Kurír - reggeli kiadás, 1993. május (4. évfolyam, 118-146. szám)

1993-05-18 / 134. szám

1993. május 18. Benesekben fogant álmok Az utolsó nagy budapesti skinheadve­­rekedés alkalmával a begyűjtött ba­kancsosok egyikénél térképet találtak. Rajta őrtorony, villanyárammal táplált drótkerítés, barakkok és gázkamrák­­ nak álcázott fürdők tervrajzai látha­tók. A bőrfejekben fogant álmot a sztálinizmus és a fasizmus újkori nép­­ irtósdi tervét Mátészalka környékén szeretnék megvalósítani a kopaszok. - Mátészalka nem cigány város, ez tévhit, ami azzal együtt jól bevette magát a köztudatba - kezdi beszél­getésünket dr. Szilágyi Dé­nes, a város polgármestere. - Úgy alakult ki, hogy be­mondják a Nyugatiban: sze­mélyvonat indul Mátészal­kára, és kismillió cigányem­ber megrohanja a fekete vonatot. Azt már nem tud­ják, hogy az utasok menet közben beszállnak, vagy in­nen utaznak tovább Zá­hony és Vásárosnamény irányába. - Hányan laknak Máté­szalkán, ebből mekkora a ci­gány lakosság aránya? - 22 ezer városunk lé­­lekszáma, amiből úgy 800 lehet a cigányember. - Milyen a település köz­­biztonsága? - Rossz, mint minde­nütt. De ha lehet átlagosról beszélni, annál nem rosszabb - mondja, aztán némi lokálpatriotizmussal megjegyzi, hogy ez már Szatmár, ezt a tájékot jó szellemű népek lakják. Csak teljesen ellehetetle­nültek. A zömmel Pestre és a megyeszékhelyekre ingá­zók, illetve szállólakók munkahelyei megszűntek, a munkanélküliségi ráta 25 százaléknál is nagyobb.­­ Szerencsétleneknek vonatjegyre sincs pénzük. Hogy utaznának Pestre?! És ha egyáltalán kapnának is munkát (!), hogy húznák ott ki az első fizetésig - kérdezi a költőit Szilágyi doktor. Eredetileg állatorvos­ként dolgozott a városban, a Kereszténydemokrata Néppárt jelölte polgármes­ternek. Nem ábrándult ki, kérdésünkre azt mondja, semmivel sem nehezebb az emberekkel bánni, mint korábbi munkakörében, az állatokkal. - Azért nincs a 22 tagú testületnek egyetlen cigány képviselője sem - jelen ér­deklődésünkre -, mert maga a kisszámú cigányság sem egységes. Nyelvük és anyagi helyzetük szerint is erősen megosztottak. Sokféleképpen ecsetel­hetnénk nyomorukat. A ki­fizetett segélyek összege, az egy főre jutó átlagalamizs­na stb. Helyette álljon itt egyetlen adat: a helyi táv­­hőszolgáltatónak hétmillió forinttal lóg a lakosság. A fizetni nem tudók népes hadában akad doktor is. Indulunk a putriszélre, a három utcából álló telep­re. Szilágyi doktor búcsú­zóul arra kér bennünket, korrektül írjunk, ne fer­dítsünk. De a lépcsőn le­felé jövet egy nyurga hiva­tali ember utánunk szól: vigyenek magukkal tetűir­­tót! Meg kell hagyni, irtó tetű egy beszólás. Rendezett és szabályos. Tiszta, de nem szocreál­­mentes a belváros a maga blokkházaival, hagyományt romboló építészetével. Tra­gacsok és Mercedesek, szó­­dáslovak és konflisok róják az utcákat. Ballagó bakfi­sok, jövőképtelen tinédzse­rek sétálnak a májusi nyár­ban, kezükben orgonával tartanak a ballagásra. Kirándulásunkra Sza­­bóné Hadady Tünde szo­­ciálpoltikai főelőadó sze­gődik mellénk idegenve­zetőül. Meséli, a telep né­hány száz lakosa elviszi a város „segélykeretének” hetven százalékát. Alig akad közülük, aki elvégez­te a nyolc osztályt, a csalá­dokat csak a 4-5 gyerek köti össze, házasságlevél nem. Fő jövedelmük a családi pótlék, mellékbe­vételük a segély. - Nem itten lakik Sár­közi, a másik soron! - szól be a kocsiablakon egy lakó. Nem mindha tud­nánk, ki az a Sárközi, de hivatalos ügyben nyilván őt szokás errefelé keresni. Kutyák, macskák, tyúkok, disznók és mocskos les­­kölykök birodalma az ut­ca. Együtt fürdenek pucé­ran, porban és sárban. A foghíjas kerítések a múlt tél mementói, léceiket megfagyás ellen tüzelték föl. Petyhüdt madzagokon foltos gatyákat lóbál a szél, az ablakok üvegét nejlon pótolja e kései kö­zépkorban. - Megmondom én, elv­társ, csak tessék engem meghallgatni! - ragadja meg a szót minden bajuk tolmácsolója, Lakatos Eulá­­lia. - írtam én már az igaz­ságos miniszternek is, bi­zony megírtam! - Mit írtál te?! - hitet­lenkedik egyik fia. - Elhallgassál, mer’ agyonváglak! - inti rendre a tiszteletlent, az­tán nyomoronc élete stá­cióit kezdi sorolni. - Asztmás vagyok, kivették a fél tüdőmet. Az uram meg már tíz éve meghalt, jaj, de szép ember is volt! Én meg 5800 forintot ka­pk a tanácstól, mer’ fu­arok. De nagyon fuka­rok ám! A legkisebbik fi­amnak meg nem fizetik az iskolában a tízóraiját - méltatlankodik. Csődület támad a hangza­varra. Nem tudják ponto­san, Euláliát bántjuk-e vagy ő pöröl velünk, csak érzik, gyűlniük kell, akár az indulatnak. Mi meg ott állunk fotóapparátunkkal meg a felesleges kérdése­inkkel, és egyre kisebbek leszünk a gyűlendő nép­harag fókuszában. Egyi­kük az udvarukban elsza­porodott patkányokról panaszkodik, „nem irtsa ki azokat a tanács”, mási­kuk a segélyt kevesli. Akad köztük, aki dolgozni sze­retne, akad, aki pénzt. Ahányan, annyiféleképp gyűlölködnek, de egyben biztosak: rossz sorsukért a „tanács” a felelős. Eulália felismeri kísé­rőnkben, Tündében a hi­vatalnokot.,, Azt hiszi, az elvtársnő fia tanítónője, mire a többiek gyanakod­nak. Már-már szélhámos­sággal gyanúsítják a segé­lyeik intézőjét. Egy nap­sütés ellen motorossze­müveget viselő fiú meg is kérdi, miért adja ki magát tanárnőnek. - Megyünk? - kérdi nem kis bátorsággal Tünde. - Sajnos - felelem -, indulnunk kell. Néhány elterelő manő­ver után sikerül elmene­külnünk a felpezsdült ut­cából. Tünde meséli, Eu­lália harminc éve kap rendszeresen segélyt, a fia tízóraiját is az önkor­mányzat fizeti. Csak nem tud róla. Szinte semmiről sem tud, őt fia nevelőjé­nek hiszi, a szomszédját meg képviselőnek. Az éle­tet pedig eltartási szerző­désnek, amiben ő a nyo­morát hagyja majd az örö­kösre, az államra. Kutyák, disznók az úton. Bedőlt kapuk, egyik házon még parabolaan­tenna is. Aulák a világra, ami már rég kivetette ma­­ából, ezeket az embere­­et. És éppen ezért, ho­gyan beszélnénk nekik ar­ról, hogy léteznek másfaj­ta elvtársak is. Olyanok, akik nemcsak a fiú tízórai­ját akarnák megspórolni, hanem itt, a putrik mel­lett, ahol Terem és őr községek felé is lehet ka­nyarodni, lágert tervez­nek. Hogy elvegyék ten­gődő életüket, amit nem­zetségeken át hagynak egymásra. Abban dobbanó bakancsú bőrfejűek lenné­nek a barakk­, vagy ahogy ők nevezik, a teremőrök. S amíg a putrik népét sen­ki sem képviseli a szálkai önkormányzatban, addig a fasizmussal alaposan gya­núsítható ifjakkal jó néhá­­nyan szimpatizálnak az ország első szabadon vá­lasztott parlamentjében. RADOSZA SÁNDOR Hogy itt soha ne teremjen őrtorony Akiktől nem csak a tízóraijukat akarják elvenni fotó: KALLUS GYÖRGY TÁRSADALOM 11 Szenvedélye a légpuska Attila 16 éves kamaszfiú. Budapes­ten lakik, gimnazista lenne, de nem jár suliba. Szülei vállalkozók, egyet­len gyermekük Attila. Gyermekko­rától kezdve mindent megkapott, négyéves korában volt kisvasútja, ti­zenkét esztendősen kapta meg első légpuskáját. A különböző fegyvere­ket szereti, gyűjteményében van va­dászíj, parittya, több Rambo-, illetve túlélőkés, és engedély nélkül szer­zett, tartott légpuska, légpisztoly. - Gyermekkoromtól szenvedélyes vadásznak készülök - mondja -, szeretek kisebb madarakra célba lőni. A családnak két kutyája volt. Múlt időben, mert az egyik Attila vadászszenvedélyének lett az áldo­zata. Két évvel ezelőtt a telkükön gyakorlatozott, amikor egy véletlen mozdulatától a kutya megijedve ne­ki támadt. Bár nem harapott, gaz­dája halállal büntette. - A dög nekem támadt, nem volt más választásom - emlékezik vissza Attila. Igazán nem is voltam öntudatomnál, ráirányítottam a fegyvert, és kétszer meghúztam közvetlen közelről a ravaszt... A volt osztályfőnöke szerint At­tila debilis, ideges természetű, órá­kon fegyelmezetlenül viselkedett, tanulmányi eredményei alig voltak jobbak az elégtelennél. Társaival fennhéjazóan viselkedett, ezért nem akadhattak barátai sem. Magá­nyos, szerény kisfiúnak mondhatta, aki nem ismerte. - Abban az időben tényleg sokat „gazemberkedtem”, így számtalan­szor kellett balhéznom az osztály­társaimmal. Barmok voltak - tor­zul el az arca -, egyetlen csajjal tudtam meglenni. - Emlékszem rá az általánosból - mondja Viki -, még jártam is ve­le. Akkor imponált a viselkedése, hogy bármit ki tudott fizetni, ő ta­nított meg csókolózni, azt hittem, fantasztikus a mi kapcsolatunk. Az osztálytársaim akkoriban csúfolód­­tak miatta. - Egy ideig azt hittem, hogy ő lesz az első, hogy ő lesz a nagy ő. De észrevettem a kis szukát - torzul el Attila arca - egy sráccal, aki bun­­kóbb meg rondább is volt, mint én. Attila egy kuplerájban veszítette el a szüzességét. Pénzen vett gyö­nyör által ismerte meg a testi „sze­relmet”. Hatezer forintot kóstált a röpke félórás együttlét. Kapcsolata a szüleivel mindössze a pénzügyekre korlátozódik. Pénzt is kap, és köszönetet mormol érte. Apja, anyja is keveset van otthon. Alig találkoznak, a fiuk sorsa nem érdekli őket, mindent megkap, csak szeretetet nem. A szomszédok szerint a család rendes, szolid. Csupán Attila visel­kedését kifogásolják. - Nagy bandita lesz belőle, már most is olyanokkal jár haza, akiket mi be sem engednénk a lépcsőház­ba. Részegek, dohányoznak, a múlt­kor az egyikük lenyanyázott. En­gem, aki tisztességben nőttem fel... - Á, azok csupán a haverok, nem ártanak senkinek. Az igaz, hogy közben szórakoznak, de hát az mindenkivel előfordul, nem? Attila kung-fu-edzésekre jár, erős, izmos szeretne lenni. Nem akar félni, mondja, de amint szavai­ból kiveszem, inkább azt szeretné, hogy tőle féljenek. Különböző gázsprayeket hordoz, bokszért és ólmozott végű fabottal jár. Attila idegengyűlölő. Nem sze­reti a cigányokat, a színes bőrűeket, de megfér a zsidókkal. - Én az idegenekkel nem bal­hézni akarok, hanem szeretném, ha elmennének. Hogy ne foglalják a becsületes, magyar emberek elől el a munkahelyeket, a lakásokat. Hát vétek ez? - kérdezi. Számára a jövő egy cigánymen­tes övezetet jelent. Rezervátumot, ahol csupán a fehér bőrszín képvi­selői élnek. A nem oda valók sze­rinte elkülönítendők. Iskolába nem jár, felvételije a szakközépbe nem sikerült, fizetett gimibe nem akar menni. Napjait semmittevően tölti, az esték jelen­tik számára, illetve haverjai számára az életet. A jövőtől nem félnek. Nem aggódnak, nem teszik fel a kérdést maguknak, hogy meddig mehet ez így, hogy mi lesz belőlük? Bizakodnak. „Egyszer a mi időnk is eljön” - figyelmeztetnek a mindennapi sö­rözés közben... S. I. H.

Next