Kurír - reggeli kiadás, 1993. június (4. évfolyam, 147-176. szám)
1993-06-18 / 164. szám
10 KULTÚRA Tizenhét évesen éltem át kamaszkorom legszebb nyarát. Nem sokkal előtte alakult meg világverő zenekarom, a Balatonon megismerkedtem a vitorlázás örömeivel - még kormányozni is megtanultam megitattak matrózfröccsel, és kedvesem egészen az Alföldről utánam jött biciklivel. (Alig tudtam elrejteni őt a vitorlavásznak között.) És utána nem sokkal láttam először Robert Mulligan Kamaszkorom legszebb nyara című filmjét, amelyet az HBO-csatornán vetítettek tegnap este. Mulligannak két nagy megjelenése elég volt a halhatatlansághoz: vérfagyasztó volt színészként a Kis Nagy Emberben, mint Custer tábornok, és senki nem készített olyan zseniális kamaszfilmet a II. világháború idejéből, mint ő, nyersanyagul használva Richard Bradford Lángoló hajnali ég című regényét. (Kötelező olvasmány legyen tízen felül, húszon alul.) A lányokkal, a szesszel, a szexszel, a nagyzolással és a titkolt érzékenységgel küszködő srácok, a főhős zavart mosolya, könnyei, és első sikeres ölelése, a levelek apától, és a titokzatos katonaférjtől, Michel Legrand zenéje, amelyet Santana és Kovács Kati is sikerre vitt (Egy nyáron át) még őszinte volt. Még nem kínáltak hagymázas rágógumitörténeteket, még egy Flashdance is elképzelhetetlen lett volna, nemhogy a Szombat esti láz. Annak idején úgy harangozták be a filmet, mint a felnőtté válás történetét, holott éppen az ártatlanság megóvásáról szólt, amelyre a legnagyobb zűrzavarban is szükségünk van. (GÉNÉMETH) JjUtvty Dokumentráció Sára Sándor - sok munka nélküli kollégájával ellentétben - alighogy befejezi az egyik filmjét, máris forgatja a következőt. - Azért az én helyzetem sem irigylésre méltó - mondja. - A stúdióknak alig van pénzük, és egyre kevesebb az olyan szponzor, aki hajlandó mélyen a zsebébe nyúlni. De azért nincs okom panaszra! Az elmúlt év végén készült el a Magyar nők a Gulágon című háromrészes dokumentumfilmem, és az első részt - legnagyobb meglepetésemre — már be is mutatta a televízió. Januárban elkészíthettem Végjátékok című új játékfilmemet Domahidi Miklós kisregényéből, s a tervek szerint október első felében a közönség elé is kerül. A főszerepet Nagy- Kálózy Eszter alakítja. Mellette Máté Gábor, Andorai Péter, Ráckevei Anna, Seress Zoltán és Gálffi László láthatók majd a vásznon, de a fontosabb epizodisták között is olyanok vannak, mint Törőcsik Mari és - életének utolsó filmszerepében - Mensáros László. A történet az 1950-es években játszódik. Nem volt könnyű előteremteni hozzá a pénzt! Szerencsére a Postabank „beszállt” a költségek több mint felével. Emellett egy kétrészes dokumentumfilmen dolgoztam, és még most sem készültem el vele. A címe: Aki magyar, velünk tart. Azokat a drámai eseményeket idézi fel, amelyek Somogy megyében a csurgói járásban estek meg 1956 utolsó hónapjaiban. Az első rész már dobozban van, de a folytatáshoz még hiányzik néhány millió. A forgatókönyv egyébként a jelenleg Svájcban élő Kovács Andornak, a csurgói járás egykori forradalmi bizottsága elnökének könyve nyomán készült. Megszólalnak benne az akkori napok-hetek még életben lévő résztvevői és szemtanúi is. Eredeti dokumentumokat sajnos nem találtunk, még egyetlen korabeli fényképet sem. - Következő munkája? - Egy „politikamentes” játékfilmet készítek elő. Úgynevezett háromszögtörténet. Egy baleset következtében ketten meghalnak, az életben maradt harmadik pedig lepergeti a fantáziájában, hogy mi lett volna, ha ő az áldozat. A forgatókönyvet ezúttal is Domahidi Miklós írta, aki 1956 óta Svájcban él. Akkor kellett menekülnie, amikor már bemutatásra várt egy drámája, és kiadás előtt állt egy regénye. Svájcban több kötete jelent már meg, s mostanában nálunk is kiadták két munkáját. Ez már a harmadik közös filmünk lesz, a Könyörtelen idő és a Végjáték után. Sokatmondó címe: A halottak fütyülnek ránk. - Gyakran merül fel a neve, mint fontos pozíciókra kiszemelt személyiségé. - Valóban felkértek arra, hogy vállaljam el a televízió alelnöki tisztét, de nem vállaltam. Ezzel szemben előrehaladott beszélgetések zajlanak arról, hogy én legyek a Duna Tévé igazgatója. Idáig nem mondtam sem igent, sem nemet, mert néhány feltétel még tisztázásra vár. - Nem fél alkotóművészként beülni egy íróasztal mögé? - A nap számomra is 24 órából áll. Ha ebből tizenkettőt igazgatóskodok, még marad másik 12 filmkészítésre és alvásra. Az biztos, hogy ha elvállalom az igazgatóságot, csökkenteni fogom a konzervműsorokat és igyekszem saját tévéjátékokat és tévéfilmeket is létrehozni. - Miért van az, hogy a televízióban vetített régi magyar filmeket imádják a nézők, az újak pedig - ha egyáltalán vannak - üres nézőterek előtt peregnek a mozikban? - Nem csak a magyar, de a leghíresebb amerikai sztárokat felvonultató produkciók is! Ez világjelenség, de bízom benne, hogy átmeneti állapot, és a közönség előbb-utóbb visszatér a mozikba. Mert egészen más egy műalkotást otthon, papucsban, sörözgetés közben „nézegetni”, mint koncentrálásra késztetve egy kényelmes, otthonos filmszínházban. GARAT TAMÁS Sára még gondolkodik a Duna Tv ügyébenFotó: PETŐ ZSUZSA MISETURNÉ Éjjel indult németországi turnéjára a Honvéd Együttes, valószínűleg lapunk megjelenésével egy időben lépik át a határt. Tolcsvay László és Tolcsvay Béla Magyar miséjét június 19. és 27. között több német nagyvárosban is előadják. A kilencvenfős társulat fellép Münchenben, Aachenben, Bottropban, Arnsbergben, Hartemben és Dortmundban. A turnén közreműködik Pitti Katalin, Sasvári Sándor, a Tolcsvay testvérek, Vikidál Gyula, a Honvéd Együttes férfikara és a Tavasz női zenekar. A koncertsorozat célja a Magyar Máltai Szeretetszolgálat tevékenységének támogatása. .. Kép szmejling Az Örömapa című amerikai film alkotói nem ismernek lehetetlent: kerek perec bebizonyítják, hogy ha egy történetecske valamennyi szereplője szép, okos, gazdag, egészséges és a nagy-nagy szívét a tenyerén hordja, abból is lehet közel kétórás nézhető mozit összehozni. Sőt még drámai „konfliktusokkal” is megtűzdelni. Ezekből néhány mutatóba: a tündéri kis menyasszony megsértődik, mert daliás vőlegénye turmixgéppel ajándékozta meg (szakácsnőt akar belőlem csinálni?). Az após csekkfüzete beleesik a tóba, az örömapa meg utánapottyan, mindenki szeme láttára. A méregdrága fekete szmokingról kiderül, hogy kék, s ráadásul műszálas is (aljasul becsaptak!). Az emeletes esküvői torta 1200 dollárba került, de jó, ha megért ezzet. Egyszóval van itt gond, probléma, lelki válság - csőstül. Lehet min izgulni, majd jólesően elnyúlni a mozifotelben: na, ez is szerencsésen megoldódott... De azért a kölcsönhattyúk „betelepítése” egy kissé túlzás! Ám a lótifuti esküvőrendező igazán eredeti figura! A leánykája „elvesztésén” bánkódó örömapát az egyik legnépszerűbb amerikai filmkomikus, Steve Martin alakítja, feleségét pedig az egykori Annie Hall Oscar-díjas címszereplője, Diane Keaton, ezúttal is magával ragadóan. Ideális ifjú pár az elsőfilmes Kimberly Williams és a már befutott George Newborn, de a néhány szavas epizodisták is jobbnál jobb karakterfigurák. (Könnyű Hollywoodnak: van kiből, miből válogatni.) Olyan az egész film, mint egy jó nagyra: felfújt, csillogó-villogó, színes, sőt illatos, szemkápráztató szappanbuborék. Vajon mi lehet az „üzenete”? Bemutató június 25-én. (GARAT) Akik úsznak a boldogságban: Diane Keaton és Steve Martin 1993. június 18. KLIPSIKK Magyar sikert hozott a pozsonyi Lyra-fesztivál klipversenye. Kovács Ákos Helló című dala második helyezést ért el. - A cannes-i MIDEM után Európa második legnagyobb zenei rendezvényévé nőtte ki magát a szlovákok fesztiválja - mondja a díjazott. - Felvonultak a különböző lemezkiadók, a koncerttechnikát forgalmazó vállalatok. Én a saját cégemmel, a White Falconnal neveztem. Együttműködési szerződés köt a világ egyik legjelentősebb független kiadójához, a Peer Musichoz, általuk neveztük a clipet a versenybe. - Mit ér ez a második hely? - Anyagilag semmit, csupán erkölcsi dicsőséget. Negyvenhárom filmet nézett meg a zsűri, a első helyet egy kimondhatatlan nevű, ám a Music Televisionban gyakran látott zenekar nyerte. Hogy a verseny mennyire komoly, bizonyítja, hogy tavaly Annie Lennox Why című clipje győzött. Gondolom, hogy a dal sikere is az elismerés, de nagyobb jelentőséget nem szabad az egésznek tulajdonítani. Csupán annyit, hogy öt percig egy magyar számra figyeltek különböző országok tévései. " - Nagy siker lett önálló lemeze. Mi a helyzet a Bonanza, Banzai háza táján? - írok egy lemezt a zenekarnak, ez lesz hetedik albumunk. - A rajongók bizonyára örülnének egy önálló Ákoskoncertnek. - Rengeteg levelet kapok, hogy legyen ilyen rendezvény, s örömmel újságolhatom, hogy a jövő év áprilisában önállóan is megpróbálom megtölteni a Budapest Sportcsarnokot. (GRÉCZY) Kovács Ákos díjat nyert Szívveretes premier ■ Dankó Pista címmel zenés álomjátékot mutatnak be ma este Veszprémben, a Petőfi Színházban. Az író, Csemer Géza azonban nem lehet jelen darabjának ősbemutatóján. Infarktusgyanúval kórházba szállították. - Mi történt? - Sokat betegeskedtem, fáradékonyság gyötört, nagyon rosszul lettem - mondja az író. - Behoztak a kórházba. Az orvos szerint elképzelhető, hogy túlestem már egy infarktuson, de hogy öt napja vagy öt éve, nem lehet tudni. Ám nem csoda, hogy ez történt. Rengeteget dolgoztam az utóbbi időben, befejeztem a Dankó Pista-darabot, a tévében is volt munkám. Itt ugyanis egy új, a cigány kulturális élettel foglalkozó magazinműsor indul, a Habiszti. Ennek első részét készítettük el, amely ugyancsak Dankó Pistáról szól. - A Habiszti, gondolom, jelent valamit cigány nyelven... - Persze. Nehéz lefordítani, körülírni könnyebb. Kamu, nem igazi, megjátszott, furcsa dolgok jelzőjeként használják a cigányok. Egyébként ugyanez lesz a címe a regényemnek. Mostanában tettem le a tollat, befejezetten áll a kézirat, már csak kiadó és pénz hiányzik. - Veszprémben ma este tartják darabjának ősbemutatóját. Nem sajnálja, hogy ez ön nélkül zajlik majd? - Dehogynem! Pár napot még biztos kórházban kell töltenem. Pedig a mai bemutatóra országgyűlési képviselőket is meghívtunk, ígérték is, hogy eljönnek. Sőt úgy néz ki, Habsburg Ottó is megtiszteli az eseményt, aki - mint elmondta - nagyon szereti a Dankó Pista-dalokat. De ha ő mégsem jelenik meg, fia - aki jelenleg magyarul tanul - mindenképpen, őt Bethlen István gróf hozza magával. - Előfordulhat, hogy betegsége miatt elmarad a premier? - Biztos, hogy lesz bemutató. (KÁG) Csemer Géza Fotó: SCHILLER KATA KÓRKÉPKÖNYV Néha véletlenen múlnak nagy találkozásaim. A napokban felkeresett egy kopasz, szakállas, 23 éves fiatalember, aki azt hitte, együtt énekeltem egy templomi kórusban feleségével, és a Kaléból indultam bulizni legjobb barátjával. Az ő embere egy másik G. L. volt (meglepően sokan vagyunk), de így is elhozta nekem az elmúlt hét év könyvvé vált kórlapját. Majd az idő eldönti, hogy Karel - eredeti nevén Juhász Károly - kötetét, az Évek könyvét minek minősítik: pszichológiai tanulmánynak, kordokumentumnak, egy deviáns kamasz firkálásainak, esetleg izgalmas irodalmi kalandnak. A műfaji meghatározásokat ezúttal felejtsük el, hiszen Karel megkínál bennünket versekkel, jéghideg logikájú, szinte örkényi mélységű novellákkal, aforizmákkal, és néha nehezen fogható agymenésekkel. Az örök elégedetlen, az örök „ellenzéki” írásai ezek, aki nem rendszerhez kötődően lázad, hanem azért, mert nem lát kiutat még a szerelemben sem, hiszen egy olyan, állandóan félúton lévő országban, mint Magyarország, a magánélet is közéletesedik. Véletlenül nyitottam ki e sorok írása közben a hamuszürke borítójú könyvet, de már régóta tudom: egy könyv sosem véletlenül nyílik ki pont egy bizonyos oldalnál. „Egy kiáltás százfelé szakadt a szélben, széttépte őt az idő.” A százból egyet azért próbáljunk elkapni. G. N. L.