LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 13. évfolyam (1986)
1986 / 1-2. szám - KOSZTOLÁNYI REGÉNYEINEK ELEMZÉSE TUDOMÁNYOS ÜLÉSSZAK AZ ÚJVIDÉKI MAGYAR NYELV- ÉS HUNGAROLÓGIAI KUTATÁSOK INTÉZETE ÉS AZ MTA IRODALOMTUDOMÁNYI INTÉZET - BORI IMRE: Az Édes Anna egy lehetséges nézőpontjáról
BORI IMRE AZ ÉDES ANNA EGY LEHETSÉGES NÉZŐPONTJÁRÓL Kosztolányi Dezső a Nyugatnak az indiszkrécióval kapcsolatos körkérdésére válaszolva többek között regényeinek valóságalapját hangsúlyozta: "Képzeletünk a valóság tudatos vagy tudattalan elemeit rakosgatja ide-oda, amint kell... Sohase lehet szabadulni a valóságtól, az szolgáltatja számomra a legvadabb ingert, a legősibb varázst, a legtúlvilágibb ihletet." Jogos tehát, hogy ezt a valóság-jelenséget válasszuk vizsgálódásunk kiindulási pontjának. No meg azért is, mert az Édes Anna valóság-világa, s a kornak, amelyről szól, légköre, a szöveg képanyagában a legkonkrétabb és a legköltőibb is egyszerre. Természetesnek látszik tehát, hogy az egyik írói nézőpont itt mutatja magát, s itt találhatjuk annak a bizonyítékait is, hogy Kosztolányi ironikus-szatirikus indulatokkal szemlélte a kort, amelyről regénye beszél, s hogy amikor írta, már nem vállalt közösséget vele semmilyen formában, mint tette a "történelmi időben", a valóságos események lejátszódásának idején, az Új Nemzedék újságírójaként. A legkézzelfoghatóbban és a leglátványosabban V Vszy_Kornél és Druma Szilárd, a fiatal ügyvéd_.alakjában materializálódik ez az írói szemlélet és nézőpont. Vizy Kornél portréja művészi remeklés és lélektani telitalálat, és Kosztolányi — szemmel láthatóan — leplezetlen élvezettel rakja fel a negatív vonásokat erre az emberképre. Nincs tartása és gyáva is. A Tanácsköztársaság hónapjaiban elhagyja magát, miként azt az 1919. július 31-i kinézése oly meggyőzően szemlélteti: "Az ebédlő díványán egy negyven év körüli férfi heverészett, oly elhanyagolt, mint egy csavargó. Gyűrött puhainget viselt, nyakkendő nélkül, kitérdelt, téli nadrágot, toprongyos cipőt. Csak a sasorr meg az arcát keretező fekete pofaszakáll mutatta, hogy mégis valaki.' 56