Kurír - reggeli kiadás, 1991. április (2. évfolyam, 89-117. szám)

1991-04-03 / 90. szám

1991. április 3. * optima kft. Nagy kedvezménnyel, amíg a készlet tart: • Lan­o ablakklímák, • Benzing gyártmányú szobai légtisztítók, • konyhai, fürdőszobai elszívóberendezések. 1115 Budapest Petzval József u. 11 /A. I Tel.: 186-2931 Fax: 186-3931 Hiába mondja ki a törvénykönyv, hogy az elbocsá­tásoknál és a jutalmazásoknál ki kell kérni a szakszer­vezet véleményét, ezt a polgármester úr elmulasz­totta. Ez azért is furcsa, mert tagja voltam a szak­­szervezeti bizottságnak is. Egyébként már az ősszel tisztában voltam vele, hogy nem akar velem dolgoz­ni, s egy alkalommal - persze csak négyszemközt - elismerte, hogy ennek az a fő oka, hogy korábban én voltam a párt­titkár. Lehet, hogy az üdül­tetéssel kapcsolatos dolgokat jó szervezessék mással felügyelten, de nem erre mutatnak az első jelek, hiszen a költségvetési előterjesztésben az sze­repelt, hogy nyolcmillió forintot kell visszafizetni az államnak. Hát ez eleve nem igaz, úgyhogy erős kétségeim vannak. Egyébként megdöbbentő volt azt hallanom a Pécsi Rádióban, hogy húszmillió forintos hiányt könyvelhet el az önkormányzat. A polgármester úr elfelejti, hogy a tanács hatmillió többlettel zárta működését. Meg aztán itt van a sport. Négy szakosztályunk van, több mint száz versenyzőnk, s ha csak félállásban is, de eddig volt felelőse a területnek. Most ez is megszűnt. Decem­berben elkészítettük a község sportjára vonatkozó elképzeléseinket, a mai napig nem kaptunk rá választ. Az önkormányzat munkájának irányításával, a pol­gármester ténykedésével Fórizs Sándor, harkányi für­dő üzemvezetője sem minden tekintetben elégedett. Egyesek tudni vélik, hogy amióta he­lyet cserélt a tanácselnök a polgár­­mester úrral a harkányi önkormány­zatban, maga a diktatúra köszöntött a nagyközségre. Elbocsátásokról, politi­kai tisztogatásokról szólnak a hírek, amelyek között egy jegyzőköny meg­hamisítása éppúgy szóba kerül, mint a szolgai félelem az egykor minden­ható megyétől. Mi hát az igazság? Erre kerestünk választ a baranyai te­lepülésen, ahol - tény és való - az elmúlt hónapokban a polgármester karcsúsította az apparátust. Az elbo­csátottak között van Horváth József is, aki korábban közvetlenül a vb-tit­­kárhoz tartozott, s az üdülőhelyi teen­dőket - vendéglátás, idegenforgalom - látta el, valamint félállásban Har­kány sportját igazgatta. Egyébként a tanácsi alapszervezet párttitkára volt. - Nem is tudom, valójában kit hibáztassak a történtekért. A jogszabály szerint a volt tanácsi vállalatok sorsáról többek között egy felügyelőbi­zottság is hivatott dönteni. A Baranya Megyei Tanács illetékes osztálya előterjesztésében név szerint is megnevezett tagokat, ezenkívül a harká­nyi önkormányzat részéről is delegálni kellett egy főt. Mivel magam is képviselő vagyok, sőt a fürdő­nél dolgozom, a testület talán érthető okok miatt választott meg. Amikor a döntés a megye elé ke­rült, telefonon felhívták a polgármestert, hogy én összeférhetetlenség miatt nem lehetek tagja a bizott­ságnak. Ilyet egyébiránt a jogszabály nem mond ki, ennek ellenére a polgármester, megijedvén a telefontól, saját magát kineveztette - testületi döntés nélkül - bizottsági tagnak, egyben elnök­nek is. A megye ellenérzése velem szemben egyéb­ként abból táplálkozhat, hogy a korábbi igazgató­­választás alkalmával keményen szembeszáltunk az ő jelöltjükkel, s végül a mi „emberünk” lett a für­dő vezetője. A polgármesternek egyébként a tele­fon után azt mondtam, ha úgy gondolja, hívasson vissza, ám a testület ismét megerősített. Hosszas szavazási procedúra után - közben a megyei ta­nács írásban is megküldte a kifogásait - az lett a dolog vége, hogy a polgármester is és én is három­három szavazatot kaptunk. Megállapodtunk, hogy az ülésről nem készül jegyzőkönyv. Ennek ellenére a helyi lapban, a Harkányi Hírekben azt olvasom, hogy az önkormányzat tudomásul vette Bérdy Ist­ván elnök kinevezését. Megkérdeztem az újságírót, honnan vette ezt? Azt mondta: a jegyzőkönyvből. Nos hát, mégis készült jegyzőkönyv, ahová olyan eseményeket írtak be, amelyek meg sem történtek. Persze az egészben nem az a lényeg, hogy ki ül ott a bizottságban, hanem az, hogy telnek a hónapok és senki sem foglalkozik a fürdővel. Ez az eset meglehetősen megosztotta a testületet, s voltak ülések, ahol csak ezzel foglalkoztunk. Bérdy István polgármester a Kisgazdapárt jelölt­jeként jutott a hivatalba - nem lepődik meg, hogy a harkányi ügyekkel kapcsolatban újságírók keresik.­­ Korábban a tanácson volt igazgatási, pénz­ügyi, adóügyi, műszaki csoport, ezenkívül gamesz és egy üdülőhelyi ügyekkel foglalkozó csapat. Mind­egyik - tán ez utóbbit kivéve - külön vezetővel. Véleményem szerint ez teljesen fölösleges. A jövő­ben három csoport lesz: műszaki, igazgatási és pénzügyi osztály. A pénzügy élén egyébként az dolgozik, aki korábban is itt volt, az igazgatásit egy jogász vezeti, a harmadikra pedig 23 pályázó közül választottuk ki a jelentkezőt. Egyáltalán nem az a cél, hogy mindenkit lecseréljünk, különöse­n nem politikai múltja miatt. Itt maradt például a tb-tit­­kár, aztán a gamesz korábbi vezetője is. Ami Hor­váth József ügyét illeti, biztos, hogy benne volt a képben az is, hogy­ párttitkár volt, de az elbocsátásnak nem ez volt a fő oka. Nem láttam számára szerepet az új szervezeti felépítésben. De ha neki az jobban hangzik, hogy­ azért kellett mennie, mert párttag volt, akkor adjuk meg azt az illúziót, hogy azért. Az üdülőhelyi teendők­et okos megosztással más is el tudja látni. Az egy­edüli, ami miatt sokáig gondol­kodtam, a sport volt. Szerintem azonban nem stá­tust kell teremteni a munkához, hanem a munkát kell elvégezni, esetleg státus nélkül is. Hát a jövő­ben ez történik, a sport nem lesz főállású elfoglalt­ság. Ami a nyolcmillió forintot illeti, rossz adat ke­rült a költségvetésbe, valószínűleg a mi tájékozatlan­ságunk miatt. A húszmillió hiány pedig húszmillió hiány, akármennyire is nem tetszik egyeseknek. A fürdővel kapcsolatban is megértem az indulatokat, de tudomásul kell venni, hogy a fürdő delegált már egy képviselőt a bizottságba. Semmi sem indokolja, hogy ott két képviselőjük legyen. Véleményem szerint Fórizs Sándor inkább a fürdő érdekeit tartaná szem előtt, mint az önkormányzatét. Ami a telefont illeti, valóban volt ilyen, s mivel úgy láttam, hogy a tanács jóhiszeműen teszi szóvá a dolgot, magam is támogattam az újabb szavazást. Hogy ott hosszas huzavona volt, s nem volt szó róla, hogy jegyzőkönyvet készítünk, ez mind igaz. Bevallom, én is hibáztam, amikor mégis elkészítettük. Az is igaz, hogy engem a testület kinevezett, Fórizs Sándort pedig megválasztotta. Annak pedig, hogy hónapok óta nem ültünk össze, az az oka, hogy akárhányszor összejöttünk, parázs vita támadt a választásból. Úgy gondoltam, jobb, ha eltelik egy kis idő, csillapodjanak le az indulatok, aztán kezdődhet a munka, majd valami lesz. Meggyőződésem, hogy semmiről sem késtünk le, s azt hiszem, az önkormányzat akkor jár jobban, ha olyan tagot delegál, aki nem az érintett vállalatnál dolgozik. BALOGH P. FERENC HARKÁNYI KESERGŐ WW Bérdy István: Három csoport lesz... Horváth József: Tudtam, hogy kirúg.. Fórizs Sándor: Felhívták a polgármestert.. ­­­ EGY RENDHAGYÓ CITROEN Néhány héttel ezelőtt, amikor a genfi autósza­lonról tudósítottunk, az ott bemutatott „premier autókat” csak afféle lóugrásokkal vettük sorra. Elsősorban a különféle kategóriák kuriózumait gyűjtöttük csokorba, például a legdrágább széria­kocsikat, a legmerészebb sportautókat és a leg­újabb terepjárókat. Az átlagvásárlónak szánt nó­vumokról kevés szó esett, mivel ilyen négykere­­kűekből alig vonultattak fel néhányat a Genfi-tó partján. A szerény „alsó középosztály” kirakatába idén talán egyedül a Citroen tett egy figyelemre méltó újdonságot, és ez a ZX típuscsalád volt. Egy Citroen, amely úgy néz ki, mintha nem is Citroen lenne, korszerű, de minden részletében átlagosnak mondható kocsiszekrény, nélkülözi a citroenes extravaganciát, józan, letisztult műszer­fal, rejtvényektől mentes kapcsolókkal, órákkal és jelzőlámpákkal, puritán benyomást keltő utas­tér, egyszerű, de tágas csomagtartó és motorva­riációk, igen gazdag választékban. Mindez az Opel Kadett, a Volkswagen Golf, a Ford Escort vagy a Renault R-19 árosztályában, vonzó alternatí­vaként. Eddig (legalábbis az utóbbi tíz évben) a Citroen gyártmánypalettájáról éppen ez a kocsi hiányzott, így a leggyakrabban vásárolt olcsó, középkocsik piacából egyáltalán nem részesedett. A rossznyelvek szerint most is csak a Peugeot­­házasság józanította ki a Citroen hóbortokra hajlamos tervezőit. Állítólag az életmentő tőkét hozó „házastárs” kijelentette, hogy az év autójá­vá avanzsált XM-Citroënnel vége a futurista vi­lágnak, és tessék olyan autót csinálni, amely meg­állja a helyét saját osztályában a puritán néme­tekkel és a célszerű japánokkal szemben is. Nos a Citroen mérnökei „összeszedték magukat”, és csekély százmilliárd frankért kifejlesztettek egy olyan kocsicsaládot, ami akár le is tagadhatná származási helyét. A ZX láttán már senki nem kapja fel a fejét, és a parkolóban sem nyomja oda az orrát az ab­laküveghez, hogy megcsodálja a repülőgépkabint idéző műszerfalat. Ezt az autót messziről akár ötajtós Lada Samarának is nézhetné az ember, alig gömbölyűbbek és íveltebbek a vonalai. Négy oldalajtó, egy döntött ötödik ajtó, ami a csomag­térhez vezet, és sok-sok szépen hajlított ablak. Ezek talán az egyedüli sajátos típusjegyek az új középkategóriás Citroenen. Összességében mégse kell szerénykedni a kocsiszekrénnyel, hiszen fel­szereltségétől függően légellenállási mérőszáma 0,30 és 0,33 között van, ami úgymond „nyerő”! Vannak aztán ennek a kocsiszekrénynek egyéb előnyei is, bár ezek az átlagos szemlélődő előtt rejtve maradnak, hiszen az ebben az osztályban egyedülállóan jónak mondható merevítési meg­oldásokat eltakarja a kárpit. A genfi autószalon sajtóbemutatóján mindenesetre részletesen fel­tárták a „titkokat” a Citroen fejlesztői, és a de­monstrációs modelleken látványosan dokumen­tálták az új típuscsalád masszívságát: minden baleseti szempontból kritikus karosszériarészt megerősített bordák tesznek ellenállóvá. Miközben az utastérből is eltüntették az eled­dig minden Citroenre jellemző sajátosan lágy komfortot, a célszerű, puritán ülésekkel mégis valami „csodát” műveltek. Nemcsak az első ülé­sek állíthatók tág határok között, de még a hátsó üléssort is meg lehet „toldani” 18 centiméterrel, ami természetesen a több mint háromszáz lite­res csomagtartó űrtartalmát bővíti tovább. Ez a megoldás egyedülálló! Az úgynevezett kompakt megoldásokra való törekvésnek különben áldoza­tául esett az új Citroen műszerfala is. A ZX-eknél már semmi nem idézi a régi, össze nem téveszt­hető „citroenes” stílust. Eltűnt az e típusra oly jellemző egyküllős kormánykerék, a futurisztikus kapcsolótábla, s ami maradt, az olyan egyszerű és célszerű, hogy akár egy józan német középko­csiban is megállná a helyét. A mértéktartó célszerűség leltárát a motorház­­fedél alatt is folytathatjuk. A négyféle benzines erőforrás 1100 köbcentitől 1900 köbcentiig kalibrálja a ZX-eket, a teljesítmény pedig 60 ló­erőtől 130-ig kínál választási lehetőséget a ko­mótosan vagy sportosan utazni vágyók számára. Nincs semmi különös az ötfokozatú váltók tájé­kán se, annál inkább a hátsó kerékfelfüggesztés­nél. Itt a Citroen tervezői szintén nagyot újítot­tak, amikor úgy oldották meg a hátsó kerekek vezetését, hogy az egy egyszerű, de nagy bizton­ságot nyújtó passzív hátsókerék-kormányzásként is funkcionál, minden bonyolult áttételezés, hid­raulika és elektronika nélkül. A Citroen rendhagyó modellújdonságával a gyárnak nagy tervei vannak. Pontosan felmérték, hogy Európában az autóvásárlók harminc százalé­ka ebből az osztályból választ kocsit, tehát ide betörve a négyféle verzióval jókora szeletet lecsíp­hetnek a tortából. A magyar piaccal kapcsolatos elképzelésekről is szerettünk volna friss informá­ciókat szerezni a márkát nálunk képviselő Lézer Kft.-től. Sajnos lapzártáig ez nem sikerült, de reméljük, hogy rövidesen - akár már egy hazai futópróba nyomán - bővebben is beszámolha­tunk a ZX-ről a Kurír olvasóinak. TAR ANDRÁS A legújabb Citroen úgy néz ki, mintha nem is Citroen lenne. A francia gyár a ZX jelzésű sorozattal az Opeltől, a Fordtól, a VW-től és a Renault-tól akar vevőket elcsábítani, ezért felhagyott minden extravaganciával. Messziről akár Samara is lehetne, de közelről azért felmutat néhány erényt is. .. Íí* •. y Át?' 1 1 5 Ül 11 ­ optima kft. • épületgépészeti, klíma- és szellő­zéstechnikai rendszerek tervezése, • tervek szerinti kivitelezés, hazai és import anyagok biztosításával, • TRANE klímaberendezések, és azok üzemeltetéséhez szakszerviz-szolgáltatás. 15­1 I 1 ) I­II . 1115 Budapest Petzval József u. 11 /A. Tel.: 186-2931 Fax: 186-3931

Next