Kurír - reggeli kiadás, 1992. augusztus (3. évfolyam, 210-239. szám)
1992-08-01 / 210. szám
A pusztítás esztétikája A jugoszláviai polgárháború minden kegyetlensége ellenére egyre inkább a megszokott hétköznapok részévé válik. A borzalmak megszokása ellen kívánt tiltakozni Armand Kempner, német mérnök és amatőr fényképész, akinek egészen különös ötlete támadt. A Photographie című szaklapban megjelentetett egy képet, amelyen egy szétlőtt ház lerombolt ajtajaiban két csinos balerina áll. A kép alatt ott található az egyértelmű felszólítás: „Help Croatia!’' - Segítsetek Horvátországnak! Kempner most egy horvátországi fotószafari szervezésén dolgozik, amely során a világ minden részéből összesereglő fényképészművészek csodálatos felvételeket készíthetnek a rommá lőtt városokról, a szétbombázott falvakról. A különlegesen esztétikus fotók elkészítését az is elősegíti, hogy a szervezők magyar és horvát profi fotómodelleket szerződtettek, akiknek a jelenléte kiemelné a háború és a szépség között feszülő ellentétet. Kempner úr határozottan visszautasította a vádat, miszerint az egész fényképészturnénak csupán az ő meggazdagodása lenne a célja. Büszkén azt is kijelentette, hogy „a fotószafari teljes bevételét a horvát népnek adjuk, és így, szerény eszközeinkkel magunk is hozzájárulunk az ország síjjáépítéséhez”. nyri ül kontetett rá a wm Oleg Zaharov három szovjet pártfőtitkárt szolgált ki személyi titkárként, s közben rendszeresen vezetett naplót. Ennek néhány részletét ajánljuk olvasóink figyelmébe. A visszaemlékezés érdekes megállapítása, hogy a Titkárság volt a legfelsőbb pártszerv, a Politikai Bizottság pedig valójában államhatalmi intézményként működött. „Tulajdonképpen nem is állampárti, hanem kimondottan állami intézmény volt” - írja Zaharov. A titkárságvezető szerint a Politikai Bizottságnak semmiféle szerepe nem volt a párton belül. Vajon miért? Azért, mert „a néhány KB-titkár mellett ez az intézmény a legmagasabb állami hivatalok vezetőiből állt: tagja volt a kormányfő, a külügyminiszter, a KGB elnöke stb.” Zaharov ezzel az állításával mintegy menteni kívánja a kommunista pártot, mondván, hogy nem a párt hatolt be az állami élet minden területére, hanem éppen fordítva történt. Már az is a logika teljes képtelenségét bizonyítja, hogy PB-tag csak párttag lehetett. Az országban csupán minden tizedik felnőtt lakos volt párttag, tehát hogyan lehetett állami szervezet az olyan, amely a lakosságnak csupán a tíz százalékát képviselte?! A pártállami berendezkedés sztálini modellje annyira gyökeret vert az apparatcsikok agyában, hogy a mai napig képtelenek felfogni: a legmagasabb állami tisztségekre nem az állami szervek javaslatára vagy demokratikus választás útján kerültek az egykori személyek, hanem kizárólag a párt, közelebbről a Politikai Bizottság javaslatára, és jóváhagyásával. hivatalnok pártbürokraták szűklátókörűségére jellemző, hogy amikor Gorbacsov felszámolta a Titkárságot, megvádolták: „...döntően megingatta az SZKP pozícióit, minek következtében szabad , utat nyitott a párt szétveréséhez... ” (AN) NOMÁDAIK SÉTAREPÜLŐNAPOK a lapolcai repülőtéren 1992. augusztus 1-jén és 2-án 10^-tól 20^-ig. Hőlégballon, sárkányrepülők, ejtőernyőugrók, modellek, helikopterek, motoros repülőgépek. Büfé, borvásár, kirakodóvásár, ringlispil stb. Mutassa meg családjának madártávlatból a Balatont! Mindenkit szeretettel várunk! 04EROLAND BALATON / TAPOLCA Tel.: 87/1 1-324. m 165-2 Far' |'l 166-9556 Balatonfélvidéki Repülő Egyesület Balatonfelvidéki Repülő Egyesület AIRPORT TAPOLCA 1992. augusztus 1. Az ablakkérdés A szürrealizmus a legtöbb ember számára valami olyasmit jelenthet, mintha az ember egzotikus és komplikált tudatalattiját látná viszont a vásznon. E festészeti ág kapcsán Salvador Dali torz álombéli képei jutnak eszünkbe, amint egy tigris hömpölyög elő a hal szájából, vagy egy óra olvadozik a fatörzsön. A múzeumlátogatók és azok, akik augusztusban Londonban járnak, a Hayward Galleryben egy olyan szürrealista festő műveit tekinthetik meg, aki szerint a mindennapi élet látszólag egyszerű dolgai legalább olyan különösek és szokatlanok, mint bármely riasztóan kísérteties rémálom. Húsz ember úgy látja a világot, mintha kilépne önmagából, de mindez mégiscsak egy, az agyunkban megjelenő belső élmény” - mondja a legkiemelkedőbb szürrealista festők egyike, a belga származású René Magritte (1898-1967), akinek festményei London után New Yorkban, Houstonban és Chicagóban kerülnek kiállításra. Magritte az „ablakkérdést” úgy oldotta meg, hogy egy olyan festményt helyezett az üveg elé, amely pontos másolata volt az ablakból látható tájnak, míg az ajtóra emberformájú kulcslyuk került. Az Erőszak című, 1934- ben készült festményén viszont egy női arcot a keblek, a köldök és a fanszőrzet helyettesít. A tárgyak kristályos megjelenítése révén Magritte a legmegközelíthetőbb modern művész volt, akinek hatása még az amerikai hirdetések hangulatában is érezhető. A híres Obsession parfüm meghökkentő, egyben erotikus fekete-fehér képei, az Absolut Vodka reklámkampányai és az amerikai CBS tévétársaság emblémája mind-mind Magritte hatását és szokatlan látásmódját tükrözik. Magritte egy alkalommal sajtot vásárolt, ám amikor az eladó a kirakatból kivett sajtrúdból akart vágni, egy másik, ugyanolyan típusú sajtdarabból kért. „De uram, ez ugyanaz” - mondta az elárusító. „Nem, Madame, a kirakatbéli sajtot ugyanis már túl sokan látták” - válaszolta a művész. ALMÁSY MARIANNE MARGOT IS KELLENE Úgy látszik, a németek kicsit telhetetlenek: nem elégedtek meg azzal, hogy hosszas alkudozások, majd Kohl kancellár és a chilei elnök között a riói csúcs idején létrejött megállapodás értelmében sikerült Németországba visszahozatniuk az egykori NDK volt első számú vezetőjét. A „repatriálás” érthetően erősen foglalkoztatja a német közvéleményt, s az Erich Honecker visszatérte utáni eufória csendesülésével a nagy- német pártok figyelmüket a Chilébe menekülő Margot Honeckerre összpontosították. A Berliner Zeitung csütörtöki számának hasábjain megjelent nyilatkozatok legalábbis arról tanúskodnak, hogy a német politikai élet képviselői a feleség ellen is nyomozást követelnek. Eljön az idő, amikor Margot Honeckernek is felelnie kell tetteiért - mondta vészjóslóan Horst Eylmann, a Bundestag jogi bizottságának elnöke. A berlini igazságszolgáltatásnak most azt kell megvizsgálnia, hogy büntetőjogilag ez hogyan lehetséges.,Ha kellő jogi alap mutatkozik a felelősségre, vonáshoz, a német kormánynak kiadatási kérelmet kell benyújtania Chilének - vélte a politikus. A chilei kormány, mint az elmúlt hónapok történései világosan megmutatták, nem fog egykönnyen engedni a bonni kérésnek. Az SPD egyik Szakértője úgy látja, hogy a kényszer-örökbefogadásokért, amelyek Margot Honecker korábbi miniszteri tevékenységéhez fűződnek, az asszonyt gémekrablás, illetve személyes szabadságtól való megfosztás miatt lehetne felelősségre vonni. Margot Honecker annak idején politikai foglyok gyermekeit - úgymond átnevelés céljából - állami gondozásba vetette, illetve nevelőszíülőkhöz adatta ki. A chilei kormány időközben úgy nyilatkozott, hogy Honecker felesége, akinek egyébként pénteken délután kell az Aeroflot járatával Santiagóba érkeznie, turistavízummal beutazhat az országba. A kormánya nevében nyilatkozó chilei külügyminiszter, Enrique Silva Cimina ugyanakkor cáfolta azokat a vádakat, amelyek szerint Erich Honecker nem önként hagyta el a latin-amerikai ország nagykövetségét. Vajon mit szól mindehhez az érintett, Honeckerné? „Az új Németország többé nem a hazám” - mondta keserűen csütörtökön a Chilébe tartó Margot Honecker, akit Luxemburgban, repülőtéri átszállása közben sikerült mikrofonvégre kapnia az ARD egyik újságírónőjének. „Ami az elmúlt években történt, az egy nagy tévedés. A németek ezt még meg fogják bánni” - jelentette ki Margot asszony, de a férjére vonatkozó kérdésekre nem válaszolt. i k FIGYELEM! A STAR TOURS UTAZÁSI IRODA megnyitotta Budapest legkorszerűbb, légkondicionált a régi Baross étteremben, a József fert. 45.-ben. Nyitva tartás: 14.00-02.00. ASZTALFOGLALÁS TELEFONON: 113-8406,113-7062