Kurír - reggeli kiadás, 1996. június (7. évfolyam, 148-177. szám)

1996-06-01 / 148. szám

1996. június 1. Szelek szárnyán az almafahalál? Újabb 43 hektáros almafaültetvényt támadott meg a csak égetéssel elpusztítható tűzelhalás-baktérium, pedig a nyárlő­rinci, hasonló nagyságú almás utolsó gallyai el­hamvadtak régen. A rendkívül veszélyes, széllel, méhek­kel, metszőollóval egyaránt terjedő növénybetegség ezúttal a korábban fertő­ződött területtől mintegy két ki­lométerre bukkant fel. A környék almatermesztői teg­nap reggel szinte kivétel nélkül az almaültetvényeiket vizsgálták. A megyei növény-egészségügyi állomás szak­emberei szintén a helyszínen voltak. A nagy kiterjedésű, a szakszövetkezet által művelt, félhektáros táblának 70 tulajdonosa van. A gazdák a fertőzött gócok felszámolá­sától remélik: ezúttal talán elmarad az újabb 43 hektáros terület teljes megsemmisítése. Tegnap a Kurír kérdésére Boda László karantén-fő­felügyelő elmondta: az újabb megbetegedést azok a kol­légái észlelték, akik immár egy hónapja a környék almá­saiban végeznek kontrollvizsgálatokat. Egyelőre mint­egy 2-2,5 hektáros területre mondták ki a halálos ítéle­tet, tehát azonnali beavatkozással próbálják lokalizálni a fertőzést. Ám a sikeres beavatkozás esélye kicsi, a nö­vénykór még a széllel is terjed. Az elmúlt napok szélvi­haros időjárása miatt lehet, hogy a tűzelhalás esetleg tá­volabbi területeken is felbukkan. A növényvédelmi szolgálat emberei már tegnap kéz­besítették a fertőzött területek felszámolását elrendelő határozatokat, a verdikt megfellebbezhetetlen. A gazdák kétségbeesetten kezdték almafiáikat gyökerestől kitépet­­ni, a gallyak és a levelek égetése is megkezdődött. Köz­tudott, hogy a betegségnek nincs ellenszere, sokan még­is megpróbálják a lehetetlent, növényvédő szerekkel kí­sérleteznek. (ZSIGA) Elfelejtett leletek Ha igaz, hogy az ősök szel­leme képes bosszút állni, akkor Nagykanizsán min­den oka meglehet rá. Majdnem elfeledkeztek ugyanis a város vásárcsar­nokának építkezésénél ar­ról, hogy a gödörben több ezer éves emlékek rejtőz­nek. A polgármesteri hiva­talnak az építési engedély kiadásakor kiesett, hogy a Thury György Múzeumot értesítse. Pedig ha szólnak, időben kiderül, hogy elő­deink nyomait előbb kelle­ne kiásni, mint az épület alapjait. Az építkezést egyébként már vagy négy évvel ezelőtt ü­ves alapkőletétellel Egészen mosta­náig ennél előrébb nem is jutottak, most viszont neki­álltak volna a továbbiaknak. A város múzeumában majdnem későn és ráadásul egészen véletlenül értesül­tek a munkálatok újbóli megkezdéséről, ezért mindössze 15 napot kaptak a hivataltól a leletmentésre. Közmunkásokkal és alig több mint 60 ezer forinttal kezdtek el ásni jó két héttel ezelőtt az autóbusz-pálya­udvar mögötti területen. A határidő ugyan tegnap le­járt, de akad még tennivaló. Szerdáig kaptak haladékot a régészek, hogy a négy­ezer éves, az úgynevezett badeni kultúrához tartozó, késő rézkori emlékeket ki­emeljék a földből. Csak­nem ezer négyzetméteres területet ástak fel a Dunán­túlon ritkaságnak számító lelőhelyen, állatcsontokat, ép és töredék edényeket, nyílhegyeket, kőeszközöket kapartak ke a föld alól mindeddig. Horváth László, a mú­zeum igazgatója elmondta, hogy 1977 óta ismerik ezt a lelőhelyet, de még legalább hetven hasonló van Nagy­kanizsán a föld alatt. A vá­ros tágabb környezetében ötszáznál is több helyen kellene ásniuk, de ez egye­lőre lehetetlen. A mostani ásatást is csak az építkezés indokolta, pedig néhány évvel ezelőtt telefonkábelt már fektettek ezen a ré­szen, s akkor a munkások éppen beleástak egy régé­szeti objektumba. Nem vették észre vagy elfelejtet­ték jelezni? A biztos: ha három­négy évig nem akartak itt építeni, ez a leletmentő két hét már nem hátrál­tatja a vásárcsarnok elké­szültét. L. B. 333. NÉGYTENYERES A fiúk egy darabig rádiótelefonoztak a teraszon, aztán bevonultak. A legenda, amely csak egyszer búcsúzott el. Az LGT. Presser Pici, Somló Tamás, Solti János, Karácsony János. A Rock Citybe érkeztek, a Hemingway Alapítvány felkérésére, tenyerelni. Csoda, hogy miért csak most. Mindenki a balt nyomta, csak Somló a jobbot. Pár szót, kérték őket, köszönöm, mondta Pici, annyit beszéltünk már hosszú éveken át, köszönöm. És csókolunk mindenkit. Köszönjük. És lám, átadjuk. T. O. Kutyaharapást műtéttel is. Továbbra sincs túl az életve­szélyen a hároméves B. Tün­de, akit szerdán támadott meg egy pitbull Sashalmon. Minderről Tary Erzsébet, a Heim Pál Kórház orvos igazgatója tájékoztatta la­punkat. Megtudtuk, a gyerek testét nemcsak a pitbull okozta harapások, hanem egy másik kutya, egy német juhász harapásai is tarkítják. L­eginkább a fejét és a hasát marcangolták szét a harcias négylábúak. Az igazgatónő elmondta: eddig már több operációt végrehajtottak a kislányon, megműtötték a fejét, a hátát és a popsiját. Kérdésünkre, ha sikerül a gyereknek túl­jutni az életveszélyen, mara­déktalanul felépülhet-e, az igazgatónő még jóslásokba sem mert bocsátkozni. Csak annyit mondott, hogy szinte biztosan nem fog a hétvé­gén gyökeresen megváltozni a kislány állapota. A kórház vezetője közölte: informá­ciói szerint azért támadták meg az ebek B. Tündét, mert a kislány el akarta ven­ni előlük ennivalójukat. Ez persze a kutyákat, s talán gazdájukat sem mentesíti a felelősség alól. Kovács Péter állatorvos úgy kommentálta a szörnyű balesetet, hogy el­jött a pillanat, amikor már nemcsak a pitbullok te­nyésztését kell megakadá­lyozni, hanem fontolóra kell venni az ilyen és hasonló ebek tartásának engedélye­zését is. SZ. B. Úgy tűnik, lassan rovatot le­hetne nyitni az ilyen esetek­nek, bár a tegnap történt monori baleset némiképpen kilóg a sorból. Ott ugyanis a család saját kutyája harapta meg alig kétéves kis­gazdá­ját. A német juhász fogai sok apró koponyacsonttö­rést okoztak, mondhatni, ki­lyuggatták a csontot, de az Országos Mentőszolgálattól kapott tájékoztatás szerint szerencsére a CT-vizsgálat nem mutatott sérülést az agyállományban. Ha lehet mondani, szerencsésen ala­kult a mindenképpen sokkot okozó eset, bár a pici lány még jó darabig a kórházban marad, s az sem öröm. A kutya sorsáról nem érkezett hír.­ K. V. A ff ■ MCI 2.V . : rt­ f nu ! a • É► mx emum : tmu ; M.U ru­­ • ' mi I» m 41 KUK l nu ki* r*w A jövőnek nyomnak Fotó: TOROCZKAY CSABA ITTHON 3 Kétséges dicséret A kecskeméti Katona József Szín­ház tizenhárom művésze ellen bűncselekmény alapos gyanúja mi­att elrendelt nyomozás folytatódik - tájékoztatta lapunkat tegnap Kovács István, a városi rendőrkapi­tányság bűnüldözési alosztályveze­tője. Az őrnagy elmondta: a vizsgá­lat szakértő bevonásával folyik, ne­ki arra kell választ adnia, mekkora nagyságú kár keletkezett azzal, hogy a színészek a büfébe egy füg­göny szétvágásával jutottak be. A rendőrségnek az ügyről az a véleménye: nem kétséges, rongálás történt május 23-án este, hiszen a nyitva tartási idő vége előtt bezárt büfébe ugyan jogtalanul jutottak az elkövetők, ám semmit nem tulaj­donítottak el, hiszen az italt, szendvicset fogyasztó művészek a helyszínen hagyott papíron feltün­tették fogyasztásukat. Kovács őr­nagy szerint valószínű, hogy a nyo­mozást bűncselekmény hiányában szüntetik meg, az iratokat a sza­bálysértési hatósághoz továbbítják. Tegnap kétkedve fogadtuk a városban futótűzként terjedő hírt, miszerint Bal József színidi­rektor a kényessé vált ügyben megdicsérte az érintetteket. Ké­sőbb megkaptuk azt a közle­ményt, amelyből kiderül: Bal Jó­zsef igazgató a színházi próba­táblán öt napig közszemlén lévő, lebélyegezett iratban dicséretben részesíti őket „emberfeletti erő­feszítésükért”. A többi színházi dolgozót pedig arra biztatja, hogy a „vezető művészeink által megszabott és irányadó etikai normát kövessék”. A nyilvános­ságra került irat megosztja a köz­véleményt, ugyanis annak hivata­los jellege miatt nem lehet el­dönteni, hogy egy ironikus meg­nyilvánulás vagy valódi dicséret. Annyi máris bizonyos, hogy a kecskeméti közgyűlés szerdai ülésén több képviselő hozzászól a témához, az igazgató támadások kereszttüzébe kerülhet. Egy fel­szólalásra készülő képviselő azt az álláspontot képviseli: ha iró­niáról, ha valós dicséretről van szó, mindenképpen aggályos, ha egy csaknem 200 millió forint közpénzzel gazdálkodó vezető így viselkedik. ZS. F. NYUGATRA NEM SZA11 IKARUS Július elsejétől, azaz éppen a nyári szezon kellős közepétől nem hagyhatják el az or­szágot azok a nyolc évnél idősebb Ikarus buszok, amelyeket nem szereltek fel re­­tarderrel (megerősített motorfékkel) és ABS-szel (kipörgésgátlóval). December 31-től ugyanerre a sorsra jutnak a fiata­labb Ikarusok is, ha tulajdonosaik népi költenek a már említett eszközökre. És nem minden busszal, utaztatással foglal­kozó vállalkozó teheti meg, hogy jármű­­venkét másfél-két milliót beruházzon. Ezek után két választása marad a tulaj­nak: eladhatja a ’92-es kormányrendelet nyomán lealacsonyított Ikarusát az ukrá­noknak - akik veszik is, mint a cukrot - avagy megpróbál beletörődni abba, hogy eztán csak belföldi fuvarjai lesznek. A buszosok úgy érzik, a rendelet - noha annak eredeti szándékait ők is jo­gosnak tartják - kissé felemás módon sült el. Sorra adják el 5-8 éves Ikarusaikat a vállalkozók. A buszokért cserébe keleti szomszédainktól egy-másfél milliót kap­nak, amihez, ha hozzátesznek egy keve­set, 15-18, jó esetben 10-12 éves nyugati buszokat vásárolnak. Ezek természetesen rendelkeznek retarderrel és ABS-szel, ugyanakkor nyolcszázezer-egymillió ki­lométert is futottak. A fuvaros szakma öregjei pedig nincsenek meggyőződve arról, hogy jobban bízhatnak a lestrapált nyugati buszokban, mint a kevésbé puc­cos Ikarusokban. - A magam részéről teljesen padlóra kerültem - vélekedik egy vállalkozó, aki csak hazai járművekkel rendelkezik. - Még a rendelet meghozatalakor, ’92-ben megrendeltem öt nyugati buszt. Aztán megérkeztek, hát nem is buszok voltak, hanem roncsok. Azóta pereskedem, új gépet nem tudtam venni. Van nekünk egy érdekvédelmi szervezetünk, a NIT. Fizet­tem én is tagdíjat, de őszintén szólva so­sem éreztem, hogy kiállt volna mellettem a szervezet. Most meg itt állok befü­rödve: se busz, se fuvar, hamarosan lehúzhatom a rolót. Egyébként van egy érzésem. A NTT azért ágált a rendelet mellett, mert az ottani döntéshozók mind újgazdag vál­lalkozók. Piszkosul utálták, hogy az ika­­rusosok bőven az ő árajánlataik alatt elvit­ték előlük a fuvarokat. - Nem mindenki járt rosszul. A tőke­erős vállalkozóknak direkt jól jött a ren­delet - vélekedik J. I., aki szintén már jó néhány évtizede rója az autópályák kilo­métereit.­­ De nem is ez a legnagyobb gond vele. Nyugat-Európában az ilyen szabályokat úgy hozzák, hogy meghatá­rozott időtől kezdve nem lehet üzembe helyezni olyan járműveket, amelyek nem felelnek meg bizonyos előírásoknak. Ma­gyarországon ez úgy szól, hogy nem köz­lekedhetnek, s a kettő nem ugyanaz. Egyébként Nyugaton egyetlen ország­ban sem kötelező a retarder használata.­­ Nyugat-Európában megengedhet­ték maguknak, hogy ne biztonsági szabá­lyozókat léptessenek életbe, hanem pél­dául a szennyezőanyag-kibocsátásról döntsenek - válaszolta kérdésünkre a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Mi­nisztérium jogásza. - Magyarországnak viszont egyszerűen nem volt más válasz­tása. Két olyan súlyos baleset után, ahol - igaz, mindkét esetben bizonyítottan sofőrhiba miatt - több tíz ember halt meg, egyszerűen demonstrálnia kellett a biztonságra vonatkozó szabályokat. A döntés egyébként négy éve született, bő­ven lett volna idejük a vállalkozóknak az átállásra. Ugyanezen álláspontra helyezkedik Ilosvai Péter is, a NIT buszostanácsának ritkára.­­ A minisztérium bizonyítani akart, s ahhoz ugyebár nem férhet kétség, hogy a retarder biztonságossá teszi a hegyvidéki buszozást. Számunkra az volt a kérdés, kiket támogassunk. Azokat, akik hajlan­dóak befektetni, avagy azokt, akik nem tudnak vagy nem akarnak váltani. Mi az előbbi megoldás mellett döntöttünk. Aki nem tud lépést tartani, nézzen más fog­lalkozás után! CS. E. Kyr.• D­rága az út Európába Mindig üdvözlendő, ha sok azonos érdeklődésű em­ber találkozik, ugyanis perceken belül megtalálják a hullámhosszt. Vegyük például a közlekedési minisz­terek európai konferenciáját. A résztvevők szinte azonnal nyomatékosították: a jövőben nagyobb sze­repet szánnak a vasútnak. Na már most szinte látom, ahogy az emberek, hallva a hírt, megállnak az utcán, s egy emberként kiáltanak fel: „hát persze!” S utána rögtön: „naná!” !Mert mi lehet fontosabb a vasútnál? Az egyik legkörnyezetkímélőbb helyváltoztatási esz­köz. Ahogy a költő is mondta: „száz vasutat, ezeret!” Vagy itt van a másik álláspont, a zöld, illetve szuper­zöld eszközök támogatása. Ez még akkor is nagysze­rű, ha eltekintünk attól a aprócska körülménytől, mi­szerint ma még fogalmunk sincs róla, mit értünk ezen eszközök alatt. A lényeg az elv, amelynek han­­goztatói joggal számíthatnak a szélesebb néprétegek hatékony támogatására. Elvégre gyermekeink egész­ségéről van szó! Ja igen, és ezen a konferencián említették először hivatalosan az úthasználati díj kérdését is. Azt hiszem, nem járok messze az igazságtól, ha feltételezem, hogy a tömegek eufóriája ezen a pon­ton picit alábbhagyott. Sőt, többen talán még egy „nono!”-t is megkockáztattak. Hiába mondta el ugyanis az Európai Unió közle­kedési főmegbízottja, hogy az egységesülő kontinen­sen ez is beletartozik a „használó fizessen!” elvbe - a magyar autósok szívéhez valahogy nem talált utat a javaslat. Mert hát itt van nekünk egy útalapunk, amit nagyjaink eleve beépítettek a benzin árába. Ezzel el­méletileg már ma is fizetjük a kerekeink alá simuló aszfalt építését, fenntartását. Enyhén szólva kétséges, hogy ezt a kormányzat csak úgy visszavonná. Erről egy szó sem esett. Ráadásul a benzin ára nálunk csak egy irányt ismer. Ellenben, ha Európához óvakodunk - tetszik vagy sem - nekünk is be kell vezetni az úthaszná­lati díjat.­­ Következésképp a miénk lesz a világ legdrágább, kétszeresen finanszírozott dodzsempályája. Igaz, egyesek azt is mondták, hogy ennek az összegnek nem szabad új adóformává válnia. Nos, ilyenkor a legjobb, ha félrefordítjuk a fejünket és úgy teszünk, mintha ezt nem hallottuk volna. Ennyi ugyanis talán még jár: legalább mi legyünk úriemberek. DIÁN TAMÁS EXPRESS U1A2R5J ÉS SZÁLLODA RTLenyen az iá Az Express Rt. már 40 éve megbízható útitárs! KORFU (8 NAP) a csodálatos smaragdszínű sziget a türkizkék tengeren Utazás: repülőgéppel Elhelyezés: 2 ágyas szállodai szobában, illetve apartmanban, reggeli vagy önellátás Indulási időpont: június 13. Részvételi díj: 29 900 Ft KRÉTA (8 nap) a nagy sziget Utazás: repülőgéppel Elhelyezés: 2 ágyas szállodai szobában, illetve apartmanban, reggeli vagy önellátás Indulási időpontok: június 5., 12. Részvételi díj: 29 900 Ft Jelentkezés és részletes felvilágosítás minden Express-irodában. Budapesten: 1054, Szabadság tér 16. Tel.: 131-7777 Utazzon velünk! Legyen az útitársunk!

Next