LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 26. évfolyam (2000)

2000 / 2. szám - SZEMLE - SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY: A romantikus Petőfi : Margócsy István: Petőfi Sándor

A romantikus Petőfi 223 némely részeit értékeli. Bővebb indoklás hiányában talányosnak is mondható a minősítés, mely szerint Pándi Pál Petőfi és a nacionalizmus című kötete „igen sok megfontolandó érvelést is tartalmaz" (24.). Karácsony Sándor Petőfiről írott esszéje „egyébként igen érzékeny és árnyalt" (27.), Riedl pedig „kiváló megfi­gyelésekben gazdag és fontos" könyvet írt (28.) e költőről. Egykor, az 1970-es évek második felében Petőfi némely műveinek romanti­kus vonásait igyekeztek előtérbe helyezni az irodalmárok. Margócsy István már sokkal merészebben kezdeményez ebben a vonatkozásban. Érvelése messze vezet, de talán nem mindig elég alapos: „Petőfi, századának hű gyermeke, a te­kintetben is tökéletesen romantikusnak tekinthető, ahogy önmagát (azaz: költő szerepét) mint magányos figurát teszi költészetének alaptémájává." (96.) Az el­ső szerep, amelyre az értekező fölhívja a figyelmet „a szélsőségesen individua­lista vallomásos költőé". (104.) Kifejtetlenül marad, mi is értendő „a romantika szélsőségesen szubjektivisztikus gesztusai"-n. (106.) Amennyiben Keats ódája, Az őszhöz, romantikus vers, e jellemzés aligha vonatkozik általában a romanti­kára. Az alföld híres szembeállításában inkább a „zordon Kárpátoknak / Feny­vesekkel vadregényes tája" hozható kapcsolatba a romantikus fennkölt eszmé­nyével. Nem vitás, hogy a magasztosnak (sublime, das Erhabene) Burke és Kant által újrafogalmazott, Caspar Wolf, Géricault, Caspar David Friedrich vagy John Martin látomásaiban megjelenített minősége Az őrült, a Felhők, A Tisza, Az íté­let, a Föltámadott a tenger vagy a Szörnyű idő értelmezésében is nélkülözhetet­len kiindulópont lehet, de vajon nincsenek-e többségben Petőfi versei között az olyanok, amelyekből teljesen hiányzanak a félelmetes természetnek Words­worth-tól Vörösmartyn át Hugóig oly sok költő által fölidézett képei, s vajon nem áll-e távol számos Petőfi-vers fölépítése a romantikusokra általában jellem­ző töredékszerűségtől s szaggatott mondatszerkesztéstől? A XIX. század költőire is lehet hivatkozni: a „Saját fájdalmad s örömed" eldalolása legalább annyira ös­­szeegyeztethető a romantikával, mint az, amit a költemény követendő célként szembeállít vele. A klasszicizmust szokás volt az „értelem korszakával" (the age of reason), a romantikát viszont a szenvedélyek kultuszával összefüggésbe hozni. Ez a szem­beállítás napjainkban már torzítóan leegyszerűsítőnek mondható. Másfelől vi­szont az is valószínű, hogy a kérdés, „lehet-e fönséges, ami nem egyszerű?" nem egészen maradéktalanul egyeztethető össze a Carlyle által természeti és termé­szetes természetfölöttinek (natural supernaturalism) a látomásával, s nem pon­tosan „a Petőfire mindvégig jellemző szenvedélyes individualizmusnak a nyíltan vállalt önkényességét" (108.) sugallja. Tagadhatatlan, hogy Shelley is írt kinyilatkoztatásszerű, cselekvésre fölhívó politikai verseket, mint ahogy az is igaz, hogy Margócsy István értelmezéseiben újszerű vezérgondolat, hogy szerepjátszás helyett szerepek közötti feszültséget tulajdonít Petőfi némely műveinek. Ez a jellemzés roppant találó, s egyes költe­ményeknek korábban észre nem vett vagy alig méltatott tulajdonságaira hívja föl a figyelmet. Csakis azt lehet szóvá tenni, hogy kissé túlzottan egységesnek mu­tatkozik a vizsgált életmű, sőt általában az egész tizenkilencedik század. Mind-

Next