LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 21. évfolyam (1995)

1995 / 1. szám - KULCSÁR SZABÓ ERNŐ: Hatástörténet és metahistória avagy hozzáférhető-e a történetiség?

66 Kulcsár Szabó Ernő tendő dologhoz való viszonyra vonatkoztatva - az elválasztottság és az összekötöttség tapasztalatában konstituálódik. Az irodalom történetisége - illetve általában a törté­neti megértés - szempontjából itt lényegében nincs számottevő különbség. A hagyo­mánytörténésben való benneállás temporalitása miatt ugyanis mindkét megértésmód az értelemképzés elvi lezárhatatlanságában utal vissza alapjaik közösségére. Éspedig a hatástörténeti tudatnak arra a képességére, hogy az ön­feledettség „egzakt" és objektivisztikus megértés ideáljának időtlenségéből — a megértendő dolog révén — mintegy az önmagunk megértésében érdekelt hermeneutikai cselekvés helyzeteibe „hoz vissza" bennünket. Minthogy megérteni bármit csak (valamely kérdésre adott) válaszként lehetséges,­" az irodalom hermeneutikája - azon antropológiai okokból, hogy minden megértés az emberen, mint kérdező lényen alapul - éppúgy alá van vetve a fenti összefüggések érvényének, mint a megértés bármely más formája. A megértés struktúrájának hatásösszefüggésből adódó sajátosságaihoz azonban az is hozzátartozik, hogy valamit megértenünk mindig csak valamiként lehetséges. Mégpedig nemcsak abban az explikációs tekintetben, hogy a­­ megértést végrehajtó­­ értelmezés mindig az értelemirányok potencialitását teljesíti ki s valami ezért mindig mint valami válik érthetővé.2' A valaminek valamiként való megértésében az a körülmény is közrejátszik, hogy a kérdezés szempontjának nem kell szükségszerűen azonosnak lennie a szöveg (feltételezhető vagy virtuális) szándékával, hiszen a megértés jellege a (tartalmi) érdeklődés irányától függően mindig többféle lehet. A megértés Heidegger megfogalmazta strukturális jellegzetességével szemközt ennek a pragmatikai mozzanatnak abban van az igazi jelentősége, hogy az alakelméleti axiomatikák (formalizmus, new criticism, strukturalizmus, neostrukturalizmus stb.) meghaladásával járulhat hozzá az irodalmi művek esztétikai karakterének feltárásá­hoz. Hiszen, mint Bultmann írja, az értelmezés szempontját „meghatározhatja esztéti­kai érdeklődés is, amely a szövegeket formális szempontból elemzi, s a művet mint műalkotást struktúrájára, »külső« és »belső« formájára vonatkoztatva faggatja. (...) ...a szempont adott lehet az emberire mint a saját létre irányuló kérdés által is. Az ilyen kérdezésnek leginkább a filozófia, a vallás és a költészet szövegei felelnek meg; alapjában véve azonban mindenfajta szöveget (mint ahogy az általában vett történel­met is) lehet ebből a szempontból elemezni. Az ilyen kérdezést mindig az emberi létről alkotott előzetes megértés, bizonyos egzisztenciamegértés vezeti."22 20 "Collingwooddal együtt állíthatjuk, hogy csak akkor értünk meg valamit, ha értjük a kérdést, amelyre válasz, és igaz, hogy az így megértettek értelme nem marad elkülönülve a mi gondolatunktól. Ellenkezőleg: annak a kérdésnek a rekonstrukciója, amelyből egy szövegnek mint válasznak az értelmét megértjük, átmegy a mi saját kérdésfeltevésünkbe. Mert a szöveget egy valóságos kérdésre adott válaszként kell megérteni." Uo. 262. 21 "Az értelmezésben a megértés nem valami más lesz, hanem önmaga. Egzisztenciálisan az értelme­zés a megértésen alapul, és nem ez utóbbi keletkezik az előbbi révén. Az értelmezés nem a megértettnek a tudomásulvétele, hanem a megértésben kivetített (entworfen) lehetőségek tudomásulvétele." HEIDEG­GER: i. m. 148. 22 BULTMANN: i. m. 107.

Next