Kurír - reggeli kiadás, 1993. január (4. évfolyam, 1-30. szám)
1993-01-22 / 21. szám
............ .... ÚJABB FORD-MODELL —------------Megy a Sierra, jön a Mondeo Bár a hivatalos nemzetközi sajtópremiert csak februárra időzítették, már szállingóznak a hírek az európai Ford középkategóriás újdonságáról, ami a jól ismert Sierrát váltja majd fel. A neve Mondeo lesz, s mivel a céghez közelálló bennfentesek már láthatták is az újszülöttet, viszonylag hitelesek az előzetes információk. Az 1992 őszén piacra került Ford Sierra talán a márka legsikeresebb darabja volt itt Európában. Motorválasztéka 1,6 litertől 2,9 literig terjedt, négy-, illetve hathengeres felállásban, és az általában kétévente bekövetkező retusnak köszönhetően bőséges variációban állt rendelkezésre. Sok milliót adtak el belőle, bár az alapmodellek mindig messze voltak a technikai élvonaltól. A több mint húszéves motorkonstrukció, a hagyományos meghajtási mód (motor elől, hajtott kerekek hátul) unalmas megbízhatóságot ígértek, jóllehet, a karosszéria a maga idejében forradalmian modern volt. A Sierra helyébe lépő új Mondeo viszont szakított minden konzervativizmussal. Előre fogta a „lovakat”, és az egyszerre négyféle motorral piacra lépő új középkategóriájú kocsi már minden részletében olyan, amilyennek egy személygépkocsinak az évszázad utolsó évtizedében lennie kell. Egybeépített motor, váltó- és differenciálmű, elöl a menetirányra keresztben elhelyezve, elektronikus gyújtás, befecskendezés, háromutas katalizátor, modern felfüggesztés és futómű. A hivatalos sajtópremieren háromféle benzinmotorral (1,6 literes 90 lóerős, 1,8 literes 115 lóerős és két literes 135 lóerős), valamint egy 1,8 literes 90 lóerős turbódízellel mutatkozik be. Valamennyi benzinmotor négyszelepes konstrukció, de a hírek szerint már érik a hathengeres erőforrás is. A tervezők jócskán átrajzolták a Sierra-utód karosszériáját is. Az orra ugyanolyan japános fazonú, mint az új Escorton, csak még lejtősebb vonalvezetésű. A karosszéria többi része pedig arról árulkodik, hogy a Mondeo születése előtt a leghosszabb időt a szélcsatornában töltötte el. Szegletet vagy törést a kasztni egyetlen részén sem lehet felfedezni. A lendületes és kerekded vonalakat még az áramvonalidomokba integrált lökhárítók sem törik meg, sőt fel sem tűnik a jelenlétük, mert a kocsiszekrénnyel azonos színre vannak befestve. Lényegében ugyanez igaz az egy időben elkészült kombiváltozatra is; szép, lendületes vonalú „teherautó”, olyan, amivel akár az opera elé is oda lehet hajtani nagyestélyi ruhában. A Ford Mondeo a februári bemutatkozást követően május végétől lesz megvásárolható az európai márkakereskedőknél, így nyilván minálunk is. Bővebbet majd a februári sajtópremier után. TAR NIKKO KFT. Tel./faj hétközi teljes körű alkatrészellátást biztosít ALFA ROMEO HOLD LANCIA minden típusához FIAT LUBRIFICANTI gyári olajok forgalmazása . AUTÓ LÁMPÁK szuperolcsón európai típusokhoz Villogok: OPEL 1320 Ft MERCEDES 1992 Ft GOLF I 1100 Ft UNO 690 Ft Hátsó lámpák: GOLF 11890 Ft UNO 1680 Ft CITROEN 3720 Ft FORD 2438 Ft Nagy tételnél kedvezményt adunk, kívánságra listát küldünk. Áraink az áfát is tartalmazzák. Cím: KORDÉ GMK, 1136 Budapest, Balzac u. 15. Telefon: 149-4263, fax: 189-4842. EREDETI SLICK 50 EREDETI ÁRON Slick 50 Fogyasztói ár Motorolaj-adalék 500 ml smff helyett 1690 Ft Motorolaj-adalék 750 ml ISQAIT' helyett 2190 Ft Motorolaj-adalék 2 liter I2100Ft' helyett 4490 Ft Hajtóműadalék 0,946 ml J900fT helyett 2690 Ft Hajtóműadalék 2 liter I3100fV helyett 4990 Ft Kétütemű motor-adalék 60 ml jiD4&ft" helyett 500 Ft Zsír 0,4 kg síSAIU helyett 590 Ft VISZONTELADÓKAT IS KISZOLGÁLUNK! Slick 50-nel egyszeri kezelés a motor élettartamára kedvező hatást fejt ki. • Csökken a motorban a súrlódás • csökken az üzem- és kenőanyag-fogyasztás • csökken az üzemi hőmérséklet • nő a motor teljesítménye • nő a motor élettartama • a motor csendesebben jár • MEGRENDELHETŐ - VÁSÁROLHATÓ BOOL ÜZLETHÁZ MENCZER KFT. 1037 Bojtár U. 49-59. 1072 Király U. 53. Tel: 269-6435 Tel: 180-4442, fax: 168-8780 1 012 FŐ Utca 12. Tel: 201-1128 VISZONTELADÓKAT IS KISZOLGÁLUNK! Citroen-leltár ’92 Még a Genfi Autószalon alkalmával tartandó Xantia-premier előtt a Citroen nyilvánosságra hozta a tavalyi évről készített mérlegét. A márka a Lézer Kft. révén hazánkban is jelen van széles rétegeket kielégítő típuskínálatával, s bár a cég eladási listáján nem nekünk jut a főszerep, a Citroen-barátok bizonyára szívesen hallanak a termelés mögött rejlő számokról. Talán nincs is olyan év végi számvetés, ami ne az egész világot sújtó gazdasági recesszió negatív hatásainak ecsetelésével kezdődne. A Citroen azonban a kedvezőtlen körülmények ellenére fejlődésre volt képes bizonyos területeken, és felállított néhány nem közvetlenül profitcélú létesítményt is. Odahaza, Franciaországban mintha nem érvényesülnének a külvilág gazdasági tendenciái. Míg másutt egyre szűkülnek a lehetőségek, addig a francia piacon kétszázalékos növekedést lehetett tapasztalni 1992-ben. Meglepetésre a Citroennek nem sikerült hasznot húznia mindebből: eladásaik 4,7 százalékkal estek a „hazai pálya” ellenére. A visszaesésért Európa más tájain kárpótolta magát a cég. A többi tizenhat nyugati ország 1,7 százalékkal csökkenő piacain 12,4 százalékos növekedést sikerült felmutatni. A Citroen teljes termelése azonban ismét csökkentő tendenciát mutat: míg 1991-ben 811 891 gépjárművet gyártottak, addig ’92-ben ugyanez a szám csak 790 700. Lapunk premier előtt számolt be a gyár legújabb fegyverének, a Xantiának az érkezéséről. Citroënék remélik, hogy a friss modell az XM-mel, az AX-szel és a ZX-szel karöltve, amúgy négy testőr módjára hordozza majd a márka zászlaját. A Xantia előállítása persze nem volt éppen olcsó mulatság. A gyártáshoz szükséges ipari létesítmények létrehozása több mint ötmilliárd frankot emésztett fel, ebből kétmilliárdot tettek ki az automata gépezetek. A cél az volt, hogy a termelés minél egyszerűbb módon, de minél magasabb minőségben menjen végbe. A gépek természetesen mit sem érnek, ha hiányzik mögülük az emberi szakértelem. A cég felismerte a továbbképzés áttételes, ám felbecsülhetetlen hasznát, ezért tavaly 154 millió frankos költséggel létrehozta a Citroen Intézetet. Itt nemcsak managementet és műszaki ismereteket oktatnak speciálisan a márkára összpontosítva, de az intézet ad otthont a Nemzetközi Kereskedelmi Oktató Központnak és a Citroen saját műszaki kollégiumának is. A gyár tehát komoly hangsúlyt fektet a jövő tudatos építésére. Mindezek mellett már hagyomány a Citroennél a munkahelyi biztonság fokozása. A program 1983-ban kezdődött, és mostanra már a cég vezeti a baleset-elhárítási statisztikákat Franciaországban az autógyárak között. Mindezek a tények együttvéve vezetnek aztán a végeredményhez, jelen esetben a Xantia megszületéséhez. Hibázni nem szabad, hiszen Genf „nagyító lencséje” alatt a legkisebb bakira is fény derül. KRISZTICS DEZSŐ Jó osztályzatok a Daihatsunak MEGJÖTT AZ ÚJ APPLAUSE Szép csendben egy irigylésre méltó üzleti évet zárt a Daihatsu márkaképviselet minálunk. Mintegy ezerötszáz személygépkocsit és kisáruszállítót adtak el a magyar vásárlóknak, akik pedig vajmi keveset tudhatnak erről az egyébként patinás japán márkáról. Mi is Székely Zsolt üzletág-igazgatótól tudjuk, hogy az első, akkor még há romkerekű Daihatsu akkor gurult ki a távoli gyárkapun, amikor nagyapáink megszülettek. A nálunk jobban ismert japán márkák mellett a Daihatsu egyébként egyáltalán nem számít kicsinek, hiszen termelése annyi, mint például a teljes nagy-britanniai autógyártásé. A Daihatsu-sikerek titka világszerte, és természetesen nálunk is a márka korrekt mértéktartásában keresendő. Ezekben az autókban a vevő nem a jól csengő nevet vagy a megfoghatatlan státust fizeti meg, hanem magát a világszínvonalú technológiával készült járművet. A kényelmet, a megbízhatóságot és a kiváló menetteljesítményeket, amiből a Daihatsu épp annyit „adagol” különféle típusaiba, amire az átlagvásárlónak szüksége van. Ez egyszerűen azt is jelenti, hogy az autók reális áron kínálják magukat. Hosszú évek óta futó és folytonosan korszerűsített kisautójuk, a Cuore például korszerű katalizátoros motorjával is kevesebbe kerül, mint 700 ezer forint, ennél nagyobb Charade modelljeik is egymillió alatt vehetők meg. Középkategóriás modelljük, az Applause, árát ésteljesítményét tekintve a magyar autónak számító Opel Astra konkurense. Motorja 1,6 literes, elektronikus befecskendezésű, katalizátoros és 105 lóerőt „tud”. Csábító alternatíva, és mint a márkaképviselet forgalma bizonyítja, a magyar vásárlók kezdik is felfedezni. A közelmúltban egyébként megérkeztek hozzánk az Applause legújabb változatai is. A korszerű, legömbölyített karosszéria naprakészen követi a legfrissebb autódivatot; a színre fújt külső tükrök és az új vonalú hűtőrács tetszetős, a megnövelt hosszúságú első és hátsó lökhárítók viszont a passzív biztonságot növelik. Vannak technikai újdonságok a modellen, amelyek nem a szemet gyönyörködtetik, hanem az utazást teszik élvezetesebbé és komfortosabbá. Ilyen például a motorfelfüggesztés és a módosított futómű. A Daihatsu itteni márkaképviselete egyébként az áruszállítókat is meglepte mostanában néhány újdonsággal. Az ezer köbcentiméteres benzinmotorral hajtott Hijet minibusz hat személyt vagy rengeteg terjedelmes csomagot képes elszállítani, minimális fogyasztással. Másik változata a Hijet Blindvan már igazi áruszállító, hiszen ebből hiányoznak az ülések és az oldalablakok. Kitűnően megrakható a nagyméretű oldalsó és hátsó ajtókon keresztül és kis, 41 lóerős motorja természetesen ennél is igen takarékos étvágyú. Másik változata, a Hijet Pick-Up platós kivitelű, tehát valódi miniteherautó. TAR