LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 28. évfolyam (2002)

2002 / 3. szám - MŰHELY - HITES SÁNDOR: Szindbád-lexikon

Szindbád-lexikon viszonya) narratív megalkotottságának relativizáló hatásait hangsúlyozzák. A Krúdy-olvasás sarkalatos pontját, az emlékezet problematikáját illetően kitűnt, hogy nem valamely meghatározható, elszigetelt originalitás visszaidézéséről van szó, az emlékezés folyamatai nem valamely eredet és a visszatekintés szilárd pont­jai közti izolált reflexió révén mennek végbe.­ Mivel az elbeszélés szövege gyakran maga is valamely korábbi szövegre való visszaemlékezésként érthető meg, a szöveg tételezte jelen és múlt kölcsönösen figurálják egymást. Továbbá, az identitás formái sem adottságok, hanem az emlékezés narratív folyamataiban létesülnek. Az emlé­kezet figurái nem valamely „tárgyként adott, felmérhető világ kimerítésének" ered­ményeként állnak elő, hanem maguk képzik meg az emlékezet széttartó világát."-" Vegyük észre, lényeges vonása a narratív felfogásnak, hogy elveti annak lehe­tőségét, hogy tárgya „kimerítően" megjeleníthető volna. Találunk-e olyan mozza­natokat a Szindbád-novellák körében, melyek nem tagolhatók be valamely narratíva hatálya alá, olyan mozzanatokat, amelyek a kimerítő ismertetés lehető­ségét ígérik? A Szindbád-novellák számos helyen élnek a felsorolás eszközével. Rögtön a Szindbád ifjúsága és a Szindbád utazásai ciklusokhoz fűzött elöljáró Tájé­koztatásban, ahol elsorolódik, mi mindent szeretett Szindbád, és mi mindent sze­rettek a nők: „Szerették, ha szerelmi jelvényeiket: hajszálakat, harisnyakötőket, zsebkendőket, imakönyveket, hajtűket, cipőket, gyűrűket, apró kis cédulákat, vas­úti jegyeket, hervadt virágokat, szalagocskákat, emlékezetes faleveleket, fátyolokat, együtt talált patkószegeket, arcképeket, pénzdarabokat, süteménymaradványokat, kavicsokat, cigarettacsutkákat, gombokat, ingeket, könyveket, fűzőzsinórokat, üres gyufaskatulyákat megőrizték a férfiak."­ (I. 12.) A puszta felsorolás meglehetősen formátlan forma, elemeinek mégsem kell feltétlenül narratív magyarázatot nyerniük ahhoz, hogy jelentéssel bírjanak. Ne­hezen volna tagadható, bármely szinguláris mozzanat értelmezett formában hoz­záférhető. A fenti felsorolás elemei azonban, noha illeszkednek valamely, főként az igeidők jelezte narratív elővezetés kereteibe, mégis ellenállni látszanak az el­beszélésformának. Az egyedi, pontszerű elemek híján vannak az elbeszélés befeje­zettségének, nem valamely kezdet, közép, vég struktúrájába szerveződnek. Nem meghatározható valamely leírás révén, hogy­ az egyes elemek miként implikálják egymást. A nem-narratív elemek referenciális kapcsolódásai mintha a szövegen túl vagy az elbeszélésen innen jönnének létre. A részletek jelentésének volna tehát egy mélyebb, megalapozó nyelvtana? A puszta felsorolás is rendeződni látszik bizo­nyos mintázatokba. Elemei szintén valamely kontextusból nyerik jelentéseiket, noha nem feltétlenül egy narratíva jelentéseit. E kontextus ugyanis nem ad ki olyan egységes cselekményt, amely rendezné, formázná a részleteket, amelyben azok megtalálnák, kinyilvánítanák a kapcsolódás vonalait. Úgy tűnik, kevéssé számít.­ ­ EISEMANN György: A folytatódó romantika. Orpheus könyvek, [h. n.] 1999. 117.­­ MESTERHÁZA Balázs: Az elsajátítás alakzatai. Emlékezés, álom és történet Krúdy Gyula Szindbád/diem. Alföld 2001/3. 49. (saját kiemelésem - H. S.) 3 A következőkben a KOZOCSA Sándor válogatta, a Magvető gondozásában 1957-ben megjelent két­kötetes Szind/bad-kiadásból idézek. A római szám a kötetre, az arab az oldalszámra utal.

Next