Kurír - reggeli kiadás, 1992. december (3. évfolyam, 330-358. szám)
1992-12-11 / 340. szám
AZ ELSŐ ÉLETJELremier előtt az Irány a középkategória felső részlege, méghozzá határozott, fürge léptekkel! Már megint mérlegelhetünk, számolgathatunk, vakarhatjuk a fejünket, vagy lemondóan sóhajthatunk. De türelem. A Citroen Xantia éppen csak kidugta a fejét az összeszerelő-üzemből, hogy tudassa a világgal: 1993 márciusában a Genfi Autószalon alkalmával áll majd igazán a reflektorfénybe. Addig pedig még bármi megtörténhet. Korai lenne tehát eleve elvetni minden reményt a jövő év egyik várható slágerével. A már első ránézésre is izmos útfalónak látszó kocsit gyártói nyílt párbajfelhívásnak szánják. Hogy kiknek kell majd a kesztyűt felvenniük? A Citroen szakemberei többek közt a Ford Sierrát, a BMW 3-as szériáját, a Nissan Primerát és a Toyota Carinát nevezték meg ellenlábasként. Kard ki, kard tehát! A franciák felvágásai és pengekötései”: stílus, kategória, úttartás, teljesítmény, minőség, komfort és biztonság. Nos, ami a stílust illeti, abban nincs sok kivetnivaló. íme a kesztyű, a márciusi start előtt. A stílusnál azonban érdemes megállni még egy pillanatra. A legendás Higgins fonetikaprofesszor - feltéve, hogy mostani életében autók külsejét elemezné - bizonyára nem sétálna el a Xantia mellett anélkül, hogy fel ne figyelne a lenyűgöző francia „kiejtésbe” finoman vegyülő idegen ízre. És nem tévedne. A Citroen a karosszéria kialakításához segítségül hívta a híres olasz stílusformáló Bertone céget és a frigy nem vált a kocsi kárára. Ahogy Shaw darabjában Higgins felfedezte Pickering ezredes indiai akcentusát, ugyanúgy észrevehetjük mi is az olaszos, elegánsan sportos jelleget a Xantián. Mindenekelőtt azonban a Xantia hamisítatlan kis testvére a Citroen csúcsmodelljének, az XM-nek. Míg a gyár ZX típusa könnyen összetéveszthető az Opel Astrával (különösen hátulról), addig a Xantiát legfeljebb egy Citroennel lehet összekeverni. Mindezt amellett érték el az alkotók, hogy a cég palettájáról eddig hiányzó autót hoztak létre. Az elegáns, típusjegyeit megőrző karosszéria nem nélkülözi a biztonsági tényezőket sem. A merev karosszériaszerkezet és az oldalfalakba épített ütközőelemek a fülke védelmét szolgálják, míg az első üléseken a továbbfejlesztett biztonsági öv közvetlenül az utazókat „vigyázza”. A hatékony úttartást és kormányzást a Citroen saját fejlesztése, az önmagát szabályozó hátsó felfüggesztés segíti. Ez lehetővé teszi a kényelmes utazófeltételek villámgyors átállítását a sportos vezetést kedvelők számára. A célszerű, cicomamentes műszerfal pedig a kulturált belső tér kialakítását szolgálja. A Xantiának egyelőre három változata készül. Az 1,8 literes 103, a 2 literes 123, a 2 literes, 16 szelepes változat pedig 155 lóerő leadására képes. Kategóriájában tehát kevesen állják majd a versenyt a Xantia tempójával. A típust a népszerű Citroen BX felváltására keltették életre a szakemberek. Az igen praktikus, nagyszerű tulajdonságokkal rendelkező családi autó helyett inkább egy exkluzívabb, nagyobb pompával készített, az autózás gyakorlati hasznossága mellett a „nagy örömökre” is adó típusra tették tehát voksukat. Remélik, hogy a Xantia, a ZX-szel karöltve, a középkategóriájú kocsikra vágyó vásárlók minden óhaját fedi majd. Idehaza persze még közel egy évet kell várni a típus megjelenésére. KRISZTICS DEZSŐ A MEGALAPOZOTT DÖNTÉS A Budapesti Autószalonon bemutatott új Opel Vectra ötvözi a precíz német technológiát, az izgalmas külsőt, és a minden eddiginél nagyobb biztonságot. Új Opel Vectra - új lehetőségek: 1,7 literes turbódízel, 2,0 literes benzines turbó és további öt, katalizátoros motorváltozat. Új Opel Vectra - új biztonság. Körkörös ütközésvédelem, dupla acélcső-megerősítés az ajtókban, aktív övfeszítőrendszer. És mindez alapáron! Új Opel Vectra - új stílus. Áramvonalas, utánozhatatlanul ragyogó külső. Új Opel Vectra A választás technikája - a technika választása. f __ ^ Qft ! Az összes Opel-típus már részletre is megvásárolható és lízingelhető. IVAL,*^ e