kaptam kölcsön egy kétszázhúszas dízel Mercire. Mondták: „Egy rendőr nem fu­rikázhat ilyen kocsival, meglátja, baj lesz ebből, Barna!” Nem tudtam elhelyezkedni, uram, amikor kitettek. Éspedig a szol­gálati lakásomból is! Azután a Finomkerámiánál voltam vezér­igazgatósági sofőr. Ekkor írtam meg a Finomkerámia Művek rendészeti alapszabályzatát, így lettem rendész! És kisbojtárból feltaláló, egy csavaros rendőrélet közben­­ tűnődünk el a magyar sorson, az akadályokon, amelyeket saját társadalmunk gördít ötletes és tevékeny tagjai útjába, mindmá­ig. Bristyán Barnának drukko­lunk. ő, és a hasonlók nem él­nek csupán önmaguknak, pedig könnyebb volna nekik. - Tudja - tűnő­dik a rendész - másutt már gazdag lennék. Itt, egy átdolgozott élet, átla­gon felüli mennyiségű küzdés után körülbelül ez a vagyonom! - és fekete BMW-jére mutat. Rajta a szűrő. FÜREDI LÁSZLÓ Szkanderben is legyőzte a bűnözőket, mégis menesztették! Élete és végzete az autó, harmincat nyűjt el. Egy egész­séges szenvedély: a környezetvédelem Felfogja a kiáramló halál felét Fotó: GANÁK LÁSZLÓ Kis füstméregtan - kén-dioxid, kén-trioxid. A légnedvességgel kén- és ké­nessavat alkot, savanyú esők­kel mérgezi a növényzetet. - Szén-monoxid: a töké­letlen égés terméke. A vér oxigénszállító festékében el­foglalja az éltető gáz helyét. Sejtjeink megfulladnak. - Nitrogén-oxidok: alat­tomos anyagok. A belégzést követően tizenhat órával ké­sőbb is kialakulhat tüdővize­nyő. Hatásuk a klórgázéhoz hasonlatos.­­ Ózon: ez a három oxi­génatomból álló molekula erélyesen „éget”, tehát em­berközelben mérgező. A gép­kocsiszűrő „Ózon” márkane­ve nem az ózondús levegő egészségességére utal! A vá­rosi füst ugyanis ózon képző­dését segíti elő, és ezt - Bu­dapest kontójára írhatóan - még az Alföldön is észlelték. Kyrir A NAGY KALAPBÓL MI NEM KAPUNK? Nem nyerészkedni akarunk, hanem gyógyítani -Orvosok vagyunk, uram. Én húsz évet töltöttem el a társadalombizto­sítási díjak fejében álítólag ingyenes gyógyászatban, voltam vidéki, kör­zeti, kórházi orvos hét-nyolcezerért. Volt már hetes? Tudja: a hetes várakoztatás, bürokratikus meg­aláztatások közepette kap sietős, nem mindig pontos ellátást, kegy­ként, noha fizeti, no és hálapén­zért. Az orvos pedig embertelenül elfárad, noha teljes munkaidejének töredékét fordíthatja csak szakmai tevékenységre... Sokan vagyunk, akik a nehezen mozduló szerkezet­ből ki akarunk válni, már csak szakmai ambícióink okán is, nem is szólva a „paraszolvencia ” bevett rendszeréből következő­ erkölcsi ag­gályainkról. Én például poliklinikát, járóbeteg-magánrendelőintézetet szeretnék tizenhetedmagammal, amely ésszerűen működne, ember­­szabású szolgáltatást nyújtana, és FOTÓ: PATAKY ZSOLT nem drágábban, mint a ma szinte kötelező­ hálapénzek! Mármost: e vállalkozás útjában akadályok van­nak. Például magánzóként nem vehetünk, és nem vehetünk át akármilyen orvosi eszközt. Vagy: a Hungária Biztosítóval felelősségbiz­tosítást akarunk kötni. Nézze, itt a prospektusuk: nem fizetnek, ha késedelmes, vagy el nem végzett vizs­gálatok miatt támad kára a beteg­nek. Holott: éppen ez az a kár, amely részemről érheti ő­t. Az ember hibázhat, mint a közlekedésben. Ér­dekes kikötés! Nyilván feltételezi, hogy az orvosok többsége rosszhiszemű! És a legfájóbb: szeretnénk, ha a társadalombiztosítás partnernak tekintene bennünket. Hogy része­sedjünk a nagy kalapba összeadott egészségügyi célú társadalmi pénz­ből, gyógyító munkánk arányában. Mint az állami gyógyhelyek. Tes­sék, itt a minisztérium válasza: enyhén visszautasító stílusban köz­­lik, hogy ez most nem időszerű! Értse meg: nem nyerészkedni aka­runk, hanem gyógyítani; ez a vi­lág normálisabb vidékein tisztessé­ges üzlet. Nálunk pedig egészen tisztességtelen! Vegyük csak azt, hogy a közösen összeadott anyagi­akból egyenlőtlen az ellátás, külön­bözik Pesten­ és vidéken, kórházról kórházra. És mégis további pén­zekbe kerül: a megalázó és erkölcs­telen paraszolvenciába, amelyre rákényszerítik az orvost is, a beteget is. Miért gátolják, hogy a szakmai megújulás, vállalkozások formájá­ban, az egészségügyben is megkez­dődjék? Ha én, uram, mivel nincs egy bizonyos fajta műszerem, be­utalom a betegemet oda, ahol van, nekem fizetnem kell érte. Nyilván áthárítom a betegre. Ha egy álla­mi orvos teszi: neki nem kell. Nem egyenlőik a feltételek! Mit gondol, nem kellene ezt az egészet gyökere­sen tisztába tenni? Ami az orvosi ellátás színvonalát illeti, a huszon­negyedik órában vagyunk... Eddig a monológ, és most né­mi tűnődés. A világnak minden táján jó üzlet a biztosítás, de többnyire nem stílustiszta. Van­nak változatai, amelyeket revol­vercső fenyegetése alatt köt a delikvens, hogy ne bántsák. Ná­lunk minden polgár államilag kötelezően adózik a társadalom­­biztosításra, és minden vállalko­zás is (jövedelmének 43 száza­lékát, fantasztikus összeget). Nincs kibújás, nincs vállalható különbség a biztosításfizetésben. Bezzeg van a szolgáltatás szín­vonalában! Javaslunk fiatalabb olvasóinknak egy túrát nyugdíj­­ vidékére, vagy az SZTK-rende­­lők többségének várójába! A szolgáltatások továbbá pénzbe kerülnek, bár az árjegyzék csak szájról szájra terjed. Az orvosok magánvállalkozásai olyan világ irányába mutatnak, amelyben az emberek különféle szintű biztosításokat köthetnek (más-más önrészesedéssel), ha akarnak. A biztosító a betegség­kár esetén segíti őket, különö­sen pedig a szolgáltatásoknak értékarányos ára van, amelyet a betegnek meg kell fizetnie. A biztosító vagy a betegnek adja támogatását, vagy a gyógyintézet­nek, s ez esetben a beteg ennyi­vel kevesebbet fizet. E tranzak­cióban mellékes körülmény, hogy milyen tulajdonos működ­teti a gyógyhelyet, az állam-e, vagy magános. Tudjuk, hogy átmenet idején vagyunk. Az emberek feje felett hatalmaskodó, misztikus kafka­­kastélyok helyett szeretnénk át­tekinthető, emberre figyelő tár­sadalmi viszonyokat. Tévedés ne essék, bármilyen fontos is, nem az üzleti rentabilitás lebeg szemünk előtt! Annak a jól mű­ködő­ szakmai vállalkozás követ­kezményének kell lennie! Eb­ben a szakmai szintemelkedés­ben vagyunk érdekeltek, és or­vosaink is épp így vannak. Gyó­gyítani akarnak, jobban, mint ahogyan az manapság folyik, és úgy látszik, erre nyomasztóan nagy szükség van. Vajon ebben az átmenetben a kormányzat­nak, a minisztériumnak mi a missziója? Gátolnia, vagy segítenie kell a folyamatokat? F.L A Társadalombiztosítási Főigazgatóság székházának árnyékában 1990. augusztus 10.

Next