Kurír - reggeli kiadás, 1994. november (5. évfolyam, 300-329. szám)
1994-11-11 / 310. szám
Hétszentség, hogy jól tartja a formáját, szinte Forma-1-es módon. Ez pedig nem túlzás, tudniillik, míg általában a városi kisautókkal ritkán kacérkodnak a gyorsasági világbajnokság nagyjai, Williams úr, a démoni F-1-es csapat főnöke mégis a nevét adta a Clio egyik sorszámmal ellátott szériájához. A Williams Clióról mint csúcsmodellről természetesen csak szuperlatívuszokban lehetne szólni, ezért inkább nézzük, mit tudnak a hétköznapivá szelídített változatok. Előtte azonban a 2.0-ás, jó szelepes motorral repesztő Williams mellett vétek lenne elhallgatni két további - a kategóriatársak között egyedülállóan magas kivitelű és árú - variánst: az előbbi csodához hasonlóan itthon csakis megrendelésre kapható Baccarát (1 ,8-as erőforrással, bőrülésekkel és fabetétekkel bír), valamint a rendes forgalomban kapható 16 V (1,7-es, hengerenként négyszelepes motorja 137 lóerőt gerjeszt) típusokat. Utóbbi ára nem titok: egészen pontosan 2 941 300 forintot kóstál, ami az autóvásárlók jelentős hányadának füttyre csücsöríti a száját... Nem így a Clio négy hétköznapi muskétása, felszereltség és küllem szerint az RL, Be Bop, RN és RT, melyek árai 1 150 000 és 1 740 000 között szórnak. Pénztárcaürítés tekintetében tehát a rivális márkákkal szemben nincs különösebb eltérés, így kérdés marad: vajon miért válassza vagy ne válassza az urbánus pilóta a francia négykerekűt? Az általunk próba alá vetett Renault Clio RT muskétáshoz illően harciasságról tett tanúbizonyságot, amit az átlageurópai 1,4-es motor még egyenesen nem feltételezne. Nem hiába vágtunk mindjárt a lovak közé, hiszen pontosan robbanékonysága teszi szimpatikussá a Cliót. A kocsitömeg potom 865 kilogrammját 80 lóerő gyorsítja az aszfalton, ami igazán ideális mozgékonyságot biztosít. Ezért egy aprósággal fizet az érintett slusszkulcs tulajdonosa, a gyári mérések szerint megadott 8,3 literes benzinfogyasztást alulról a legritkább esetben ostromolja a kis gép, amely 43 liter űrmértékű üzemenyagtartályból gazdálkodhat. A zabálás-száguldás csatában ellenoldalról döntő érv lehet még, hogy állóstartból igen vitézül, 11,2 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás sebességet, s hogy a szerényen megadott 175-ös hasonló egységben mért végsebesség a gázpedál tartós igába hajtásával valójában a 200-as tempót közelíti. A volán rángatása ilyenkor persze szigorúan ellenezhető, ám a Clio „rendeltetésszerű” használatakor bősz muskétás helyett kezes bárányra emlékeztet. A hasonlatot tovább szőve, a szervokormány olyannyira megbízható és könnyen kezelhető, hogy épp csak nem béget. Béget viszont, vagy mondjuk úgy, trillázik az ajtónyitásra a fényszórók lekapcsolására figyelmeztető hangjelzés. Zenélésben amúgy is profi a kocsi, hiszen az RT típusok beépített rádiómagnója hat rejtett hangszóró segítségével teszi elviselhetővé a dugóban kényszerű várakozást. A kormánykerék mögé szerelt távirányító pedig már a luxusautóktól ellesett figyelmesség, nem beszélve arról, hogy - a volán elengedését kiküszöbölve - növeli a vezetési biztonságot. Légzsák bár nem kapott helyet a kormányműben, azért megerősített oldalsó merevítés és biztonságiöv-feszítő védi az utasokat. Kényelmüket számos dolog segíti, a korábbi kedvezőtlen renault-s sajátosság, a rövid ülések immár megfelelő hosszúak és a fejtámlák is magasabbra állíthatók, de magas bedobóknak továbbra sem ajánlott - amellett, hogy elképzelhetetlen - kinyújtózniuk a székeken. Hátul két felnőtt és egy gyerek leosztásban lehet igazán kényelmesen három személy ücsörgése. A belső tér - s ez is renault-s, ám pozitív sajátosság mégis nagyon tágas, legalábbis a kocsi nagyságához mérten. A sofőrülés mellesleg manuálisan módfelett idomítható, mivel dőlésszögén és távolságán túl magassága és a háttámla merevsége is testre szabottá teheti a „pilótafülkét”. Ebből a nyerő pozícióból jól áttekinthető a műszerfal, csak kecses íveltségével kell vigyázni, ne vezesse esetleg a férfiember tekintetét - az út helyett - mellette ülő csinos barátnője még kecsesebb lábikráira (a látványt fokozhatja, ha esteledvén felkapcsoljuk a bal oldalra világító, térképolvasó lámpát). A Clióból - felvetett malőr nélkül - panorámás kilátás nyílik minden irányba, még hátra is, köszönhetően a megnövelt felületű visszapillantó tükröknek. A hátlesók egyébként elektromosan mozgathatók, csakúgy az első ajtók üvegfelületei. A zöldes árnyalatú üvegtáblákra kívülről is érdemes egyegy pillantást vetni, akár a szép, de mértéktartó karosszériára. Ködfényszórók és színre fújt lökhárítók, valamint könnyűfém felni hatású dísztárcsák terelik a sportos elegancia kedvelt skatulyája felé az összhatás értékelését. A hűtőrács „mosolygó” vonalban választja el a lökhárítót és a motorház fedéllemezét. Amúgy meg az egész kocsi mosolyog az új lemezt feltenni készülő kisautópiacra. Annál is inkább, mert Franciaországban oly kedvelt típus, ahol a lakosság arányában a világ legtöbb hasonló kategóriájú autója fut. Ami pedig a finnyás franciáknak megfelel, az máshol sem maradhat csak duma, miként az irodalomban Dumas A három testőre tett szert népszerűségre, úgy a Renault gyár Clio fedőnevű muskétása is tovább hódíthat Európában. GANCZER GÁBOR : Úgy kerekednek, hovatovább söndörödnek-pöndörödnek az autók formái, hogy a kisautó kategóriában hamarosan már akkor sem lepődne meg az ember, hogyha egy gömb alakú modellt dobna piacra valamelyik japán járműgyár. Persze nem kell a keletiekre kenni az egészet, hiszen a vonalas és karakán német gyártók legkisebbjein is lassacskán gondot okoz kijelölni a menetirányt, olyan derekasan és egyformán hajlanak idomaik. Meglepő vagy sem, épp egy francia kisautó tartja leginkább magát, mégpedig az 1991- ben az év autójának választott - idén tavasszal mértéktartó fazonigazításon átesett Renault Clio. Fotó: TOROCZKAY CSABA (16. oldal) (19. oldal) Toyota meg a maraton, vagyis a Megamaraton (19. oldal) Cziráki úr a Citroennel kacérkodott, ám mára már a Yamaha is elcsábította (14. oldal) Ne egye meg a csalók szövegét, azaz ne vegye meg! (14. oldal) Sógorság az autópályán, határon innen és túl (15. oldal) A szegedi Sing-Singben leleplezték a Chryslereket Pók az aszfalton, Alfa Romeo Spider 95 (16. oldal) Egy Polo, amiben mindenki jól érzi magát (17. oldal) Négyen a Land Rover motorháztetején - Camel Trophy-előselejtezők (18. oldal) Hill: egy pont és a nihil ummm Mai ajánlatunk NÉHÁNY FONTOSABB Renault Clio 1.4 benzines, központi befecskendezéses 1390 880 LE 10,15 m Típus: Motor: Lökettérfogat (kenu): Szelepek száma: Maximális teljesítmény: fordulókor: Tesztünkhöz az üzemanyagot a Shell Hungary Rt. biztosította. Az autókat a Renault Hungária és a Renault Barcs bocsátotta rendelkezésünkre. Üzemanyagtartály: 431 Legnagyobb sebesség: 175 km/h Gyorsulás 0-100 km/h: 11,2 mp Fogyasztás: 90 kmA 5,2,120 km/h 6,2, városi 8,3 liter