Kurír - reggeli kiadás, 1995. március (6. évfolyam, 59-88. szám)

1995-03-12 / 70. szám

MELLRE FOGJA AZ ÁGYÚGOLYÓT Egyszer volt, hol nem volt, a kapi­talizmuson túl és innen, a szocializ­musnak nevezett történelmi kor­szakban feltűnt egy nagyon erős ember. Nem nyűtte a rat, hanem irányt mutatott vele. Nem kis dolog ez a mi régiónkban. Pakucza József volt - 1986-ban - az első Toldi Miklós, azaz a második, hiszen épp a nagy elődre kellett erő dolgában emlékeztetniük a versengő fiúknak az egybegyűlteket Mindennek idején s előtte a mi Pakuczánk Békéscsabán, a Uni­com női ruházati gyárban energe­tikus volt, aminek viszont csak a későbbiekben lesz jelentősége, ám ekkor meglehetősen. Történe­tünkben azonban most még csak a nyolcvanas évek második harma­­dának végefelé járunk, Jóska - noha van addig még néhány esz­tendő - a saját harmincasa felé ballag, s úgy dönt, ezentúl legyen a cirkusz a kenyérkereset. A Macivánál kisvártatva puha­tolózott, otthon meg folyvást ke­ményedett. A cirkusz- és varieté­igazgató jó szándékkal fogadta a modernkori Toldi közeledését a manézs felé. Hősünk akkortájt egyebek mellett patkót hajlított, mázsás golyókkal veszélyeztette ön­nön épségét, valamint egyéb, meg­lehetős testi erőt igénylő, ugyanak­kor látványos kunsztokat mutatott be. Egy júliusi turnéról épphogy le­csúszott, ha két héttel korábban smakkolnak a dolgok, pillanatok alatt Mexikóban találja magát egy magyar cirkuszi társulattal. Történt viszont, hogy egy imp­resszárió ez idő tájt találkozott egy Magyarországot, ezen belül a vi­segrádi várjátékokat bemutató fil­mecskével. Ebben figyelhetett fel a szőke és rendkívül izmos fiatal­emberre, aki ez alkalommal épp Nagy Lajos királyként tartotta meg fél kézzel a szekérrudat, hají­totta el a malomkövet, s hajtott végre más, erőművészetileg kifeje­zetten impozáns cselekvéssorokat. Nos, a szóban forgó külföldi úr hamarost honunkba érkezett, és a Maciva igazgatójával s más szakér­tőkkel egyetemben személyesen is meg akarta szemlélni a szóban - és a hosszú távú tervekben - forgó if­jút, ajd azonmód produkálta is ma­gát, így esett meg a cirkuszi bemu­tató­­ Pakuczáék udvarán. A habot a tortán - íme, a kelet-európai vir­tus - egy Trabant képezte, amely kedves könnyedséggel áthajtott erős művészünk hasán. Nem is csodálható, ha a decem­beri nap már Mexikóban hevítette Pakucza Józsefet­­ és családját. Az történt tudniillik, hogy tapasztalt cirkuszi emberek jól tudták: csalá­dos ember nehezen találja meg a helyét esztendőkig a szerettei nél­kül, így hát a szerződésben felkínál­ták, hogy - asszisztensként - vele utazhat neje, s természetesen vihe­tik magukkal kisfiukat is. És így is lett. Ám a fejlődés nem állhat meg, ezért a Trabantot Chev­rolet váltotta fel, a hasán immár ez­ördült - a közönség meg felher­­ült. Hétköznapi ember kerék alól nemigen mászik ki oly jó erőben - sőt az esetek többségében sehogyan sem mászik ki­­, mint a bűvös ma­gyar mutatványos. Jó Toldi Miklós több dolgot nem láthatott előre: eleve, ugye, Chevroletet - mi több, Trabantot - sem sejthetett a meglehetős távoli jövőben, egy em­bert pediglen pláne nem, kinek gyomrát nem a bőséges lakoma, ha­nem egy többtonnás pöfögő masina nyomja. És ráadásul mindennek szinte semmi nyoma! A mi Herculesünk - hiszen utóbb e művésznévre tett szert Pakucza József - azonban mély benyomást tett a cirkuszi mene­dzserekre, minek folyományaként két mexikói esztendő után Vene­zuelába vetette jó sorsa. A család oda is követte, de fél esztendő el­teltével az asszony és a gyermek visszajött Magyarországra - ge­nerális sulikezdésre. Fél év múltán jött a férj is, immár anyagi gon­doknak híján, hírnévnek viszont birtokában. Az a megtiszteltetés is érte ez idő tájt, hogy a százeszten­dős Fővárosi Nagycirkusz jubileu­mi műsorában is helyet kapott. Nem soká időztek azonban ide­haza Pakuczáék,, újabb meghívást kaptak, immár Írországba. Aztán London következett, majd Black-B­ool... Ez leírva egyetlen mondat­on elfér, ám ebben esztendők sű­rűsödnek, kirobbanó sikerekkel. És­­ például­­ egy robbanó (töl­tetű) mutatvánnyal, amely teljes­séggel egyedülálló manapság, no­ha valójában hovatovább klasszi­kus műsorszám. Ez pediglen az ágyúgolyónak az erő művésze által való elkapása. Na, itt kalandozzunk vissza egy pillantásnyira hősünk múltjába. Most is jól jön, hogy nem csupán energikus, hanem energetikus. Ne higgye ugyanis senki, hogy vala­honnan kilőnek egy golyót, s az erőművész egy jól sikerült robin­­zonáddal ártalmatlanná teszi a lö­vést. Mert ugye, először is a löve­déknek van egy röppályája, amit igen akkurátusan tanulmányozni kell, és komoly számításokat szük­séges végezni ez ügyben. Egy színpadnak ugyebár méretei is vannak, és nem lehet a páholyból röpíteni, a golyót az erőművész úr ölelte. És azután: mekkora legyen az a golyó? Ráadásul milyen súlyú, hiszen szivacsot mellre fogni ne­vetséges lenne. Tehát legyen tö­mör vasból, hozza a súlyát is, m­ert aszerint becsülik a művészt. És persze legyen kapás is. Csali nél­kül, mert ez nem horgászat. Szó­val, el kell kapni a süvítő ágyúgo­lyót; ez olyannyira igazi kunszt, hogy torkolattűz is prezentáltatik. Sok-sok gyakorlás és meglehe­tős erőnlét szükségeltetik ehhez a produkcióhoz. Rengeteg kísérlete­zés, még több zúzódás, kék, zöld, veres és hasonló folt található e mutatvány múltjában: mindezeket Hercules úr viselte. És mindezen túl jöjjön, ami­nek jönnie kell: például egy ame­rikai terepjáró - mostanában ez­zel furikáznak Pakucza hazánkfia testén. Mi több, a nézőtérről uta­sokat is invitál a platóra. Hogy mit számít két-három mázsa a tonnák fölött? Nagyon sokat! Az erő művészének nemzetközi ta­pasztalata azt mutatja, gyermeki örömmel vesznek részt meglett férfiak e happeningben, a lehető legközelebbről megfigyelve a színpadi eseményeket. Néhány nap múlva hollandu­soknak lehet ilyen élményben ré­szük, hiszen oda szólítja Herculest a szerződése. Hogy mi jön azután? Ausztrália? Amerika? Meg kell ondolni a döntést, nem mindegy­, úgy mennyi időre, hova kötelezik el magukat. A gyerek időközben fölnőtt, a magyar mellett a spa­nyolt és az angolt beszéli. Nem mindegy, hova jár majd középis­kolába, egyetemre. Nem fát (meg vasat, miegyebet) nyit majd, ha­nem számítógépeket. B. GY/ ja Csak a testemen át! Ez a golyó ebből az ágyúból kilőve még sokszor el lesz kapva — Mitsubishi. Valóban élmény vezetni BUDAPEST: DENZEL AUTÓ HUNGÁRIA KFT..Tel.: 1550 402. DUNA INTERSERVICE KFT.. Tel.: 1889 176. DEBRECEN: HÁROM GYÉMÁNT KFT.. Tel.: 06-52/413 028. EGER: UNIVERSAL RT.. Tel.: 06-36/411 483. GYŐR: PANNONAUTÓ KFT.. Tel.: 06-96/319 764. KISKUNHALAS: KIRÁLY AUTÓSERVICE KFT.. Tel.: 06-77/423 215; MISKOLC: AUTÓ KOVÁCS. Tel.: 06-46/343 003; NYÍREGYHÁZA: AUTÓ SZ&.B KFT.. Tel.: 06-42/403 401; PÉCS: AP + T KFT.. Tel.: 06-72/445 415; SIÓFOK: SIÓ-MOTOR KFT.. Tel.: 06-84/318 181; SZEGED: LOVÁSZ AUTÓ KFT.. Tel.: 06-62/323 900; SZÉKESFEHÉRVÁR: UGRICS ÉS TÁRSA. Tel.: 06-22/320 386; SZEKSZÁRD: ALFA KER. KFT.. Tel.: 06-74/316 122; SZOLNOK: TÓTH AUTÓSZERVIZ. Tel.: 06-56/374 074; VESZPRÉM: AUTÓ ANTEUS KFT.. Tel.: 06-88/326 958; ZALAEGERSZEG: AUTÓCENTRUM KFT.. Tel.: 06-92/312 492. N­­em téveszt célt. Mindenhol elfér. Kicsi és mégis nagy. Sportos és elegáns. A hölgyek kedvence. Kétajtós karosszéria. Célratörő egyéniség. Tudja mit akar. Nem marad le a nagyok mögött. Gyors mint a golyó. Kis fogyasztás. Kétféle, környezetkímélő benzines motor (1.3 literes 75 LE, 1.6 literes 113 LE).A MITSUBISHI MOTORS Semmit sem bíz a véletlenre. Minden az utas biztonságáért. Légzsák. Oldal­védele­m. Nem csak a mára gondol: 3 év, vagy 100.000 km (8 év az átrozsdásodás ellen). Mindehhez a legjobb finanszírozási ajánlatot garantáltan a Denzel-Lízing adja.

Next