Kurír - reggeli kiadás, 1991. október (2. évfolyam, 271-298. szám)

1991-10-18 / 288. szám

1991. október 18. INTIMSZOBA Franciaágy rózsaszínű terítővel E­gy kívülálló aligha, vagy csak nehezen értheti meg a börtönlakók intim problé­máit, így meg sem ítélheti, mennyire jo­gos vagy sem vágyuk a szerelem után. Hónapokkal ezelőtt röppent fel először a hír az intimszobáról, mint lehetőségről. Mint minden emberben, bennem is élt a ter­mészetes kíváncsiság, így felke­restem a Szolnoki Büntetésvég­rehajtó Intézet parancsnokát, Doktor Károlyt, és néhány elítél­tet. - Parancsnok úr, van-e indo­koltsága az intimszoba kialakítá­sának? - kérdeztem. - Igen. Vezesse le ott a fe­szültségét az elítélt, és ne a zár­kában. De én igazi megoldásnak nem ezt tartom. Szerintem jobb lenne, ha hazamenne az elítélt a hét végére. Ez persze előzetes letartóztatottaknál nem oldható meg. Ez a lehetőség már nem pusztán elképzelés. A Miskolci Büntetésvégrehajtó Intézetnél máris eredménye van. Kísérlet­képpen már működnek ezek a szobák, aztán, hogy a gyakorlat­ban hogyan funkcionálnak, az a jövő titka, nehéz kiválasztanom a beszélge­tőtársakat. A magas, erős férfi, Jasper mondja: - Itt olvastam a Heti Híradó­ban az intimszobáról. Azt írták, hogy szervezik. Szerintem jó volna, mert egy az, hogy keve­sebb lenne a homokos, vagyis, aki azzá válik. Meg a családi kap­csolatok miatt is... Nézze, a nőkben is vér folyik. Félrekufir­­col az asszony, és akkor kész a válás, vagy veszekednek, szóval valami balhé lesz belőle. Én is olyan vagyok, hogy állandóan piszkálnám érte az asszonyt, hol­ott tisztában vagyok vele, ha éve­ket kapok, akkor azt hűségesen nem lehet kivárni. Nem fosztha­tom meg a szabadságától! - Maga használná ezt a szo­bát? - Gondolom, igen. Van hoz­zátartozóm, ő rendszeresen lá­togat. - Nem zavarná a gondolat, hogy a többiek tudnák: a Jasper - A franc kitörne! Nem vol­na olyan, mint otthon. - Mégis, milyennek képzeli azt a szobát? - Biztos legyen­, hogy nem áll őr az ajtóban, mert az zavaró lenne, hiába nem látna be. Volt úgy, hogy az élettársam eljött meglátogatni. Kint dolgoztam munkaterületen. Kilógtam, ket­ten voltunk, és abszolút nem voltam rá képes... - Mondja, intimszoba nélkül hogyan oldják meg ezt a problé­mát? - tettem fel az egyszerű­nek tűnő, de nagyon is komoly kérdést. Nemcsak én voltam zavar­ban. - Hát... - nyújtotta a vá­laszt Jasper­­, mint minden normális ember... Hazudik, aki azt mondja, hogy nem csinál önkielégítést... - Tudom, hogy a zárkájukban van tévé. Szombatonként, késő­ éj­jel, erotikus filmeket szoktak vetí­teni. Nézik? - Az semmi! Annyi bugyi van a nőn, hogy mire leveszik, vége a műsornak. De utána megy is a munka. Hogy lesz-e ebből az intimszobából valami? Hogy hogy tudják megoldani? Lehet, úgy lesz, ha valaki jól vi­selkedik, csak akkor használhat­ja. No, ha így lesz, akkor itt annyi vamzer lesz! Szerintem az lenne az igazi megoldás, ha a hét végére hazaengednék az el­ítéltet. *** Mónika 17 éves, szép lány. Élet­társával együtt már hónapok óta a szolnoki börtön lakója. - Szükség van az intimszobá­ra - mondta gondolkodás nél­kül. - Nem lenne annyi homo­kos. Én használnám. Egy kicsit ugyan zavarna, ha a többiek tudnák, hogy én most mit csiná­lok ott, de aki hosszú büntetést kap, úgysem bírná ki. Se nő, se férfi... - Engedd el egy kicsit a fantá­ziád: milyennek képzeled az in­timszobát? - Legyen kitapétázva, legye­nek benne virágok. Persze fran­­ciaágyat nem kívánhatunk, bár az lenne a jó. Rózsaszínű terítő­vel. Vagy ciklámenszínűvel. Szőnyeg is legyen meg asztal, hogy otthonosabbnak érezzük. Meg magnó, hogy közben szól­jon a zene... Egy napot lenne jó ott tölteni, de ha annyit nem ad­nának, akkor két óra is elég len­ne... PAKSI ÉVA Az elítéltek közül nem volt most azért van ott? Szolgáltatók, programszervezők! Az Országos Idegenforgalmi Hivatal AZ IDEGENFORGALMI DOLGOZÓK NAPI MUNKÁJÁT SEGÍTŐ Idegenforgalmi Szolgáltatási Kézikönyvet készíttet. Ha az Ön cégének bárhol az országban idegenforgalmi programok, RENDEZVÉNYEK, KLINIKAI FOGYÓKÚRA ÉS SZÉPSÉGKORREKCIÓK, LOVAGLÁS, TENISZEZÉS, HORGÁSZAT, SPORTESZKÖZKÖLCSÖNZÉS, KERÉKPÁRKÖLCSÖNZÉS, AUTÓKÖLCSÖNZÉS, SQUASCH, WIND­SURF, TÉLI SPORTOK, VADÁSZAT, GOLF, BOWLING, ÉJSZAKAI SZÓRAKOZÓHELYEK, ÉJJEL-NAPPAL NYITVA TARTÓ ÉLELMISZERBOLTOK TÉMÁKBAN TURISTÁKNAK AJÁNLHATÓ SZOLGÁLTATÁSA VAN, AMELYET A SZAKMAI KÉZIKÖNYVBEN ISMERTETNI KÍVÁN, SÜRGŐSEN KÉRJEN ADATLAPOT. TOURINFORM 1364 Bp., Pf. 185 Tel.: 118-9059 Fax: 117-9578 CSENDES MŰREPÜLŐK Az elmúlt hét végén ért véget a X. motoros műrepülő nem­zeti bajnokság, aminek idén a Gemenc melletti őcsény re­pülőtere adott otthont. Sajnos a sportrepülés olyan kataszt­rofális anyagi helyzetben van - és talán ez még nem is a mélypont! -, hogy sok egyéb más mellett a nemzeti bajnok­ság léte is megkérdőjelező­dött. Tulajdonképpen két lel­kes repülőembernek, Szász Alajosnak, a válogatott keret csapatkapitányának és Talabos Gábor kerettagnak, az őcsényi M és M Repülőklub vezetőjé­nek fáradságot és főleg lehe­­tetlent nem ismerő hozzáállá­sának köszönhető, hogy nem szakadt meg a nemzeti baj­nokságok sora. Egyébként a verseny hosszú évek óta először ismét kettéosztva, „korlátlan műre­pülő A", illetve „utánpótlás C” kategóriában rendezték meg. A bajnokság csak az utolsó pillanatban állt össze, így a meghívott külföldi verseny­zőknek már idejük sem volt benevezni a versenyre. Az A kategória repülésére rányomta a bélyegét az idei erősen hiányos felkészülés, így a korábbi évekhez képest halványabb formát mutattak a pilóták. A C kategóriában pe­dig látszott a rutin hiánya, de ez teljesen érthető volt, hi­szen az indulók kivétel nélkül „első versenyesek” voltak. Az A kategória három szám utáni végeredménye: I. Besenyei Péter (Mikro­matika), II. Veres Zoltán (Nyíregyházi RK), III. Szász Alajos (MRSZ). A C kategóriában: I. Bódis László (Nyíregyházi RK), II. Kállai Tibor (Malév RK), III. Baku László (Nyíregyházi RK). A korlátlan műrepülő-kate­­góriában rendeztek még egy külön versenyszámot, az úgy­nevezett négyperces szabad­­programot, aminek végső sor­rendje: Besenyei, Veres, Szász volt, csakúgy, mint az „A” ka­tegóriáé. A különbség, hogy ezt a programot valószínűleg jobban élvezték a nézők, lát­ványossága okán. BESENYEI PÉTER Az „A” kategória eredményhirdetése Őcsényben . Az A330-as és az A340-es programot 1987-ben indítot­ták el, egymással párhuzamo­san. Ezzel a polgári repülés történetében először fordult elő, hogy ugyanazt a repülő­gépsárkányt (repülőgéptestet) négy, illetve két hajtóművel szereljék fel. Az A340-esek négy darab CFM-56-os hajtóművel re­pülnek (egyébként ezzel a motorral szerelték fel a Malév Boeing B-737-300-as gépeit is). Az A330-asok két - igaz, nagyobb teljesítményű - hajtóművel készülnek, ame­lyeket a vevő választhat ki há­rom világcég ajánlata közül (Pratt & Whitney, General Electric vagy Rolls-Royce). A most elkészült A340-es alaptí­pus két változatban épül majd Toulouse-ban. Az A340-300- as 295 utast szállíthat leszállás nélkül 15 500 kilométeres tá­volságra, míg az A340-200-as 262 utassal a fedélzetén 14 500 kilométert tehet meg. A gép maximális felszállósú­lya 235 tonna, ebből a hasz­nos kereskedelmi terhelés 47-48 tonna. Az A340-es­­egy­szerre 135 ezer liter üzema­nyagot képes feltankolni (egy „tankolásra”­­ nem kevés...). Az A340-esek esetében megtartották a korábbi Air­­bus-gyártmányok jól bevált előnyeit: ilyen például a széles törzs, amely lehetővé teszi egyetlen sorban akár kilenc ülés elhelyezését is. A digitális számítógépes új generációs vezérlőrendszer segítségével az A340-est mindössze két pi­lóta vezetheti. Miután egy 14 ezer kilométeres utat bizton­sági okokból nem lehetne két emberre bízni, természetesen váltószemélyzet is lesz a gé­pen. Az éppen pihenő pilóták számára külön pihenőfülkét alakítottak ki, ahol egy moni­tor segítségével akár az ágy­ban fekve is figyelemmel kí­sérhetik az éppen dolgozó kollégák tevékenységét. A lé­giutas-kísérők pihenőhelyisé­ge a padló alatt található, öt­­hálófülkével, öltözővel, és más kényelmi berendezések­kel ellátva. A cég képviselői fontos szempontnak tartják, hogy az új Airbus-család pilótafülkéje gyakorlatilag megegyezik a már repülő, s jól bevált A3­20- asokéval, ami egyszerűvé teszi a pilóták átképzését az új tí­pusra. Ennek megfelelően az A340-eseken is hiányzik a ha­gyományos kormányoszlop, azaz a „szarvkormány” (amelyhez a Boeing és a McDonnell Douglas még ra­gaszkodik), helyette a számí­tógépes játékoknál megszo­kott sidestickot használhatják a pilóták. Hasonlóan modern eszkö­zök állnak az utasok rendelke­zésére is. A fedélzeti business centerben egy világtérkép ta­lálható, amelyen órák jelzik az aktuális helyi időket. Itt ka­pott helyet a telefon, a telex, a telefax és egy kis személyi számítógép. Utóbbinak fon­tos szerepe lesz, amikor a di­gitális műholdas telekommu­nikációs rendszer segítségével az utas akár irodai vagy ottho­ni számítógépével is kapcso­latba léphet a gép fedélzeté­ről. Az első A340-est a jövő év végén adják át a megrendelő­nek. A két hajtóműves A3­30- as hatótávolsága ugyan ala­csonyabb lesz (8800 kilomé­ter), viszont több utast (335) szállíthat. E változat első pél­dánya előreláthatólag 1993 őszére készül el. FÖLDESI LÁSZLÓ HÍR KURÍR mi a rou nin Airbus-nézőben Múlt heti számunkban beharangoztuk az új A340-est. Most egy kicsit részleteseb­ben is bemutatnánk az Airbus-család legfiatalabb tagját, amely október 4-én gördült ki a toulouse-i szerelőcsarnokból. Az A340 első osztálya­­ egyéni videomonitorokkal Az A330-as törzse ugyanolyan, mint az A340-esé, de csak két hajtómű lóg a szárny alatt Fotó: FÖLDESI LÁSZLÓ

Next