Kurír - reggeli kiadás, 1998. április (9. évfolyam, 89-117. szám)

1998-04-09 / 97. szám

10 KULTÚRA ■■■■■■■■■■ifi SBBB't W*;,»1B1■ tTMi III I n­­­iha ia ia ina tai ■mi na ia ibiaibybi ■■■I BBi IBI «L I '«ifll IBI 1L3B IBBBB It ~JE.iBBBBBB IBBBI Magam sem tudom, hogy miért, de valahogy ellen­szenvvel viseltetek általá­ban a túlságosan kék sze­mű férfi színészek iránt. Zavar, hogy annyira vilá­gítanak. Persze vannak ki­vételek, mint mindenben. Ilyen például Oliver Reed. Ki tudja, már hányadszor vetítik a Richard Lester­­féle Három testőrt, amely angol létére sokkal jobb bármelyik francia változat­nál. Micsoda parádé: Charlton Heston legalább annyira hiteles Richelieu, mint amilyen Ben Hur volt, Faye Dunaway vele­jéig gonosz, mégis félel­metesen izgató Milady, Richard Chamberlain snájdig Aramis, Michael York kissé tejfelesszájú és pimasz d’Artagnan. És a jó öreg Oliver óta nem is tu­dom másképpen elképzel­ni Athost: igazi súlyos egyéniségnek, akinek mo­solyában is van valami szo­morú titokzatosság, bátor­nak, nemeslelkűnek, aki­ben ugyanakkor a szíve mélyén egy pillanatra sem szűnik meg a bosszúvágy. Holott valójában De La Fére lovag az élet szerel­mese. Ekképp ütötte ki nálam e kék szemű angol hasonlóan kék szemű „fél­honfitársunkat”, Paul Newmant, pedig neki is egyik legjobb filmjét adták a főtévén, a Bilincs és mo­solyt. Különösebb össze­hangolás korábban sem volt az egyes csatornák kö­zött, most meg néha há­rom egyszerre működő videokészülék sem lenne elegendő­. (Göbölyös) nyik. Tévé a tévében Szombaton este először jelentkezik a Tv 2 műsorán a Tévé a város szélén című szap­panopera. A produkciót a TNG Rt. gondoz­za. A premier után először keddenként nyolc órakor, majd ha a közönség bizalmat szavaz a sorozatnak, szeptembertől naponta kerül a képernyőre a folytatásos történet. A sztori egy Kb. Tv nevű intézmény sorsáról, az ott dolgozó munkatársak életéről szól. A hősök, miközben naponta adást készítenek, élik a maguk életét: szerelmek szövődnek, üzleti vállalkozások születnek és szűnnek meg. Az abszolút főszereplő Bajor Imre, aki kér­désünkre elmondta, exkluzív szerződést kö­tött erre a műsorra, ezenkívül semmilyen más közszereplést nem vállalhat. A többiek (Koós János, Gór Nagy Mária, Gergely Róbert, Zsurzs Kati, Gregor Bernadett, Hírding Ist­­ván, Harkányi Endre, Cseke Péter, Vándor Éva, Gesztesi Károly, Töreky Zsuzsa, Andor Tamás, Détár Enikő és a fiatalok) egyelőre nem tudják, mi tévék legyenek, ha a folytatá­sokat naponta sugározza majd a Tv 2. Néhá­nyukat színházi szerződés köti, így optimális esetben nyár végén dönteniük kell, a széli tévé és a többi elfoglaltság között.­­ §. A sorozathoz a zenét Berkes Gábor és Döme Zsolt szerezte, és tizenöt író dolgozik a sztori továbbgördítésén. A művet Szurdi Miklós rendezi, producere Gát György, aki elmesélte, hogy közvélemény-kutatást végez­tek a nézők között, mit szeretnének látni. Ebből kiderült, hogy az emberek a rendet szeretik, a harmóniára szavaznak az ungarische Wirtschaft helyett. A képernyőn sztárokat, szép lányokat és jóképű férfiakat szeretnének látni. Természetesen az igénye­ket figyelembe véve alakították ki a szereplő­­gárdát. A siker érdekében Gát Los Angeles­ie is elutazott, hogy a helyszínen szerezzen tapasztalatokat, mi a sikeres szappanopera titka. Kiderült, hogy az ottaniaknak is földig ér a lábuk, tehát nincs semmilyen hókuszpó­kusz, csak profizmus és pénz. Arra a kérdésre, hogy szakmai szem­pontból előrelépés-e szerepelni ebben a produkcióban, Gergely Róbert azt felelte, ő a tusfürdő helyett mindig is a szappanra szavazott. Egyébként pedig optimista a mű sikerét illetően. A többit meglátjuk a képernyőn, szombaton. GRÉCZY ZSOLT Bajor Imre és Koós János. Nemcsak barátok, már kollégák is Fotó: KONG GYÖRGY Koszinel-lélekkel Mint arról már korábban beszámoltunk, a budapesti Nemzeti Színház márciusban műsorára tűzte Jókai Mór A kőszívű em­ber fiai című regényének dramatizált változatát, Korcsmáros György és Böhm György munkáját, Tolcsvay László és Béla zenéjével. Ám Kővári Katalin rendező a próbák során beleírt, illetve húzott a műből, kicserélte a kísérőzenét, új szereplőket iktatott be a játékba, s mindezt a szerzők tudta és beleegyezé­se nélkül. Ezért a négy alkotó - miután megtekintette az új da­rabot - nem járult hozzá annak előadásához. A Nemzeti Szín­ház ezt követően levette a nevüket a plakátokról és a műsor szórólapjairól, és tovább játssza a színpadi változatot. Még csak arra sem vettek fáradságot, hogy erről értesítsék a szer­zőket, sőt a szerződésben kikötött jogdíjat sem utalták át. Dr. Szilágyi István, a Proscenium Szerzői Jogvédő Iroda tu­lajdonosa, az átdolgozást végzők képviselője - aki egyébként szerzői jogi szakember - úgy döntött, hogy levélben szólítja fel a Nemzeti Színházat a vitás kérdések tisztázására. Amennyi­ben ennek nem lesz foganatja - ami azért is valószínű, mert a színház vezetői elzárkóztak minden felvilágosítás elől­­, akkor minden valószínűség szerint jogi útra viszi az ügyet, a szerzői jogoknak a hazai színháztörténetben mindeddig példa nélküli megsértése miatt. g. t. JELENTKEZÉS A L­ÁTHATATLAN KOLLÉGIUM FELVÉTELI VIZSGÁJÁRA MI A LÁTHATATLAN KOLLÉGIUM? Ennek a kollégiumnak nincsenek falai - mégis létezik. Nyitva áll minden tehetséges és jól felkészült diák előtt, aki az ország bármely egyetemén, a kiírásnak megfelelő karon és évfolyamon tanul. MIT NYÚJT A LÁTHATATLAN KOLLÉGIUM? ❖ Tutori rendszert. Egyéni tanulmányi irányítást elismert szaktekintély által. ❖ Tapasztalatszerzést gyakorlati szakember mellet. ❖ Ösztöndíjat az egyetemi tanulmányok befejezéséig. ❖ Nyelvtanulási és sportolási lehetőséget. KI ÉS HOGYAN JELENTKEZHET? Első- és másodéves, nem másoddiplomás bölcsész, jogász, közgazdász és teológus egyetemi hallgatók. Leckekönyvük másolatát 1998. május 11-ig ajánlott levélben juttassák el címünkre: Láthatatlan Kollégium. 1525 Budapest. Pf. 10/43 A felvételi vizsgák követelményeiről levélben tájékoztatjuk a jelentkezőket. 1998. április 9. Á­rva ötlet ANNIE Thália Színház Könnyű m­anapság a színházcsiná­­lóknak. Átvették a sémát a köny­­nyűzenei producerektől. Ők ugye először azt hitték, fiú csapatokkal lehet sikert elérni. Egyre-másra alakultak a boygroupok: tátogtak, táncoltak, taroltak. A 3T politiká­ját követték. Majd - valószínűleg hosszas töprengés után - megszü­letett az ötlet, ugyanez megoldha­tó lányokkal is. Bejött. Egy-két dal, toplista, aztán már senki nem emlékszik a zenekarokra. Eltűn­nek, mint a szürke szamár a köd­ben. Hasonló dolgok történnek manapság a pesti musicalszínpa­dokon is. Felejthető­ produkciók kerülnek műsorra. Itt van például Thomas Meehan, Charles Strouse és Mar­iin Charnin közös szerzeménye, az Annie. A Thália és a Budapesti Operettszínház - a két teátrum közös produkcióban mutatta be a művet - vezetői nem hazardíroz­tak, amikor a premier mellett döntöttek. Hiszen ha gyerekeké a főszerep, biztos a siker. Bizonyíték erre a Madách Színház Oliver! cí­mű zenés előadása. Kisfiúk éne­­kelnek-táncolnak - meg is telik a nézőtér. Ha lenne felhasznált iro­dalom fejezet az Annie szöveg­könyve végén, valószínűleg csak az Oliver! szerepelne ott. Mert hát a szerzők kicsit átszabták, mondjuk úgy, nőiesítették a törté­netet. Mondván - lásd fenn -, ami bejött a fiúkkal, miért ne sikerülne lányokkal is... A darabot, ha mosópor lenne, úgy mutatná be a reklámbeli házi­asszony: alacsony árfekvésű. Szó­val kifejezetten rossz, a tizenkettő egy tucat kategóriába tartozik. Éppen ezért nehéz úgy megren­dezni, hogy az előadás felejthetet­len legyen. Gárdos Péter valóban mindent megpróbált. Szerencséjé­re a musical világa - a század első felének Amerikája - ismerős volt számára, hiszen pár héttel koráb­ban vitte színre a Chicagót. Ren­dezése most pergőbbre sikeredett, ráadásul ötletei - főleg a világítási rendszerek - hatásosak. A produk­ció viszont nem egységes, a jele­netek elemek maradnak, s nem vegyülnek egymással. Hangsúlyo­zandó: a rendezőnek nincs is sok választási lehetősége, s ez az alap­mű hibája. Az Annie szerzői a szereplők­Fotó: KONCZ GYÖRGY karakterének kigondolásakor sem erőltették meg magukat túlságo­san, így kiemelkedő színészi alakí­tásokra sincs lehetőség. Pozitívu­ma viszont az előadásnak, hogy Balázs Péter számára végre akadt egy megfelelő szerep. Ő Oliver Warbucks - lám, még itt is egy Oliver -, az üvöltöző milliárdos, aki az árvaházból magához veszi Annie-t. A kislány szerepében pe­dig Császár Réka kedves, okos s főképpen természetes. Remélhe­tőleg a későbbiekben csak a da­rabról felejtkeznek el. Róla nem. SZENTPÉTERI ANDR­ÁS A Broadwayn hat évig megszakítás nélkül ment a musical HANG- ÉS BANKJEGYEK Óriási sikert aratott egy négytagú opera­énekes-társulat Németországban. Mé­szöly Katalin, Pászthy Júlia, Magonyi Zsolt és Miller Lajos két koncertet adott Bonnban. Az elsőt a magyar nagykövet­ség épületében kint élő magyaroknak, a másodikat pedig a La Redoute Beethoven termében német nézőknek-hallgatóknak. Az egyórás, Mohai Gábor vezette produk­cióra csak meghívóval lehetett bejutni. - Remélhetőleg sorozat lesz az ese­ményből - mondja Fehér Zsolt, a szervező Structorg iroda producere. - Április végén Münchenbe és Berlinbe megyünk, május közepén Drezdába és Stuttgartba, a hó­nap végén pedig Madridba várnak minket. Szórakoztatni szeretnénk a közönséget, s főképpen terjeszteni a magyar kultúrát. Tapasztaltuk ugyanis, Bartók és Kodály nevét nem ismerik igazán. Az utóbbi idő­ben a magyar társulatok inkább operette­ket vittek turnéra, hasonló koncerteket nem rendeztek. A művészek előadtak több népdalt, amit a két komponista gyűj­tött, részleteket énekeltek a Bánk bánból, valamint Puccini- és Wagner-operákból. - Turnénk mottója: A gazdaság és a kultúra - teszi hozzá Magonyi Zsolt.­­ 1989 óta ugyanis megszűnt a kulturális lobby, ami közvetített a gazdaság felé. Ezeken a hangversenyeken professzorok, üzletemberek és művészek találkozhat­nak, beszélgethetnek, s főképpen üzlete­ket köthetnek. Mert a kultúra tud igazán „eladni” egy országot. Nem csoda, hogy az érintett minisztériumok - a külügyi, az ipari és a művelődési tárca -, valamint a Gyáriparosok Országos Szövetsége tá­mogatja a rendezvényeket. Remélhetőleg a produkcióból nemsokára tévéadás is készül. A külgazdasági műsorban részle­tek játszanánk be a koncertekből, s ter­mészetesen megszólaltatnánk a jelen levő üzletembereket. sz. a.

Next