Kurír - reggeli kiadás, 1998. március (9. évfolyam, 59-88. szám)

1998-03-25 / 82. szám

U T M mZ Ä S If AiftÁ' N L A T A Rábaköz kapujában Mint a neve is jelzi, egykoron Sopron vármegye kapu­jaként működött Észak-Dunántúl kedves kis­városa, Kapuvár. A kapuszerep még mindig működik. Igaz, most már a Fertő-Hanság Nemzeti Parkra nyílik. Az 11 700 lakosú kisvárosban számtalan kiaknázatlan le­hetőség van, amellyel a pezsgő idegenforgalmat fel le­hetne lendíteni. Az önkormányzati hivatal­vezetés és az idegenforgalmi bizottság ezért úgy döntött, befek­tetőket keres a fejlesztések megvalósításához. A város polgármestere, dr. Bíró Péter szerint ez kü­lönösen azért fontos, mert a jelenlegi szűkös anyagi helyzetben ez a folyamat lelassult. Pedig számos olyan lehetőség van Kapuváron és környékén, amelyet vétek nem a világ elé tárni. Az osztrák határ közelsége, a pamhageni (pomogyi) átkelő Kapuvártól alig 15 kilo­méterre működik. Eddig is sok osztrák járt át hoz­zánk, megnézni műemlékeinket, eltölteni szabadidejü­ket kellemes kirándulóhelyeinken. A környéken élők azt szeretnék, ha több időt töltenének náluk, és ne kelljen nekik minden nap hazautazniuk. A „sógoro­kon” kívül sokan érkeznek más országokból is, de ah­hoz, hogy elhelyezhessék őket, nagyobb és nívósabb szálláshely-kapacitással kellene rendelkezni. A városban a század eleji műemlék épületek, az ek­lektikus jellegű Szent Anna-kápolna, a barokk vár vár­ja a turistákat. Kapuvárral határos a Hanság, amely­nek lápos, vizenyős területe különleges madárfajoknak és számos vadnak nyújt élőhelyet. A gyógyulni vágyóknak is páratlan lehetőséget kí­nálhatnak. Ki kell emelni a strand- és termálfürdőt, amelynek vize gyógyvíz. A termálkutak vize nagy só­koncentrációjú nátrium-hidrogén-karbonátos és­­klo­­ridos hévíz. Vegyi összetétele az orvosi kísérletek alapján idült mozgás- és légzőszervi betegségek fürdő, valamint porlasztásos belélegeztető kezelésre kiváló. Ami viszont országosan is egyedülálló, az a Lum­­niczer Sándor Kórházban működő érbeteg-rehabilitá­ciós osztály. Több évtizedes tapasztalatok alapján ke­zelik a végtagkeringési zavarokban szenvedő betege­ket speciális szénsavgázfürdővel. Sajnos az is igaz, hogy bár a világ számos országá­ból van érdeklődés a gyógykezelés iránt, de a szűk ka­pacitás miatt csak kevés esetben tudnak fizetővendé­geket fogadni. Ez az a pont, ahol segítséget remél az önkormányzat. Olyan befektetőket, akik megfelelő tő­kével rendelkeznek ahhoz, hogy azokat a páratlan le­hetőséget, amelyek környékén megtalálhatók, haszno­sítani tudják. Megfelelő szálláshelyeket alakítanának ki, fejlesztenék a gyógyellátás azon részét, amely pro­fitot termel. A polgármesternek meggyőződése, hogy Kapuvár ezzel a környezeti háttérrel felvehetné a ver­senyt Bükkel és Hévízzel. De még azt is megkockáz­tatja, hogy néhány ausztriai gyógyfürdőhellyel is. TÓTH GYULA A SIOTOUR RT. AJÁNLATAI: Srí Lanka-i körutazás és üdülés: 11 nap/9 éjszaka, háromcsillagos, kétágyas, zuhanyzós/WC-s szobákban, félpanziós ellátással, repülővel, részvételi díj: 248 500 Ft/fő Dubai nyaralás: 9 nap/7 éjszaka, ötcsillagos légkondicionált, 2 ágyas szállodai szobákban, félpanziós ellátással, repülővel, részvételi díj: 305 500 Ft/fő Törökországi körutazás: 12 nap/11 éjszaka, középkategóriájú 2 ágyas, zuhanyzós/WC-s szobákban, félpanziós ellátással, repülővel, részvételi díj: 158 500 Ft/fő Andalúziai körutazás: 8 nap/7 éjszaka, két-háromcsillagos, 2 ágyas szállodai zuhanyzós/WC-s szobákban a belvárosban, reggelivel, részvételi díj: 152 900 Ft/fő Kérje programfüzetünket az Utazás 98 Kiállításon az „A” pavilon 303/C és a „D” pavilon 303/M standján! A vásár ideje alatt a teljes részvételi díj befizetése esetén kedvezményt adunk! TOVÁBBI INFORMÁCIÓ: SIOTOUR Főiroda 8600 Siófok, Szabadság tér 6. Tel.: 84/310-900, fax: 84/310-009 SIOTOUR Utazási Iroda 1051 Budapest, Erzsébet tér 1. Tel.: 1/266-6216, fax: 1/117-3276 SIOTOUR Utazási Iroda 7400 Kaposvár, Fő u. 1. Tel.: 82/320-537, fax: 82/312-459 KULCS MAGYARORSZÁGHOZ! Önnek most 25% kedvezménnyel! ÍME A NYOLCADIK, MEGÚJULT KIADÁS: SZÍNES ÚTIKÖNYV magyar, német, angol nyelven ÉS VENDÉGVÁRÓ CÍMTÁR 5000 szálláslehetőség, étterem múzeum, fürdő, idegenforgalmi iroda friss adataival EGY KÖTETBEN! IDEGENFORGALMI ALMANACH TOURIST ALMANACH TOURIST GUIDE Ha kiadónktól történő megrendelésében a b­ufli -ra hivatkozik, 25% kedvezményt kap. UAwvy =11260^ Ara tehát: 1680 Ft helyett Ft + postaköltség CompAlmanach Kiadói Kft. 1033 Budapest, Benedek Elek u. 8. Tel.: (1) 250 5152 Fax: (1) 250 5151 Idegenforgalmi * ipari * kereskedelmi * szolgáltatói adatbázisaink megtalálhatók az Interneten is: http://www.compalmanach.hu EXPRESS RT A NÉLKÜLÖZHETETLEN ÚTITÁRS KÖRUTAZÁSOK ♦ Anglia ♦ Csehország ♦ Olaszország ♦ Portugália ♦ Spanyolország ♦ Marokkó ♦ Törökország ♦ Skandinávia ♦ Tunézia ♦ USA ♦ Izrael TENGERPARTI ÜDÜLÉSEK ♦ Spanyolország ♦ Görögország ♦ Olaszország ♦ Horvátország ♦ Tunézia ♦ Ciprus ♦ Portugália ♦ Izrael ♦ Franciaország Utazás‘98: BNV „A” pavilon, 206/a stand Üdülések, európai körutak: 50% előleggel 10% kedvezmény! További meglepetések, akciók, kedvezmények! Telefon: 331-7777 Kártyával Magyarországon Nyert már ön kártyán? Ha nem vonzza Monte-Carlo, a kaszinók világa, a póker, a snapszli, akkor sincs kizárva abból a körből, amelyikbe a szerencsés kezű kártyások tar­toznak. Az Utazás ’98 kiállításon, mondhatjuk, új időszámítás kezdődött a magyar idegenfor­galom történetében. A vásár­városban tehetnek szert ugyanis először a magyar tu­rizmus kártyára a hegyek, völ­gyek, városok, falvak vándorai. Manapság a külhon a sikk: az Északi-sarktól a Csendes­óceáni korallzátonyokig im­máron bejárhatja a világot a magyar. És lassan eljöhet az a kor, amikor már mindenki járt valamilyen egzotikus ország­ban, s ezek után már az szá­míthat egzotikumnak, ha vala­ki Magyarországon tölti éves szabadságát. „Ismerd meg ha­zádat!” - ezt a közismert szlo­gent kívánták tartalommal megtölteni a Hotelinfo Kft. aktivistái, amikor is létrehoz­ták új rendszerű utazási kár­tyájukat. A magyar turizmus kártya tizenhárom hónapig érvényes és kétlépcsős rendszerű, amo­lyan „creditkártya”. Egyrészt átruházható, érvényességi ide­je alatt korlátlan számban használhatja tulajdonosa, más­részt meghatározott számban vagy ideig árkedvezményre jo­gosítja partnereit. Megannyi szállodát és vendéglátóhelyet, idegenforgalmi rendezvényt és kulturális programot látogat­hatnak lényegesen olcsóbban a kártyatulajdonosok. A cég re­gionális csomagokkal és „vá­roskártyákkal” is kedveskedik, ezekkel a magyar turizmus kártya birtokosai megadott or­szágrészekről szerezhetnek kü­lönösen részletes információ­kat, s pihenhetnek, szórakoz­hatnak jelentős kedvez­ménnyel. A Hotelinfo Kft. az Utazás ’98 kiállításon robbant! A kár­tya mellett ugyanis itt már kapható lesz (a Hotelinfo 306/C standján) az immáron hét esztendeje megszokott Ho­telinfo (Hungary Info) 1998— 99 idegenforgalmi katalógus, amely az elkövetkezendő esz­tendő legjelesebb szállás- és vendéglátóhelyeit tartalmazza. Aki pedig lemarad a kiállítás­ról, ne bánkódjon: a későbbi­ekben az ország szinte összes benzinkútjánál, a nagyobb MÁV-állomásokon és a Tourinform-irodákban, vala­mint a Hotelinfo utazási irodá­jában (1056 Váci utca 78-80.) beszerezhetik nyerő kártyáju­kat és a hozzá tartozó informá­ciós füzetet. G. D. MEGSÚGJÁK A CSILLAGOK Vannak dolgok az életben, amikről azt hisszük, mindent tudunk. Ilyen például a szállodák besorolása. Há­rom csillag, négy csillag, öt csillag - nagyvonalúan siklunk át fölöttük, s csak akkor jövünk zavarba, ha valaki esetleg rákérdez bizonyos részletek­re. Mondjuk arra, hogy mi várható el egy négycsillagos hoteltől. Ilyenkor az egyszeri utazó általában kibök né­hány általánosságot, majd két dolog­ba kezd: hímezni és hámozni. Nos, hogy megkönnyítsük a helyzetüket, alább felsorolunk néhány jellemző - és számon kérhető - alapszolgálta­tást. Természetesen rangsor szerint. Először is tudni kell, hogy a szállodákat nem mindenhol jelölik csillaggal. Van például, ahol az ábécé betűit használják, de a római I. vagy II. kategória sem ritka. Hogy mi mégis csilla­gokkal foglalkozunk, annak roppant egyszerű az oka: a legtöbb prospektus ezt a megkülön­böztetési módszert alkalmazza - ha pedig az utazási iroda mással találkozik, hát „lefordítja” a besorolást a „csillagok nyelvére”. Szakemberek egybehangzóan állítják: a két­csillagos hoteloknál nagyon sok mindenre kell figyelni. Ezeknél a legnagyobb a kockázat­­ már csak a minőségbeli „szórás” miatt is. Mert bár Franciaországban tudunk néhány igazán kitűnő kétcsillagos szállodáról, erre a kategó­riára azért mégis a puritán, egyszerű, funkcio­­nalista szemlélet a jellemző. A mosdó, zuhany­zó és a mellékhelyiségek például nagy valószí­nűséggel közös használatnak. A szobák egysze­rű, szerény berendezésűek; ágy, asztal, egy szekrény­­ és semmi más. Éppen csak annyi, amennyi a szállásigény kielégítéséhez szüksé­ges. Légkondicionálás elképzelhetetlen. Ilyen szálláshelyeken melegkonyhát csak elvétve ta­lálni. Kínálatuk jobbára kimerül a felvágottak­ból válogatott reggelik és hidegcsomagok összeállításában. A háromcsillagos hotelek ehhez képest már jelentős színvonalbeli ugrást jelentenek. Nem véletlenül a legkeresettebbek. Ezekben a szo­bákhoz már tartozik WC és zuhanyzó is, van televízió, telefon, és a bútorzat is otthonosabb. Az épületben általában étterem is található. Igen kivételes esetekben szobánkban találha­tunk hűtőszekrényt minibárral - de ha ez nincs, ne reklamáljunk. Mint ahogy a klimatizált kör­nyezet is csupán ráadás, ám a ventilátor - akár csak kérésre is, de - alapfeltétel. A négy- illetve ötcsillagos szállodák között már olyan szűk a határmesgye, hogy szinte nem is lehet külön emlegetni őket. Ilyen helyen már nem érheti csalódás az utazót. Az úszómedence, a fitness­­szalon, a konditerem, a szolárium, a szauna és a bár mindenhol jogosan kérhető számon. Ezen­kívül még elképzelhetők saját szervezésű sport- és szabadidőprogramok, mint például szörfö­zés, búvárkodás vagy jetski. Ha mégis különbséget kívánunk tenni a két felső kategória között, akkor azt az emeleti szol­gáltatásokat vizslatva tehetjük. Ez azt jelenti, hogy a vendég hányféle figyelmességet vehet igénybe anélkül, hogy lemenne a szobájából. Ide tartozik a szobaszerviz, a cipőtisztító automata, a fodrász. A legtöbb szállodalánc - innét műkö­désük lényege is - a legtöbb földrészen ugyanazt a minőséget nyújtják. Ebben áll az erősségük. Ha tehát valaki, mondjuk, Budapesten bemegy a Hiltonba, akkor - utazzék akár a tengerentúlra - ott is nagy valószínűséggel ugyanazzal a szintű megszokott kényelemmel találkozhat. Mindez persze nem azt jelenti, hogy utazás előtt megspórolhatjuk szálláshelyünk előzetes fel­­térképezését - ám nem árt tudni, hogy az adott kategóriában mi az az elvárható minimum, amit megkövetelhetünk a pénzünkért. T. D.

Next