Kurír - reggeli kiadás, 1991. december (2. évfolyam, 329-357. szám)

1991-12-01 / 329. szám

10 KURÍR-AUTÓTESZT Dízelbolha (CITROËN AX 14 TGD) Komoly önmérséklet és igazi „fukar” hajlamok kellettek ah­hoz, hogy a negyedik magyaror­szági autószalon színpompás ko­csikínálatából épp az egyik leg­kisebb és legszerényebb négyke­rekűt válasszuk ki. A MOL Rt. azonban segített, és jól időzített üzemanyagár-emelésével eldön­tötte a kérdést. Autósvilág rova­tunk vasárnapi tesztjében ezért próbáltunk meggyőződni arról, hogy valóban a Citroën AX 14 TGD-e a hazai piac pillanatnyi­lag legtakarékosabb autója? Hogy tud ön megtenni a min­dennapos forgalomban egy 43 lite­res tankkal ezer kilométert? Leg­inkább úgy, ha időnként vontat­ja a kocsiját. Van persze egy másik megol­dás is, ehhez azonban kell egy igazi pehelysúlyú dízelbolha, egy olyan kocsi, amit eleve a spórolós trükkökre találtak ki. Most nem azokra a ceruza formájú, kőkeményre fújt bicik­likerekeken gördülő „szuperlatí­­vuszokra” gondolunk, amikben a kákabélű vezető hanyatt fekve szokta hajszolni a rekordokat. Az így elért egy-két deciliteres száz kilométerenkénti fogyasz­tás ugyanis nem több egy áb­rándnál vagy egy­ jelzésnél a konstruktőrök számára. Persze ugyanilyen távol áll a valóságtól az a rekord is, aminek során egy „feljavított” Audi dízel-személy­gépkocsi 1,76 liter gázolajjal tett meg száz kilométert. Nagy való­színűséggel soha nem lépte túl az ötvenes sebességhatárt, nem fékezett, viszont vitette magát a hátszéllel a lezárt autópályán, így könnyű! Az autó, amit mi kipróbál­tunk, az egészen más. A raktár­ból találomra kiemelt, egyszerű, szériakivitelű személygépkocsi: öt üléssel, öt ajtóval, 1400 köb­centiméteres turbó nélküli dí­zelmotorral, és szinte nevetsé­ges pehelysúllyal. A választás persze nem volt véletlen, hiszen az európai szaksajtó mostanában tele van a Citroen AX modell­­család dízeltörpéjének a dicsére­tével. Mint írják, ez egy igazi „jövőautó”, hiszen gyakorlatilag minden kompromisszum nélkül valósítja meg a lehető legol­csóbb üzemben tartást. Az ára elfogadható (a nálunknál jobban álló országokban), mérete és utastere családi használatra is al­kalmassá teszi, motorja pedig olyan teljesítményű, hogy a for­galomban sem játszik alárendelt szerepet. Az általunk kipróbált, és né­hány héten át változatos körül­mények között használt Citroen AX 14 TGD mindenben alátá­masztotta a róla keringő híre­ket. (Ez talán még az árra is igaz, hiszen a Citroen itteni ve­zérképviselete egymillió forint alatt kínálja!) Kezdjük talán a karosszériá­val. Csinos, divatos „ferde hátú” fazon, minden extra, formai trükk nélkül. A rövid, lejtős mo­tortér alatt kényelmesen elfér keresztben a PSA konszerntől (Peugeot-Citroën házasságból) jött, 1400 köbcentiméteres dí­zelmotor, amit a jól bevált re­cept szerint egybeépítettek a váltó- és differenciálművel. A szélvédőüveg mögött folytatva a sort, érdemes megállni néhány mondat erejéig a műszerfalnál. Mintha nem is a valaha hóbort­jairól híres Citroënnél tervezték volna: egyszerű, már-már puri­tán kialakítású, és szerény fel­­szereltségű. Ami kell, az azon­ban a helyén van. Középen egy testes kilométeróra, tőle balra analóg időóra, jobbra pedig az üzemanyagtartály szintmutatója. (Igen lassan mozdul el!) A többi jelzőműszer „vak”, tehát csak akkor látjuk, ha van valami mondanivalója. A jól kézbe simuló volán két oldalán a világítás és az ablak­törlő vezérlőkarjai (jó francia szokás szerint dudálni a fényvál­tókar döfködésével lehet), alatta pedig a gyakoribb kapcsolók (vészjelző, ablakfűtés, ködlámpa, hátsó ablakmosó), a létező leg­egyszerűbb, kerek, világítós nyomógombok formájában. Ha jól körülnézünk, ennél többet nem is találunk a „parancsnoki állás” környékén, még a váltókar is olyan szerény botocska, hogy észrevétlenül simul a tenye­rünkbe. Ettől függetlenül jól működik, rövid a váltóút, hatá­rozott a „megvezetése”. A dízelbolha komfortja vi­szont már igazán franciás. A csinos, jól szabályozható ülések kellemesen puhák (előnyösen nyelik el a kessé kemény futó­mű felütéseit), az elsőkhöz be­épített fejtámla tartozik, a hátsó üléssor támlája viszont 1/3-2/3 arányban osztottan átrendezhe­tő, így a viszonylag szerény, 273 dm3-es csomagteret - az utasok rovására - meg lehet növelni. Egyszerű, de szép az Citroën AX kárpitozása (vilá­gos velúrbevonat), a visszapil­lantó tükrök a tesztautón belül­ről állíthatók, az oldalablakokat viszont a hagyományos kurblik­­kal lehet le- és felemelni. Igazá­ból a kocsi fűtésére se lehet pa­naszunk, hiszen a dízelmotor beindítása utáni harmadik perc­ben már jön a meleg. Csakhogy­­ hova? Középen a fúvókákból olyan intenzitással árad, hogy a közeli lábak megsülnek, miköz­ben a szélsők még dideregnek. Nem igazán szerencsés a leve­gőáramoltatás a szélvédőüvegre sem, így a­ télen a teljes utastér felmelegedéséig leginkább pá­rás szokott maradni. A viszonylag széles kalaptartó után már csak az úgynevezett ötödik ajtó következik. Ez az egyébként remekbe szabott Cit­roen AX leggyengébb pontja. A szó szoros értelmében is, hiszen az egész karosszériaelem (talán a zárat leszámítva) egyetlen fém alkatrészt sem tartalmaz. A zsa­nérokra közvetlenül rácsavaro­zott üvegablak szappantartó-szi­­lárdságú műanyagban folytató­dik, és az egész a szintén gyen­gécske lökhárítóspoilerhez si­mul. Amikor az ember felnyitja ezt a hátsó rakodóajtót, az az ér­zése, hogy­ csupán egy könnyű színpadi díszletet mozdított meg, ami csak jelzésként van ott. Rossz rágondolni, hogy mi történik a hátul ülő utasokkal egy ráfutásos ütközésnél! Itt bi­zony veszélyes kompromisszu­mot kötöttek a tervezők a súly­­csökkentés érdekében. A kifogásolt karosszériameg­oldás szerencsére nem jellemző az AX kocsiszekrényének egé­szére, az önhordó acélszerkezet ugy­anis minden más részén pél­damutatóan szilárd, és a kocsi még a viszonylag súlyos dízele­rőforrással együtt is kompakt, masszív viselkedésről tanúsko­dik. Nem zörög, s ahogy­ mon­dani­ szokás, érezhetően egyben van a karosszéria. Dicséretes a futóműmegoldás és a rugózás is az AX-eken. A pehelysúlyú és aprócska kocsi határozottan jóindulatúan visel­kedik vezetés közben. Könnyen és neutrálisan kormányozható, nincsenek kitörési hajlamai, és jó a rugózási komfortja is, bár az úttest keresztirányú egyenetlen­ségeit határozott felütések for­májában közvetíti, amit csak azért nem érez az utas kellemet­lennek, mert franciásan puha „fotelecskékben” ül. A „nagyautóra” emlékeztető kényelmes utazást csak elősegíti a csendesen járó, barátságos akusztikájú dízelmotor. Ha már üzemmeleg, semmivel sem han­gosabb, mint egy hasonló hen­gerűrtartalmú benzines. Amikor viszont hideg, az indítás utáni másodpercekben, akkor úgy­szól, mint egy" kenetlen szecska­vágógép - vagy mint bármelyik dízelmotor! Merthogy­ az ön­gyulladásos erőforrásnak ez a sajátossága. A kezdeti kemény hangélményeket azonban feled­teti a rugalmas karakterisztikájú és fürge motor. Állóhelyből szá­zas tempóra 14,3 másodperc alatt gyorsul, tehát fürgébb, mint például a benzines Lada Samara, végsebessége pedig 155 km óránként. A gyakorlati közlekedésben egyetlen percig sem éreztük, hogy­ „alárendeltek” lennénk ez­zel a dízelbolhával. S­gy „lőtt” ki minden lámpánál, mintha nem is gázolajos motor hajtaná, hegynek föl pedig a viszonylag nagy­ motorny­omatékhoz jól il­leszkedő áttételezés jóvoltából még a nagyobb konkurenseket is legyőzte időnként. Amikor persze meg akartuk mérni az AX 14 TGD legendá­san kicsi fogy­asztását, akkor álljt parancsoltunk minden sportos hajlamunknak. A teletöltött tank­kal és a vezetővel együtt is csu­pán 790 kg-ot nyomó „takarék­törpe” a legkíméletesebb veze­tést (maximum 90 km/óra) 3,8 literes fogyasztással hálálta meg. Ennyi volt a mi pontosan kimén rekordunk! Szintén spórolós tem­póban, de változatosabb körül­mények között, egy vidéki útnál 4,3 liter jött ki, amikor viszont kizárólag a budapesti „húsdará­lóban” autóztunk (sok megállás, rosszul beállított zöldhullámok), akkor hat litert töltöttünk be az ellenőrző tankolásnál. A csekély önsúly, a kis ka­rosszéria-keresztmetszet és az optimálisan megválasztott mo­tor tehát igazolta a Citroën AX 14 TGD jó hírét... Elmondhatjuk, hogy Diesel is­mét legyőzte Ottót. T­AR ANDRÁS Fotó: FÖRSTER TAMÁS 1991. december 1. MÉRETEK ÉS ADATOK (Citroën AX 14 TGD) Motor: soros, 4 hengeres dízel, elöl keresztben elhelyezve, fronthajtással Lökettérfogat: Furat x löltet: Sűrítés: Maximális teljesítmény: Sebességváltó: Fékek: Kormány: Gumiabroncs: Maximális sebesség: Gyorsulás: Fogyasztás: Méretek: Menetkész súly: Üzemanyagtartály: Csomagtér 1360 cm3 75x77 mm 22,1 (kW/LE) 38,3/53 mechanikus, 5 sebességes elöl tárcsa, hátul dob, szervorásegítővel fogasléces 145/70 R 13 155 km/ó 14,3 sec 4,6 liter (szabványos átlag) H=350 cm, SZ=155 cm, M=135 cm, 725 kg 43 literes 273 dm3 Kényelmi és biztonsági alapfelszerelések: automata biz­tonsági övek elöl és hátul, hátsó ablaktörlő+mosó, belülről állítható tükrök, osztott hátsó üléstámla, analóg kvarcóra (A tesztkocsi szállítója: Lézer Kft Citroën-képviselet) TESZTMÉRLEG POZITÍV NEGATÍV - kitűnő gyorsulás - igen alacsony fogyasztás - könnyű, biztonságos vezethetőség - tágas, kényelmes utastér - alacsony zajszint - gázolaj-előfűtés - hosszadalmas előizzítás - rosszul elosztott szellőzés és fűtés - az ötödik ajtó gyenge kiképzése - nagy, tisztítatlan holt tér az egykaros ablaktörlő miatt

Next