Kurír - reggeli kiadás, 1993. december (4. évfolyam, 328-356. szám)

1993-12-01 / 328. szám

A HATÁRON INNEN E­ŐSZÖR ELNÉZIK Az APEH jövőre szeretné megtöbbszörözni a kezdő vállalkozóknál tartott úgynevezett meg­előző vizsgálatok számát. Idén eddig 10 ezer ilyen ellenőrzést végeztek - közölte Hajdú Miklósné főosztályvezető. Ezek a vizsgálatok általában nem vonnak szankciót maguk után, csupán a hiányosságokra hívják fel az adózók figyelmét. A tapasztalt hibákat az APEH nyil­vántartja és a következő alkalommal az adózó már nem számíthat „elnézésre”. KEDVEZŐTLEN KÉP Egyes politikai vezetők ig nem nekeznek a közvéle­ményt olyan kijelentésekkel elárasztani, ame­lyek alapján a cigányságról a reálisnál kedve­zőtlenebb kép alakul ki, mintha minden baj­nak oka a képzetlen és képezhetetlen cigány­ság volna - hangzott el a Magyarországi Ci­gányok Demokratikus Szövetségének keddi sajtótájékoztatóján. Ám az országban számos helyen sikerült már a cigányokat földhöz jut­tatni, az állattenyésztésbe szervesen bevonni, Pest megyében pedig új munkahelyek terem­tésén fáradozik az MCDSZ - hangsúlyozta Náday Gyula, a szervezet elnöke. AZ ONINVEST BEFEJEZI Az Oninvest Pénzügyi Kft. - befektetői tőké­jének védelmében - beszünteti tevékenységét, s felmondja pénzügyi-befektetési tanácsadói szerződéseit. A befektetők pénze védve van, az ügyfeleket 120 napos moratórium után kifize­tik - áll abban a közleményben, amelyet Kris­­ton István, az Oninvest társtulajdonosa jutta­tott el az MTI-hez. Az Oninvest jog- és szak­szerűen működött, de törekvésük a magántő­kepiac szervezésére, egy magán-takarékpénztár létrehozására, a privatizációban való részvétel­re sértette bizonyos monopolhelyzetre törő politikai és pénzügyi körök érdekeit. Ezek saj­tóhadjáratot indítottak a cég ellen - sőt az al­kalmazottakat az utcán is megtámadták -, és az Oninvest munkája ellehetetlenült. A kft. ezért beszünteti tevékenységét, és a befektetők kifizetése érdekében értékesíti vagyonát. SZTRÁJK KŐBÁNYÁN, ZALAEGERSZEGEN A hétfőn délben megkezdett sztrájkot kedden is folytatták a Cantoni Kőbányai Textil Kft. budapesti és zalaegerszegi gyáregységének dolgozói. A sztrájkban a három műszakban dolgozó üzemek munkásainak többsége részt vett, annak ellenére, hogy a szakszervezet sztrájkalappal nem támogatta a munkabeszün­tetést. A budapesti üzem mintegy 200 dolgo­zója közül 130-an, a zalaegerszegi gyáregység csaknem 100 dolgozója közül 85-en szüntették be a munkát. A sztrájkot ma is folytatják. ESTE NYOLC UTÁN DRÁGÁBBAN? A BKV tervei szerint egyes járatokon este nyolc óra után csak 40 forintért lehet majd jegyet venni a buszvezetőktől. Az áremelésről - ame­lyet egyelőre csak kísérleti jelleggel vezetnének be - a fővárosi képviselők hamarosan dönte­nek. Végleges határozat két hónap múlva - a járművezetői jegyárusítás tapasztalatainak mérté­járművezetői jegyárusítás tap­as­zelése után - várható. A Fővárosi Közgyűlés városgazdálkodási bizottsága által kidolgozott előterjesztés szerint az áremelés arra ösztönzi majd az utazókat, hogy ne a járműveken, hanem még utazás előtt vásárolják meg jegyeiket. KÉTSZÁZEZRES FEJPÉNZ Csaknem kétmilliótól szabadították meg a Du­­namarket Kft.-t november 10-re virradóra. Az újpesti telephelyre behatoló ismeretlen egy le­mezszekrényben talált a trezor kulcsára, majd újdonsült milliomosként távozott. A Dunamar­­ket 200 ezer forintot ajánl fel a nyomravezető­nek. A BRFK sajtóosztálya a további felvilágosí­tástól elzárkózott, így nem tudhattuk meg, mi­ként találhatta meg könnyedén és azonosíthatta is a hívatlan vendég a féltve őrzött kulcsot. KÁRPÓTLÁS A PÓRUL JÁRT UTASOKNAK Kárpótolja a tavaly látványosan csődbe jutott Skyways utazási iroda pórul járt utasait az Emanuelle Tours. Teljes kártalanításra termé­szetesen nincs lehetőség, ám az Emanuelle Tours mindenkinek, aki igazolni tudja, hogy a Skyways valamelyik útjára befizetett, avagy előre helyet foglalt, az függetlenül attól, hogy a kárát azóta esetleg megtérítették, 50 százalékos kedvezményt kap a téli szezonban az egyiptomi tengerpartra szervezett utakra. Az iroda de­cember 19-től a Malével közvetlen charterjá­ratot közlekedtet Hurghada városába. Világnapi számvetés Az Egészségügyi Világ­­szervezet legfrissebb adatai szerint jelenleg 700 ezer nyilvántartott AIDS-beteg van a világon, de a becsült adatok szerint számuk el­éri a 2,5-3 milliót. Hazánk a közepesen fertőzött or­szágok közé tartozik, 1993-ban 180 AIDS-beteg részesült orvosi és lelki tá­mogatásban, közülük 29- ről az idén derült ki, hogy érintett. Az ismert fertő­zöttek száma 3600, de a becsült adatok szerint leg­alább 2-2,5 ezer HIV po­zitív él közöttünk. Eddig Magyarországon 81 -en haltak meg, az idén húszan nem érték meg a világna­pot. A szakemberekből ál­ló Nemzeti AIDS Bizott­ság hároméves, úgyneve­zett középtávú AIDS- program alapján tevékeny­kedik, amelynek leghang­súlyosabb része a felvilá­gosítás és a megelőzés. A szakemberek egyrészt ör­vendetesnek tartják, hogy a betegség még nem öltött nagyobb méreteket Ma­gyarországon, de nem ál­tatják sem magukat, sem minket azzal, hogy a fertő­zöttek számának emelke­dése elkerülhető. Ez annál is szomorúbb, mert az AIDS ugyan ma még gyógyíthatatlan, ám megelőzhető, elkerülhető. A Magyarországi AIDS Alapítvány felmérése sze­rint a közvélemény már tisztában van a betegséggel kapcsolatos legfontosabb ismeretekkel, de még sincs igazán a köztudatban a ve­szély. Mintha azok, akik nem tartoznak a hagyomá­nyos rizikócsoportokhoz, úgy gondolnák, ők védet­tek a fertőzéssel szemben. Azon országokban, ahol a veszély közvetlenebb, mert a betegek és fertőzöttek száma jóval meghaladja a hazait, az átlagpolgárok is komolyabban veszik a meg­előzést, nem szólva a civil szervezetek, oktatási intéz­mények ilyen irányú mun­kájáról. A mai világnapon, dél­után három és hat óra kö­zött anonim AIDS-szűrést tartanak a metró Nyugati pályaudvari és Deák téri ál­lomásánál, de a kampányon kívül jelenleg az országban 146 helyen lehet folyama­tosan igénybe venni a szol­gáltatást. Bár a figyelmet minden egyes alkalommal felhívják rá, nem árt megis­mételni: megbízható ered­mény a vérvétel után csak minimum négy-hat héttel kapható. K. V. Fényesülő idő Nem az idő állt meg, csupán a fény hunyt ki a Keleti pályaudvar óriás óráján. Két bátor dolgozó rögvest nekiveselkedett, s kicserélte az ember nagyságú mu­tatókon a neoncsöveket, így fényesült tegnap odafönn az idő. Fotó: DEMECS ZSOLT Benzinkút van, fűtőolaj nincs Nem elég, hogy Veszprém városában megbénult a közlekedés, az idős emberek még lakásaikat sem tudják fűteni. Három hete bezárták a település szélén azt az AFOR-kutat, amely egyedüli egységként ellátta a háztartásokat tüzelőolajjal. A fű­tésnek ez a nem éppen korszerű formája leginkább Veszprém egyik régi negyedére jellemző, ahol a családi házakban több­nyire az idős emberek egyedül élnek. La­kókörzetükben volt is egy tüzelőanyagot árusító hely, azt azonban már régebben megszüntették. Sokat buszoztak a vá­rosszéli AFOR-kúthoz, de legalább volt meleget adó tüzelőjük. Majd egy hónapja kétségbeesetten topognak a szebbnél szebb kutaknál. Sem az Aral, sem a Bri­tish Petrol, sem az Esso nem foglalkozik tüzelőolaj-értékesítéssel. Az elkeseredett öregek az utalványo­kat kiadó önkormányzati hivatalhoz for­dultak, amely nem kötelezheti a kutakat tüzelőolaj tartására. Az egyik vállalkozó, Csermák Zoltán, látván az öregek re­ménytelen helyzetét, megpróbálja az Es­­sónál az egyik kutat átállítani. Ez az egy­ség is a város szélén működik, s a hatal­mas hóban kis kannákkal naponta több­ször fordulhatnak majd az öregek, ha meleghez akarnak jutni. Jugoszláviában pont így járt a sógorom - sóhajt az egyik idős ember -, azzal a különbséggel, hogy neki a határon az útlevelét is fel kell mutatnia. Még jó, hogy tőlem nem kérik a nyugdíjas igazolványt... D. ZS. ■ Ünnepélyes keretek között tegnap nyílt meg az első magyarországi Apple Center, az Óbuda Starking. A számítógé­pek kifejlesztésével fog­lalkozó cég hazai tér­nyerése igen sokat vára­tott magára, mivel Co­com-listán szerepelt. A szivárványszínű megkezdett alma (ez a márkajelzés) 1978-ban kezdte világhódító kar­rierjét Kaliforniában. Az egykori összebarká­csolt gép tekinthető az azóta világsikert aratott Apple Macintosh ősé­nek. A modell néhány évvel később elkészült második változatát használják ma is az amerikai iskolák többsé­gében. De a gépek új­ság-, grafika- és kiadvány­­szerkesztésre, nyomdai eljárásoktól kezdve ren­dőrségi fantomképek rajzolásáig sok egyébre is alkalmazhatók. Noha a számítógép­­piac szűkül, a vállalko­zás gazdaságosságát a kis- és középvállalko­zók igényeit kielégítő, könnyen kezelhető ügyviteli programok forgalomba hozatalával kívánják növelni. Az Óbuda Starking Apple Center legfőbb célja az árusítás mellett, hogy fórum legyen, ahol a nagyközönség is alkal­mat találhat az újdon­ságok megismerésére és esetleges problémák felvetésére. (KISS) Az Apple-misszió Pimasz teherautók Feltehetőleg jövő év márciusától visszaállítják azt a régi KRESZ-szabályt, amely a párhuzamos közleke­dés esetén nem engedi meg például a nehéz jármű­veknek a belső sávokban való tartós haladást - je­lentette be kedden az Országos Balesetmegelőzési Bizottság sajtótájékoztatóján Császár György, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium képviselője. Elmondta, hogy az engedékeny KRESZ-módosítással visszaéltek a teherjárművek, rendszerint a belső sávban közlekedve lassították és akadályozták a forgalmat. Kezdeményezni fogják a biztonsági öv bekapcsolása alóli felmentést azoknál, akiknél ezt orvosi szempontok indokolják, például terhes nők vagy pacemakerrel élők esetében. Meg­fontolják, hogy az első ülésen való gyermekszállítási tilalmat feloldják, ha a kisgyerek biztonsági ülésben utazik. Sok vitát váltott ki a tilosban parkoló gépko­csik elszállítása, s a viták alapját mindig az okozta, hogy a jogszabályban nincs tételesen megfogalmaz­va, mikor és honnan vihető el a jármű. Az újabb KRESZ-módosítás társadalmi vitája foly­tatódik. cíí­k: Ruházati nagykereskedés EK IRQ DONNA. EXTRÉM. KIWI kizárólagos képviselete. Kiskereskedőink kérésére Budapesten is megnyitjuk olasz női felsőruházati nagykereskedésünket. Cím: Budapest XI., Zajzon u. 15. sz. 0­186-6420 Nyitva: hétfő és csütörtök 9-16 óráig Kecskemét, Parasztfőiskola 2. 0 76/320-953 v. 76/327-487 Nyitva: kedd és szerda 9-16 óráig wm Kilométeres kamionok Határtalanul esik a hó. Ezért aztán két or­szág lezárta a kamionok előtt a határt. A helyzet egyre katasztrofálisabb, hiszen mind a horvát-magyar, mind pedig a szlovén-ma­gyar határ közelében hosszú-hosszú kilomé­tereken át mást sem látni, mint kamionokat. A részletekről Kőműves József alezredest, a Határőrség helyettes szóvivőjét kérdeztük.­­ A letenyei átkelőhelyen kedden 8.30- tól a horvát határőrizeti szervek további ér­tesítésig a hóesés és a rossz útviszonyok mi­att nem fogadják a tizennyolc kerekű gép­járműveket. Tegnap öt kilométeres kamion­sor várt kiléptetésre, s a veszteglők száma késő délután és éjszaka tovább növekedett. Lehet, mire ezeket a sorokat olvassák, to­vábbi 2-3 kilométerrel hosszabb a sor. - Nem lázadoznak a pilóták? - Nem, mert a határátkelőhelyen látni lehet, hogy hiába takarítják a túloldalt nagy erőkkel a havat az utakról, azok mégsem jár­hatók. Megállás nélkül esik az égi áldás. Rá­adásul a horvát utak viszonylag keskenyek, és ha keresztbefordulna egy kamion - ép­pen a havas, csúszós útviszonyok miatt - egész egyszerűen nem lehetne kikerülni.­­ Tudomásom szerint Rédicsnél még ennél is rosszabb a helyzet. - Valóban, itt ugyanis a szó szoros ér­telmében mintegy 2-3 kilométer hosszan összetorlódtak a kamionok. A sor vége a 75-ös és a 86-os út kereszteződéséig ér, megbénítva ezzel a közlekedést. Ráadásul a határállomás előtti emelkedőn több ka­mion is megcsúszott és keresztbeállt az úton, így csak gyalog közelíthető meg a rédicsi határátkelőhely.­­ Akik tegnap Hegyeshalomnál vagy Rába­­fü­zesnél hagyták el az országot, láthatták: a sógo­rok egymás után fordítják vissza az autóbuszokat. - Valószínűleg azért, mert a rossz idő­járásra tekintettel, Ausztriában megköve­telik a hóláncot. Ha a busz nincs vele fel­szerelve, nem engedik át. - Ez érvényes a személygépkocsikra és a kamionokra is? - A 18 kerekűeknél kötelező tartozék a hólánc. A személygépkocsiknál továbbra sem kötelező, de ajánlják használatát. SZILÁGYI BÉLA A magyar-szlovén határszakaszon a rédicsi határátkelőn 15.30 órától egy sávon újra meg­indult a személy- és a teherforgalom is. Mivel csak egy sáv működik, a forgalom igen lassú - közölte kedden délután a Határőrség. A Hón foglyai Veszprémben a dialízissel kezelt betegek a hó foglyai lettek. Tegnap például 44, műkö­dő vese nélkül élő embert kezeltek a megyei kórház műveseállomásán. Közülük több mint húszan nem tudtak hazamenni, mert a több száz köbméter hó eltakarítása gondot okozott. A kórház igazgató-főorvosa úgy döntött, bizonytalanságban nem indulhatnak el a kezelés után egyébként is gyengébb be­tegek. A bőrgyógyászaton, az urológián és a szemészeten helyezték el őket, amíg nem ta­karítják le és nem teszik járhatóvá a megye főútjait. A plusz költséget, ellátásukat az amúgy is szűkös keretből gazdálkodó intéz­mény fizeti. Feltehetően a héten még több napig kénytelenek lesznek megszervezni a művelés betegek benntartását. A megyei kórházba egyébként csak azokat a betegeket hívják be, akik megbeszélték már az orvosi beavatkozás időpontját. A kórházi kivizsgálásokat egyelőre a rend­kívüli helyzetre való tekintettel leállították. (DALLOS) látják a szerkezetet. Igen ám, de amíg szorgoskodtak, Ötte­­vény felől megérkezett a menet­rend szerinti segítség­­ egy gyorsvonat képében. Szorgos embereink már hiába integettek, a vasúti szerelvény nem tudott megállni, és a hógyalut eltakarí­­totta az útból. Szerencsére sze­mélyi sérülés nem történt, az V. Lajost alkoholelenőrző-vér­­vételre szállították, a baleset körülményeit szakértők vizi- T.GY. Hókotró a síneken Több mint kétórás forgalom­szünetet okozott a hegyeshalmi vasútvonalon hétfőn, nem sok­kal 14 óra előtt egy hóeltakarító szerkezet A bőrösi szőlőhegy irányába haladva kotorta a ha­vat a polgármesteri hivatal megbízatásából egy abdai la­kos, V. Lajos. Amikor a vasúti kereszteződésbe ért, a fény fel­mutatott, ezért bátran ráhajtott a sínekre. Ám mezőgazdasági vontatójáról a lánccal rögzített gyalurész le­szakadt. Segítőjével megpró­bálták a monstrumot letolni a kereszteződésről, de gyengé­nek bizonyultak. Ekkor jött az ötlet, hogy a láncokat valami­képp újra rögzítik, és így levon- 1993. december 1.

Next