Kurír - reggeli kiadás, 1992. december (3. évfolyam, 330-358. szám)

1992-12-11 / 340. szám

AZ ELSŐ ÉLETJEL­remier előtt a­z Irány a középkategória felső részlege, méghozzá hatá­rozott, fürge léptekkel! Már megint mérlegelhetünk, szá­molgathatunk, vakarhatjuk a fejünket, vagy lemondóan sóhajthatunk. De türelem. A Citroen Xantia éppen csak kidugta a fejét az összeszerelő-üzemből, hogy tudassa a világgal: 1993 márciusában a Genfi Autószalon alkal­mával áll majd igazán a reflektorfénybe. Addig pedig még bármi megtörténhet. Korai lenne tehát eleve elvet­ni minden reményt a jövő év egyik várható slágerével. A már első ránézésre is izmos útfalónak látszó kocsit gyártói nyílt párbajfelhí­vásnak szánják. Hogy kiknek kell majd a kesztyűt felvenniük? A Citroen szak­emberei többek közt a Ford Sierrát, a BMW 3-as szériáját, a Nissan Primerát és a Toyota Carinát nevezték meg ellen­lábasként. Kard ki, kard tehát! A fran­ciák fe­lvágásai és pengekötései”: stílus, kategória, úttartás, teljesítmény, minő­ség, komfort és biztonság. Nos, ami a stílust illeti, abban nincs sok kivetniva­ló. íme a kesztyű, a márciusi start előtt. A stílusnál azonban érdemes megáll­ni még egy pillanatra. A legendás Hig­gins fonetikaprofesszor - feltéve, hogy mostani életében autók külsejét ele­mezné - bizonyára nem sétálna el a Xantia mellett anélkül, hogy fel ne fi­gyelne a lenyűgöző francia „kiejtésbe” finoman vegyülő idegen ízre. És nem tévedne. A Citroen a karosszéria kiala­kításához segítségül hívta a híres olasz stílusformáló Bertone céget és a frigy nem vált a kocsi kárára. Ahogy Shaw darabjában Higgins felfedezte Pickering ezredes indiai akcentusát, ugyanúgy észrevehetjük mi is az olaszos, elegán­san sportos jelleget a Xantián. Mindenekelőtt azonban a Xantia ha­misítatlan kis testvére a Citroen csúcs­­modelljének, az XM-nek. Míg a gyár ZX típusa könnyen összetéveszthető az Opel Astrával (különösen hátulról), ad­dig a Xantiát legfeljebb egy Citroennel lehet összekeverni. Mindezt amellett érték el az alkotók, hogy a cég palettá­járól eddig hiányzó autót hoztak létre. Az elegáns, típusjegyeit megőrző ka­rosszéria nem­ nélkülözi a biztonsági tényezőket sem. A merev karosszéria­szerkezet és az oldalfalakba épített ütkö­zőelemek a fülke védelmét szolgálják, míg az első üléseken a továbbfejlesztett biztonsági öv közvetlenül az utazókat „vigyázza”. A hatékony úttartást és kor­mányzást a Citroen saját fejlesztése, az önmagát szabályozó hátsó felfüggesztés segíti. Ez lehetővé teszi a kényelmes utazófeltételek villámgyors átállítását a sportos vezetést kedvelők számára. A cél­szerű, cicomamentes műszerfal pedig a kulturált belső tér kialakítását szolgálja. A Xantiának egyelőre három válto­zata készül. Az 1,8 literes 103, a 2 lite­res 123, a 2 literes, 16 szelepes változat pedig 155 lóerő leadására képes. Kate­góriájában tehát kevesen állják majd a versenyt a Xantia tempójával. A típust a népszerű Citroen BX fel­váltására keltették életre a szakemberek. Az igen praktikus, nagyszerű tulajdon­ságokkal rendelkező családi autó helyett inkább egy exkluzívabb, nagyobb pom­pával készített, az autózás gyakorlati hasznossága mellett a „nagy örömökre” is adó típusra tették tehát voksukat. Re­mélik, hogy a Xantia, a ZX-szel karölt­ve, a középkategóriájú kocsikra vágyó vásárlók minden óhaját fedi majd. Ide­haza persze még közel egy évet kell várni a típus megjelenésére. KRISZTICS DEZSŐ A MEGALAPOZOTT DÖNTÉS A Budapesti Autószalonon bemutatott új Opel Vectra ötvözi a precíz német technológiát, az izgalmas külsőt, és a minden eddiginél nagyobb biztonságot. Új Opel Vectra - új lehetőségek: 1,7 literes turbódízel, 2,0 literes benzines turbó és további öt, katalizátoros motorváltozat. Új Opel Vectra - új biztonság. Körkörös ütközésvédelem, dupla acélcső-megerősítés az ajtókban, aktív övfeszítőrendszer. És mindez alapáron! Új Opel Vectra - új stílus. Áramvonalas, utánozhatatlanul ragyogó külső. Új Opel Vectra A választás technikája - a technika választása. f __ ^ Qft­ ! Az összes Opel-típus már részletre is megvásárolható és lízingelhető. IVAL,*^ e

Next