Kurír - esti kiadás, 1991. május (3. évfolyam, 84-105. szám)

1991-05-30 / 104. szám

12 y­­­sz í*m­én­­etle // angyal Nem hordott alsóneműt, el­terpeszkedett a rendezői fo­telben, széttette lábait, és megkérdezte: Na, mi újság? Nem csoda, hogy a The Marrying Man című holly­woodi film asszisztensének mindig volt a keze ügyében egy zseb­kendő, amit a magát szíve­sen mutoga­tó sztár pop­sija alá tett. Kim Basinger gátlástalanul engedte, hogy Alec Baldwin a felvevőgép előtt merészen fogdossa, sőt eksztázisban szőke hajzuhatagát dobálva pornó­sztárként sóhajtozott, és szerelmesen dörgölőzött fekete hajú szexis partneréhez. A rendező, Jerry Rees, ideg-összeroppanást ka­pott. A világ legdrágább szirénje (két és fél millió dollár a gázsija) partnerével, aki a Vadászat a Vö­rös Októberre című filmben is játszott (ő más­­félmillió dollárt keres) még tovább merészkedett. Malacságokat sugdostak egymás fülébe, amit a mikrofonok jóvoltából az egész stáb élvezhetett. Testükről és nemi éle­tükről olyan kitárulkozóan, közön­ségesen beszéltek, hogy környe­zetük csak pirulni tudott. A hangtechnikusok segítsé­gével tisztán érthetővé vált Kim Basinger felkínál­­kozása. A szerelmetes párocska a díszle­tek mögött kitar­tóan folytatta együttlétét, el­eresztve fülük mellett a rende­ző hívó szavát. Ezt az egész szexszínházat egyéb botrányos körülmények is kí­sérték. Kim ragaszkodott ahhoz, hogy haját kizá­rólag csak francia ásványvízzel mossák meg, mi­közben Alec egy széket vágott az egyik műszaki ember fejéhez. A negyven felé közeledő, loknis hajú, vörös körmű, fehér bőrű angyalka - úgy látszik - je­lenleg önmegvalósításán dolgozik: „Harcolok a felszínesség ellen, azt fogom csinálni, ami igazán érdekel!” Nem titkolja, hogy korábban kokainista volt, majd elkezdett komolyan inni. Olyan kijelentése­ket tesz mostanában, hogy elődjei, Kim Novak vagy Marilyn Monroe is elszégyellték volna magu­kat. „Szeretem a férfiakat és a szexet. Tulajdon­képpen minden nő arra vágják, hogy erős férfites­tet érezzen maga mellett, fölött vagy alatt. Velem most éppen egy ilyen fiatal férfi van.” (Alec Bald­win négy évvel fiatalabb nála.) „Nem vagyok egy Theresa anya, és a nők többsége igenis szereti mutogatni a testét!” Az Athénban született Kim nem volt mindig ilyen. Jó egy évvel ezelőtt ismerkedett meg Alec­­kal. Egy Los Angeles-i előkelő étteremben három üveg vörösbor elfogyasztása után az asztal alá csúsztak (a szó szoros értelmében!), és fogdosni kezdték egymást - így kezdődött! A szőke, görög szépség 172 centi magas, 53 ki­ló, 96-62-92 centis méretekkel, egy hitelügynök és egy háziasszony gyermeke. Szépségkirálynő­ként kezdte, majd kisebb tévéfilmekben szerepelt, később Elken Ford modellje lett. Nyolc évig derék felesége volt Ron Britton kozmetikusnak. Sze­reti a kutyákat, macskákat, ver­seket, és szentimentális dalokat ír. Hollywoodba kerülve egy csapásra meghódította híres férfi partnereit. Íme a névsor: Charl­ton Heston, Sean Connery (a Soha ne mondj nemet című filmben játszottak együtt), Burt Reynolds, Robert Redford, a 9 és 1/2 hét cí­mű filmben Mickey Rourke, Ri­chard Gere és nem utolsósorban Michael Keaton a Batmanben. A Batman című film zenei felvéte­lein elbűvölte őstőkesége Prince­­et, aki vulkánhoz és lavinához hasonlította. Úgy tetszik, mégis Alec Bald­win az a partner, aki őrjítő élet­vitelével egyszerűen megbabo­názta Kimet. Tán a jóból is meg­árt a sok?! A filmsztár érzelmileg olyan túlfűtöttnek találta leg­újabb barátját, hogy egy szexo­lógus kezelésére bízta. Vajon értesítik-e a csoportos terápiáról Kim Basingert?! T.Á. A botrányos páros iá4 Egy korsó Hraballal Prága, Óváros, ulica Husova 17, Arany Tigris, Hrabal sörö­zője. A legenda szerint kedd délutánonként itt találkozik a barátaival, akik közül talán nem is mindegyik tudja, hogy egy világhírű íróval ül egy asz­talnál. Hrabal nem viselkedik úgy, mint egy világhírű író, ő nem a Szigorúan ellenőrzött vonatok, a Bambini di Praga, a Táncórák szerzője, ő egy egy­szerű prágai polgár, aki betért egy korsóra, egy kis beszélge­tésre, mit neki díjak meg ki­tüntetések, ő a Nobel-díjat is kockás ingben és viseltes nad­rágban venné át, aztán meg­kérdezné az első akadémikust, merre van a legközelebbi kocsma. Belépek az Arany Tigrisbe. Délután van, Hrabal ott ül és a barátaival beszélget. Nem állítom, hogy örül nekem. Egy okvetetlenkedő újságíró, gon­dolhatja, de a francba sem küld el, ez jó jel. Beletörődően és kegyesen helyet mutat, es­sünk túl rajta. Leülök. A műveiről kérdezném, a figuráiról, a gondolatairól - érzem, nem lehet, nem nyílna meg. Kinyögök egy semleges és ritka értelmes kérdést, elin­dul a társalgás. - Mióta jár ide? - Több mint negyedszáza­da. Közben kicserélődött a személyzet, jó sok felszolgálót ismertem meg. A sör régen jobb volt, nemcsak azért, mert hölgyek szolgálták fel, tényle­gesen is, vagy ötven százalék­kal. - Mi vonzza egy kocsmában? - Mindig szerettem a sört, már gyermekkoromban élvez­tem a szagát, élveztem a sörö­zők atmoszféráját. Az édes­apám egy sörgyárnak volt az intézője, mikor elindult bejár­ni a környéket, mindig vele mentem. Akkor még limoná­dét ittam, de felserdülésem óta sört iszom. Fiatalkorom óta a kocsma a második otthonom. Ez a legmegfelelőbb hely szá­momra. Nem zavar a zaj sem, az egyik művem címe is ez: Túlságosan zajos magány. Mindegy, milyen a hely, kik csapolják a sört, kik ülnek a többi asztalnál - az a lényeg, kikkel ülök én az asztalnál, kikkel beszélgetek. Van, aki a kávéházat szereti, mint régen a budapesti írók vagy nálunk Franz Kafka. Egy esztendőben születtek Hasekkel, a Svejk író­jával, egy városban éltek, de sosem találkoztak, tán mert az egyikük sörözőbe járt, a mási­kuk kávéházba. - A kocsma kellemes, az élet viszont kevésbé. - Az élet egyáltalán nem költői, sokkal inkább tragikus színezetű. De a kocsma olyan hely is lehet az embernek, mint a hívőknek a templom. Az itteni beszélgetés pedig olyan, mint a gyónás. El­mondhatók a napi gondok, esetleg a megoldásukat is meg lehet találni. Beszélünk a poli­tikáról, de csak ironikusan. - Mit vesz komolyan? - Amikor hazafelé megyek, átgondolom, miről is volt szó, mi volt igaz. Tudatosítom, mi­ről írjak másnap, mert délelőtt szoktam írni, már ha írok. - Kiket kedvel a magyar iro­dalomból? - Örkényt, Mészölyt, Koszto­lányit például. Örkény is ked­velt engem; mikor engem itt nem szerettek, ő kinyilvánítot­ta a rokonszenvét az írószö­vetségünkben. Mészölytől Az atléta halála az európai iroda­lom klasszikus műve. Jártam is Mészölynél a víkendházában, a Dunánál, nagyon irigyeltem, mikor reggelfelé egy szarvas jött hozzá látogatóba. Komoly személyiség, antik hős, mint Milan Kundera volt. - Mennyire viselte meg, hogy egy időben nem publikálhatott? - Szerencsének tartom, hogy így történt. Mikor nem jelenhettem meg, annyira koncentrálhattam az írásra, hogy akkor születtek a legjobb műveim. Az Isten ha valakit meg akar ajándékozni, keresz­tet ad neki. - Ezen a tájon kicsit sok a kereszt. - Na nem, azt hiszem, nem. Ami történik, az ennek az országnak a sorsa. Folyvást ismétlődik, hogy a legjobbja­inkat elnémítjuk vagy emigrá­cióba kényszerítjük. A fehér­hegyi csata óta tart az emigrá­ció - ez ugye 1620-ban volt. - Akart-e szintén máshol élni? - Nekem ehhez a város­hoz, ehhez az országhoz szak­rális a viszonyom. Ha a rend­őrség zaklatott volna, vagy tönkre akartak volna tenni er­kölcsileg, én is olyan megoldá­sokat kerestem volna, melyek egyike az emigráció. De nem zaklattak, nem akartak tönkre­tenni. Én mindig az életért voltam, az életet kedveltem - a műveim kommentárok az élethez. Negyvennyolc évesen kezdtem írni, mostanra elmúl­tam hetven. Elég vastag bőr van a képemen, sok szégyent képes vagyok elviselni, ugyan­úgy, mint azok, akik itt ülnek velem a kocsmában. Ha emig­rálnék, úgy érezném, ezeket az egyszerű embereket hagynám el. Hrabal érezhetően befejez­te az interjúadást, ez is szép gesztus volt tőle. Visszaülök a társaságomhoz, néha a legen­da felé nézünk, aki a legendá­tól mit sem zavartatva issza a sörét. Kockás ingben, viseltes nadrágban. Otthon kiteszem a könyves­polcra a dedikált söralátétet. „Együtt söröztünk Hrabal­lal” - mondom, ha valaki megkérdi, mi az. D. MAGYARI IMRE ­ Lehár hiába védte Száz éve, 1891. május 30-án született Makón Fleis­cher Antal karmester. 1915-ben szerződtette az Operaház, amelyet a hírhedt IV. törvénycikk miatt 1939 júniusában el kellett hagynia. Hiába írta az Esti Kurír, „Fleischer Antal elbocsátása általános meg­döbbenést keltett. A közönség legszélesebb rétegei becsülték izzó temperamentumát, dirigálási modora jellegzetesen odatartozott az Operaház zenekará­hoz. A 24. szolgálati év határán, a 25. kezdetén csa­pott rá az elbocsátó végzés... A törvényt állítólag a nemzetellenes zsidó szellem befolyásának megszün­tetése érdekében kellett meghozni. Végig kell tekin­teni Fleischer pályafutásán, mely bizonyítja, menyi­ben volt irányítója a kiváló karnagy munkásságának ez a »szellem«. Ő a magyar kultúrának nemcsak lel­kes, hanem önzetlen támogatója volt, a magyar zene kincseiből ő maga nem gyűjtött kincseket. Most az érdemtelen elbánás mellett az anyagi kilátástalan­­ság gyötrelmeivel is szembe kell néznie.” Hiába állt ki érte az Esti Kurír, hiába védelmezte Lehár Ferenc, Gulácsy Irén és Szentgyörgyi Albert, Fleischernek - aki Weiner Csongor és Tünde balett­jét bemutatta, a Vigadóban Wagner-esteket vezé­nyelt­­, mennie kellett. Megyötörten, betegen érte meg ’45 tavaszát. Még adott egy koncertet a Filhar­móniai Társaság zenekara élén, s 1945 október 30- án meghalt. Kincseket nem, de első kiadású kottákat gyűjtött, az Ő hagyatéka a Fehérhajó utcai zenei könyvtár alapja. Fölnevelt egy jeles magyar karmes­­ternemzedéket: Ferencsik Jánost, Pless Lászlót és Varga Pált. Már a tanítványai sem élnek. Csak az ér­demtelen elbánás fájó emléke. És rossz gyakorlata. A. M. 1991. május 30.

Next