Kurír - reggeli kiadás, 1991. április (2. évfolyam, 89-117. szám)
1991-04-03 / 90. szám
1991. április 3. * optima kft. Nagy kedvezménnyel, amíg a készlet tart: • Lano ablakklímák, • Benzing gyártmányú szobai légtisztítók, • konyhai, fürdőszobai elszívóberendezések. 1115 Budapest Petzval József u. 11 /A. I Tel.: 186-2931 Fax: 186-3931 Hiába mondja ki a törvénykönyv, hogy az elbocsátásoknál és a jutalmazásoknál ki kell kérni a szakszervezet véleményét, ezt a polgármester úr elmulasztotta. Ez azért is furcsa, mert tagja voltam a szakszervezeti bizottságnak is. Egyébként már az ősszel tisztában voltam vele, hogy nem akar velem dolgozni, s egy alkalommal - persze csak négyszemközt - elismerte, hogy ennek az a fő oka, hogy korábban én voltam a párttitkár. Lehet, hogy az üdültetéssel kapcsolatos dolgokat jó szervezessék mással felügyelten, de nem erre mutatnak az első jelek, hiszen a költségvetési előterjesztésben az szerepelt, hogy nyolcmillió forintot kell visszafizetni az államnak. Hát ez eleve nem igaz, úgyhogy erős kétségeim vannak. Egyébként megdöbbentő volt azt hallanom a Pécsi Rádióban, hogy húszmillió forintos hiányt könyvelhet el az önkormányzat. A polgármester úr elfelejti, hogy a tanács hatmillió többlettel zárta működését. Meg aztán itt van a sport. Négy szakosztályunk van, több mint száz versenyzőnk, s ha csak félállásban is, de eddig volt felelőse a területnek. Most ez is megszűnt. Decemberben elkészítettük a község sportjára vonatkozó elképzeléseinket, a mai napig nem kaptunk rá választ. Az önkormányzat munkájának irányításával, a polgármester ténykedésével Fórizs Sándor, harkányi fürdő üzemvezetője sem minden tekintetben elégedett. Egyesek tudni vélik, hogy amióta helyet cserélt a tanácselnök a polgármester úrral a harkányi önkormányzatban, maga a diktatúra köszöntött a nagyközségre. Elbocsátásokról, politikai tisztogatásokról szólnak a hírek, amelyek között egy jegyzőköny meghamisítása éppúgy szóba kerül, mint a szolgai félelem az egykor mindenható megyétől. Mi hát az igazság? Erre kerestünk választ a baranyai településen, ahol - tény és való - az elmúlt hónapokban a polgármester karcsúsította az apparátust. Az elbocsátottak között van Horváth József is, aki korábban közvetlenül a vb-titkárhoz tartozott, s az üdülőhelyi teendőket - vendéglátás, idegenforgalom - látta el, valamint félállásban Harkány sportját igazgatta. Egyébként a tanácsi alapszervezet párttitkára volt. - Nem is tudom, valójában kit hibáztassak a történtekért. A jogszabály szerint a volt tanácsi vállalatok sorsáról többek között egy felügyelőbizottság is hivatott dönteni. A Baranya Megyei Tanács illetékes osztálya előterjesztésében név szerint is megnevezett tagokat, ezenkívül a harkányi önkormányzat részéről is delegálni kellett egy főt. Mivel magam is képviselő vagyok, sőt a fürdőnél dolgozom, a testület talán érthető okok miatt választott meg. Amikor a döntés a megye elé került, telefonon felhívták a polgármestert, hogy én összeférhetetlenség miatt nem lehetek tagja a bizottságnak. Ilyet egyébiránt a jogszabály nem mond ki, ennek ellenére a polgármester, megijedvén a telefontól, saját magát kineveztette - testületi döntés nélkül - bizottsági tagnak, egyben elnöknek is. A megye ellenérzése velem szemben egyébként abból táplálkozhat, hogy a korábbi igazgatóválasztás alkalmával keményen szembeszáltunk az ő jelöltjükkel, s végül a mi „emberünk” lett a fürdő vezetője. A polgármesternek egyébként a telefon után azt mondtam, ha úgy gondolja, hívasson vissza, ám a testület ismét megerősített. Hosszas szavazási procedúra után - közben a megyei tanács írásban is megküldte a kifogásait - az lett a dolog vége, hogy a polgármester is és én is háromhárom szavazatot kaptunk. Megállapodtunk, hogy az ülésről nem készül jegyzőkönyv. Ennek ellenére a helyi lapban, a Harkányi Hírekben azt olvasom, hogy az önkormányzat tudomásul vette Bérdy István elnök kinevezését. Megkérdeztem az újságírót, honnan vette ezt? Azt mondta: a jegyzőkönyvből. Nos hát, mégis készült jegyzőkönyv, ahová olyan eseményeket írtak be, amelyek meg sem történtek. Persze az egészben nem az a lényeg, hogy ki ül ott a bizottságban, hanem az, hogy telnek a hónapok és senki sem foglalkozik a fürdővel. Ez az eset meglehetősen megosztotta a testületet, s voltak ülések, ahol csak ezzel foglalkoztunk. Bérdy István polgármester a Kisgazdapárt jelöltjeként jutott a hivatalba - nem lepődik meg, hogy a harkányi ügyekkel kapcsolatban újságírók keresik. Korábban a tanácson volt igazgatási, pénzügyi, adóügyi, műszaki csoport, ezenkívül gamesz és egy üdülőhelyi ügyekkel foglalkozó csapat. Mindegyik - tán ez utóbbit kivéve - külön vezetővel. Véleményem szerint ez teljesen fölösleges. A jövőben három csoport lesz: műszaki, igazgatási és pénzügyi osztály. A pénzügy élén egyébként az dolgozik, aki korábban is itt volt, az igazgatásit egy jogász vezeti, a harmadikra pedig 23 pályázó közül választottuk ki a jelentkezőt. Egyáltalán nem az a cél, hogy mindenkit lecseréljünk, különösen nem politikai múltja miatt. Itt maradt például a tb-titkár, aztán a gamesz korábbi vezetője is. Ami Horváth József ügyét illeti, biztos, hogy benne volt a képben az is, hogy párttitkár volt, de az elbocsátásnak nem ez volt a fő oka. Nem láttam számára szerepet az új szervezeti felépítésben. De ha neki az jobban hangzik, hogy azért kellett mennie, mert párttag volt, akkor adjuk meg azt az illúziót, hogy azért. Az üdülőhelyi teendőket okos megosztással más is el tudja látni. Az egyedüli, ami miatt sokáig gondolkodtam, a sport volt. Szerintem azonban nem státust kell teremteni a munkához, hanem a munkát kell elvégezni, esetleg státus nélkül is. Hát a jövőben ez történik, a sport nem lesz főállású elfoglaltság. Ami a nyolcmillió forintot illeti, rossz adat került a költségvetésbe, valószínűleg a mi tájékozatlanságunk miatt. A húszmillió hiány pedig húszmillió hiány, akármennyire is nem tetszik egyeseknek. A fürdővel kapcsolatban is megértem az indulatokat, de tudomásul kell venni, hogy a fürdő delegált már egy képviselőt a bizottságba. Semmi sem indokolja, hogy ott két képviselőjük legyen. Véleményem szerint Fórizs Sándor inkább a fürdő érdekeit tartaná szem előtt, mint az önkormányzatét. Ami a telefont illeti, valóban volt ilyen, s mivel úgy láttam, hogy a tanács jóhiszeműen teszi szóvá a dolgot, magam is támogattam az újabb szavazást. Hogy ott hosszas huzavona volt, s nem volt szó róla, hogy jegyzőkönyvet készítünk, ez mind igaz. Bevallom, én is hibáztam, amikor mégis elkészítettük. Az is igaz, hogy engem a testület kinevezett, Fórizs Sándort pedig megválasztotta. Annak pedig, hogy hónapok óta nem ültünk össze, az az oka, hogy akárhányszor összejöttünk, parázs vita támadt a választásból. Úgy gondoltam, jobb, ha eltelik egy kis idő, csillapodjanak le az indulatok, aztán kezdődhet a munka, majd valami lesz. Meggyőződésem, hogy semmiről sem késtünk le, s azt hiszem, az önkormányzat akkor jár jobban, ha olyan tagot delegál, aki nem az érintett vállalatnál dolgozik. BALOGH P. FERENC HARKÁNYI KESERGŐ WW Bérdy István: Három csoport lesz... Horváth József: Tudtam, hogy kirúg.. Fórizs Sándor: Felhívták a polgármestert.. EGY RENDHAGYÓ CITROEN Néhány héttel ezelőtt, amikor a genfi autószalonról tudósítottunk, az ott bemutatott „premier autókat” csak afféle lóugrásokkal vettük sorra. Elsősorban a különféle kategóriák kuriózumait gyűjtöttük csokorba, például a legdrágább szériakocsikat, a legmerészebb sportautókat és a legújabb terepjárókat. Az átlagvásárlónak szánt nóvumokról kevés szó esett, mivel ilyen négykerekűekből alig vonultattak fel néhányat a Genfi-tó partján. A szerény „alsó középosztály” kirakatába idén talán egyedül a Citroen tett egy figyelemre méltó újdonságot, és ez a ZX típuscsalád volt. Egy Citroen, amely úgy néz ki, mintha nem is Citroen lenne, korszerű, de minden részletében átlagosnak mondható kocsiszekrény, nélkülözi a citroenes extravaganciát, józan, letisztult műszerfal, rejtvényektől mentes kapcsolókkal, órákkal és jelzőlámpákkal, puritán benyomást keltő utastér, egyszerű, de tágas csomagtartó és motorvariációk, igen gazdag választékban. Mindez az Opel Kadett, a Volkswagen Golf, a Ford Escort vagy a Renault R-19 árosztályában, vonzó alternatívaként. Eddig (legalábbis az utóbbi tíz évben) a Citroen gyártmánypalettájáról éppen ez a kocsi hiányzott, így a leggyakrabban vásárolt olcsó, középkocsik piacából egyáltalán nem részesedett. A rossznyelvek szerint most is csak a Peugeotházasság józanította ki a Citroen hóbortokra hajlamos tervezőit. Állítólag az életmentő tőkét hozó „házastárs” kijelentette, hogy az év autójává avanzsált XM-Citroënnel vége a futurista világnak, és tessék olyan autót csinálni, amely megállja a helyét saját osztályában a puritán németekkel és a célszerű japánokkal szemben is. Nos a Citroen mérnökei „összeszedték magukat”, és csekély százmilliárd frankért kifejlesztettek egy olyan kocsicsaládot, ami akár le is tagadhatná származási helyét. A ZX láttán már senki nem kapja fel a fejét, és a parkolóban sem nyomja oda az orrát az ablaküveghez, hogy megcsodálja a repülőgépkabint idéző műszerfalat. Ezt az autót messziről akár ötajtós Lada Samarának is nézhetné az ember, alig gömbölyűbbek és íveltebbek a vonalai. Négy oldalajtó, egy döntött ötödik ajtó, ami a csomagtérhez vezet, és sok-sok szépen hajlított ablak. Ezek talán az egyedüli sajátos típusjegyek az új középkategóriás Citroenen. Összességében mégse kell szerénykedni a kocsiszekrénnyel, hiszen felszereltségétől függően légellenállási mérőszáma 0,30 és 0,33 között van, ami úgymond „nyerő”! Vannak aztán ennek a kocsiszekrénynek egyéb előnyei is, bár ezek az átlagos szemlélődő előtt rejtve maradnak, hiszen az ebben az osztályban egyedülállóan jónak mondható merevítési megoldásokat eltakarja a kárpit. A genfi autószalon sajtóbemutatóján mindenesetre részletesen feltárták a „titkokat” a Citroen fejlesztői, és a demonstrációs modelleken látványosan dokumentálták az új típuscsalád masszívságát: minden baleseti szempontból kritikus karosszériarészt megerősített bordák tesznek ellenállóvá. Miközben az utastérből is eltüntették az eleddig minden Citroenre jellemző sajátosan lágy komfortot, a célszerű, puritán ülésekkel mégis valami „csodát” műveltek. Nemcsak az első ülések állíthatók tág határok között, de még a hátsó üléssort is meg lehet „toldani” 18 centiméterrel, ami természetesen a több mint háromszáz literes csomagtartó űrtartalmát bővíti tovább. Ez a megoldás egyedülálló! Az úgynevezett kompakt megoldásokra való törekvésnek különben áldozatául esett az új Citroen műszerfala is. A ZX-eknél már semmi nem idézi a régi, össze nem téveszthető „citroenes” stílust. Eltűnt az e típusra oly jellemző egyküllős kormánykerék, a futurisztikus kapcsolótábla, s ami maradt, az olyan egyszerű és célszerű, hogy akár egy józan német középkocsiban is megállná a helyét. A mértéktartó célszerűség leltárát a motorházfedél alatt is folytathatjuk. A négyféle benzines erőforrás 1100 köbcentitől 1900 köbcentiig kalibrálja a ZX-eket, a teljesítmény pedig 60 lóerőtől 130-ig kínál választási lehetőséget a komótosan vagy sportosan utazni vágyók számára. Nincs semmi különös az ötfokozatú váltók tájékán se, annál inkább a hátsó kerékfelfüggesztésnél. Itt a Citroen tervezői szintén nagyot újítottak, amikor úgy oldották meg a hátsó kerekek vezetését, hogy az egy egyszerű, de nagy biztonságot nyújtó passzív hátsókerék-kormányzásként is funkcionál, minden bonyolult áttételezés, hidraulika és elektronika nélkül. A Citroen rendhagyó modellújdonságával a gyárnak nagy tervei vannak. Pontosan felmérték, hogy Európában az autóvásárlók harminc százaléka ebből az osztályból választ kocsit, tehát ide betörve a négyféle verzióval jókora szeletet lecsíphetnek a tortából. A magyar piaccal kapcsolatos elképzelésekről is szerettünk volna friss információkat szerezni a márkát nálunk képviselő Lézer Kft.-től. Sajnos lapzártáig ez nem sikerült, de reméljük, hogy rövidesen - akár már egy hazai futópróba nyomán - bővebben is beszámolhatunk a ZX-ről a Kurír olvasóinak. TAR ANDRÁS A legújabb Citroen úgy néz ki, mintha nem is Citroen lenne. A francia gyár a ZX jelzésű sorozattal az Opeltől, a Fordtól, a VW-től és a Renault-tól akar vevőket elcsábítani, ezért felhagyott minden extravaganciával. Messziről akár Samara is lehetne, de közelről azért felmutat néhány erényt is. .. Íí* •. y Át?' 1 1 5 Ül 11 optima kft. • épületgépészeti, klíma- és szellőzéstechnikai rendszerek tervezése, • tervek szerinti kivitelezés, hazai és import anyagok biztosításával, • TRANE klímaberendezések, és azok üzemeltetéséhez szakszerviz-szolgáltatás. 151 I 1 ) III . 1115 Budapest Petzval József u. 11 /A. Tel.: 186-2931 Fax: 186-3931