Kurír - reggeli kiadás, 1991. május (2. évfolyam, 118-147. szám)

1991-05-17 / 133. szám

­ 1991. május 17. A kormány az expo mellett A kormány ismételten megerősítette a világki­állítás megrendezése melletti elkötelezettsé­gét, és hétfőn a parlament elé terjeszti az ex­póval kapcsolatos törvénytervezetét. Minder­ről csütörtöki ülésén, az esti órákban döntött. Baráth Etele kormánybiztos - aki a téma előadója volt a kormányülésen - komoly eredménynek tartotta a döntést. Tájékoztatá­sul elmondta, hogy a hétfői parlamenti ülésig egy szőkebb bizottság véglegesíti a világkiállí­tással kapcsolatos törvényjavaslat szövegét. Emlékeztetett ugyanakkor arra, hogy 1989 novemberében már született egy országgyűlé­si határozat az expo vállalkozói alapon történő megrendezéséről, és ez a határozat mindmáig érvényben van. A költségvetési garanciákról szólva elmondta, hogy a kormány korábbi ál­lásfoglalása értelmében továbbra is egy har­mincmilliárdos keret áll a világkiállítás feltéte­leinek megteremtésére. Hangsúlyozta ugyan­akkor, hogy ez az összeg valóban csak a felté­telek biztosítására szolgál, tehát nem az­ expo megrendezésének költségvetését, támogatását. A kormánybiztos úgy ítélte meg, hogy a kül­földi befektetők részéről még további ötszáz­­millió dollár szükséges az expóhoz. Végezetül ígéretet tett arra, hogy a kor­mányzat képviselői ismételten egyeztetnek a fővárosi önkormányzattal a világkiállítás ügyé­ben, hiszen - mint mondotta - egy ellen­szegülő Budapesttel nehéz, vagy szinte lehe­tetlen megrendezni az expót. Hozzátette ugyanakkor: reményt jelenthet a megegyezés­re, hogy a fővárosi kerületek többsége kifeje­zésre juttatta, hogy támogatja a világkiállítás megrendezését Haumann: 50 Haumann Péter majd harminc­évi, sikerekben gazdag pályafu­tással háta mögött, szinte újra­kezdi színpadi életét. Tizenöt évig volt a Madách Színház egyik vezető művésze, majd „fél­­relépett”: két csaknem hiábavaló évet elvesztegetett a Nemzeti Színházban. Haumann Péter az ősztől új „csapatban” játszik: az újjáfor­­málódó Arizona (a volt Thália) Színház társulatában. Bizakodva, reménykedve. Azzal együtt, hogy tudja: itt máshonnan sugá­roznak majd rá a fények, más­honnan jönnek a kulisszazajok, s kezdetben nem talál majd ki be­hunyt szemmel a színpadra. De éppen ez a szép, az izgalmas, az újdonság, a titkokat ígérő ka­land! Először Dürrenmatt: A me­teor című színművében mutat­kozik be, majd - a tervek szerint - fontos feladat vár rá Ibsen A tenger asszonya című drámájá­ban is. De a kétéves „kényszerpi­henő” alatt megsokszorozódott tenni akarása továbblendíti majd vendégként a Fővárosi Operett­színházba, ahol Az őrült nők ket­rece musicalváltozatának főszere­­ét alakítja (premier szeptember 1-én), és a Radnóti Színpadra, itt Füst Milán Az árvák című drá­májában láthatjuk majd. De ez mind semmi ahhoz ké­­est, hogy egy negyedik szín­­ázban, számára vadonatúj mű­fajban is a közönség elé lép az­ ősszel, az Operaházban, még­hozzá Offenbach Orfeusz az alvi­lágban című művében, Stix Jan­kó komoly énekesi feladatnak számító szerepében. (Ki ne is­merné slágerdalát: Voltam király Beóciában...) Haumann Péter a hét elején „kóstolgatta” először az Arizona Színház deszkáit: egy gálaesten énekelte el Reinitz Béla örökzöld slágerét: Tanulj meg, fiacskám, komédiázni... Pedig ő már nem tanuló, hanem rég diplomás ko­médiásprofesszor. Am­ióta csak megszületett. 1941. május 17- én, azaz pontosan ötven évvel ezelőtt. Gratulálunk! GARAI NÉPLIGET Az itt látható 2,0 i CL változat dupla vezérműtengelyes, elektronikusan vezérelt injektoros katalizátoros motorja 120 LE teljesítmény leadására képes. Ez 5 fokozatú sebességváltójával országúton 6,11/100 km, városban 9,4 1/100 km fogyasztást eredményez. Szériatartozéka az állítható kormány- és a vezetőülés-magassága a sztereo rádiómagnó, színezett üveg. A NÉPLIGETI FORD-SZALON ezt a típust most 100 000 Ft-tal olcsóbban, 1 563 000,- Ft + áfáért kínálja. Ugye önnek is elege van a hirdetésekből, ezt mégis elolvassa, hiszen egy típust ismertet röviden. A FORD SIERRA volt az első­, korszaknyitó, új áramvonalas (CW 0,32) karosszériával piacra került szériakocsi. Ennek idestova 10 éve. A csak apró részletekben évről évre módosuló megújuló forma kiállta az idő próbáját, ma is a legkedveltebbek egy­ike. A tartalom természetesen azóta rengeteget NÉPLIGETI FORD-SZALON Budapest X., Kismartoni u. 3. Tel/Fax: 133-5545 Péntektől Pumában parádézhatunk Teljesen érthető az elnök-igazga­­tó(nő) széles jókedve. Kevesen te­hetnék meg, hogy egyszerre ennyi puha Pumát öleljenek magukhoz. Bizony nem olcsó ez a márkás sportlábbeli, ám tagadhatatlanul népszerű. Hogy mást ne mond­junk, az Intertriál Kereskedelmi Rt. elnök-igazgatója is szívesen ölt ví­­kendtelkén Puma melegítőt. Teheti ezt teljes joggal annál is inkább Farkas Ottóné, mivel mától, ha kedve tartja, saját cége márkabolt­jában is megvásárolhatja a kedvelt sportcikkeket. S ha Boris Becker­­nek jó a Puma teniszütő, kinek ne lehetne az? Egyéves előkészítés után nyit­hatta az Intertriál első Puma már­kaboltját a belváros szívében, ám ehhez igencsak elkelt Juhász Pé­ternek, a Puma cég kelet-európai igazgatójának aktív közreműködé­se. Tárgyalás tárgyalást követett, míg végre eljuthattak oda, hogy a Puma Magyarországon is „ugor­hat”, így a korábban is játékot, hangszert és sportcikket forgalma­zó kereskedelmi lánc utóbbi profil­ja különlegességgel bővülhetett. Ami pedig abszolút újdonság, Pu­­máék szombaton és vasárnap is várják vásárlóikat. (DÉVAI) Ketten - négy keréken - Ezzel a kocsival megyek - kezdi Szunyi (Szőke Sándor). - Egészen Lourdes-ig megyünk. Megközelítőleg kétezer kilomé­ter. Csodálkozik? Döbbenten nézek. Szunyit és Zilai Zoltánt régóta ismerem. Lelkes rockrajongók, átalában progresszívebb bulikon tűnnek fel. Szanyi mostanában lett munkanélküli. Zoli szotyolát, tökmagot, édességet árusít foci­meccseken. Egyébként mind­ketten rokkantnyugdíjasok. Tu­dom róluk, hogy egyszer már Münchenig kerekeztek. Az az erőpróba csekélységnek tűnik a mostanihoz képest. Ez a túra még három barátjuktól is ko­moly kondíciót igényel, ők gya­logosan kísérik Szanyiékat. - Semmilyen segédeszközt nem akarunk igénybe venni. Nem szállunk vonatra, sehol nem vitetjük magunkat autóval, busszal. A hegymászó sem heli­kopterrel megy fel a hegy tete­jére. Sport is, de elsősorban za­rándokút ez a mostani, Nagy­boldogasszony ünnepére me­gyünk. Van miért, kiért imád­koznunk... a szeretteinkért és magunkért, de minden rászoru­lóért és a támogatókért is. - El tu­dják képzelni, hogy ott történik valami magukkal is. - Hogy ott csoda történik velünk, nem hiszem, de ha ezt az utat épségben, egészségben megjárjuk, már az is fantaszti­kusnak fogható fel. - A testemmel kapcsolatos fizikai csodát én már nagyon régóta várom - komorul el Szanyi. - Lehet, hogy ha az egyik pillanatról a másikra egészséges lennék, már nem is érezném jól magam a világban, így vagyok én ,a Szanyi , így vihetem véghez a terveimet. Az út maga az, ami szép. Még sokáig beszélgetünk. Aztán eszembe jut, hogy talán segítség kellene, hogy kint há­rom hónapig enni, aludni kell. Igen, kiderül, a hatvani polgár­­mesteri hivatal és a plébánia támogatása nem elég. Szponzo­ruk még nincs, pedig két hét múlva indulniuk kell. A kocsin minden ragasztható felület sza­bad. Segítséget várunk tehát, és akkor június másodikén talál­kozunk Zoltánnal és Sándorral a rákoskeresztúri plébániánál reg­gel nyolckor, illetve délben a Clark Ádám téren. Aztán irány: Lourdes. (Zilai Zoltán címe: 1113 Borsó u. 40. fiz. 2.) BARÓTI 3 Újra nyit a Turul Szálló Kaposvárott július elsejétől is­mét megszállhat az utazó a majd’ nyolcvanesztendős Turul Szállóban. A patinás szállodát Baumel Leó tervei alapján a Kisgazda Takarék építtette 1912-ben. Kisgazdák mentek, kommunisták jöttek, a Turult pedig államosították; a szálloda a Somogy Megyei Vendéglátó­ipari Vállalat tulajdonába került. Ez lett a veszte. Mert nem elég, hogy azonmód átkeresztelték Dorottya Hotelnek, az épület karbantartására egyáltalán nem fordítottak gondot. Elhanya­golt, rossz állapotban kapta­ meg a kezelői jogot a Pannónia Ven­déglátó, de ők sem tudták nye­reségessé varázsolni a lepusztult szállodát. A Dorottya 1987-ben végképp megbukott. Az akkori városi tanács pályá­zatot írt ki az épület hasznosítá­sára: 60 millióért kelt el. Tulaj­donosa a Novinvest Kft. és a Surjánvölgye Rt. lett. A Turul felújítási tervének elkészítésével Szigetvári Zsoltot, a Kaposvá­ron élő nyugdíjas, Ybl-díjas épí­tészt bízták meg. Segítségére egy több mint negyvenéves ké­peslap volt, amely a szálloda eredeti külalakját hűen megörö­kítette. A földszinten üzletek, kiállítótermek, kávézó és söröző lesz. Helyreállították azt az egy­kori Tükörtermet, ahol annak idején a bálokat tartották. Most, a tervek szerint kaszinónak ren­dezik be. Az első és a második emeleten irodák, a harmadik szinten pedig szállodai szobák lesznek, 52 ággyal. A toronyszo­bába hangulatos presszót köl­töztetnek, itt mérik majd a szál­loda hangulatához illő békebeli feketét. S hogy tényleg Turul váljék Dorottyából, a turulma­dár már két hónappal a nyitás előtt visszakerült régi helyére, a bejárat fölé. GS. E. Szigetvári Zsolt Ybl-díjas építész, háttérben a Turul Szálló

Next