Kurír - reggeli kiadás, 1997. június (8. évfolyam, 147-176. szám)
1997-06-25 / 171. szám
1997. június 25.19 Hazahokules Az idei nyári melegben még nagyobb kényelmet kínál majd a Renault, hiszen valamennyi modelljébe alapfelszerelésként adja a színezett üvegek egy új generációját, amely az előzőhöz képest nagyobb szűrőhatással rendelkezik, és tovább csökkenti az utastér felmelegedését. Ez a fejlesztés nagy előrelépést jelent az autók biztonságának és komfortjának növelésében. Az újfajta színezett üveg a Renault teljes modellpalettájában felváltja a fehér, illetve a hagyományos hővédő üvegezést. A hővisszaverő üvegezés is széria- vagy választható felszerelés lesz a teljes termékskálában, a Twingótól egészen a Safrane-ig. Az autó utasterében adott esetben a felmelegedés igen magas lehet a Nap látható és infravörös sugarai miatt. A hagyományos színezett üvegezés a napsugárzás mintegy öt százalékát veri vissza, a fennmaradó rész vagy közvetlenül az utastérbe kerül, vagy az üveg elnyeli, és szép lassan az utastérbe sugározza. Ezeknek az üvegeknek nagy hibájuk, hogy az infravörös sugárzással együtt akadályozzák a látható fény áthaladását is. Ebből következik, hogy a színezettség növelése hagyományos módszerekkel nem megoldható, mivel ez csökkentené az átláthatóság, és ezen keresztül a biztonság mértékét borús időben és éjszaka. Az új hővisszaverő szélvédő lehetővé teszi, hogy az üveg kizárólag azokat a sugarakat szűrje ki, amelyek a gépkocsi felmelegedéséért felelnek úgy, hogy eközben az üveg átláthatósága nem csökken. Ezzel a módszerrel nagyjából hatszorosára növekszik a hővisszaverő képesség a hagyományos színezett üveggel szemben. Ez az újfajta szélvédő a szokásos kettős üvegtől annyiban tér el, hogy a két réteg között 15-10 ezüst- és titánréteget találunk, amelyeknek az összvastagsága nem éri el az 50 mikront. Ezzel az új módszerrel egyszerre sikerült növelni a vezetés biztonságát és komfortját. A jelenleg alkalmazott színezett üvegekkel összehasonlítva az új technológia nagyobb szűrőképessége révén 15 százalékkal csökkenti a közvetlenül a bőrön érzett hőséget. Köszönhetően az újításnak, a klímaberendezéssel rendelkező autókban a kívánt hőmérséklet eléréséhez szükséges idő harmadára csökken. Szintén mérséklődik a beállított hőmérséklet megtartásához szükséges energia mennyisége is (kb. 10 százalék), ami a fogyasztás csökkenését eredményezi. A hővédő üvegezés további előnye, hogy a kényelmen kívül a biztonságot is fokozza. Az utastérben található anyagok (a műszerfal felső része, az ülések, a kormánykerék) a Nap hatására akár 60-100 C- fok körüli hőmérsékletet is elérhetnek. Ezzel szemben az emberi test „forróság”-érzete 60 C-fok körül kezdődik, míg az égésérzet 100 C-fok környékén. Az új hővisszaverő szélvédő jelentősen csökkenti mindezen berendezések felmelegedését. A hővisszaverő réteggel ellátott szélvédők a legkisebb részletekben is gondosan illeszkednek a különböző Renault típusokhoz. Például a szélvédő íriszkék színe, amelyet a Renault Design határozott meg, összhangban áll a gépkocsi többi színezett üvegének színével. A hagyományos szélvédőknek megfelelően ennél a szélvédőnél is kifejlesztették a kőfelverődések vevőszolgálatban is alkalmazható javítási módszerét. l»\KI »MISI KI I I H HISS Wi hi i m tmi \\i\i)iCKi.t:\ 30% I'AKI BRISK 11 IM I //'.II.n WINDSCREEN Jöhet a meleg, jöhet a napfény mm Tinédzserek A 15 éves Fővinform-Budapest, a Fővárosi Önkormányzat Közlekedési Információs Szolgálat új arculattal jelenik meg ezentúl az utazóközönség előtt a főváros hírcsatornáin, de természetesen nem megtagadva a régi jól beváltat. A motorizáció robbanása, valamint Budapest sugaras-gyűrűs elrendeződése szükségessé tette sokkal több közlekedési információ megjelenését, s ott volt a jó példa, az Útinform. A közlekedési információ iránti igény azóta rohamléptekben növekedett, mivel az úthálózat fejlesztése csak nagyon lassú ütemben történik, Budapest személygépjármű-állománya pedig az 1982-es 300 ezerhez képest majd kétszeresére emelkedett, valamint a benzinárak drágulása előtérbe helyezte a tömegközlekedés mindennemű változtatásáról a tájékoztatást. A közlekedési információk fontosságát igazolja, hogy 15 évvel ezelőtt napi 10 alkalommal, ma több mint 100 alkalommal jelennek meg a Fővinform-Budapest hírei a különböző kommunikációs csatornákon. Az Európai Műsorszóró Szövetség (EBU) közlekedési szerkesztőinek találkozóján kiderült, hogy szervezettségük egyedülállóan sokrétű. Társszervezeteik közül a legszorosabb a kapcsolat az Útinformmal, de együttműködnek a közterület-felügyelettel, az autóklubbal, a Kerékpárral Közlekedők Országos Szövetségével, a Volánnal, az LRIMalével,a tűzoltósággal, a Tourinformmal, és újólag együttműködnek az ORFK Köztársasági Őrezredével is. A zárt tévéláncon (ZTV) keresztül 30 útirány figyelhető meg folyamatosan, így a munkatársak hét monitoron nézhetik a belváros forgalmának alakulását. Egy éve segíti munkájukat a Westel Road Club, amely az ingyenesen hívható (06-60)808-011-es számon tájékoztatást ad az utakon tapasztaltakról. Nekik köszönhetően esetenként még a rendőrségnél is hamarabb értesülhetnek egy-egy balesetről. A számtalan szálon befutó, nagy mennyiségű információt számítógépen és nyomtatásban egyaránt dokumentálják. A televízió képernyőjén a képújság oldalain, azután, több mint 12 éve rajzos formában jelennek meg a főváros közlekedési hírei péntek délután az Ablak szolgáltató műsorában, nyolc éve majdnem minden reggel a Nap Tv-ben és újólag az MSat-on. Június utolsó hétvégéjére is nyugodtan szélnek eresztheti az óráját. Mert ezen a két napon, azaz június 28-án és június 29- én a belföldi beszélgetés, az eredeti 26 forintos percdíj helyett, csak 12 forintjába kerül percenként. Sőt, az év végéig minden Pannon GSM előfizetőnek, minden hónap utolsó hétvégéjén csak ennyibe kerül egy perc telefonálás! További részletekért hívja nonstop ügyfélszolgálatunkat a 06 1 464 6020-as, a 00 20 200 200-as vagy mobiltelefonjáról díjtalanul a 030- as telefonszámon! A kedvezményes időszak június 28-án 00.00 órától június 29-én 24.00 óráig tart. Az árak ÁFA nélkül értendők! gwv Az Ol VOllCil .AAAAAAA pannon gsm V Közismert, képzett munkatársak az alapító tagok, Rosta Marianna főnök, Fuchs Tamás helyettes vezető, Lorencz Pálma, Vizelyi Márta, Csordás János, és akik később érkeztek a csapatba. Havasi Zsolt és Zbroda Gyula ugyancsak az érdeklődők rendelkezésére állnak a nap 24 órájában. SZIGETCSOPORT Ismét egy különlegességet kínál az úti Suzuki-ház Galéria. Ógyi György alkotásai díszítik a szalon látványos üvegfalát, a bemutató címe pedig nem más, mint Insula. Ez a szó szigetet, elszigeteltséget jelent, s nem véletlenül választotta a két művész ezt a címet kiállításuknak. Papp Mina művészettörténész - a Suzuki-ház Galéria vezetője - szerint ugyanis a két művészben nemcsak az a közös, hogy szigetszentmiklósiak és az ott működő művészeti csoport tagjai, hanem az is, hogy mindketten egy kicsit elszigetelődve szemlélik a világot, az őket körülvevő dolgokat. Ez a látásmód egyébként munkáikon is látszik, hiszen hangulatuk, mondanivalójuk lényegesen eltér kortársaikétól. A két művész festményei várhatóan még több érdeklődőt vonzanak majd a Suzuki-házba, ahol egyébként a kocsik is népszerűek, s a jó idő beálltával Veres Gábor csapatának nem sok pihenő jut.