Kurír - reggeli kiadás, 1991. szeptember (2. évfolyam, 240-268. szám)
1991-09-25 / 263. szám
1991. szeptember 25. Mégis fennmarad a flottilla? Önmagát menti a partról mentő! Egyre dagad a botrány a Pest Megyei Révhajózási és Hajóépítő Vállalat körül, amióta a tulajdonos megyei önkormányzat leváltotta a régi igazgatót, s helyette Varga István vállalkozót nevezte ki. Az új vezér által kért APEH-átvilágítás megtörtént, s bizonyítást nyert sokmilliós mérlegcsalás, vagy féltucatnyi hajó áron aluli elvesztegetése és más visszaélések. Varga István azonnal hozzálátott a kft.-kkel és bérlőkkel kötött szerződések ellenőrzéséhez: 300 ezer és kétmillió forint közötti kaució letételére kötelezte a kompok bérlőit, a tizenöt örökölt, többnyire kártérítési pert újabb öttel egészítette ki, s bűnvádi eljárást kezdeményezett a már elbocsátott régi vezetők ellen. A „nagytakarításnak” szinte természetes velejárója lett az új igazgató rendszeres, telefonos megfenyegetése, de azon sem lepődött meg, hogy betörtek irodájába (eddig ismeretlen személyek) a számukra minden bizonnyal kompromittáló dokumentumok megszerzése érdekében. Szerencsére nem járt sikerrel az erőszakos behatolás, így Varga úr bizonyítani tudja a 13 millió forintos mérlegcsalást! Még egy cégbíróságot is kénytelen lesz beperelni, mert augusztus 5-én hiába kérte egy magyar-amerikai kft. cégbejegyzésének megakadályozását, az 8-án mégis megtörtént! Ez az a társaság, amely ötmillió forint értékű hajózótechnikát kaparintott meg (a régi vezetés jóvoltából) potom 500 ezer forintért. Ennyit egyelőre a botrány fejleményeiről. Inkább arra voltunk kíváncsiak, hogy ilyen helyzetben hogyan képes fönnmaradni a Pest Megyei Révhajózási és Hajóépítő Vállalat, s egyáltalán milyen jövő vár rá? Nem kis meglepetésünkre bizakodó hangot ütött meg Varga István igazgató. Elmondta, hogy sok új, képzett szakembert vett fel az elbocsátott vezetők és beosztottak helyére. Szabó Attila vezetésével létrehoztak egy vállalkozási osztályt Atlantis Tours néven. Ez a csapat nagy elánnal látott munkához: a Duna-part pesti oldalán, a Petőfi térnél, illetve a budai oldalon a Szilágyi Dezső térnél két hajóállomást építettek ki a felújított Dunakanyar nevű vízibusz és utasai számára. Három motorcsónakkal vízi taxiszolgálatot indítottak, amelyek a hajókat szolgálják ki, de a Duna teljes budapesti szakaszán önálló fuvarokat is vállalhatnak. A Római-parton működő, jól prosperáló motorcsónakszervizbe betársultak főrészvényesként. Itt kezdik el kiépíteni az ország első amerikai motorcsónak-, csónakmotor- és jachtszervizét. Márkaszerviz lesz ez, ahol a garanciális javításokat is elvégzik. A tárgyalások már megkezdődtek az amerikai gyártókkal. Erre Varga úr szerint azért van szükség, mert hazánkban máris van kétszáz amerikai gyártmányú jacht, de szervizelésük csak alkalomszerűen, manufakturális körülmények között történik sok kisvállalkozónál elszórtan a Duna mentén.Tavaly hatszáz külföldi jacht volt vendégségben Magyarországon, ma ez a szám már nyolcszáz körül jár, s jövőre több mint ezret várnak. Ugyancsak a Római-parton 1992. május 1-jéig üzembe állítanak egy tankolóhajót négy benzinkútfejjel. Ez az álló hajó közforgalmú benzinkút lesz, amely a legkisebb motorcsónaktól a jachtokig, mindenféle vízi járművet ellát majd üzemanyaggal, 92-es szuper, 98-as extra, 95-ös ólommentes benzinnel (ez utóbbit igénylik a márkás jachtmotorok), valamint gázolajjal. Ez az álló hajó javításra is alkalmas lesz, mert rakodófedélzetére tizenkét tonnásig ki lehet majd emelni daruval a jachtokat. Az időzítés nem rossz, hiszen nagy valószínűséggel megnyitják 1992-ben a Duna-Rajna-Majnacsatornát, s a vízi turizmus ugrásszerű növekedésére lehet számítani. A vállalat kétszáz kilométeres Duna-szakaszán a partról a mentésre is felkészülnek. Már beszereztek a napokban egy harminctonnás Kató Berger autódarut, amelyet „vészmentes” napokban a horányi hajóépítő üzemben használnak anyagmozgatásra. Ugyanott, Horányban egy mobil sóját is építenek, amivel száz tonnáig emelhetik partra a hajókat. Ennek az újításnak többek között az a jelentősége, hogy a téli tárolásért ezentúl nem kell hajónként egy-egymillió forintot fizetni a Mahartnak. Ezzel az idén kétmillió forintot megtakaríthatnak, mert vásárolt a vállalat két szovjet gyártmányú szárnyashajót. Szóval Varga István szerint van jövője a Pest Megyei Révhajózási és Hajóépítő Vállalatnak. Ehhez az kellett, hogy megfelelő kezekbe kerüljön az irányítás. Az már látszólag apróságnak számít, hogy látványban is nagy lesz a változás, mert átfestik a hajókat, s októberben mind a száztíz matróz formaruhát kap. Folytatódik a privatizálás is, mert a huszonnégy hajóállomásból tizenkettőt már bérbe adtak. Ezzel kivédhetők a menetjegyekkel való manipulálások - feltéve, hogy elég éberek lesznek a magánvállalkozók! ASZÓDI LÁSZLÓ ANTAL 1 ttomr ■ »*•· • ■•••» ■ 1 J Utasra vár a Dunakanyar vízibusz az új hajóállomáson dinamikusan kifelé lábaló vállalatnak jövőre már négy kikötője lesz a csődből A SZERZŐ FELVÉTELEI Varga István igazgató arra sem rest, hogy időnként kisétáljon a Duna-partra, s maga ajánlja az arra tévedő turistáknak (ezek éppen németek) az Atlantis Tours szolgáltatásait Hatalom Hogy a Hatalom című vígjátékot bemutatta tegnap a békéscsabai Jókai Színház - rokon ne vegye, akit érint, alig említésre méltó így szeptembertájt, s a szezon indultával. Alig-alig hírértékű, mit csináljunk, ilyen a világ, hogy a darabban Téza miniszter úrnak s pereputtyának szerzési vágya nevetségessé válik. Istenkém, tudunk mi röhögni kínosabb ügyeken is. Még magunkon is. De ezt a darabot, a tegnapit, Branislav Nusic írta. A szerző vajdasági szerb ember. Színháza szerb színház Vojvodinában. A közönség: battonyai szerb színházbarátok (különbusszal kerültek oda!) meg csabai tót atyafiak, és persze itteni magyarok (tolmácsberendezés!). Hát mégsem hallgatnak a múzsák. Lehet, hogy béke van. - SER - ■ - | 1 , 4 ggg| |ggg|g| Tesztelésnek nem nevezhetjük azt az egyhetes próbautat, amit a Citroen 1,9 literes Volcane-jával tettünk meg, némi kokettálásnak azonban megjárta. Sikert minden esetre bőven arattunk vele: bárhol parkoltunk, még a külföldi turisták is rendre körülcsodálták. Az ok, hogy Európa-szerte ezekben a Hetekben kezdik árusítani. Mi is a furcsa ebben az autóban? Mindenekelőtt az, hogy nem olyan, mint egy megszokott Citroen. Semmi futurista vonalvezetés, a műszerfal se hasonlít valami űrhajóra, olyan, mint bármelyik más nyugat-európai vagy japán kompakt középosztálybéli. Nem, véletlenül sikeredett ilyenre, ugyanis a pletykák szerint a „házasságba” belépett Peugeot (PSA-csoport) józanította ki a Citroen mindig hóbortokra hajlamos tervezőit. Állítólag az életmentő tőke fejében olyan közepes méretű kocsit rendeltek, ami fenntartja a korszerű citroenes technikát, ugyanakkor nem lóg ki a puritán németek és a józan japánok autói közül sem. Nos, a ZX valóban ilyenre sikerült. Rokonságát akár le is tagadhatná a Citroennel, összességében mégsem kell szégyenkeznie. Különösen nem az általunk is kipróbált legizmosabb változatnak, a Volcane-nak, amelyik 0,3 légellenállási értékű áramvonalas karosszériát, kitűnő utastérmerevítést, komfortos, változtatható méretű üléseket és bámulatos menetdinamikát kapott. A BX típussorozatból átörökített 1,9 literes, keresztben álló, soros motor az ötfokozatú váltó közvetítésével 130 lóerőt visz át a meghajtott első kerekekre, méghozzá meggyőző intenzitással. Állóhelyből kevesebb mint kilenc másodpercre van szüksége a száz kilométeres sebességre való felgyorsuláshoz, a „vége” pedig 205 km óránként... A remek vonóerőhöz sportos akusztika társul: úgy brummog a motor, akár egy igazi raliautóban. Kevésbé szimpatikus viszont a magas és időnként hektikus alapjárat. Ezt ráadásul semmi sem indokolja, hiszen ez a motor nincs agyontuningolva, a vezérlésről pedig egy igen megbízható, többpontos elektronikus befecskendezőrendszer és az úgynevezett kartografikus gyújtás gondoskodik. Kíváncsiak voltunk a ZX-es Vulkán úttartására is, hiszen az egyik autós szaklap meglehetősen „levágta” a zseniális újításnak kikiáltott passzív hátsókerék-kormányzást. Főleg a nagy sebesség közbeni nyomtartását kritizálták, mint írták: 180-as tempónál érezhetően „kóvályog” az úton. Jóllehet ilyen sebességű autózásra az ember ritkán vetemedik a magyar országutakon, mi röpke tesztünk során néhányszor „felkergettük” a próbakocsit a valamikori, Visegrád-fellegvári gyorsasági pályán. Nos, cáfolni vannunk kénytelenek az idézett megállapítást. Soha ilyen „kormányzásengedelmes’’ és könnyen befordítható autóval nem jártunk szerpentinen, mint a ZX-szel. A Citroen tervezői kitűnőt nyújtottak, amikor úgy oldották meg a hátsó kerekek vezetését, hogy az - egyszerű, de nagy biztonságot nyújtó - hátsókerék-kormányzásként is funkcionál, ráadásul minden bonyolult áttételezés, hidraulika és elektronika nélkül. A próbaautózás során ez nyújtotta a legkellemesebb élményt. Azt, hogy a ZX-nek ehhez a motorteljesítményhez jól összehangolt és hatásos fékjei is vannak, külön dicsérni se kell, hiszen egy sportos igényekkel fellépő kocsinál ez minimális elvárás. Az e típusnál alkalmazott biztonsági Micheline-abroncsok, az állítható, szervós kormánykerék, a szabályozható felfüggesztésű biztonsági öv, az összetett optikájú hatásos fényszórók, a rugalmas áramvonalidomok viszont hasznos és többletvédelmet nyújtó szerelvények. Összességében jó benyomást tett a Citroen ZX-család „legizmosabb” tagja. Aki sportautós élményekre vágyik, és meg is tudja lovagolni ezt a kocsit, annak nyilván eszébe se jut, hogy a megszokott citroenes különlegességeket kérje rajta számon. TAR ANDRÁS -Mulkánkitörés Kipróbáltuk a Citroen legújabb ZX sportmodelljét Miközben az autósvilág nehezen tér napirendre a Citroen kakukktojása, a ZX modell fölött, a vásárlók máris vadul keresik a hagyományokkal szakító kocsi legizmosabb változatát, a Volcane-t. Az új típuscsalád spontmodelljének a híre ugyanis megelőzte magát az autót. Bár a Citroen és magyar vezérképviselete, a Lézer Kft. hivatalosan csak holnapután mutatkozik be nálunk, a Kurírnak lehetősége nyílott kipróbálni a Vulkánt. 11