Kurír - reggeli kiadás, 1998. július (9. évfolyam, 177-207. szám)
1998-07-15 / 191. szám
14 I Régi dicsőségek mai fénye HASZNÁLTAN IS NÉPSZERŰEK Azok a modellek, amelyek az elmúlt évtizedekben kiérdemelték az Év Autója kitüntető címet, biztos sikerre számíthattak. Mondhatni úgy is: ezek a típusok hosszú ideig vezették a népszerűségi listát, s még használtan is megkülönböztetett figyelem kísérte sorsukat. Alábbi összeállításunkban azt mutatjuk be, hogy az elmúlt egy évtized Év Autói használtan mennyiért kaphatók Németországban? Opel Omega, ’87 Az Opel Rekordot felváltó Omega 1987-es okmányokkal, frissen vizsgáztatva, 2,0 literes erőforrással 6900 márkáért csábítja a komfortos, felső-középkategóriájú kocsik kedvelőit. Izmosabb, 2,6 literes kombiváltozatban, hatesztendősen 13 OOO DEM-ért csaphattunk volna le Berlinben egy tip-top Omegára. Peugeot 405, ’88 Tíz esztendeje a nemzetközi autós-újságíró szakzsűri egy francia típust jutalmazott legtöbb ponttal. A ma is korszerűnek tűnő Peugeot 405-ös 1988/89-es évjárata már jobbára 6000 DEM alatt megkapható. A hátsó ablakok tömítetlenségére, a kilyukadásra hajlamos kipufogócsőre, a takarékos dízelmotorok vezérműszíjának szakadására, a hátsó differenciálnál gyakori olajfolyásra persze jó odafigyelni az alkunál. 1992-es Peugeot 405-ösöket gyötréstől, felszereltségtől függően 8000 és 13 000 DEM között ajánlanak a német kereskedők. Fiat Tipo, ’89 Az 1964-ben útjára indított Év Autója szavazás- első alkalommal a Rover 2000 vitte el a pálmát - hat alkalommal kedvezett a torinói konstruktőröknek. A közép- és kelet-európai történelmi változás idején, 1989-ben a Fiat Tipo kapta a pontok java részét a zsűritől. A hazánkban is népszerű (és megfizethető) alsóközépkategóriájú Ritmo-utód, ötajtós, 1,4 literes változatban, 1990-es forgalmival 3900 DEM- ért akadt az A hétvégén minden bizonnyal ismét benépesül majd a Hungaroring. Igaz, még nem a Forma-1 sztárjai köröznek majd a betoncsíkokon, hanem a GT világbajnoki futam résztvevői látogatnak el egy pontvadászat erejéig a mogyoródi pályára. A GT versennyel kapcsolatos minden részletre kiterjedő információk a 266-2040-es telefonszámon hallhatók. Egyébként már javában tartanak az előkészületek, a versenyzők csütörtökön érkeznek Budapestre, pénteken pedig 6 és 7 óra között autogramot osztanak a Vörösmarty téren. Sok világsztárral találkozhatnak azok, akik az jelzett időpontban elsétálnak a belvárosba, hiszen a résztvevők között sok sok híres pilóta van, nem egy olyan is, aki a Forma -1-ben is igazolta már klasszisát. Akiket érdekel a GT sorozat múltja és jelene, azok jól teszik, ha kilátogatnak a Hungaroringre, mivel a Gold tribün mögötti területen autókiállítás lesz, ahol az érdekutunkba Berlinben. Hasonló típust 1993-ból, 69 ezer kilométerrel kétszer ennyiért kínálnak. Citroen XM, ’90 Napjainkban már csak hébe-hóba találkozni a méretes Citroen XM típusokkal, mely 1989 végén az ÉV AUTÓJA ’90-es címet kapta. A német fővárosban csupán egyetlen eladásra kínált ilyen francia tárleltünk: a hathengeres, 168 lovas, gigantikus kombiért, a Citroen XM-ért ötévesen, automata váltóval 22 900 DEM-et remél a kereskedő. Renault Clio, ’91 Egy évvel később ismét a francia autógyártásnak hízelgett a nemzetközi zsurnalisztagárda. De egy egészen másmilyen kategóriában! A Renault Clio - szemben a luxus Citroennel - azóta több szépségműtéten átesve bizonyította, hogy autó a javából. A legelső típusok ma már 6000 DEM körül megszerezhetők, míg az 1994/95-ös modellek méglődők megismerkedhetnek a Grand Touring osztály jeles márka képviselőivel. Frank Tamás, a verseny főszervezője nem győzi hangsúlyozni, hogy ritka sportélményben lesz részük azoknak, akik megtekintik az 500 kilométeres vetélkedést vasárl0 000 márka felett tartják az árukat. Nyolc hónapos, nyolcezer kilométer futott Clio 1.2-est szervokormánnyal, háromajtós kivitelben 16 500 DEM-ért láttunk mustrára kitéve. VW Golf, ’92 Néhány hónapja már a kereskedőkhöz került a Volkswagen Golf negyedik generációja - ez Germany- típus az Autója szavazáson az Alfa Romeo 156-os mögött lett ezüstérmes. Elődje viszont a dobogó legfelső fokára került anno. A VW históriájában a ’92-es Év Autója cím az egyetlen ilyen elismerés. Ettől persze még kategóriája legyőzhetetlen sztárja a Golf, melynek tarifája hatévesen zuhan 10 000 DEM alá. Az 1993/94-es Volkswagen-kedvencek még 13 000-19 000 márkába kerülnek Németországban. Nissan Micra, ’93 A nemzetközi újságíró ítész team ez eddig csak egyetlen alkalommal részesített nem európai kocsit az év legjobbjának, ez pedig a Nissan Micra volt. A ’93-as elismerés birtokosa ismét a kiskocsik felé fordította a figyelmet. A takarékos, bájos japán típus ötévesen már 9000 DEM körül a miénk lehet, de az 1995/96-os modellek még makacsul 13 000 márkánál drágábbak. Ford Mondeo, ’94 Az egy évtizeden át sikeres Sierrát felváltó Ford Mondeo a nap és azoknak is, akik pénteken és szombaton is GT futam edzéseit választják programként. A szervezők gondoskodnak arról, hogy senki ne unatkozzon. Érdekes, izgalmas betét versenyek várják az VW Passat/Opel Vectra kategóriában érdemelte ki a szakzsűri elismerését. A voksolás óta a szépségműtéten átesett középkategóriájú Mondeo legelső, 1993-as típusai is még 14 000 DEM körül vannak, míg az 1994/95-ös modellek ára - állapottól, motorizáltságtól függően — 16 000 és 25 000 között van a berlini használtjármű-telepeken. Fiat Punto, ’95 Tévedtek azok, aki azt hitték, hogy az 1984-es Év Autója címet nyert Fiat Uno sorsát megecseteli a kategóriatárs Punto emutatkozása. Miközben a Lengyelországban gyártott, 1,5 millió forint alatt kínált Unó a reneszánszát éli, a 95-ös díjazott, a Punto is szupersztár. A hároméves, „fapados” Punto 55-ösök ára már 10 000 DEM alatt van, az 1996/97-es itáliai kiskocsikért még legalább 13 000 márkát kell fizetni. Fiat Bravo/Brava, ’96 Ha a VW Golf kategóriájában nem is könnyű az eladási statisztikák élmezőnyébe kerülni, a Fiat szakembereinek ismét sikerült egy olyan modellkettőst megálmodniuk, mely elnyerte az újságírók szimpátiáját. A Tipo helyére lépett Brava 1,6- os 20 ezer kilométerrel, 1996-ból 16 900-ért, az egyesztendős Bravo 1,6-os 19 800 márkáért került a szemünk elé. Renault Scénic, ’97 A Twingo bátyjaként és az Espace öccseként is becézett Renault Scénic az egyterű modellek mezőnyében óriási népszerűségnek örvend. Az 1997-es Év Autója címet birtokló francia családi típusból csupán egy 800 kilométert futott, két hónapos, 1,6 literes, 90 lovas járműre bukkantunk a Spree-parti kereskedésekben: az álomszép kocsi 31 800 DEM-es - alku előtti - ára nem tűnt irreálisnak. Az Év Autója címet 1998-ban a sportosan elegáns, technikai újdonságokban gazdag, négyajtós itáliai limuzin, az Alfa Romeo 156-os típus kapta. Az olasz csoda használtan még nem kapható. W.BERNUSS (BERLIN) és volán mögé ülnek hazai hírességek is: politikusok, színészek, újságírók és üzletemberek, hogy eldöntsék, ki bánik jobban a volánnal. Úgy tűnik a politikusok semmit nem bíznak a véletlenre, mert hétfőn már meg is tartották első edzésüket, amelyen többek között Kóródi Mária, Katona Béla, Molnár László, Latorczai János is részt vett. A színészek, az üzletemberek és az újságírók rejtekhelyen készülnek a nagy csatára. Közülük Szilágyi László (Atlasz Biztosító) nagyon jól bánik a volánnal, csakúgy mint a színész Trokán Péter, vagy a focista Simon Tibor, és a tévészemélyiség Forró Tamás, Palik László vagy a rádiós Andrejszky Zoltán vagy éppen Németh Péter. Jegyek az IBUSZ irodákban, Porsche Hungária Deák téri szalonjában és az Ostermann Formula 1 Kft. irodáiban kaphatók. Napijegy éppúgy váltható mint háromnapos bérlet. Az előző 1500, az utóbbi pedig 5 ezertől 9 ezer forintos áron kapható. Mogyoródi villanások VILÁGBAJNOKOK A HUNGARORINGEN autósport híveit. Lesz körözés az Opel Astra Kupa pontjaiért 1998. július 15. Nagymotorozni jö Itr a miffer 2 • E sorok írója jogosan büszke, mert egy év és nyolc - nem tévedés: 8 db! - vizsga után végre megkapta nagymotoros jogosítványát. (És tulajdonképpen itt kellene, hogy véget is érjen e cikk, mert ebben az egy mondatban benne van minden, ami csak elmondható ez ügyben. Mert egy nagydoktori cím elnyerése is kisebb erőfeszítésbe kerül...) Mi volt ez a vizsga? Először is két KRESZ, mert ha valakinek nincs motoros jogsija, akkor először a segédmotoros KRESZ-t is, majd a motoros KRESZ-t is le kell tennie... Ez eddig kettő. A harmadik a műszaki, amiről csak annnyit mondanék, hogy tessék már megérteni: nincs erre szükség! Higgyék el, hogy egy jámbor állampolgárnak nem kell tudnia, hogy mitől megy a motorja, autója. Nem kell tudnia, mi több, hozzányúlnia sem szabad, meg nincs is mivel. (Például igazán szeretném látni egyszer, hogy a műszaki vizsga egyik prominense mondjuk kerékgumit javítson a 350 kilós chopperemen, könnyű nyári napsütésben, az országút szélén....) Meg megtalálja a láncfeszítőt a kardánmeghajtáson... Meg megtalálja a computert, hogy azon állítgassa a gyújtást... A negyedik vizsga, a rutin. Ugyanazon a pályán mennek a motoros A1 -es vizsgázók és a nagymotoros A2-esek. És ez azért is nagyon jó, mert ezen a pályán igazi nagymotorral végigmenni sajnos nem lehet. Hogy a sok közül csak egy okot említsek: némely nagymotor kanyarodási íve meghaladja az 5 métert, míg a pályán ennél szűkebb körök vannak kijelölve. Aztán a vizsga egy szakaszában karjelzésre kell flik-flakkolni, ami ezzel a súllyal és ezzel a sebességgel egészségügyileg nem ajánlott. Viszont a lábat letenni tilos, miközben ezzel a súllyal és ezzel a sebességgel ez egyenesen kötelező. És igen azt is szeretném látni, hogy egy vizsgabiztos egyszer menjen végig igazi nagymotorral ezen a pályán, saját szabályai szerint... Az ötödik vizsga a forgalmi, a hatodik pedig az elsősegélyről szól. És máris kezedben van a 150 kcm-ig érvényes motoros jogosítvány. Aztán letelik egy - illetve most már két - év és máris mehetsz a nagymotoros vizsgára, ami áll egy ifjabb rutinból és egy újabb forgalmiból. Amit persze az oktatód MZ-jével abszolválsz, ami bár kétségtelenül 250 kcm-es és remekül elfér a rutinpályán, de viszont nincs igazán köze a nagymotorhoz. És akkor az ember nem érti, hogy miért járnak a nagymotorosok jogosítvány nélkül? NOSZLOPI GÁBOR MERRE MENJÜNK, ÉS MERRE NE? július 15-től 22-ig A Bocskai úton a Nagyszőlős utca és a Kosztolányi Dezső tér között a tér felé vezető külső sávot elkerítették a járműforgalom elől. A távfűtővezeték-javítás okozta torlódás időszakosan fennakadást okoz az autópályák - Budaörsi út-Nagyszőlős út útvonalon. A XXII. kerületben a 6. számú főút fővárosi szakaszán a Kolozsvári utcánál lévő vasúti átjárót bizonytalan ideig lezárták a forgalom elől. A XII. Istenhegyi úton a Nárcisz utcánál gázvezetéket építenek, emiatt a lefelé vezető oldalon leszűkül az útpálya. A Helsinki úti felüljárón a kifelé vezető külső sávot lezárták javítási munkák miatt. A kivezető út folytatásában, a Grassalkovich úton lezárták a kifelé vezető szélső sávot a Török útnál, majd később, Soroksáron a Grassalkovich úti felüljárót felújítják, ezért egy-egy szakaszon csak a fél útpálya szabad. A váltakozó irányú áthaladást jelzőlámpa szabályozza. A Hungária körúton és a Könyves Kálmán körúton az aluljáró építése miatt a Salgótarjáni utcánál, illetve a Kőbányai útnál nagyon lassú a haladás. A Kőbányai úton a csomópontnál irányonként továbbra is csak egy sáv járható. A VII. Csengery utcában a Király utca és a Wesselényi utca között vízvezeték-építés miatt tilos parkolni. A IX. kerületben a Fővám téren az Egyetem épülete előtt felújítják az útburkolatot, emiatt szakaszos sávlezárás nehezíti a közlekedést. A Vágóhíd utcában cserélik a távfűtővezetéket, ezért több szakaszon irányonként egy sávban közlekedhetnek. A Haller utcában az Óbester utcánál a külső sávot mindkét irányban lezárták, mert távfűtővezetéket építenek. A XIII. Tátra utcában a Szent István körúttól egy hosszabb szakaszon jelentősen leszűkül az útpálya. A Ferihegyi repülőtérre vezető úton a Ferihegyi I terminál s a városhatár között tart az útpálya szélesítése, ezért továbbra is útszűkületre és sebességkorlátozásra számítsanak. Az autós mellékletet szerkesztette: TÖRÖK FERENC