Kurír - reggeli kiadás, 1994. november (5. évfolyam, 300-329. szám)

1994-11-11 / 310. szám

Hétszentség, hogy jól tartja a formáját, szinte Forma-1-es módon. Ez pedig nem túlzás, tudniillik, míg általában a városi kisautókkal ritkán kacérkodnak a gyorsasági világbajnokság nagyjai, Williams úr, a démoni F-1-es csapat fő­nöke mégis a nevét adta a Clio egyik sorszám­mal ellátott szériájához. A Wil­liams Clióról mint csúcsmodellről természetesen csak szuperlatívu­­szokban lehetne szólni, ezért in­kább nézzük, mit tudnak a hét­köznapivá szelídített változatok. Előtte azonban a 2.0-ás, jó sze­lepes motorral repesztő Willi­ams mellett vétek lenne elhall­gatni két további - a kategória­­társak között egyedülállóan ma­gas kivitelű és árú - variánst: az előbbi csodához hasonlóan itt­hon csakis megrendelésre kap­ható Baccarát (1 ,8-as erőforrás­sal, bőrülésekkel és fabetétekkel bír), valamint a rendes forga­lomban kapható 16 V (1,7-es, hengerenként négyszelepes mo­torja 137 lóerőt gerjeszt) típuso­kat. Utóbbi ára nem titok: egé­szen pontosan 2 941 300 forin­tot kóstál, ami az autóvásárlók jelentős hányadának füttyre csü­csöríti a száját... Nem így a Clio négy hétköz­napi muskétása, felszereltség és küllem szerint az RL, Be Bop, RN és RT, melyek árai 1 150 000 és 1 740 000 között szórnak. Pénztárcaürítés tekintetében te­hát a rivális márkákkal szemben nincs különösebb eltérés, így kérdés marad: vajon miért vá­lassza vagy ne válassza az urbánus pilóta a francia négykerekűt? Az általunk próba alá vetett Renault Clio RT muskétáshoz illően harciasságról tett tanúbi­zonyságot, amit az átlageurópai 1,4-es motor még egyenesen nem feltételezne. Nem hiába vágtunk mindjárt a lovak közé, hiszen pontosan robbanékony­­sága teszi szimpatikussá a Cliót. A kocsitömeg potom 865 kilog­rammját 80 lóerő gyorsítja az aszfalton, ami igazán ideális mozgékonyságot biztosít. Ezért egy aprósággal fizet az érintett slusszkulcs tulajdonosa, a gyári mérések szerint megadott 8,3 li­teres benzinfogyasztást alulról a legritkább esetben ostromolja a kis gép, amely 43 liter űrmérté­kű üzemenyagtartályból gazdál­kodhat. A zabálás-száguldás csa­tában ellenoldalról döntő érv le­het még, hogy állóstartból igen vitézül, 11,2 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás sebessé­get, s hogy a szerényen meg­adott 175-ös hasonló egységben mért végsebesség a gázpedál tartós igába hajtásával valójában a 200-as tempót közelíti. A volán rángatása ilyenkor persze szigorúan ellenezhető, ám a Clio „rendeltetésszerű” használatakor bősz muskétás he­lyett kezes bárányra emlékeztet. A hasonlatot tovább szőve, a szervokormány olyannyira megbízható és könnyen kezel­hető, hogy épp csak nem béget. Béget viszont, vagy mondjuk úgy, trillázik az ajtónyitásra a fényszó­rók lekapcsolására figyelmeztető­ hangjelzés. Zenélésben amúgy is profi a kocsi, hiszen az RT típu­sok beépített rádió­magnója hat rejtett hangszóró segítségével teszi elviselhetővé a dugóban kényszerű várakozást. A kor­mánykerék mögé szerelt távirá­nyító pedig már a luxusautóktól ellesett figyelmesség, nem be­szélve arról, hogy - a volán elengedését kiküszöbölve - nö­veli a vezetési biztonságot. Légzsák bár nem kapott he­lyet a kormányműben, azért megerősített oldalsó merevítés és biztonságiöv-feszítő védi az utasokat. Kényelmüket számos dolog segíti, a korábbi kedve­zőtlen renault-s sajátosság, a rö­vid ülések immár megfelelő hosszúak és a fejtámlák is maga­sabbra állíthatók, de magas be­­dobóknak továbbra sem ajánlott - amellett, hogy elképzelhetet­len - kinyújtózniuk a székeken. Hátul két felnőtt és egy gyerek le­osztásban lehet igazán kényelme­sen három személy ü­csörgése. A belső tér - s ez is renault-s, ám pozitív sajátosság­­ mégis na­gyon tágas, legalábbis a kocsi nagyságához mérten. A sofőrü­lés mellesleg manuálisan mód­felett idomítható, mivel dő­lésszögén és távolságán túl ma­gassága és a háttámla merevsége is testre szabottá teheti a „piló­tafülkét”. Ebből a nyerő pozíci­óból jól áttekinthető a műszer­fal, csak kecses íveltségével kell vigyázni, ne vezesse esetleg a férfiember tekintetét - az út helyett - mellette ülő csinos barátnője még kecsesebb lábik­ráira (a látványt fokozhatja, ha esteledvén felkapcsoljuk a bal oldalra világító, térképolvasó lámpát). A Clióból - felvetett malőr nélkül - panorámás kilátás nyílik minden irányba, még hátra is, köszönhetően a megnövelt felü­letű visszapillantó tükröknek. A hátlesók egyébként elektromosan mozgathatók, csakúgy az első­ ajtók üvegfelületei. A zöldes árnyalatú üvegtáb­lákra kívülről is érdemes egy­­egy pillantást vetni, akár a szép, de mértéktartó karosszériára. Ködfényszórók és színre fújt lökhárítók, valamint könnyűfém felni hatású dísztárcsák terelik a sportos elegancia kedvelt skatu­lyája felé az összhatás értékelé­sét. A hűtőrács „mosolygó” vo­nalban választja el a lökhárítót és a motorház fedéllemezét. Amúgy meg az egész kocsi mo­solyog az új lemezt feltenni ké­szülő kisautópiacra. Annál is in­kább, mert Franciaországban oly kedvelt típus, ahol a lakosság arányában a világ legtöbb ha­sonló kategóriájú autója fut. Ami pedig a finnyás franciáknak megfelel, az máshol sem marad­hat csak duma, miként az iroda­lomban Dumas A három testőre tett szert népszerűségre, úgy a Renault gyár Clio fedőnevű muskétása is tovább hódíthat Európában. GANCZER GÁ­BOR :­­ Úgy kerekednek, hovatovább söndörödnek-pöndörödnek az autók formái, hogy a kisautó kategóriában hamarosan már akkor sem lepődne meg az ember, hogyha egy gömb alakú modellt dobna piacra valame­lyik japán járműgyár. Persze nem kell a keletiekre kenni az egészet, hiszen a vonalas és karakán német gyártók legkisebbjein is lassacskán gondot okoz kijelölni a menetirányt, olyan derekasan és egyformán hajlanak idomaik. Meglepő vagy sem, épp egy francia kisautó tartja leginkább magát, mégpedig az 1991- ben az év autójának választott - idén tavasszal mértéktartó fazonigazításon átesett­­ Renault Clio. Fotó: TOROCZKAY CSABA (16. oldal) (19. oldal) Toyota meg a maraton, vagyis a Megamaraton (19. oldal) Cziráki úr a Citroennel kacérkodott, ám mára már a Yamaha is elcsábította (14. oldal) Ne egye meg a csalók szövegét, azaz ne vegye meg! (14. oldal) Sógorság az autópályán, határon innen és túl (15. oldal) A szegedi Sing-Singben leleplezték a Chryslereket Pók az aszfalton, Alfa Romeo Spider 95 (16. oldal) Egy Polo, amiben mindenki jól érzi magát (17. oldal) Négyen a Land Rover motorháztetején - Camel Trophy-előselejtezők (18. oldal) Hill: egy pont és a nihil ummm M­ai ajánlatunk NÉHÁNY FONTOSABB Renault Clio 1.4 benzines, központi befecskendezéses 1390 8­80 LE 10,15 m Típus: Motor: Lökettérfogat (kenu): Szelepek száma: Maximális teljesítmény: fordulókor: Tesztünkhöz az üzemanyagot a Shell Hungary Rt. biztosította. Az autókat a Renault Hungária és a Renault Barcs bocsátotta rendelkezésünkre. Üzemanyagtartály: 431 Legnagyobb sebesség: 175 km/h Gyorsulás 0-100 km/h: 11,2 mp Fogyasztás: 90 kmA 5,2,120 km/h 6,2, városi 8,3 liter

Next