Kurír - esti kiadás, 1991. október (2. évfolyam, 190-211. szám)
1991-10-28 / 208. szám
1991. október 28. ISTENI ROCK Mint a kereszténység hajnalán egy amfiteátrum, a Budapest Sportcsarnok fogadta be a HIT gyülekezetének tagjait tegnap este. A többnyire fiatalokból álló többezres tömeget elsőként a Pajor Tamás vezette Amen zenekar szólította meg. Az Ámen együttes produkciója egyszerűen isteni. Pajor Tamást, akinek pokolba vezető útja alkohollal és droggal volt kikövezve, az mentette meg a biztos pusztulástól, hogy Jézus a szívébe költözött. A kitisztult arcú és lelkű, hallatlan tehetségű fiatalember a karizmatikus egyház evangélistájává szegődött. Szellemes szövegei harcolnak a hétköznapok gondolkodás nélkül elfogadott értékpótlékai ellen, hitelesen mutatják fel egy igazi élet értékeit. A pergő magyar rap és a nagyon erős zene igazi megrendülést képes adni. Az Áment követő keresztény pantomimegyüttes kissé amatőr produkciója nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy néhány percbe sűrítse az írást a Genezistől a Golgotáig. Ezután a hit, az éneklés öröme és a rock ritmusa ringatta a gyülekezetét, majd Németh Sándor szuggesztív, kissé modoros, ám valóban karizmatikus prédikációja igyekezett új lelkeket megnyerni a nyájnak. A HIT gyülekezete felszívja magába az amerikanizált kor dinamikáját és igyekszik igazi értékek felé terelni híveit. Sajnálatos, hogy az érvényes üzenetek és a korszerű formák képtelen módon keverednek csodás gyógyulásokról szóló történetekkel. Abban hinni, hogy az Úr direktben elmulasztja a pattanásaimat 1991-ben, egyszerűen botrányos. TOMPA IMRE Fotó: KRISTA GÁBOR Botrány Kisújszálláson (Folytatás az 1. oldalról) - Nézze, uram - panaszolta felháborodottan Fazekas Attila -, mi arra számítottunk, valóban lesz pályázat. Ugyanis ezt ígérték a választott hivatalnokok. Sőt, nekem a polgármester egy szándéknyilatkozatot is adott arról, hogy amikor az újraelosztás napirendre kerül, magam is részt vehetek a versenytárgyaláson. De három nappal ezelőtt kiderült, szó sem lehet pályázatról. Minden marad a régiben. Tehát minket, akik korábban nem tartoztunk a brancsba, egyszerűen kisemmiztek. És fura mód az önkormányzatot hidegen hagyja, hogy a felemelt bérleti díjnak a kétszeresét vagy akár a háromszorosát is kifizetném. Ugyanis egy panziót építek, és különféle célokra kellene a háromezer négyzetméteres terület. Csak hát, úgy látszik, hozzánk még nem ért el a szabadpiaci viszonyoknak meg a valóságos demokráciának a szele sem. Mivel érdekelt bennünket a másik fél véleménye, megkerestük Kisújszállás polgármesterét, dr. Dúca Lajost. - Mi a legutóbbi testületi ülésünkön csak arról döntöttünk, hogy a bérleti díjat, amely eddig négyzetméterenként 20 fillér volt, 1 forint 20 fillérre emeljük fel. Különben a szerződések október 31-én járnak le. Az igaz, többnyire azok kapják meg a földet, akik eddig is bérelték. De ez érthető, hiszen aki eddig bevetette, művelte, joggal érezheti kicsit a magáénak. És úgy gondoltuk, felesleges lenne pályázattal hergelni az embereket, hiszen nincs versengés a földekért. Csak Fazekas Attiláról tudok, aki területet akarna, s azt is mástól... Neki valamiféle lovardának kellene az a parcella, csak az a baj, hogy amit kiszemelt magának, az éppen a temető mellett van. Nem nagyon hiszem, hogy jó lenne arra a célra, amire szánja... De ha már így állunk, akkor jöjjön be hozzánk Fazekas úr, és majd csak kitalálunk valamit... Ha már egyszer olyan erőszakos... Happy end, mondhatná a közbenjáró és az olvasó. De van néhány zavaró momentum. Például az, hogy ha valamikor pályázat kiírásáról volt szó, nem lenne szabad lemondani róla. És nem csak a törvényesség látszata miatt. Továbbá az sem szül jó vért, ha valaki az „erőszakos” fellépésével meg tudta változtatni egy hivatal vezetőjének a véleményét. Mert ez lenne aztán igazán botrányos. K. V. S. VADONATÚJ MATUZSÁLEM Gyári úrként adták el az öreg autót Dégel Tamás magyar üzletembernek mostanában rossz napjai vannak. Nem győzi szidni magát, miért is hallgatott Ausztriában élő édesanyjára, és miért engedte meg neki, hogy 1989-ben befizessen 6900 dollár 96 centet, azaz 91 278 schillinget a Magyar Külkereskedelmi Bank valutapénztárába. A pénz tovább vándorolt a Konsumexhez, és megköttetett az ajándékozási szerződés. Megtörtént a szín- és típusválasztás is: Fiat Regatta 70/S, metálszürke. A bonyodalmak ezek után kezdődtek. Az, hogy egy éven át tartó levelezés után még vámpapírja sincs, holott ötvenezer forintot pluszban még befizettettek vele, Dégel Tamást már nem is zavarja. Legalább garanciapapírt kapott, bár ezt Fiat Unóra állították ki. Reklamált, de megnyugtatták, hogy a Fiat minden kocsijára garanciát vállal. Nem is volt nyugtalan mindaddig, míg két gumija és a kipufogódobja tönkre nem ment. Ez kissé elgondolkoztatta, mert mégiscsak egy vadonatúj kocsiról volt szó, amit a forgalmi engedély alapján 1989-ben gyártottak. Csapásnak már ez is elég lenne, de hát a baj nem jár egyedül. A harmadik csapás sem váratott magára. Észrevette, hogy a hátsó ablak gumivédője alatt rohad a kocsi. Dégel Tamásnak volt már egypár kocsija életében. Igaz, azok keleti kocsik voltak. Érdekes, itt a rozsda nem kezdte ki a kocsi felső részét. Szörnyű gyanúja támadt. De előbb még reklamált. Típushiba, mondták a szervizben. Erre levelet írt a Konsumexnek, kérve, hogy adjanak új kocsit. Miért kellene neki finanszíroznia a Fiat típushibáját? Természetesen nem kapott. A szörnyű gyanú tovább rágta a lelkét. Ezért aztán elzarándokolt a Gogol utcába. A Fiat cégnek van itt a magyarokkal közös kft.-je. Bizonyos Bololi úrral beszélt, megadva neki a forgalmi engedélyben szereplő motor- és alvázszámot. Bololi úr azonnal telefonált, majd közölte és le is írta a lesújtó eredményt, gyártva 1984-ben. Dégel úr, saját szavai szerint, ott helyben elájult. Férfiembernél is megbocsátható az ilyen, főleg, ha a cikkben említett majd 100 ezer schillingre gondolunk. Mikor magához tért, azonnal telefonált a Konsumexbe. A vezérrel ugyan nem sikerült beszélnie, de szerencséje volt: kapott egy időpontot. Hiába ment pontosan, a találkozó elmaradt. A portás már fel sem engedte, mert neki azt mondták, ültesse le a vendéget. Leült, és várt. Kár volt. Hírnök jött, s szólt: a vezérigazgató nem fogad. Dégel Tamás magyar üzletembernek sok minden eszébe jutott, csak éppen nem volt kinek elmondania. Elmondta hát nekünk, s bár erősen felindult volt, még azt is hozzátette: ő nem állítással, hanem kéréssel akart a Konsumexhez fordulni. Hogy szolgáltassanak neki igazságot, vizsgálják ki az ügyet, és derüljön ki, mikor is gyártották a Regattáját: ’89-ben, ’84-ben avagy ’87-ben. Tudniillik a Fiat cég bécsi szervizének vezetője - az autó ablakába beütött szám alapján - 1987-re tette a gyártás időpontját. De leginkább azt szeretné, ha kapna végre egy jó autót. Mondjuk egy Fiat Unót, mert neki a kocsi munkaeszköz is. Egy füst alatt arra is választ szeretne kapni, hogy miért csak 10 ezer kilométerig garanciális a kocsija, amikor a Fiat cég minden náluk gyártott típusra három évet ad. Azt is szeretné, ha jelentkeznének azok, akik ugyanígy jártak ugyanezzel a céggel. Hátha nekik is lennének kérdéseik. Dégel úrnak is lenne, de úgy gondolja, majd az ügyvédje felteszi. Ha máskor nem, majd a per során... FERENCZY ÁGNES 5 KORMÁNYŐRÖK BŰNPERE A Budapesti Katonai Bíróság október 30-ra tűzte ki három volt kormányőr bűnperének tárgyalását. Szabó Bertalan, Rácz János és Laskó Ferenc volt kormányőr tiszthelyettesek ellen a vádszolgálatban elkövetett, többrendbeli kötelességszegés vétsége, továbbá bűnszövetségben és üzletszerűen elkövetett lopás. A három kormányőr a Parlament őrségében teljesített szolgálatot, s ennek során - a nyomozás adatai alapján - rendszerint a hajnali órákban különböző tárgyakat tulajdonítottak el a parlamenti irodákból, összesen mintegy kétszázezer forint értékben. Az egyik tettes a többi között ellopta a miniszterelnök Seiko típusú karóráját is egy nyitott szekrényből. A bűnügy tényállása alapján a sértettek között van Antall József miniszterelnök is. ÁREMELÉS ELŐTT A BKV Jövőre több mint százszázalékos jegy- és bérletáremelésre volna szükség ahhoz, hogy a BKV várhatóan mintegy harmincmilliárd forintos működési költségeinek legalább a 30-35 százalékát fedezni lehessen a viteldíjakból. Idei huszonkétmilliárdos költségvetésük egyébként csupán 5,5 milliárd forintos jegyárbevételekkel számol. A cégtulajdonos fővárosi önkormányzat közgyűlésének október 31-i, rendkívüli ülésén részletesen megvitatják majd a fővárosi képviselők a BKV- tarifa emelésének tervét, és ezzel egyidejűleg foglalkoznak a mai viteldíjrendszer átalakítására vonatkozó elképzelésekkel is. TELEKI SÁMUEL ALAPÍTVÁNY A természettudományi kutatások támogatására Teleki Sámuel néven alapítványt hozott létre a Magyar Földrajzi Társaság és a Magyar Tudományos Afrika Expedíció két kft.-vel együtt. Céljuk, hogy anyagilag segítsék hazai és külföldi expedíciók lebonyolítását, és a kutató-, gyűjtőutak eredményeit bemutató tudományos, ismeretterjesztő művek kiadását, filmek készítését. Egyik első akciójukként támogatják az Elgon-program megvalósítását. Hazai természettudományi szakemberek ugyanis Kelet-Afrika egyik kevésbé ismert, 4000 méter magas tűzhányójának feltárását tervezik. A kutatók szerint még ismeretlen növényfajokra és társulásokra is bukkanhatnak itt. PIACKÉPES KANOK Együttműködési megállapodást kötöttek Csongrád megyében a sertéstenyésztésben és -forgalmazásban érdekelt szervezetek, a piaci igényekhez igazodó sertésfajták elterjesztésére a köztenyésztésben. A Pick Szeged Szalámigyár és Húsüzem, az ISV Hústermelést Szervező Részvénytársaság, a Hódmezővásárhelyi Állami Tangazdaság és a Csongrád megyei közgyűlés mezőgazdasági bizottsága azért fogott össze, hogy a feldolgozóiparnak megfelelő sertést tartsanak a gazdák. Ezért elhatározták, hogy megszervezik a nem megfelelő fajtájú kanok felvásárlását, és helyettük jobb genetikai képességű, nagyobb tenyészértékű kanokat ajánlanak fel megvételre. KÖZÉRTTŰZ A hétfőre virradó éjszaka - eddig ismeretlen okból - tűz ütött ki a II. kerület Bojtár utca 36. szám alatti ABC-ben. A raktárban, a kiszolgáló- és az előkészítő helyiségben hűtőpultok, hűtőszekrények égtek el. Az anyagi kár mintegy félmillió forint. Személyi sérülés nem történt. JÁSZSÁGI TELEFONOK Jászcom néven távközlési és telekommunikációs rt. alakult a jászsági térség elmaradott telefonhálózatának fejlesztésére. Az rt. alapítói: a Műszertechnikai Rt. és a helyi önkormányzatok. A részvénytársasággal egyidejűleg alapítványt hoztak létre a lakossági és vállalkozói hozzájárulások fogadására. Az alapítvány nyitott, bárki csatlakozhat hozzá. SZELÍD OROSZLÁNOK Göncz Árpád köztársasági elnök fogadta Donald E. Bankert urat, a Lions Klub nemzetközi elnökét. A világ több mint százhetven országában, több mint másfél millió taggal működő klubhálózat elsődleges feladatának tekinti a hátrányos helyzetű emberek, köztük a vakok, mozgássérültek és a kábítószer áldozatainak megsegítését. Donald E. Bankert találkozott a tizennyolc magyar Lions Klub budapesti és vidéki vezetőjével is.