Kurír - reggeli kiadás, 1991. október (2. évfolyam, 271-298. szám)
1991-10-18 / 288. szám
1991. október 18. INTIMSZOBA Franciaágy rózsaszínű terítővel Egy kívülálló aligha, vagy csak nehezen értheti meg a börtönlakók intim problémáit, így meg sem ítélheti, mennyire jogos vagy sem vágyuk a szerelem után. Hónapokkal ezelőtt röppent fel először a hír az intimszobáról, mint lehetőségről. Mint minden emberben, bennem is élt a természetes kíváncsiság, így felkerestem a Szolnoki Büntetésvégrehajtó Intézet parancsnokát, Doktor Károlyt, és néhány elítéltet. - Parancsnok úr, van-e indokoltsága az intimszoba kialakításának? - kérdeztem. - Igen. Vezesse le ott a feszültségét az elítélt, és ne a zárkában. De én igazi megoldásnak nem ezt tartom. Szerintem jobb lenne, ha hazamenne az elítélt a hét végére. Ez persze előzetes letartóztatottaknál nem oldható meg. Ez a lehetőség már nem pusztán elképzelés. A Miskolci Büntetésvégrehajtó Intézetnél máris eredménye van. Kísérletképpen már működnek ezek a szobák, aztán, hogy a gyakorlatban hogyan funkcionálnak, az a jövő titka, nehéz kiválasztanom a beszélgetőtársakat. A magas, erős férfi, Jasper mondja: - Itt olvastam a Heti Híradóban az intimszobáról. Azt írták, hogy szervezik. Szerintem jó volna, mert egy az, hogy kevesebb lenne a homokos, vagyis, aki azzá válik. Meg a családi kapcsolatok miatt is... Nézze, a nőkben is vér folyik. Félrekufircol az asszony, és akkor kész a válás, vagy veszekednek, szóval valami balhé lesz belőle. Én is olyan vagyok, hogy állandóan piszkálnám érte az asszonyt, holott tisztában vagyok vele, ha éveket kapok, akkor azt hűségesen nem lehet kivárni. Nem foszthatom meg a szabadságától! - Maga használná ezt a szobát? - Gondolom, igen. Van hozzátartozóm, ő rendszeresen látogat. - Nem zavarná a gondolat, hogy a többiek tudnák: a Jasper - A franc kitörne! Nem volna olyan, mint otthon. - Mégis, milyennek képzeli azt a szobát? - Biztos legyen, hogy nem áll őr az ajtóban, mert az zavaró lenne, hiába nem látna be. Volt úgy, hogy az élettársam eljött meglátogatni. Kint dolgoztam munkaterületen. Kilógtam, ketten voltunk, és abszolút nem voltam rá képes... - Mondja, intimszoba nélkül hogyan oldják meg ezt a problémát? - tettem fel az egyszerűnek tűnő, de nagyon is komoly kérdést. Nemcsak én voltam zavarban. - Hát... - nyújtotta a választ Jasper, mint minden normális ember... Hazudik, aki azt mondja, hogy nem csinál önkielégítést... - Tudom, hogy a zárkájukban van tévé. Szombatonként, késő éjjel, erotikus filmeket szoktak vetíteni. Nézik? - Az semmi! Annyi bugyi van a nőn, hogy mire leveszik, vége a műsornak. De utána megy is a munka. Hogy lesz-e ebből az intimszobából valami? Hogy hogy tudják megoldani? Lehet, úgy lesz, ha valaki jól viselkedik, csak akkor használhatja. No, ha így lesz, akkor itt annyi vamzer lesz! Szerintem az lenne az igazi megoldás, ha a hét végére hazaengednék az elítéltet. *** Mónika 17 éves, szép lány. Élettársával együtt már hónapok óta a szolnoki börtön lakója. - Szükség van az intimszobára - mondta gondolkodás nélkül. - Nem lenne annyi homokos. Én használnám. Egy kicsit ugyan zavarna, ha a többiek tudnák, hogy én most mit csinálok ott, de aki hosszú büntetést kap, úgysem bírná ki. Se nő, se férfi... - Engedd el egy kicsit a fantáziád: milyennek képzeled az intimszobát? - Legyen kitapétázva, legyenek benne virágok. Persze franciaágyat nem kívánhatunk, bár az lenne a jó. Rózsaszínű terítővel. Vagy ciklámenszínűvel. Szőnyeg is legyen meg asztal, hogy otthonosabbnak érezzük. Meg magnó, hogy közben szóljon a zene... Egy napot lenne jó ott tölteni, de ha annyit nem adnának, akkor két óra is elég lenne... PAKSI ÉVA Az elítéltek közül nem volt most azért van ott? Szolgáltatók, programszervezők! Az Országos Idegenforgalmi Hivatal AZ IDEGENFORGALMI DOLGOZÓK NAPI MUNKÁJÁT SEGÍTŐ Idegenforgalmi Szolgáltatási Kézikönyvet készíttet. Ha az Ön cégének bárhol az országban idegenforgalmi programok, RENDEZVÉNYEK, KLINIKAI FOGYÓKÚRA ÉS SZÉPSÉGKORREKCIÓK, LOVAGLÁS, TENISZEZÉS, HORGÁSZAT, SPORTESZKÖZKÖLCSÖNZÉS, KERÉKPÁRKÖLCSÖNZÉS, AUTÓKÖLCSÖNZÉS, SQUASCH, WINDSURF, TÉLI SPORTOK, VADÁSZAT, GOLF, BOWLING, ÉJSZAKAI SZÓRAKOZÓHELYEK, ÉJJEL-NAPPAL NYITVA TARTÓ ÉLELMISZERBOLTOK TÉMÁKBAN TURISTÁKNAK AJÁNLHATÓ SZOLGÁLTATÁSA VAN, AMELYET A SZAKMAI KÉZIKÖNYVBEN ISMERTETNI KÍVÁN, SÜRGŐSEN KÉRJEN ADATLAPOT. TOURINFORM 1364 Bp., Pf. 185 Tel.: 118-9059 Fax: 117-9578 CSENDES MŰREPÜLŐK Az elmúlt hét végén ért véget a X. motoros műrepülő nemzeti bajnokság, aminek idén a Gemenc melletti őcsény repülőtere adott otthont. Sajnos a sportrepülés olyan katasztrofális anyagi helyzetben van - és talán ez még nem is a mélypont! -, hogy sok egyéb más mellett a nemzeti bajnokság léte is megkérdőjeleződött. Tulajdonképpen két lelkes repülőembernek, Szász Alajosnak, a válogatott keret csapatkapitányának és Talabos Gábor kerettagnak, az őcsényi M és M Repülőklub vezetőjének fáradságot és főleg lehetetlent nem ismerő hozzáállásának köszönhető, hogy nem szakadt meg a nemzeti bajnokságok sora. Egyébként a verseny hosszú évek óta először ismét kettéosztva, „korlátlan műrepülő A", illetve „utánpótlás C” kategóriában rendezték meg. A bajnokság csak az utolsó pillanatban állt össze, így a meghívott külföldi versenyzőknek már idejük sem volt benevezni a versenyre. Az A kategória repülésére rányomta a bélyegét az idei erősen hiányos felkészülés, így a korábbi évekhez képest halványabb formát mutattak a pilóták. A C kategóriában pedig látszott a rutin hiánya, de ez teljesen érthető volt, hiszen az indulók kivétel nélkül „első versenyesek” voltak. Az A kategória három szám utáni végeredménye: I. Besenyei Péter (Mikromatika), II. Veres Zoltán (Nyíregyházi RK), III. Szász Alajos (MRSZ). A C kategóriában: I. Bódis László (Nyíregyházi RK), II. Kállai Tibor (Malév RK), III. Baku László (Nyíregyházi RK). A korlátlan műrepülő-kategóriában rendeztek még egy külön versenyszámot, az úgynevezett négyperces szabadprogramot, aminek végső sorrendje: Besenyei, Veres, Szász volt, csakúgy, mint az „A” kategóriáé. A különbség, hogy ezt a programot valószínűleg jobban élvezték a nézők, látványossága okán. BESENYEI PÉTER Az „A” kategória eredményhirdetése Őcsényben . Az A330-as és az A340-es programot 1987-ben indították el, egymással párhuzamosan. Ezzel a polgári repülés történetében először fordult elő, hogy ugyanazt a repülőgépsárkányt (repülőgéptestet) négy, illetve két hajtóművel szereljék fel. Az A340-esek négy darab CFM-56-os hajtóművel repülnek (egyébként ezzel a motorral szerelték fel a Malév Boeing B-737-300-as gépeit is). Az A330-asok két - igaz, nagyobb teljesítményű - hajtóművel készülnek, amelyeket a vevő választhat ki három világcég ajánlata közül (Pratt & Whitney, General Electric vagy Rolls-Royce). A most elkészült A340-es alaptípus két változatban épül majd Toulouse-ban. Az A340-300- as 295 utast szállíthat leszállás nélkül 15 500 kilométeres távolságra, míg az A340-200-as 262 utassal a fedélzetén 14 500 kilométert tehet meg. A gép maximális felszállósúlya 235 tonna, ebből a hasznos kereskedelmi terhelés 47-48 tonna. Az A340-esegyszerre 135 ezer liter üzemanyagot képes feltankolni (egy „tankolásra” nem kevés...). Az A340-esek esetében megtartották a korábbi Airbus-gyártmányok jól bevált előnyeit: ilyen például a széles törzs, amely lehetővé teszi egyetlen sorban akár kilenc ülés elhelyezését is. A digitális számítógépes új generációs vezérlőrendszer segítségével az A340-est mindössze két pilóta vezetheti. Miután egy 14 ezer kilométeres utat biztonsági okokból nem lehetne két emberre bízni, természetesen váltószemélyzet is lesz a gépen. Az éppen pihenő pilóták számára külön pihenőfülkét alakítottak ki, ahol egy monitor segítségével akár az ágyban fekve is figyelemmel kísérhetik az éppen dolgozó kollégák tevékenységét. A légiutas-kísérők pihenőhelyisége a padló alatt található, öthálófülkével, öltözővel, és más kényelmi berendezésekkel ellátva. A cég képviselői fontos szempontnak tartják, hogy az új Airbus-család pilótafülkéje gyakorlatilag megegyezik a már repülő, s jól bevált A320- asokéval, ami egyszerűvé teszi a pilóták átképzését az új típusra. Ennek megfelelően az A340-eseken is hiányzik a hagyományos kormányoszlop, azaz a „szarvkormány” (amelyhez a Boeing és a McDonnell Douglas még ragaszkodik), helyette a számítógépes játékoknál megszokott sidestickot használhatják a pilóták. Hasonlóan modern eszközök állnak az utasok rendelkezésére is. A fedélzeti business centerben egy világtérkép található, amelyen órák jelzik az aktuális helyi időket. Itt kapott helyet a telefon, a telex, a telefax és egy kis személyi számítógép. Utóbbinak fontos szerepe lesz, amikor a digitális műholdas telekommunikációs rendszer segítségével az utas akár irodai vagy otthoni számítógépével is kapcsolatba léphet a gép fedélzetéről. Az első A340-est a jövő év végén adják át a megrendelőnek. A két hajtóműves A330- as hatótávolsága ugyan alacsonyabb lesz (8800 kilométer), viszont több utast (335) szállíthat. E változat első példánya előreláthatólag 1993 őszére készül el. FÖLDESI LÁSZLÓ HÍR KURÍR mi a rou nin Airbus-nézőben Múlt heti számunkban beharangoztuk az új A340-est. Most egy kicsit részletesebben is bemutatnánk az Airbus-család legfiatalabb tagját, amely október 4-én gördült ki a toulouse-i szerelőcsarnokból. Az A340 első osztálya egyéni videomonitorokkal Az A330-as törzse ugyanolyan, mint az A340-esé, de csak két hajtómű lóg a szárny alatt Fotó: FÖLDESI LÁSZLÓ