LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 5. évfolyam (1978)

1978 / 3-4. szám - A NYUGAT ÉS A MODERN MAGYAR IRODALOM KIBONTAKOZÁSA - RÁBA GYÖRGY: Az objektív líra jelensége a Nyugat hőskorában: Babits Mihály és Füst Milán költészete

bomlik, kibomlik egyre jobban... "A J­á­t­ék­f­i­l­oz­óf­i­á­ban hasonlat-szinonimákkal ismétli meg, hogy az időben kiteljesedő világ olyan, mint egy szétnyitott színes le­gyező, a kártyacsomag, amit a bűvész széthúz, mint harmonikát, vetített sugárkéve s végül a világdifferenciálódás e szemléletmódjának tanítójaként Plótinoszt nevezi meg. Babits nagyvárosi versei valóságképének kibontakozása Plótinosznak a filozófia­történetben "zarándokút" néven emlegetett dialektikájával vág egybe, mely szerint a valóság szerkezete a megismerő fokozatok különböző realitásai ranglétrájának meg­jelenési módja, a Játé­k fi­l­o­zó­fi­a Szókratészének szavával "hypostasiája". Végső soron ezek a nagyvárosi versek úgy objektívek, hogy Baudelaire mottójához meglehe­tősen híven, a valóság különböző szabadságfokainak labirintusaiban visszhangzó rendel­kezések. Browning a színműíró pozíciójából belső monológokat ír, Babits viszont az objektív Enyémekben lappangó életeket élve ki, ritkán ír belső monológot, s hajlik az életkép­szerű megjelenítéshez. Browning dikciójáról épp ő maga mondja, hogy "a félbemaradt mondatok költészete", de pl. az Aliscusz­ éj hatú l­ány­ának magánbeszéde a tu­datlira stíluseljárásaival épül föl. Ugyanakkor a barbár kurtizán egy szemlélő tudat iró­niájának nagyítója alatt esztétikai kontrasztokban egyszerre kifejezett és megtagadott alakrajzként egy világrend kicsinyített másának mutatkozik­. Ahogy a lány gondolatait, "félig öntudatlan árnyalataival" foglalja szavakba, ugyancsak az objektív költészet egyik föltáró értékét teremti meg. Babits iker­verseiben (pl. a Strófák a wartburgi dalnokversenyből), ahogy Németh László észrevette, "két ilyen forma egymás után következve egy harmadikat ad". Pl. magát a dalnokversenyt, mely az ellentéteiben élő, "tarka" természetre utal. Hasonló és mégis más a Gáláns ünnepség rendszertani szerepe. Nem drámai mo­nológ, s így a tudatfolyam itt gyérebb stíluseszközei helyett a biedermeier szalonnyelv, a menüettet­ mereven idéző ritmus, valamint a költői beszéd más automatizmusai raj­zolják ki a hercig dáma alakját. A Gáláns ünnepség az Aliscum éjh­ajit­­­ány­ának irónikus jele. A barbár örörhiány naiv repesése, akárcsak a Régi szál­loda vendégkoszorújának virgonckodása, sorsának végességét előrevetíti, és a Gá­láns ünnepségben ez a hiábavaló ágálás a gépezetté vált életet, mint a figura mé­lyebb természetét állítja elénk: ennek esztétikai-stilisztikai érzékeltetése ezúttal az irónia, mely immár részben sem a jellemből következik, hanem egy bábu, egy mario­nett-figura léthelyzetét érzékelteti. A vers eredeti címe (Fete galante) Verlaine­nek arra a kötetére célzott, melyet a commedia dellarte ihletett, s így újra eljutot­tunk a Gozzitól származtatott jellemfölfogáshoz. Tény, hogy elsősorban a nő-alakok bábu-szerepe, automatizmusa Babits visszatérő eszméje: J. Soltész Katalin pl. stílus­egyezést lelt a Gáláns ünnepség meg a Novella az emberi húsról és csontról alakleírása közt, márpedig az utóbbi a nő-alakok emberi gépezetté válá­sának eszméjére épül. A bábu, mint az ember "persona"-ja tartósan foglalkoztatta Babitsot, ironikus filo­zófiával dolgozta föl az összefüggést a Merceriában, de legelső megjelenését A halál­a u­t a mob­i­­­ónban észlelhetjük, s mivel ez a vers konkrét bajai élményhez köthető, a lelki indíték életrajzi alapját is ki tudjuk mutatni. Több érv szól amellett, hogy a Levelek Iris koszorújából mint kötet maga is összefüggő jelentésrendszer, s ezen belül a bábu szimbóluma már ikon : nemcsak az Aliscum éjhajú lányáé a Gáláns ünnepség, hanem pl. a Régi szálloda ilyen ikonikus jele a Cumulus.

Next