LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 13. évfolyam (1986)

1986 / 1-2. szám - KOSZTOLÁNYI REGÉNYEINEK ELEMZÉSE TUDOMÁNYOS ÜLÉSSZAK AZ ÚJVIDÉKI MAGYAR NYELV- ÉS HUNGAROLÓGIAI KUTATÁSOK INTÉZETE ÉS AZ MTA IRODALOMTUDOMÁNYI INTÉZET - BORI IMRE: Az Édes Anna egy lehetséges nézőpontjáról

BORI IMRE AZ ÉDES ANNA EGY LEHETSÉGES NÉZŐPONTJÁRÓL Kosztolányi Dezső a Nyugatnak az indiszkrécióval kapcsolatos körkérdésé­re válaszolva többek között regényeinek valóságalapját hangsúlyozta: "Képze­letünk a valóság tudatos vagy tudattalan elemeit rakosgatja ide-oda, amint kell... Sohase lehet szabadulni a valóságtól, az szolgáltatja számomra­­ a legvadabb ingert, a legősibb varázst, a legtúlvilágibb ihletet." Jogos tehát, hogy ezt a valóság-jelenséget válasszuk vizsgálódásunk kiindulási pontjának. No meg azért is, mert az Édes Anna valóság-világa, s a kornak, amelyről szól, légköre, a szöveg kép­anyagában a legkonkrétabb és a legköltőibb is egyszer­re. Természetesnek látszik tehát, hogy az egyik írói nézőpont itt mutatja magát, s itt találhatjuk annak a bizonyítékait is, hogy Kosztolányi ironi­kus-szatirikus indulatokkal szemlélte a kort, amelyről regénye beszél, s hogy amikor írta, már nem vállalt közösséget vele semmilyen formában, mint tette a "történelmi időben", a valóságos események lejátszódásának idején, az Új Nemzedék újságírójaként. A legkézzelfoghatóbban és a leglátványosabban V Vszy_Kornél és Druma Szi­lárd, a fiatal ügyvéd_.alakjában materializálódik ez az írói szemlélet és né­zőpont. Vizy Kornél portréja művészi remeklés és lélektani telitalálat, és Kosztolányi — szemmel láthatóan — leplezetlen élvezettel rakja fel a nega­tív vonásokat erre az emberképre. Nincs tartása és gyáva is. A Tanácsköztár­saság hónapjaiban elhagyja magát, miként azt az 1919. július 31-i kinézése oly meggyőzően szemlélteti: "Az ebédlő díványán egy negyven év körüli férfi heverészett, oly elha­nyagolt, mint egy csavargó. Gyűrött puhainget viselt, nyakkendő nélkül, ki­térdelt, téli nadrágot, toprongyos cipőt. Csak a sasorr meg az arcát kerete­ző fekete pofaszakáll mutatta, hogy mégis valaki.' 56

Next