Kurír - reggeli kiadás, 1993. február (4. évfolyam, 31-58. szám)

1993-02-26 / 56. szám

Első menetpróba a Citroen Xantiával FF MILYEN VOLT SZŐKESÉGE Közel ötszáz kilométert autózhattunk nyárias, ám igen változatos körülmények között a minap Dél- Spanyolországban, a Citroen legújabb modelljé­vel. A több mint tíz évet megélt BX típusú csalá­dot felváltó francia limuzin szerencsésen ötvözi a márka immár klasszikusnak számító erényeit a józan európai megoldásokkal. Semmi extrava­gancia, viszont annál több hasznos, biztonsági szerkezet. Ha elfogadható lesz a Xantia ára, két­­vállra fektetheti a konkurencia nagyobbik részét. Mostanában nemcsak a kocsik karosszériáját és fontos szerkezeti elemeit tervezik a számítógépek, de még a neveit is. Amikor pél­dául a Citroennél elhatározták, hogy felhagynak az unalmas be­tű- és számkombinációkkal, és leg­újabb modelljüknek nevet adnak, a cég komputerét bízták meg a keresztelővel. A feladat úgy szólt, hogy az autónév hangozzék jól minden nyelven, utaljon a tarta­lomra, és persze ne is legyen túl­ságosan idegen a citroënes ha­gyományoktól. A Cray-masina zúgott-búgott, azután szintetikus keresztnévként kidobta a Xantiát, ami mindenkinek tetszett. Csak később derült ki, hogy az archai­kus görögben ugyanígy hívták a szőkéket. Ez persze senkit sem zavart, mert az új Citroen a vá­ratlan jelentéstartalomtól füg­getlenül is markáns egyéniség a maga autónemében. Pontosan úgy, mint ahogy az elődje, a híres BX is az volt. Épp tíz évig gyártották ezt a középka­tegóriás „családot”, nem kevesebb mint nyolcféle motorvariáció­val. Jelentős piacot mondhatott magáénak nemcsak Franciaor­szágban, de szerte a világon is, hiszen az emberek szerették hal­latlan kényelme és megbízható­sága miatt. Esélyeink igazából még szokatlan formája se sokat rontott, jóllehet mindig ezt érte a legtöbb kritika. Mostani utóda viszont már nyugodtan benevez­hetne akár autószépség-versenyre is, hiszen nemes vonalvezetésé­vel kitűnik az „átlagmodemnek” szürke tömegéből. Arculatát a nagy olasz formatervezőnek, Ber­­tonének köszönheti, aki azért, ahol csak lehetett, hozzáigazította a ceruzáját a francia ház hagyo­mányaihoz. A négy és fél méter körüli kocsiszekrény lendületes fazonja így leginkább a márka zászlóshajóját, az „Év autója” cím­mel kitüntetett XM-et idézi, míg a lemez alá bújtatott technika inkább a ZX-re emlékeztet. Itt is oldalmerevítéses, bizton­sági energiaelnyelő elemekkel „bélelt” karosszériáról van szó, amit a már említett szuperszá­mítógép úgy „megmodellezett”, hogy legalább kétszerte erősebb lett, mint a felmenőági BX. Erre szükség is van, mert az új moto­rok teljesítménye 103 lóerőnél kezdődik és 155-nél fejeződik be, vagyis egyik harapósabb, mint a másik. A jelentős lóerőkínálatot egyébként az alapmodellben egy­soros, négyhengeres, elöl kereszt­ben elhelyezett 1,8 literes benzin­motor szolgáltatja, a lépcső kö­vetkező fokán ugyanilyen elren­dezésű 2 literes áll, míg a „csúcs“, az ugyancsak kétliteres, de 16 sze­lepes változat. Mindegyik elek­tronikusan vezérelt, befecskende­zés és természetesen katalizátoros. Az átlagfogyasztások „átlagsze­­rűek”, ami 7,6 és 8,9 liter közötti „étvágyat” jelent. Spanyolországi tesztútunkon egyébként mind­három változatot módunkban állt kipróbálni. Igazából a „legki­sebbre” sem lehetett kifogásunk, mert temperamentumosan ment, „nagyot” viszont aló szelepessel lehetett autózni, nem csupán a 155 hadra fogható „ló” miatt, sok­kal inkább a rugalmasan haszno­sítható bőséges erőtartalék okán. Az élményeket persze ebben az VSX-kivitelben jócskán meg­tetézte a különleges rugózási és lengéscsillapítási rendszer, aminél az úgynevezett karakterisztikát, a befutó jelinformációk alapján, a kocsi számítógépe állítja be. Ha éppen a vezető úgy kívánja, mert a sportos vagy az öreguras viselkedés maga is beprogramoz­hatja. Az új Xantiáknál ez persze csak az a bizonyos hab a tortán, mivel kivétel nélkül valamennyi modell megörökölte a Citroen kifinomult hidropneumatikus ragozási rendszerét, aminél jobb egyelőre nincs is a piacon. Igazá­ból ezek az „átmentett” citroenes erények. Az autó összes többi megoldása szokásos európai nor­mákat idéz. Az utastér „papíron” 5 személyes, az ülések kialakítása viszont azt sugallja, hogy ide csak négy ember kívánkozzon be. ők viszont nagyon kényelmesen ül­hetnek, hiszen a Xantia utasterét tekintve (leszámítva a VW Passa­­tot) a legnagyobb az úgynevezett középosztályban. Mindehhez 480 literes csomagtér tartozik, ha pe­dig az üléseket átrendezzük, több mint 170 centiméteres hosszú­ságú „belteret” kapunk. A kárpi­tozás és a szerelvényezés elegán­san visszafogott, a műszerfal már nem űrhajóra emlékeztet, mint a korábbi Citroenekben, az ülé­sek pedig olyan kemények, hogy az elkényelmesedett franciák akár büntetésnek is vélhetik. Persze csak azok, akik nem vezettek még német vagy japán kocsit, hiszen ott a kemény ülés már régóta része a biztonsági koncepciónak. Jó egyveleg ez az­ egész, hiszen a franciák mondhatni minden­ből a legpraktikusabbat vették át. Talán ezért is lesz a Xantia a Citroen legjobb aduja. Ha pedig az ára sem haladja meg az elfo­gadható mértéket, akkor kétváll­ra fektethetik vele a konkurencia legnagyobbik részét. Hozzánk egyébként csak az év második felében érkezik meg, mint azt a márka itteni vezérképviseletén, a Lézer Kft.-nél megtudtuk. TAR ANDRÁS W­itk­iW W­illi Peugeot: Egy új életstílus. RAMOVILL új családtag a 306-os Először Magyarországon! Nálunk már megrendelheti! Emellett továbbra is kapható és megrendelhető a Peugeot gépjárművek teljes típusválasztéka autószolgálatunknál, amelyekhez alkatrészellátást és országos szervizhálózatot is biztosítunk. Részletfizetés! Kárpótlási jegyet is elfogadunk. Ramovill Rt. Peugeot Autószolgálat 2040 Budaörs, Törökbálinti út 23. Telefon/fax: 161-2276 vagy 185-0518 rr TT­­T SZERVIZEK, SZERELŐK, KAROSSZÉRIALAKATOSOK! Eredeti és utángyártott karosszériaelemek, fényszórók, valamint motoralkatrészek kaphatók Például: (Ft/db) Gk. típus Mercedes Mercedes Mercedes Mercedes Golf Audi Alkatrész 190/201 123 124 126 i­ll. 80-100 első sárvédő 3938,-3725,-3938,-9900,-3125,-4400,-6375,-8200,­első szélvédő 13 000,-tói 11 250,-tói 13126,-tói 19 688,-tói 7136,-tói 8907,-tói géptető 13 500,-12 813,-13 500,-34 688,-9625,-tói 12 083,-tói fényszóró 17164,­komplett 12 375,-12126,-26 875,­­komplett 3125,-13 788,-tói irányjelző 2938,-1620,-2850,-3750,-858,-4125.­ÁRAINK AZ ÁFÁT IS TARTALMAZZÁK! GYORS, UDVARIAS KISZOLGÁLÁS! Címünk: Sziget Autójavító és Kereskedelmi Kft. 2314 Halásztelek, Korbulytanya - az M0-ás halásztelki lejárójától 800 m-re­­ (Lakihegyi Rádióadó-toronnyal szemben). Telefon: 277-5744. Telefon/fax: 06-24/74113,74339

Next