Kurír - reggeli kiadás, 1997. május (8. évfolyam, 119-146. szám)
1997-05-21 / 136. szám
Torino neve valósággal összeforrt a FIAT-tal. Szinte nincs olyan ember, aki ha meghallja azt a márkát FIAT, ne asszociálna azonnal az olasz városra. És fordítva is így van. Nem véletlenül, hiszen ez a kettős még az autógyártás őskorában lett népszerű és ez az együvé tartozás még ma is legendának számít. Az emberek általában szeretik Azt igazán nem lehet mondani, hogy a FIAT pihen a babérjain. Alig több mint két esztendő telt el azóta, hogy a népszerű kisautójuk a Punto első díjat nyert az Év Autója-választáson és máris új köntösbe öltöztetik sokak kedvencét. Amikor a torinói gyár előrukkolt ezzel a modellel, az érdeklődőket leginkább a formája hódította meg. Aztán amikor autóztak is a „fiatocskával” kiderült, hogy motorikusan sincs szégyenkezni valója, így aztán nem csoda, hogy amelyik ország autópiacán megjelent a Punto, ott azt monda - legfőképpen a hölgyek -, pont ilyen autóra vágytunk, ha Olaszországban, a maradék 48,1 százalék óriást ett a 167 e 1epes Sporting változat, mely kényelmes őrüléseivel és légkondicionálásával könnyen feledtette a kánikulát. Az autó a szerpentinutakat, s a gyakran előforduló teherautó-akadályokat könnyedén győzte le, autópályára érve pedig magabiztosan gyorsulva jól tartotta az iramot a nagyobb kategóriájú és nagyobb teljesítményű négykerekűek mellett. A 177 kilométer/órás végsebességet minden megerőltetés nélkül teljesítette, de mivel az olasz autópályákon 130 kilométer a megengedett sebesség, kénytelenek az olasz autókat. Szeretik, mert sportosak, szeretik mert pont olyanok, mint az itáliaiak. Ennek is tulajdonítható, hogy a Puntóból megszületése óta már több mint kétmillió kelt el. Ezt a rekordot 42 hónap alatt produkálták a nemzetközi kereskedők, de nem lehet panasz az Unóra sem amelyik 46 hónap alatt érte el ugyanezt a számot. Érdemes arról is szót ejteni, hogy 1996-ban a Puntek 51,9 százalépedig Európában talált gazdára. Joggal kérdezhetik, ha egy modell ennyire sikeres, akkor miért kell alig két év elteltével megváltoztatni. Nyilván sokféle magyarázat jöhetne szóba a gyár képviselőitől, de a legvalószínűbb nyilván az, hogy még sikeresebb legyen. És, hogy jó úton járnak a FIAT mérnökei azt az bizonyítja, hogy idén tovább javult a Punto népszerűségi indeksze, hiszen az első negyedévben már 166 ezer talált gazdára. A megújított modell nem sokban különbözik elődjétől. A külseje mindenképpen elegánsabb lett a kisebb esztétikai változtatások hatására. A benzines motorcsalád egy új taggal bővült, mely már ismerős a Lancia Y- ból. Ez a rendkívül dinamikus, 1242 kcm-es, 16 szelepes erőforrás 86 lóerőt teljesít, maximális hatezres fordulatszámon. Városban 9,7, országúton 5,6, s vegyes körülmények között 7,1 literes átlagfogyasztást ígérnek a gyártók. Az új motor a következő típusokba került beépítésre: Punto 85 16V ELX, Punto Sporting 16V, és a Punto Cabrio ELX. Az 1,2 literes erőforrás paraméterei gyakorlatilag az 1,6 literes motor képességeivel megegyezik. A 185/55-ös gumipapucsokkal felszerelt paripák rendkívül biztos autózást nyújtanak azoknak, akik az új modell volánjai mögött ülnek. A Torino környéki, igén változatos tesztautózásunkon rendkívül jó bea voltunk a száguldásból időnként visszavenni. A kiváló áttételezésű sebességváltó olyan gyorsítást tesz lehetővé, hogy szinte sportkocsiban érezheti magát az ember. A Cabrio változatba átülve leengedett vászontetővel vágtunk neki a gyönyörű tájnak. Száz kilométeres sebesség felett viszont már elviselhetetlenek voltak a légörvények. Becsukott tetővel haladva kiderült, hogy meglepően jó az autó zajszigetelése. Mivel a Cabrio változat vékonyabb, 165/65-ös abroncsokkal rendelkezik, a stabilitása bizonytalanabb. Az ifj Punto két turbódízelmotorral kiegészítve várja az érdeklődőket, nyár végétől már Magyarországon is. Dicséret illeti a Punto futóművét, amely kitűnően csillapítja a kisebb útegyenetlenségeket. Az új bőrbevonatú kormánykerékről szabályozhatjuk a gyári autórádiót, bár a programváltáshoz sajnos a készülékig kell nyújtanunk kezünket. Kiszállva az autóból szembetűnő a színrefényezett lökhárító és a sárga izzóval szerelt áttetsző indexbura. Az eddigi hathoz képest nyolcra bővült a Punto színválasztéka, így aztán nem túlzás az a megállapítás, hogy a „kis torinói” üde színfolt a nemzetközi autópiacon. Kép és szöveg: KONCZ GYÖRGY Nyitott tetővel csak lassan, de biztosan íme a színválaszték Az új és a régi Figyelemfelkeltő műszerek, távirányító a rádióhoz Iír Vario-bukkanás Egyre újabb és újabb al- és főkategóriák jelennek meg az autók világában. A korábbi korszakokhoz képest annyira megváltozott az életvitele a különböző márkák vevőkörének, hogy a jelentős gyárak egymást túllicitálva igyekeznek kielégíteni a legkülönfélébb éskülönösebb igényeket. Felértékelődött a szabadidő, a szórakozás is, és ezt egyre több modell kifejlesztésénél veszik figyelembe a tervezők. Kedveznek a gyártók a családoknak is, így megjelentek az úgynevezett Funnykocsik mellett az egyterítek, illetve a hétköznapra, kirándulásra egyaránt alkalmas, variálható kocsik. A Volkswagen-csoport déli ága, a Seat a barcelonai autókiállításon mutatta be a Seat Cordosia Variót. Családbéli vetélytársaihoz, a Varianthoz és az Avanthoz hasonlóan olyan kategóriához tartozik, melyre családi voltához képest a sportosság, a dinamizmus és a sokoldalúság jellemző. Akárcsak a kabriók, az utcai vagy a városi terepjárók, a Cordoba Vario egy adott életfilozófiát testesít meg. Az legfrissebb Seat-szülött szerencsére nem simul bele ennek a szegmensnek az egyre bővülő kínálatába. A spanyolok kombija sokat átmentett a mediterrán, latinos, ám mégis elegáns lendületből. A szépség természetesen nem megy a biztonság és a kényelem rovására. Az amúgy is tágas csomagtartó 1250 literesre bővíthető. A hátsó ajtót úgy készítették el, hogy a nagyobb bőröndöket, táskákat is könnyedén lehessen a széles nyíláson át elhelyezni a gépkocsiban. A nemzetközi autópiacon a Cordoba Vario ötféle motorváltozattal lép a porondra, azaz háromféle benzines és kétféle dízel erőforrás közül választhat az érdeklődő. A benzinesek 1.4 literes, 60, az 1.6 literes, 75 pads központi befecskendezéses és a szintén 1.6 literes pedig 100 lóerős aggregátokkal indulnak a vevők kegyeiért folyó versenyen. Az 1.9 literes SDi 64, az ugyancsak 1.9 literes TDi 90 lóerős szíve sem hoz szégyent a Seatra. Magyarországon valószínűleg idén év végén, vagy 1998 elején bukkannak föl az első Seat Cordoba Variók. B. T. A szépség természetesen nem megy a biztonság és a kényelem rovására