Kurír - reggeli kiadás, 1993. január (4. évfolyam, 1-30. szám)

1993-01-22 / 21. szám

............ .... ÚJABB FORD-MODELL —------------­Megy a Sierra, jön a Mondeo Bár a hivatalos nemzetközi sajtópre­miert csak februárra időzítették, már szállingóznak a hírek az európai Ford középkategóriás újdonságáról, ami a jól ismert Sierrát váltja majd fel. A neve Mondeo lesz, s mivel a céghez közel­álló bennfentesek már láthatták is az újszülöttet, viszonylag hitelesek az előzetes információk. Az 1992 őszén piacra került Ford Sierra talán a márka legsikeresebb da­rabja volt itt Európában. Motorválasz­téka 1,6 litertől 2,9 literig terjedt, négy-, illetve hathengeres felállásban, és az általában kétévente bekövetkező retus­nak köszönhetően bőséges variációban állt rendelkezésre. Sok milliót adtak el belőle, bár az alapmodel­lek mindig messze voltak a technikai élvonaltól. A több mint húszéves mo­torkonstrukció, a hagyo­mányos meghajtási mód (motor elől, hajtott kere­kek hátul) unalmas meg­bízhatóságot ígértek, jól­lehet, a karosszéria a ma­ga idejében forradalmian modern volt. A Sierra helyébe lépő új Mondeo viszont szakított minden konzervativizmussal. Előre fogta a „lo­vakat”, és az egyszerre négyféle mo­torral piacra lépő új középkategóriájú kocsi már minden részletében olyan, amilyennek egy személygépkocsinak az évszázad utolsó évtizedében lennie kell. Egybeépített motor, váltó- és dif­ferenciálmű, elöl a menetirányra ke­resztben elhelyezve, elektronikus gyúj­tás, befecskendezés, háromutas katali­zátor, modern felfüggesztés és futómű. A hivatalos sajtópremieren háromféle benzinmotorral (1,6 literes 90 lóerős, 1,8 literes 115 lóerős és két literes 135 lóerős), valamint egy 1,8 literes 90 ló­erős turbódízellel mutatkozik be. Vala­mennyi benzinmotor négyszelepes konstrukció, de a hírek szerint már érik a hathengeres erőforrás is. A tervezők jócskán átrajzolták a Si­­erra-utód karosszériáját is. Az orra ugyanolyan japános fazonú, mint az új Escorton, csak még lejtősebb vonalve­zetésű. A karosszéria többi része pedig arról árulkodik, hogy a Mondeo szüle­tése elő­tt a leghosszabb idő­t a szélcsa­tornában töltötte el. Szegletet vagy törést a kasztni egyetlen részén sem le­het felfedezni. A lendületes és kerekded vonalakat még az áramvonalidomokba integrált lökhárítók sem törik meg, ső­t fel sem tűnik a jelenlétük, mert a ko­csiszekrénnyel azonos színre vannak befestve. Lényegében ugyanez igaz az egy időben elkészült kombiváltozatra is; szép, lendületes vonalú „teherautó”, olyan, amivel akár az opera elé is oda lehet hajtani nagyestélyi ruhában. A Ford Mondeo a februári bemu­tatkozást követően május végétől lesz megvásárolható az európai márkake­reskedőknél, így nyilván minálunk is. Bővebbet majd a februári sajtópremi­er után. TAR NIKKO KFT. Tel./faj hétközi teljes körű alkatrészellátást biztosít ALFA ROMEO HOLD LANCIA minden típusához FIAT LUBRIFICANTI gyári olajok forgalmazása . AUTÓ LÁM­PÁK szuperolcsón európai típusokhoz Villogok: OPEL 1320 Ft MERCEDES 1992 Ft GOLF I 1100 Ft UNO 690 Ft Hátsó lámpák: GOLF 11890 Ft UNO 1680 Ft CITROEN 3720 Ft FORD 2438 Ft Nagy tételnél kedvezményt adunk, kívánságra listát küldünk. Áraink az áfát is tartalmazzák. Cím: KORDÉ GMK, 1136 Budapest, Balzac u. 15. Telefon: 149-4263, fax: 189-4842. EREDETI SLICK 50 EREDETI ÁRON Slick 50 Fogyasztói ár Motorolaj-adalék 500 ml smff helyett 1690 Ft Motorolaj-adalék 750 ml ISQAIT' helyett 2190 Ft Motorolaj-adalék 2 liter I2100­Ft' helyett 4490 Ft Hajtóműadalék 0,946 ml J900fT helyett 2690 Ft Hajtóműadalék 2 liter I3100fV helyett 4990 Ft Kétütemű motor-adalék 60 ml jiD4&ft" helyett 500 Ft Zsír 0,4 kg síSAIU helyett 590 Ft VISZONTELADÓKAT IS KISZOLGÁLUNK! Slick 50-nel egyszeri kezelés a motor élettar­tamára kedvező hatást fejt ki. • Csökken a motor­ban a súrlódás • csökken az üzem- és kenőanyag-fogyasztás • csökken az üzemi hőmérséklet • nő a motor teljesítmé­nye • nő a motor élettartama • a motor csendesebben jár • MEGRENDELHETŐ - VÁSÁROLHATÓ BOOL ÜZLETHÁZ MENCZER KFT. 1037 Bojtár U. 49-59. 1072 Király U. 53. Tel: 269-6435 Tel: 180-4442, fax: 168-8780 1 012 FŐ Utca 12. Tel: 201-1128 VISZONTELADÓKAT IS KISZOLGÁLUNK! Citroen-leltár ’92 Még a Genfi Autószalon alkalmával tar­tandó Xantia-premier előtt a Citroen nyilvánosságra hozta a tavalyi évről készített mérlegét. A márka a Lézer Kft. révén hazánkban is jelen van szé­les rétegeket kielégítő típuskínálatával, s bár a cég eladási listáján nem nekünk jut a főszerep, a Citroen-barátok bizo­nyára szívesen hallanak a termelés mö­gött rejlő számokról. Talán nincs is olyan év végi számve­tés, ami ne az egész világot sújtó gazda­sági recesszió negatív hatásainak ecse­telésével kezdődne. A Citroen azonban a kedvezőtlen körülmények ellenére fejlődésre volt képes bizonyos terüle­teken, és felállított néhány nem köz­vetlenül profitcélú létesítményt is. Odahaza, Franciaországban mintha nem érvényesülnének a külvilág gazda­sági tendenciái. Míg másutt egyre szű­külnek a lehetőségek, addig a francia piacon kétszázalékos növekedést lehe­tett tapasztalni 1992-ben. Meglepetés­re a Citroennek nem sikerült hasznot húznia mindebből: eladásaik 4,7 száza­lékkal estek a „hazai pálya” ellenére. A visszaesésért Európa más tájain kár­pótolta magát a cég. A többi tizenhat nyugati ország 1,7 százalékkal csökke­nő piacain 12,4 százalékos növekedést sikerült felmutatni. A Citroen teljes ter­melése azonban ismét csökkentő ten­denciát mutat: míg 1991-ben 811 891 gépjárművet gyártottak, addig ’92-ben ugyanez a szám csak 790 700. Lapunk premier előtt számolt be a gyár legújabb fegyverének, a Xantiá­­nak az érkezéséről. Citroënék remélik, hogy a friss modell az XM-mel, az AX-szel és a ZX-szel karöltve, amúgy négy testőr módjára hordozza majd a márka zászlaját. A Xantia előállítása persze nem volt éppen olcsó mulatság. A gyártáshoz szükséges ipari létesítmé­nyek létrehozása több mint ötmilliárd frankot emésztett fel, ebből kétmilliár­dot tettek ki az automata gépezetek. A cél az volt, hogy a termelés minél egy­szerűbb módon, de minél magasabb minőségben menjen végbe. A gépek természetesen mit sem ér­nek, ha hiányzik mögülük az emberi szakértelem. A cég felismerte a tovább­képzés áttételes, ám felbecsülhetetlen hasznát, ezért tavaly 154 millió fran­kos költséggel létrehozta a Citroen Intézetet. Itt nemcsak managementet és műszaki ismereteket oktatnak spe­ciálisan a márkára összpontosítva, de az intézet ad otthont a Nemzetközi Kereskedelmi Oktató Központnak és a Citroen saját műszaki kollégiumának is. A gyár tehát komoly hangsúlyt fek­tet a jövő tudatos építésére. Mindezek mellett már hagyomány a Citroennél a munkahelyi biztonság fokozása. A program 1983-ban kezdő­dött, és mostanra már a cég vezeti a baleset-elhárítási statisztikákat Fran­ciaországban az autógyárak között. Mindezek a tények együttvéve ve­zetnek aztán a végeredményhez, jelen esetben a Xantia megszületéséhez. Hi­bázni nem szabad, hiszen Genf „na­gyító lencséje” alatt a legkisebb bakira is fény derül. KRISZTICS DEZSŐ J­ó osztályzatok a Daihatsunak MEGJÖTT AZ ÚJ APPLAUSE Szép csendben egy irigylésre méltó üzleti évet zárt a Daihatsu márkakép­­viselet minálunk. Mintegy ezerötszáz személygépkocsit és kisáruszállítót adtak el a magyar vásárlóknak, akik pedig vajmi keveset tudhatnak erről az egyébként patinás japán márkáról. Mi is Székely Zsolt üzletág-igazgatótól tudjuk, hogy az első, akkor még há­­ romkerekű Daihatsu akkor gurult ki a távoli gyárkapun, amikor nagyapá­ink megszülettek. A nálunk jobban ismert japán márkák mellett a Dai­hatsu egyébként egyáltalán nem szá­mít kicsinek, hiszen termelése annyi, mint például a teljes nagy-britanniai autógyártásé. A Daihatsu-sikerek titka világszer­te, és természetesen nálunk is a márka korrekt mértéktartásában keresendő. Ezekben az autókban a vevő nem a jól csengő nevet vagy a megfoghatat­lan státust fizeti meg, hanem magát a világszínvonalú technológiával ké­szült járművet. A kényelmet, a meg­bízhatóságot és a kiváló menettelje­sítményeket, amiből a Daihatsu épp annyit „adagol” különféle típusaiba, amire az átlagvásárlónak szüksége van. Ez egyszerűen azt is jelenti, hogy az autók reális áron kínálják magukat. Hosszú évek óta futó és folytono­san korszerűsített kisautójuk, a Cuore például korszerű katalizátoros motor­jával is kevesebbe kerül, mint 700 ezer forint, ennél nagyobb Charade mo­delljeik is egymillió alatt vehetők meg. Középkategóriás modelljük, az Applause, árát és­­teljesítményét te­kintve a magyar autónak számító Opel Astra konkurense. Motorja 1,6 literes, elektronikus befecskendezé­sű, katalizátoros és 105 lóerőt „tud”. Csábító alternatíva, és mint a már­kaképviselet forgalma bizonyítja, a magyar vásárlók kezdik is felfedezni. A közelmúltban egyébként megér­keztek hozzánk az Applause legújabb változatai is. A korszerű, legömbölyí­tett karosszéria naprakészen követi a legfrissebb autódivatot; a színre fújt külső tükrök és az új vonalú hűtőrács tetszetős, a megnövelt hosszúságú első és hátsó lökhárítók viszont a passzív biztonságot növelik. Vannak technikai újdonságok a modellen, amelyek nem a szemet gyönyörködtetik, hanem az utazást teszik élvezetesebbé és kom­fortosabbá. Ilyen például a motorfel­­függesztés és a módosított futómű. A Daihatsu itteni márkaképvisele­te egyébként az áruszállítókat is meg­lepte mostanában néhány újdonság­gal. Az ezer köbcentiméteres ben­zinmotorral hajtott Hijet minibusz hat személyt vagy rengeteg terjedelmes csomagot képes elszállítani, minimá­lis fogyasztással. Másik változata a Hijet Blindvan már igazi áruszállító, hiszen ebből hiányoznak az ülések és az oldalablakok. Kitűnően megrak­ható a nagyméretű oldalsó és hátsó ajtókon keresztül és kis, 41 lóerős motorja természetesen ennél is igen takarékos étvágyú. Másik változata, a Hijet Pick-Up platós kivitelű, tehát valódi miniteherautó. TAR

Next