Kurír - esti kiadás, 1991. október (2. évfolyam, 190-211. szám)

1991-10-28 / 208. szám

1991. október 28. ISTENI ROCK Mint a kereszténység hajnalán egy amfiteát­rum, a Budapest Sportcsarnok fogadta be a HIT gyülekezetének tagjait tegnap este. A többnyire fiatalokból álló többezres töme­get elsőként a Pajor Tamás vezette Amen zenekar szólította meg. Az Ámen együttes produkciója egyszerűen isteni. Pajor Ta­mást, akinek pokolba vezető útja alkohollal és droggal volt kikövezve, az mentette meg a biztos pusztulástól, hogy Jézus a szívébe költözött. A kitisztult arcú és lelkű, hallatlan tehetségű fiatalember a karizmatikus egyház evangélistájává szegődött. Szellemes szöve­gei harcolnak a hétköznapok gondolkodás nélkül elfogadott értékpótlékai ellen, hitele­sen mutatják fel egy igazi élet értékeit. A pergő magyar rap és a nagyon erős zene igazi megrendülést képes adni. Az Áment követő keresztény pantomimegyüttes kissé amatőr produkciója nem kevesebbre vállal­kozott, mint hogy néhány percbe sűrítse az írást a Genezistől a Golgotáig. Ezután a hit, az éneklés öröme és a rock ritmusa ringatta a gyülekezetét, majd Németh Sándor szug­gesztív, kissé modoros, ám valóban karizma­tikus prédikációja igyekezett új lelkeket megnyerni a nyájnak. A HIT gyülekezete felszívja magába az amerikanizált kor dinamikáját és igyekszik igazi értékek felé terelni híveit. Sajnálatos, hogy az érvényes üzenetek és a korszerű for­mák képtelen módon keverednek csodás gyó­gyulásokról szóló történetekkel. Abban hinni, hogy az Úr direktben elmulasztja a pattaná­saimat 1991-ben, egyszerűen botrányos. TOMPA IMRE Fotó: KRISTA GÁBOR B­otrány Kisújszálláson (Folytatás az 1. oldalról) - Nézze, uram - panaszolta fel­háborodottan Fazekas Attila -, mi arra számítottunk, valóban lesz pályázat. Ugyanis ezt ígér­ték a választott hivatalnokok. Sőt, nekem a polgármester egy szándéknyilatkozatot is adott ar­ról, hogy amikor az újraelosztás napirendre kerül, magam is részt vehetek a versenytárgyalá­son. De három nappal ezelőtt kiderült, szó sem lehet pályázat­ról. Minden marad a régiben. Tehát minket, akik korábban nem tartoztunk a brancsba, egy­szerűen kisemmiztek. És fura mód az önkormányzatot hide­gen hagyja, hogy a felemelt bér­leti díjnak a kétszeresét vagy akár a háromszorosát is kifizet­ném. Ugyanis egy panziót épí­tek, és különféle célokra kellene a háromezer négyzetméteres te­rület. Csak hát, úgy látszik, hozzánk még nem ért el a sza­bad­piaci viszonyoknak meg a valóságos demokráciának a sze­le sem. Mivel érdekelt bennünket a másik fél véleménye, megkeres­tük Kisújszállás polgármesterét, dr. Dúca Lajost. - Mi a legutóbbi testületi ülésünkön csak arról döntöt­tünk, hogy a bérleti díjat, amely eddig négyzetméterenként 20 fillér volt, 1 forint 20 fillérre emeljük fel. Különben a szerző­dések október 31-én járnak le. Az igaz, többnyire azok kapják meg a földet, akik eddig is bé­relték. De ez érthető, hiszen aki eddig bevetette, művelte, joggal érezheti kicsit a magáé­nak. És úgy gondoltuk, felesle­ges lenne pályázattal hergelni az embereket, hiszen nincs ver­sengés a földekért. Csak Faze­kas Attiláról tudok, aki terüle­tet akarna, s azt is mástól... Neki valamiféle lovardának kel­lene az a parcella, csak az a baj, hogy amit kiszemelt magának, az éppen a temető mellett van. Nem nagyon hiszem, hogy jó lenne arra a célra, amire szán­ja... De ha már így állunk, ak­kor jöjjön be hozzánk Fazekas úr, és majd csak kitalálunk vala­mit... Ha már egyszer olyan erőszakos... Happy end, mondhatná a közbenjáró és az olvasó. De van néhány zavaró momentum. Pél­dául az, hogy ha valamikor pá­lyázat kiírásáról volt szó, nem lenne szabad lemondani róla. És nem csak a törvényesség látszata miatt. Továbbá az sem szül jó vért, ha valaki az „erőszakos” fellépésével meg tudta változtat­ni egy hivatal vezetőjének a vé­leményét. Mert ez lenne aztán igazán botrányos. K. V. S. VADONATÚJ MATUZSÁLEM Gyári úrként adták el az öreg autót Dégel Tamás magyar üzletembernek mosta­nában rossz napjai vannak. Nem győzi szid­ni magát, miért is hallgatott Ausztriában élő édesanyjára, és miért engedte meg neki, hogy 1989-ben befizessen 6900 dollár 96 centet, azaz 91 278 schillinget a Magyar Külkereskedelmi Bank valutapénztárába. A pénz tovább vándorolt a Konsumexhez, és megköttetett az ajándékozási szerződés. Megtörtént a szín- és típusválasztás is: Fiat Regatta 70/S, metálszürke. A bonyodalmak ezek után kezdődtek. Az, hogy egy éven át tartó levelezés után még vámpapírja sincs, holott ötvenezer forintot pluszban még befizettettek vele, Dégel Ta­mást már nem is zavarja. Legalább garancia­papírt kapott, bár ezt Fiat Unóra állították ki. Reklamált, de megnyugtatták, hogy a Fiat minden kocsijára garanciát vállal. Nem is volt nyugtalan mindaddig, míg két gumija és a kipufogódobja tönkre nem ment. Ez kissé elgondolkoztatta, mert mégiscsak egy vadonatúj kocsiról volt szó, amit a forgalmi engedély alapján 1989-ben gyártottak. Csapásnak már ez is elég lenne, de hát a baj nem jár egyedül. A harmadik csapás sem váratott magára. Észrevette, hogy a hátsó ablak gumivédője alatt rohad a kocsi. Dégel Tamásnak volt már egypár kocsija életében. Igaz, azok keleti kocsik voltak. Érdekes, itt a rozsda nem kezdte ki a kocsi felső részét. Szörnyű gyanúja támadt. De előbb még reklamált. Típushiba, mondták a szerviz­ben. Erre levelet írt a Konsumexnek, kérve, hogy adjanak új kocsit. Miért kellene neki finanszíroznia a Fiat típushibáját? Termé­szetesen nem kapott. A szörnyű gyanú tovább rágta a lelkét. Ezért aztán elzarándokolt a Gogol utcába. A Fiat cégnek van itt a magyarokkal közös kft.-je. Bizonyos Bololi úrral beszélt, meg­adva neki a forgalmi engedélyben szereplő motor- és alvázszámot. Bololi úr azonnal te­lefonált, majd közölte és le is írta a lesújtó eredményt, gyártva 1984-ben. Dégel úr, sa­ját szavai szerint, ott helyben elájult. Férfi­embernél is megbocsátható az ilyen, főleg, ha a cikkben említett majd 100 ezer schil­­lingre gondolunk. Mikor magához tért, azonnal telefonált a Konsumexbe. A vezér­rel ugyan nem sikerült beszélnie, de szeren­cséje volt: kapott egy időpontot. Hiába ment pontosan, a találkozó elma­radt. A portás már fel sem engedte, mert neki azt mondták, ültesse le a vendéget. Le­ült, és várt. Kár volt. Hírnök jött, s szólt: a vezérigazgató nem fogad. Dégel Tamás ma­gyar üzletembernek sok minden eszébe ju­tott, csak éppen nem volt kinek elmondania. Elmondta hát nekünk, s bár erősen felindult volt, még azt is hozzátette: ő nem állítással, hanem kéréssel akart a Konsumexhez for­dulni. Hogy szolgáltassanak neki igazságot, vizsgálják ki az ügyet, és derüljön ki, mikor is gyártották a Regattáját: ’89-ben, ’84-ben avagy ’87-ben. Tudniillik a Fiat cég bécsi szervizének vezetője - az autó ablakába be­ütött szám alapján - 1987-re tette a gyártás időpontját. De leginkább azt szeretné, ha kapna végre egy jó autót. Mondjuk egy Fiat Unót, mert neki a kocsi munkaeszköz is. Egy füst alatt arra is választ szeretne kapni, hogy miért csak 10 ezer kilométerig garan­ciális a kocsija, amikor a Fiat cég minden náluk gyártott típusra három évet ad. Azt is szeretné, ha jelentkeznének azok, akik ugyan­így jártak ugyanezzel a céggel. Hátha nekik is lennének kérdéseik. Dégel úrnak is lenne, de úgy gondolja, majd az ügyvédje felteszi. Ha máskor nem, majd a per során... FERENCZY ÁGNES 5 KORMÁNYŐRÖK BŰNPERE A Budapesti Katonai Bíróság október 30-ra tűzte ki há­rom volt kormányőr bűnperének tárgyalását. Szabó Bertalan, Rácz János és Laskó Ferenc volt kormányőr tiszthelyettesek ellen a vád­­szolgálatban elkövetett, többrendbeli kötelességszegés vétsége, továbbá bűnszö­vetségben és üzletszerűen elkövetett lopás. A három kormányőr a Parlament őrségében teljesített szolgála­tot, s ennek során - a nyomozás adatai alapján - rendszerint a hajnali órákban különböző tárgyakat tulaj­donítottak el a parlamenti irodákból, összesen mintegy kétszázezer forint értékben. Az egyik tettes a többi kö­zött ellopta a miniszterelnök Seiko típusú karóráját is egy nyitott szekrényből. A bűnügy tényállása alapján a sértettek között van Antall József miniszterelnök is. ÁREMELÉS ELŐTT A BKV Jövőre több mint százszázalékos jegy- és bérletáreme­lésre volna szükség ahhoz, hogy a BKV­ várhatóan mintegy harmincmilliárd forintos működési költségei­nek legalább a 30-35 százalékát fedezni lehessen a vi­teldíjakból. Idei huszonkétmilliárdos költségvetésük egyébként csupán 5,5 milliárd forintos jegyárbevéte­lekkel számol. A cégtulajdonos fővárosi önkormányzat közgyűlésének október 31-i, rendkívüli ülésén részle­tesen megvitatják majd a fővárosi képviselők a BKV- tarifa emelésének tervét, és ezzel egyidejűleg foglal­koznak a mai viteldíjrendszer átalakítására vonatkozó elképzelésekkel is. TELEKI SÁMUEL ALAPÍTVÁNY A természettudományi kutatások támogatására Teleki Sámuel néven alapítványt hozott létre a Magyar Föld­rajzi Társaság és a Magyar Tudományos Afrika Expe­díció két kft.-vel együtt. Céljuk, hogy anyagilag segít­sék hazai és külföldi expedíciók lebonyolítását, és a ku­tató-, gyűjtőutak eredményeit bemutató tudományos, ismeretterjesztő művek kiadását, filmek készítését. Egyik első akciójukként támogatják az Elgon-program megvalósítását. Hazai természettudományi szakembe­rek ugyanis Kelet-Afrika egyik kevésbé ismert, 4000 méter magas tűzhányójának feltárását tervezik. A ku­tatók szerint még ismeretlen növényfajokra és társulá­sokra is bukkanhatnak itt. PIACKÉPES KANOK Együttműködési megállapodást kötöttek Csongrád megyében a sertéstenyésztésben és -forgalmazásban érdekelt szervezetek, a piaci igényekhez igazodó ser­tésfajták elterjesztésére a köztenyésztésben. A Pick Szeged Szalámigyár és Húsüzem, az ISV Hústerme­lést Szervező Részvénytársaság, a Hódmezővásárhelyi Állami Tangazdaság és a Csongrád megyei közgyűlés mezőgazdasági bizottsága azért fogott össze, hogy a feldolgozóiparnak megfelelő sertést tartsanak a gaz­dák. Ezért elhatározták, hogy megszervezik a nem megfelelő fajtájú kanok felvásárlását, és helyettük jobb genetikai képességű, nagyobb tenyészértékű kanokat ajánlanak fel megvételre. KÖZÉRTTŰZ A hétfőre virradó éjszaka - eddig ismeretlen okból - tűz ütött ki a II. kerület Bojtár utca 36. szám alatti ABC-ben. A raktárban, a kiszolgáló- és az előkészítő helyiségben hűtőpultok, hűtőszekrények égtek el. Az anyagi kár mintegy félmillió forint. Személyi sérülés nem történt. JÁSZSÁGI TELEFONOK Jászcom néven távközlési és telekommunikációs rt. alakult a jászsági térség elmaradott telefonhálózatának fejlesztésére. Az rt. alapítói: a Műszertechnikai Rt. és a helyi önkormányzatok. A részvénytársasággal egyide­jűleg alapítványt hoztak létre a lakossági és vállalkozói hozzájárulások fogadására. Az alapítvány nyitott, bárki csatlakozhat hozzá. SZELÍD OROSZLÁNOK Göncz Árpád köztársasági elnök fogadta Donald E. Bankert urat, a Lions Klub nemzetközi elnökét. A világ több mint százhetven országában, több mint másfél millió taggal működő klubhálózat elsődleges feladatának tekinti a hátrányos helyzetű emberek, köztük a vakok, mozgássérültek és a kábítószer ál­dozatainak megsegítését. Donald E. Bankert talál­kozott a tizennyolc magyar Lions Klub budapesti és vidéki vezetőjével is.

Next