Kurír - reggeli kiadás, 1993. február (4. évfolyam, 31-58. szám)
1993-02-26 / 56. szám
Első menetpróba a Citroen Xantiával FF MILYEN VOLT SZŐKESÉGE Közel ötszáz kilométert autózhattunk nyárias, ám igen változatos körülmények között a minap Dél- Spanyolországban, a Citroen legújabb modelljével. A több mint tíz évet megélt BX típusú családot felváltó francia limuzin szerencsésen ötvözi a márka immár klasszikusnak számító erényeit a józan európai megoldásokkal. Semmi extravagancia, viszont annál több hasznos, biztonsági szerkezet. Ha elfogadható lesz a Xantia ára, kétvállra fektetheti a konkurencia nagyobbik részét. Mostanában nemcsak a kocsik karosszériáját és fontos szerkezeti elemeit tervezik a számítógépek, de még a neveit is. Amikor például a Citroennél elhatározták, hogy felhagynak az unalmas betű- és számkombinációkkal, és legújabb modelljüknek nevet adnak, a cég komputerét bízták meg a keresztelővel. A feladat úgy szólt, hogy az autónév hangozzék jól minden nyelven, utaljon a tartalomra, és persze ne is legyen túlságosan idegen a citroënes hagyományoktól. A Cray-masina zúgott-búgott, azután szintetikus keresztnévként kidobta a Xantiát, ami mindenkinek tetszett. Csak később derült ki, hogy az archaikus görögben ugyanígy hívták a szőkéket. Ez persze senkit sem zavart, mert az új Citroen a váratlan jelentéstartalomtól függetlenül is markáns egyéniség a maga autónemében. Pontosan úgy, mint ahogy az elődje, a híres BX is az volt. Épp tíz évig gyártották ezt a középkategóriás „családot”, nem kevesebb mint nyolcféle motorvariációval. Jelentős piacot mondhatott magáénak nemcsak Franciaországban, de szerte a világon is, hiszen az emberek szerették hallatlan kényelme és megbízhatósága miatt. Esélyeink igazából még szokatlan formája se sokat rontott, jóllehet mindig ezt érte a legtöbb kritika. Mostani utóda viszont már nyugodtan benevezhetne akár autószépség-versenyre is, hiszen nemes vonalvezetésével kitűnik az „átlagmodemnek” szürke tömegéből. Arculatát a nagy olasz formatervezőnek, Bertonének köszönheti, aki azért, ahol csak lehetett, hozzáigazította a ceruzáját a francia ház hagyományaihoz. A négy és fél méter körüli kocsiszekrény lendületes fazonja így leginkább a márka zászlóshajóját, az „Év autója” címmel kitüntetett XM-et idézi, míg a lemez alá bújtatott technika inkább a ZX-re emlékeztet. Itt is oldalmerevítéses, biztonsági energiaelnyelő elemekkel „bélelt” karosszériáról van szó, amit a már említett szuperszámítógép úgy „megmodellezett”, hogy legalább kétszerte erősebb lett, mint a felmenőági BX. Erre szükség is van, mert az új motorok teljesítménye 103 lóerőnél kezdődik és 155-nél fejeződik be, vagyis egyik harapósabb, mint a másik. A jelentős lóerőkínálatot egyébként az alapmodellben egysoros, négyhengeres, elöl keresztben elhelyezett 1,8 literes benzinmotor szolgáltatja, a lépcső következő fokán ugyanilyen elrendezésű 2 literes áll, míg a „csúcs“, az ugyancsak kétliteres, de 16 szelepes változat. Mindegyik elektronikusan vezérelt, befecskendezés és természetesen katalizátoros. Az átlagfogyasztások „átlagszerűek”, ami 7,6 és 8,9 liter közötti „étvágyat” jelent. Spanyolországi tesztútunkon egyébként mindhárom változatot módunkban állt kipróbálni. Igazából a „legkisebbre” sem lehetett kifogásunk, mert temperamentumosan ment, „nagyot” viszont aló szelepessel lehetett autózni, nem csupán a 155 hadra fogható „ló” miatt, sokkal inkább a rugalmasan hasznosítható bőséges erőtartalék okán. Az élményeket persze ebben az VSX-kivitelben jócskán megtetézte a különleges rugózási és lengéscsillapítási rendszer, aminél az úgynevezett karakterisztikát, a befutó jelinformációk alapján, a kocsi számítógépe állítja be. Ha éppen a vezető úgy kívánja, mert a sportos vagy az öreguras viselkedés maga is beprogramozhatja. Az új Xantiáknál ez persze csak az a bizonyos hab a tortán, mivel kivétel nélkül valamennyi modell megörökölte a Citroen kifinomult hidropneumatikus ragozási rendszerét, aminél jobb egyelőre nincs is a piacon. Igazából ezek az „átmentett” citroenes erények. Az autó összes többi megoldása szokásos európai normákat idéz. Az utastér „papíron” 5 személyes, az ülések kialakítása viszont azt sugallja, hogy ide csak négy ember kívánkozzon be. ők viszont nagyon kényelmesen ülhetnek, hiszen a Xantia utasterét tekintve (leszámítva a VW Passatot) a legnagyobb az úgynevezett középosztályban. Mindehhez 480 literes csomagtér tartozik, ha pedig az üléseket átrendezzük, több mint 170 centiméteres hosszúságú „belteret” kapunk. A kárpitozás és a szerelvényezés elegánsan visszafogott, a műszerfal már nem űrhajóra emlékeztet, mint a korábbi Citroenekben, az ülések pedig olyan kemények, hogy az elkényelmesedett franciák akár büntetésnek is vélhetik. Persze csak azok, akik nem vezettek még német vagy japán kocsit, hiszen ott a kemény ülés már régóta része a biztonsági koncepciónak. Jó egyveleg ez az egész, hiszen a franciák mondhatni mindenből a legpraktikusabbat vették át. Talán ezért is lesz a Xantia a Citroen legjobb aduja. Ha pedig az ára sem haladja meg az elfogadható mértéket, akkor kétvállra fektethetik vele a konkurencia legnagyobbik részét. Hozzánk egyébként csak az év második felében érkezik meg, mint azt a márka itteni vezérképviseletén, a Lézer Kft.-nél megtudtuk. TAR ANDRÁS WitkiW Willi Peugeot: Egy új életstílus. RAMOVILL új családtag a 306-os Először Magyarországon! Nálunk már megrendelheti! Emellett továbbra is kapható és megrendelhető a Peugeot gépjárművek teljes típusválasztéka autószolgálatunknál, amelyekhez alkatrészellátást és országos szervizhálózatot is biztosítunk. Részletfizetés! Kárpótlási jegyet is elfogadunk. Ramovill Rt. Peugeot Autószolgálat 2040 Budaörs, Törökbálinti út 23. Telefon/fax: 161-2276 vagy 185-0518 rr TTT SZERVIZEK, SZERELŐK, KAROSSZÉRIALAKATOSOK! Eredeti és utángyártott karosszériaelemek, fényszórók, valamint motoralkatrészek kaphatók Például: (Ft/db) Gk. típus Mercedes Mercedes Mercedes Mercedes Golf Audi Alkatrész 190/201 123 124 126 ill. 80-100 első sárvédő 3938,-3725,-3938,-9900,-3125,-4400,-6375,-8200,első szélvédő 13 000,-tói 11 250,-tói 13126,-tói 19 688,-tói 7136,-tói 8907,-tói géptető 13 500,-12 813,-13 500,-34 688,-9625,-tói 12 083,-tói fényszóró 17164,komplett 12 375,-12126,-26 875,komplett 3125,-13 788,-tói irányjelző 2938,-1620,-2850,-3750,-858,-4125.ÁRAINK AZ ÁFÁT IS TARTALMAZZÁK! GYORS, UDVARIAS KISZOLGÁLÁS! Címünk: Sziget Autójavító és Kereskedelmi Kft. 2314 Halásztelek, Korbulytanya - az M0-ás halásztelki lejárójától 800 m-re (Lakihegyi Rádióadó-toronnyal szemben). Telefon: 277-5744. Telefon/fax: 06-24/74113,74339