LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 25. évfolyam (1999)

1999 / 1. szám - MESTERHÁZY BALÁZS: Gondolatiság, ideológia, retorika : Vörösmarty

Mesterházy Balázs GONDOLATISÁG, IDEOLÓGIA, RETORIKA (VÖRÖSMARTY) A Vörösmarty-recepció történetét áttekintve viszonylag tisztán kirajzolódnak azok a megközelítésmódok és nehézségek, amelyek a magyar irodalmi roman­tika vizsgálatának egy [nagy?) részét általában is jellemzik és problematikussá teszik. A romantika fogalmának a lényegében valóság és fikció oppozíciója mentén történő meghatározása­ egy olyan romantikakép megkonstruálódásá­hoz vezet, ami a romantika „sajátosságainak", „eredményeinek" megfogalmazá­sát illető szokásos nehézségeken túl2 minden értelmezést (nemcsak a magyar vonatkozásúakat) azzal fenyeget, hogy a romantikus szövegek konstitutív ele­meit (például valóság és szöveg [mint fikció/imagináció] viszonyának prob­lematizálása; a szövegben nyelvileg megképződő alakok identitásának bizony­talanná tétele stb.) egyrészről kizárólag tematikailag és motívumtörténetileg teszi megközelíthetővé (lásd az álom, a fantázia, az őrület, a képzelet, a halál­vágy, a szenvedés, a szerelmi halál, az elvágyódás stb. motívumai és témái felől már-már csak metaforikusan meghatározható a romantika képét); másrészről 1 Már jelen írás kompetenciájának körén belül maradva is jellemző példákra lelhetünk, amennyiben például Horváth Károly az „eredetiségnek" az utánzással szemben érvényre jutó követelményében, „a fantáziának"­­a szentimentális klasszikán túllépő' és „a képzelet" 'világot újjáteremtő' teljesítményében, az „álomnak" az ébrenlét reális valóságát felfüggesztő és meghaladó témájában (és természetesen az „éj" szimbólumának hangsúlyossá válásában) adja meg a magyar költészetben az 1820-as évek első felében jelentkező romantikus tendenciákat. IHORVÁTH Károly: A klasszikából a romantikába. Akadémiai, Bp., 1968. például 234. sk., 244. skk.l Ennyiben úgy tűnik mintha a romantika mindig csak olyan fogalmak ál­tal volna megadható, amelyek nemcsak hogy feltételezik az önnön ellentétükre (párjukra) való vonatko­zást, de lényegük éppen az ellentétpárhoz való viszony meghatározhatóságában állna és a romantika lé­nyegét magát is a fogalmak közötti viszony ezen meghatározhatósága konstituálná. Amin az sem változtat, hogy az oppozíciók kódrendszere mentén szerveződő értelmezések jelentős része a romantika „legfőbb sajátosságaként" az ellentétpárral való szembefordulást említi, a felszabadulás, az elvágyódás, a menekülés stb. antropomorfizmusaival csak még inkább az oppozíciók közé írva be azt. [így Horváth K. is: „...a romantika fő sajátossága a költői-művészi szabadság: a művészi egyéniség felszabadulása mindenféle szabályozottság alól." In: HORVÁTH Károly: A romantika értékrendszere. Balassi, Bp., 1997. 5.1­2 Talán elég csak Lovejoy nominalista felfogására és a korai Paul de Manra utalnunk, amennyiben de Man még azt a kérdést is felteszi, hogy vajon nem tart-e még az 1960-as években is a romantika. A prob­léma tárgyalásához a kortárs magyar diskurzusban lásd HANSÁGI Ágnes: A romantika kánonjai': A káno­nok romantikája'. Szép Literatúrai Ajándék 1998/2-3. 97-103. 3 Horváth Károly idézett munkájánál maradva: „[A romantikus költők] bevilágítanak a lélek titkos mélységeibe, de nem szállnak alá annyira, mint utódaik" [HORVATH: i. m. (1997.) 5.1, ami A romantikus „fel­szabadulás" visszavételében nem pusztán az oppozíciók mentén elhelyezett romantikakép problemati­kusságára hívja fel a figyelmet („A romantikus felszabadulás... nem parttalan... A romantikus költő ma­gából alkot magának szabályt, spontán módon érzi, hogy meddig mehet el." [Uo.] stb.), hanem jól példázza azt az esszéisztikus stílust is, ami a magyar irodalmi romantika kutatásában korántsem kizáróla­gos, de mindenesetre domináns.

Next