Kurír - reggeli kiadás, 1998. július (9. évfolyam, 177-207. szám)

1998-07-15 / 191. szám

14 I Régi dicsőségek mai fénye H­ASZNÁLTAN IS NÉPSZERŰEK Azok a modellek, amelyek az elmúlt évtizedekben kiérdemelték az Év Autója ki­tüntető címet, biztos sikerre számíthattak. Mondhatni úgy is: ezek a típusok hosszú ideig vezették a népszerűségi listát, s még használtan is megkülönbözte­tett figyelem kísérte sorsukat. Alábbi összeállításunkban azt mutatjuk be, hogy az elmúlt egy évtized Év Autói használtan mennyiért kaphatók Németországban? Opel Omega, ’87 Az Opel Rekordot felváltó Omega 1987-es okmányokkal, frissen vizsgáztatva, 2,0 literes erőforrással 6900 márkáért csá­bítja a komfortos, felső-középka­tegóriájú kocsik kedvelőit. Izmo­sabb, 2,6 literes kombivál­­tozatban, hatesztendősen 13 OOO DEM-ért csaphattunk volna le Berlinben egy tip-top Omegára. Peugeot 405, ’88 Tíz esztendeje a nemzetközi au­tós-újságíró szakzsűri egy francia típust jutalmazott legtöbb pont­tal. A ma is korszerűnek tűnő Peugeot 405-ös 1988/89-es év­járata már jobbára 6000 DEM alatt megkapható. A hátsó ablakok tömítetlenségére, a kilyukadásra hajlamos kipu­fogócsőre, a takarékos dí­zelmotorok vezér­műszíjának szakadására, a hátsó differenciálnál gyako­ri olajfolyásra persze jó oda­figyelni az alkunál. 1992-es Peugeot 405-ösöket gyötrés­­től, felszereltségtől függően 8000 és 13 000 DEM között ajánlanak a német kereskedők. Fiat Tipo, ’89 Az 1964-ben útjára indított Év Autója szavazás- első alkalom­mal a Rover 2000 vitte el a pál­mát - hat alkalommal kedvezett a torinói konstruktőröknek. A közép- és kelet-európai történel­mi változás idején, 1989-ben a Fiat Tipo kapta a pontok java részét a zsűritől. A hazánkban is népszerű (és megfizethető) alsó­középkategóriájú Ritmo-utód, ötajtós, 1,4 literes változatban, 1990-es forgalmival 3900 DEM- ért akadt a­z A hétvégén minden bizonnyal ismét benépesül majd a Hungaroring. Igaz, még nem a Forma-1 sztárjai köröznek majd a betoncsíkokon, hanem a GT világbajnoki futam résztvevői látogatnak el egy pontvadászat erejéig a mogyoródi pályára. A GT versennyel kapcsolatos minden részletre kiterjedő in­formációk a 266-2040-es tele­fonszámon hallhatók. Egyéb­ként már javában tartanak az előkészületek, a versenyzők csütörtökön érkeznek Buda­pestre, pénteken pedig 6 és 7 óra között autogramot osztanak a Vörösmarty té­ren. Sok világsztárral talál­kozhatnak azok, akik az jelzett időpontban elsétál­nak a belvárosba, hiszen a résztvevők között sok sok hí­res pilóta van, nem egy olyan is, aki a Forma -1-ben is igazol­ta már klasszisát. Akiket érdekel a GT sorozat múltja és jelene, azok jól teszik, ha kilátogatnak a Hungaroringre, mivel a Gold tribün mögötti területen autókiállítás lesz, ahol az érdek­utunkba Berlinben. Hasonló tí­pust 1993-ból, 69 ezer kilomé­terrel kétszer ennyiért kínálnak. Citroen XM, ’90 Napjainkban már csak hébe-hó­ba találkozni a méretes Citroen XM típusokkal, mely 1989 vé­gén az ÉV AUTÓJA ’90-es cí­met kapta. A német fővárosban csupán egyetlen eladásra kínált ilyen francia tár­leltünk: a hathengeres, 168 lovas, gigantikus kombiért, a Citroen XM-ért ötévesen, auto­mata váltóval 22 900 DEM-et remél a kereskedő. Renault Clio, ’91 Egy évvel később ismét a francia autógyártásnak hízelgett a nem­zetközi zsurnalisztagárda. De egy egészen másmilyen kategóriában! A Renault Clio - szemben a luxus Citroennel - azóta több szépség­műtéten átesve bizonyította, hogy autó a­ javából. A legelső típusok ma már 6000 DEM körül megsze­rezhetők, míg az 1994/95-ös modellek még­lődők megismerkedhetnek a Grand Touring osztály jeles márka képviselőivel. Frank Tamás, a verseny főszervezője nem győzi hangsúlyozni, hogy ritka sport­élményben lesz részük azok­nak, akik megtekintik az 500 kilométeres vetélkedést vasár­l0 000 márka felett tartják az áru­kat. Nyolc hónapos, nyolcezer ki­lométer futott Clio 1.2-est szer­vokormánnyal, háromajtós kivitel­ben 16 500 DEM-ért láttunk mustrára kitéve. VW Golf, ’92 Néhány hónapja már a kereske­dőkhöz került a Volkswagen Golf negyedik generációja - ez Germany- típus az Autója szavazáson az Alfa Romeo 156-os mögött lett ezüstérmes. Elődje viszont a do­bogó legfelső fokára került an­no. A VW históriájában a ’92-es Év Autója cím az egyetlen ilyen elismerés. Ettől persze még ka­tegóriája legyőzhetetlen sztárja a Golf, melynek tarifája hatéve­sen zuhan 10 000 DEM alá. Az 1993/94-es Volkswagen-ked­­vencek még 13 000-19 000 márkába kerülnek Németor­szágban. Nissan Micra, ’93 A nemzetközi újságíró ítész team ez eddig csak egyetlen alkalom­mal részesített nem európai ko­csit az év legjobbjának, ez pedig a Nissan Micra volt. A ’93-as el­ismerés birtokosa ismét a kisko­csik felé fordította a figyelmet. A takarékos, bájos japán tí­pus ötévesen már 9000 DEM körül a miénk lehet, de az 1995/96-os modellek még­ makacsul 13 000 már­kánál drágábbak. Ford Mondeo, ’94 Az egy évtizeden át sikeres Sierrát felváltó Ford Mondeo a nap és azoknak is, akik pénte­ken és szombaton is GT futam edzéseit választják program­ként. A szervezők gondoskod­nak arról, hogy senki ne unat­kozzon. Érdekes, izgalmas be­tét versenyek vár­ják az VW Passat/Opel Vectra kate­góriában érdemelte ki a szakzsűri elismerését. A vokso­lás óta a szépségműtéten át­esett középkategóriájú Mondeo legelső, 1993-as típu­sai is még 14 000 DEM körül vannak, míg az 1994/95-ös modellek ára - állapottól, mo­to­rizáltságtól függően — 16 000 és 25 000 között van a berlini használtjármű-telepeken. Fiat Punto, ’95 Tévedtek azok, aki azt hitték, hogy az 1984-es Év Autója cí­met nyert Fiat Uno sorsát meg­­ecseteli a kategóriatárs Punto emutatkozása. Miközben a­­ Lengyelországban gyártott, 1,5 millió forint alatt kínált­­ Unó a reneszánszát éli, a 95-ös díja­zott, a Punto is szupersztár. A hároméves, „fapados” Punto 55-ösök ára már 10 000 DEM alatt van, az 1996/97-es itáliai kiskocsikért még legalább 13 000 márkát kell fizetni. Fiat Bravo/Brava, ’96 Ha a VW Golf kate­góriájában nem is könnyű az eladási sta­tisztikák élmezőnyébe kerülni, a Fiat szakembereinek is­mét sikerült egy olyan modell­­kettőst megálmodniuk, mely el­nyerte az újságírók szimpátiáját. A Tipo helyére lépett Brava 1,6- os 20 ezer kilométerrel, 1996-ból 16 900-ért, az egyesztendős Bravo 1,6-os 19 800 márkáért ke­rült a szemünk elé. Renault Scénic, ’97 A Twingo bátyjaként és az Espace öccseként is becézett Re­nault Scénic az egyterű model­lek mezőnyében óriási népszerű­ségnek örvend. Az 1997-es Év Autója címet birtokló francia családi típusból csupán egy 800 kilométert futott, két hónapos, 1,6 literes, 90 lovas járműre buk­kantunk a Spree-parti kereske­désekben: az álomszép kocsi 31 800 DEM-es - alku előt­ti - ára nem tűnt irreálisnak. Az Év Autója címet 1998-ban a sportosan elegáns, technikai újdon­ságokban gazdag, négyajtós itáliai limuzin, az Alfa Romeo 156-os tí­pus kapta. Az olasz csoda használ­tan még nem kapható. W.BERNUSS (BERLIN) és volán mögé ülnek hazai hí­rességek is: politikusok, színé­szek, újságírók és üzletembe­rek, hogy eldöntsék, ki bánik jobban a volánnal. Úgy tűnik a politikusok semmit nem bíznak a véletlenre, mert hétfőn már meg is tartották első edzésüket, amelyen többek között Kóródi Mária, Katona Béla, Molnár László, Latorczai János is részt vett. A színészek, az üzletembe­rek és az újságírók rejtekhelyen készülnek a nagy csatára. Kö­zülük Szilágyi László (Atlasz Biztosító) nagyon jól bánik a volánnal, csakúgy mint a szí­nész Trokán Péter, vagy a fo­cista Simon Tibor, és a tévé­személyiség Forró Tamás, Pa­lik László vagy a rádiós Andrejszky Zoltán vagy éppen Németh Péter. Jegyek az IBUSZ irodákban, Porsche Hungária Deák téri sza­lonjában és az Ostermann For­mula 1 Kft. irodáiban kaphatók. Napi­jegy éppúgy váltható mint háromnapos bérlet. Az előző 1500, az utóbbi pedig 5 ezertől 9 ezer forintos áron kapható. Mogyoródi villanások VILÁGBAJNOKOK A HUNGARORINGEN autósport híveit. Lesz körözés az Opel Astra Kupa pontjaiért 1998. július 15. N­agymotorozni jö I­tr a miff­er 2 • E sorok írója jogosan büszke, mert egy év és nyolc - nem tévedés: 8 db! - vizsga u­tán végre megkapta nagymotoros jogosítványát. (És tulajdonképpen itt kellene, hogy véget is érjen e cikk, mert eb­ben az egy mondatban benne van minden, ami csak elmondható ez ügyben. Mert egy nagydoktori cím elnyerése is kisebb erőfeszí­tésbe kerül...) Mi volt ez a­­ vizsga? Először is két KRESZ, mert ha valaki­nek nincs motoros jogsija, akkor először a segédmotoros KRESZ-t is, majd a motoros KRESZ-t is le kell tennie... Ez eddig kettő. A harmadik a műszaki, amiről csak annnyit mondanék, hogy tessék már megérteni: nincs erre szükség! Higgyék el, hogy egy jámbor állampolgárnak nem kell tudnia, hogy mitől megy a motorja, au­tója. Nem kell tudnia, mi több, hozzányúlnia sem szabad, meg nincs is mivel. (Például igazán szeretném látni egyszer, hogy a műszaki vizsga egyik prominense mondjuk kerékgumit javítson a 350 kilós chopperemen, könnyű nyári napsütésben, az országút szélén....) Meg megtalálja a láncfeszítőt a kardánmeghajtáson... Meg megtalálja a computert, hogy azon állítgassa a gyújtást... A negyedik vizsga, a rutin. Ugyanazon a pályán mennek a motoros A1 -es vizsgázók és a nagymotoros A2-esek. És ez azért is na­gyon jó, mert ezen a pályán igazi nagymotorral végigmenni sajnos nem lehet. Hogy a sok közül csak egy okot említsek: némely nagymotor kanyarodási íve meghaladja az 5 métert, míg a pá­lyán ennél szűkebb körök vannak kijelölve. Aztán a vizsga egy szakaszában karjelzésre kell flik-flakkolni, ami ezzel a súllyal és ezzel a sebességgel egészségügyileg nem ajánlott. Viszont a lábat letenni tilos, miközben ezzel a súllyal és ezzel a sebességgel ez egyenesen kötelező. És igen azt is szeretném látni, hogy egy vizs­gabiztos egyszer menjen végig igazi nagymotorral ezen a pályán, saját szabályai szerint... Az ötödik vizsga a forgalmi, a hatodik pedig az elsősegélyről szól. És máris kezedben van a 150 kcm-ig érvényes motoros jogo­sítvány. Aztán letelik egy - illetve most már két - év és m­áris mehetsz a nagymotoros vizsgára, ami áll egy ifjabb rutinból és egy újabb forgalmiból. Amit persze az oktatód MZ-jével abszol­válsz, ami bár kétségtelenül 250 kcm-es és remekül elfér a rutin­pályán, de viszont nincs igazán köze a nagymotorhoz. És akkor az ember nem érti, hogy miért járnak a nagymotoro­sok jogosítvány nélkül? NOSZLOPI GÁBOR MERRE MENJÜNK, ÉS MERRE NE? július 15-től 22-ig A Bocskai úton a Nagyszőlős utca és a Kosztolányi De­zső tér között a tér felé vezető külső sávot elkerítették a járműforgalom elől. A távfűtővezeték-javítás okozta tor­lódás időszakosan fennakadást okoz az autópá­lyák - Budaörsi út-Nagyszőlős út útvonalon. A XXII. kerületben a 6. számú főút fővárosi szakaszán a Kolozsvári utcánál lévő vasúti átjárót bizonytalan ideig lezárták a forgalom elől. A XII. Istenhegyi úton a Nárcisz utcánál gázvezetéket építenek, emiatt a lefelé vezető oldalon leszűkül az útpálya. A Helsinki úti felüljárón a kifelé vezető külső sávot lezár­ták javítási munkák miatt. A kivezető út folytatásában, a Grassalkovich úton lezárták a kifelé vezető szélső sávot a Török útnál, majd később, Soroksáron a Grassalko­vich úti felüljárót felújítják, ezért egy-egy szakaszon csak a fél útpálya szabad. A váltakozó irányú áthaladást jelzőlámpa szabályozza. A Hungária körúton és a Könyves Kálmán körúton az aluljáró építése miatt a Salgótarjáni utcánál, illetve a Kőbányai útnál nagyon lassú a haladás. A Kőbányai úton a csomópontnál irányonként továbbra is csak egy sáv járható. A VII. Csengery utcában a Király utca és a Wesselényi utca között vízvezeték-építés miatt tilos parkolni. A IX. kerületben a Fővám téren az Egyetem épülete előtt felújítják az útburkolatot, emiatt szakaszos sávlezárás nehezíti a közlekedést. A Vágóhíd utcában cserélik a távfűtővezetéket, ezért több szakaszon irányonként egy sávban közle­kedhetnek. A Haller utcában az Óbester utcánál a külső sávot mind­két irányban lezárták, mert távfűtővezetéket építenek. A XIII. Tátra utcában a Szent István körúttól egy hosszabb szakaszon jelentősen leszűkül az útpálya. A Ferihegyi repülőtérre vezető úton a Ferihegyi I termi­nál s a városhatár között tart az útpálya szélesítése, ezért továbbra is útszűkületre és sebességkorlátozásra számítsanak. Az autós mellékletet szerkesztette: TÖRÖK FERENC

Next