Kurír - reggeli kiadás, 1998. július (9. évfolyam, 177-207. szám)

1998-07-20 / 196. szám

10 KULTÚRA Nem lehet tudni, ki volt az a zseniális pénzügyi-jogi szak­ember, aki kitalálta a társas­ház intézményét. Negatív Nobel-díjat érdemelne! Mert felismerte: mindennél hatal­masabb mozgósító erő a tu­lajdonszerzés. Méghozzá csá­bítóan olcsó áron. Nem szá­molva a következményekkel. Mert azok a budapesti lako­sok, akiknek felkínálták az önkormányzatok, hogy valódi értékének töredékéért meg­vásárolhatják eddigi bérlaká­sukat, azt hitték, hogy remek üzletet csináltak. De ki volt az a jövőbe látó, akinek eszé­be jutott: ezeket a többnyire lerobbant lakásokat, házakat majd neki kell karbantarta­nia, felújítania? De fogalma sem volt senkinek arról, hogy mit jelent a közös költség, milyen buktatókkal fenyeget a központi vízóra és a csator­názási díj. Mint ahogy arra sem gondolt senki, hogy ne­ki lesz a kötelessége mindaz, amit korábban az ÍKV többé­­kevésbé megoldott helyette. És ki is számíthatott arra, hogy a kedves szomszéd megbuherálja a közös villany- és gázórát, és nem tudja vagy nem akarja kifizetni, a rá eső közüzemi díjakat. És emiatt nála is kikapcsolják a fűtést, a világítást, a vízszolgáltatást, jelzálogot tesznek a tulajdo­nára, és előbb-utóbb nála is bekopogtat a végrehajtó. Er­ről szólt az MTV 1 hét végi Mélyvíz című műsora, ame­lyen önkormányzati képvise­lők, pénzügyminisztériumi szakemberek, ügyvédek, kö­zös képviselők magyarázták el - többnyire jogászi nyelven - hogy mindez nem más, mint a 22-es csapdája. Vál­toztatni pedig lehetetlen. Hiába ad milliókat az állam az önkormányzatoknak a baj­bajutottak támogatására, a pénz nemritkán befolyik a költségvetésbe, jogtalanul, de a felelősségre vonás lehetősé­ge nélkül. Sok mindenről szó esett még ebben a nem keve­sebb mint egymillió budapes­ti társasházi lakót mélyreha­tóan érintő beszélgetésben, amelynek egyetlen tanulsága volt: ez van, ezt kell szeretni, de legalábbis bele kell nyugodni... (GARAI) 11- cin 1998. július 20. SZENTGYÖRGYI RITA JELENTI CIVIDALE DEL FRIULIBÓL Az átmenet fesztiválja A kultúrák szerelme, a népek párbeszéde, az ünnepek öröme élteti immár hetedik éve a Mittelfestet, a közép-európai nemzetek tánc-színház- és zeneművészetének szentelt fesztivált. Megálmodója, szellemi atyja, művé­szeti vezetője Fressburger György, akit ősztől a budapesti Olasz Kultúrintézet igazgatójaként üdvözölhetünk. Elias Canetti Nobel-díjas író, a kortárs olasz irodalom, színház és film egyik legjelen­tősebb alkotója egy sokkoló erejű, látvá­nyos hang- és mozgásszínházi produk­cióval nyitotta rendezőként a fesztivált: A hiúság komédiája című művét állította színpadra. Idén tizenhárom nemzet képviselteti ma­gát Cividaléban, ebben a hajdani első lon­­gobárd hercegségben. Mint Pressburger György elmondta, mindig az etnikai, politi­kai, társadalmi feszültségek irányítják a fesztivál tematikáját. Boszniát és Szlovéniát, Albániát és Lengyelországot, az új­ európai identitásukat kereső­ népeket leginkább az átmenet egyesíti. Az ünnepi nyitóesten a középkori San Francesco-templomban a bolgár te­levízió asszonykórusa adott nagy sikerű koncertet. Az este lezárásaként az oszt­rák Irrwitu együttes „tűzvarázslói” a kö­zönséget is bevonták fáklyaakrobata­­mutatványukba. A magyarokat Bozsik Yvette társulata képviseli A csodálatos mandarin, A hercegnő­, és Változások cí­mű elő­adásokkal és a debreceni Csoko­nai Színház tagjai, ők Hubay Miklós Nizsinszkij-darabját, A rózsa lelkét mu­tatják be. A 80 esztendős Hubay tisztele­tére ünnepséget is szerveznek a fesztivál ideje alatt. Az előadások igazán érdekesnek ígérkez­nek. Friuli híres szülöttjéről, Pasoliniról Pilátus című darabjának bemutatásával em­lékeznek meg a zágrábi Eurokaz Színház produkcójában. A Kieslowskinak szentelt programban a Tízparancsolat rendezőjének filmjéből készült színpadi művet mutatják be. A Habsburg mítosz címmel az azonos című könyv szerzője, Claudio Malgris tart felolvasást. Ehhez kapcsolódik a kiváló oszt­rák író, Joseph Roth Grobbe című művé­nek - egy osztrák zsidó család történe­te - páratlanul látványos előadása . A zenei programok fénypontjának ígérkezik A ci­gány zenei út című mágikus zenei bemuta­tó - a világzenei találkozón tavaly Budapes­ten is fellépő Ana La China andalúz zene­karral, valamint a román trubadúroknak ne­vezett Taraf de Haydouk együttessel, és nem utolsósorban a hindu balett ünnepelt ifjú tánccsillagával, Ravi Shankar Misurával, ahol a világhírű szitárművész fia. Bozsik Yvették három előadással lépnek fel Fotó: TOROCZKAY CSABA V­I­D­E­Ó­V­Í­Z­I­­ Carlos, az egyik leggátlástalanabb nemzetközi ter­rorista, aki „fénykorában” két véres akció között kis hazánkban pihente ki fáradalmait, jelenleg egy párizsi börtönben várja, hogy a francia rendőrség összegyűjtse az ellene szóló döntő bizonyítékokat, valószínűleg nem is sejti, hogy pihent agyú forga­tókönyvírói legendát szőttek az alakja köré. Azt sütötték ki, mi lett volna, ha a CIA egyik ügynöke rábukkan a hasonmására, beszervezi, kiképezte­, hogy aztán az ő segítségével elhalássza a szovjet KGB elől, és letartóztassa. Ahogy azt Móricka gondolná... Mert A Sakál árnyéka című amerikai akciófilm annyira mesterkélt, zűrzavaros, hogy ki­érdemli „negatív” elismerésünket. Ami mégis ki­emeli a műfaj átlagából: aprólékos és hitelesnek tetsző lélektani eszközökkel mutatja be, miként le­het hidegvérű gyilkossá átformálni egy tisztes csa­ládapát. Az amerikai haditengerészet példás életű tisztjét. Hazafias frázisokkal, kényszerítéssel, zsa­rolással, akaratának szisztematikus megtörésével. Az egyébként nagyszabású film főszerepét kitű­nő színészek alakítják, így Carlost és hasonmását Aidan Quinn, nőszervezőit pedig Donald Sutherland és Ben Kingsley. Ha a produkció alko­tói jobban tanulmányozták volna Carlos történe­tét, beleszőhették volna a sztoriba a budapesti nya­ralásainak politikailag pikáns epizódjait is. De úgy látszik, szívesebben rándultak ki az egzotikus Egyiptomba és az amerikai haditengerészet tá­maszpontjaira. Mindehhez csak annyit: a filmnek semmi köze sincs a krimi műfaj immár klasszikus remekéhez, A Sakál napjához. Eredeti angol címe ugyanis: A megbízatás. Csak a hazai „keresztség­­ben” kapta a nézőt megtévesztő nevet. G. T. Cthulhu Amerikában Persze a fent említett, kimondhatatlan ne­vű úriember mindig is odavalósi volt. Többnyire. Nos Cthulhu egy, személyesen soha meg nem jelenő figurája Howard Philips Lovecraftnak, aki a horror és a dark fantasy egyik feltalálója. Most jelent meg egy válogatás a novelláiból és kisregé­nyeiből Holdárnyékban címmel. Aki most kezdene ismerkedni Lovecrafttal, készül­jön fel, hogy a leggyakoribb jelző a „ki­mondhatatlan”, a „szentségtelen ”, a „névtele­nül rettegtető", a leggyakoribb kifejezés a „kozmikus”, a „démoni árny”, és minden ol­dalon megnyugtatják az embert, hogy jobb nem tudni a mágikus dolgokról, mert elvesztenénk az ép eszünket. Ez nem stí­lushiba, annak idején így borzongattak Új- Angliában, senki sem lehet független a sa­ját korától. A fantáziára panaszunk nem lehet, Lovecraft tényleg tudta, mit csinál, és nagyon ügyesen szövögeti nagyjából összefüggő egységgé Innsmouth környé­kének különböző sátánjait, de látszik, hogy ez lehetett az első Cthulhu-ciklusa. Persze jó szokás szerint ez jelent meg ké­sőbb nálunk, a következő, a Cthulhu hí­vása pedig előbb. Ha valakit alapo­sabban érdekel ez a pokoli legenda­kör, gyűjtögesse szorgalmasan a ré­gebbi Galaktikákat, valamelyikben meg fogja találni a Hallucináció hegy­ségei című kisregényt, ami annyira­­amennyire áttekinthető leírást ad a panteon tagjainak viselt dolgairól. Az viszont kötetbe nem került soha. Mindent összevetve, érdemes ezzel a kötettel foglalkozni. Éjszaka kell ol­vasni a temetőben, egy düledező kripta előtt, ódon sírkövön ülve, pislákoló zseblámpa fénye mellett. Tartós elem használata tilos. Magnóról kéretik lé­lekharangszó. Férgek, kukacok, patká­nyok a falban. Hűvös fuvallatok, doh, penész. Vicc nélkül, Stephen King ked­velői ezt is élvezni fogják, ami logikus, hiszen King Lovecraft továbbfejlesztője. És egyáltalán, jó ez, ahogy van, csak ko­molyan ne vegye senki, mert elég jól és valószerűen van megírva. A borító szolid munka, nyomás szokásos, ár polgári. Ti­zennégy - inkább tizenhat - éven felül ajánlott. SZELE TAMÁS CSAPATBAN, SZABADON Őze Áron hét éve tagja a Nemzeti Színház társulatának. Az évad végén úgy döntött, megválik a csapattól, s szabad­úszóként folytatja tovább. A kecskeméti Katona József Színház új direktora, Bodolay Géza mindjárt két szerepre is hívta a fiatal színészt. - Kellemes hét évet töltöt­tem ,­ Nemzetiben - mondja Őze Áron. - Rengeteg jó szere­pet kaptam, s igazán semmiféle különleges oka nincs a távozá­somnak. Azt szoktam mondani, hogy a Nemzetiben vidé­ki éveimet töl­töttem - ha­vonta húsz­huszonöt es­te játszot­tam -, a szak­ma nem is számolt velem. Itt az ideje, hogy másutt is kipróbáljam magam. Nem vagyok feltétlen híve a szabadúszásnak, nem hiszek az önmenedzselésben, inkább csa­patjátékosnak tartom magam, de meg kellett tennem ezt a lé­pést. Most úgy alakult az éle­tem, hogy nem egy társulat, hanem szerepek találtak meg. - Mit vállal a jövő szezonban? - Nem játszottam még vi­déken, s nagy örömmel mondtam igent Bodolay Gé­­z£ felkérésére. Elsőként az Újabb Zrínyiászban a minisz­tert, majd a Királyasz- I­szony lovagjában 1 Ruy Blast alaki- I­tom. Most pe­­­­dig nyáron a­­ Gyulai Vár-­­ színházban 1 Csiszár Imre rendezésében az Énekes ma­dárban Móka leszek. A magyar bulvárlapok közül elsőként az interneten: a www.kurir.hu Mindennap friss, új számmal jelentkezünk, és ha most szörfözik el hozzánk, komoly nyereményekre is lelhet. NYERJEN A KURÍR INTERNET OLDALÁN! Minden látogatónk ingyen CYBER SZERENCSESZELVÉNYT kap, ha meglátogat bennünket az interneten. 20 000 forintos üdülési csekket, továbbá videokazettákat, pólókat és Kurír magyar­­kártya-csomagokat is nyerhet. www.kurir.hu

Next